PDA

View Full Version : zoekt..... semi akoestisch lichtbespeelbaar.



Frankiefrank2
14 juni 2007, 17:56
Hallo,

Ik speel al een aantal jaren electrische gitaar, en ik ben op zoek naar een akoestische gitaar. Ik heb hier weinig ervaring mee, en zou ook niet echt weten hoe en waar ik op moet letten tijdens het aanschaffen (ik zoek een 2ehands rond de 400 euro)

Omdat ik electrisch speel wil ik een akoestische gitaar die spelen en afstelling een electrische gitaar benaderd. De eisen:

- Dunne hals
- Snaren van staal
- Semi akoestisch
- Fris geluid (voor namelijk om krachtige akkoorden te spelen, afentoe solo en
niet van dat hele warme blubberige geluid. dit ook voor de preamp)
- Licht bespeelbaar
- geen grote snaarhoogte (atack)
- Normale dikte van de body (dus niet die half dunne semi akoestiche
ik zou hiermee teveel volume verliezen als ik onversterkt speel)

Zijn er mensen met suggesties overonder andere:
- Houtsoorten
- Modellen
- Merken
- Preamps
- enz...

Ik heb contact opgenomen met iemand over een Takamine EG 523SC
omdat hij er leuk uitzag en een redelijke prijs had, maar verder heb ik hem nog niet beoordeeld op deze bovenstaande criteria. Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Alvast bedankt.

Frank Doves

Lexvandoef
14 juni 2007, 18:08
Wat dacht je van een Tanglewood TW-170 AS-CE? Nieuwprijs is bij de Feedback €399,00 en hij voldoet aan al je criteria. Dat is ook de reden waarom ik hem toen gekocht heb.

LaurentB
14 juni 2007, 18:45
Nou ja, je speelt al een tijd electrisch, dus je bent muzikant en hebt oren aan je hoofd.

Gebruik die oren: let erop of de gitaar zowel diepte in het laag als sprankelend hoog heeft. Probeer eens hoe hij klinkt als je harder aanslaat, maar ook juist als je zacht aanslaat. Bij sommige gitaren komt het geluid er pas uit bij hoger volume, maar dat is lastig bij fingerpicking. Andersom kunnen gitaren die geschikt zijn voor fingerpicking een ongebalanceerd geluid hebben bij fors akkoordenwerk.

Speelgemak: een akoestische gitaar zal altijd duidelijk zwaarder spelen dan een electrische gitaar, eenvoudigweg omdat de snaren de benodigde energie voor het volume moeten leveren, en niet de versterker. Je kunt wel 010-snaren op een akoestische zetten, maar dan hou je niet veel geluid over. 012 is standaard, alhowel 011 ook wel voorkomt. Ik gebruik 013, omdat mijn gitaar (een Crafter) een wat dik bovenblad heeft.

Omdat je nog niet veel ervaring hebt met akoestische gitaren: ga naar een winkel en probeer er gewoon een hele serie.
Voor 400 euro kun je nieuw al een aardige krijgen, maar tweedehands zeker (als je je niet in de nek laat kijken, tenminste).

Qua houtsoorten: belangrijk is die van het bovenblad. Bij 400 euro heb je het doorgaans over een massief bovenblad, dat gemiddeld genomen ook beter is dan een gelaagd bovenblad.
Vaak is dit sparren (spruce), soms ook ceder. Ceder spreekt wat sneller aan dan sparren (het reageert makkelijker op de trilling van de snaar) en klinkt wat warmer, zegt men. Sparren klinkt helderder. Meestal wordt Sitka sparrenhout gebruikt, maar ook wel Englemann sparren (zoals bij Crafter). Dat laatste ziet er mooi wit uit.

De zijkanten en achterkant zijn bij die prijs meestal van gelaagd hout. Maar ze zijn ook van minder invloed op het geluid, schijnt het.

Maar gebruik vooral je oren!

Frankiefrank2
15 juni 2007, 00:17
heej laurentB,


Bedankt voor je uitgebreide antwoord,
Ik ga morgen naar een winkel ff lekker testen en informatie inwinnen, deze vraag was ter oriëntatie, die Takamine Eg523sc gaat niet door maar dat is niet erg, er is meer vis in de zee.

Met de informatie over hout kan ik wat mee ik ga goed opletten op het verschil tussen sparren en ceder. Ik ga denk ik voor het heldere geluid, maar dat ga ik morgen beoordelen. Ook dat sneller aanspreken ga ik eens goed op letten, en of ik dat verschil groot genoeg vind om daar een eventuele keuze op te baseren.

Ik laat mijn bevindingen morgen wel weten.

Groeten Frank



P.s. Mooie liedjes op je site, vooral i “shouldn’t be like this” spreekt mij aan.

LaurentB
15 juni 2007, 11:30
heej laurentB,


Ik laat mijn bevindingen morgen wel weten.

Groeten Frank



P.s. Mooie liedjes op je site, vooral i “shouldn’t be like this” spreekt mij aan.

Aha, bedankt! Dat nummer is met die Crafter opgenomen (Englemann spruce). het is al een tamelijk helder klinkende gitaar, alhoewel die opname nog wat 'crisper' dan normaal is uitgevallen.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen!

Frankiefrank2
15 juni 2007, 20:15
na veel spelen en luisteren, ben ik voor een ibanez EW 20 gegaan,
Ik kan nu niet veel vertellen over mijn test dag omdat ik op me werk ben, en ff snel dit meld :-)



http://www.ibanez.co.jp/products/ac_page.php?AREA_ID=3&PAGE_ID=63&COLOR=CL01

groetjes,

Frank

LaurentB
16 juni 2007, 09:04
Mooi man, gefeliciteerd!

Frankiefrank2
16 juni 2007, 14:19
goede morgen,

Ik had dus ongeveer een budget van 500 euro. Kon hoger maar alleen in uitzonderlijk geval van kwaliteits verbetering. De gitaar is echt alleen om wat akkoordjes neer te gooien en niet als hoofd instrument. Ik heb heel veel gitaren bespeeld, ibanezen, lag, takamine, en nog wat, maar dat ben ik vergeten.
Deze gitaar was slechts 300 euro, als hij 500 was zou ik het er ook voor neerleggen. Ik vond hem zelfs beter klinken dan ibanezen van 200 euro duurder.
Bespeelbaarheid is ook een kwestie van afstellen uiteraard, maar deze was goed afgesteld, De elementen die erin zitten boeide me niet zo, omdat ik hem voornamelijk voor unplugged wil gebruiken.

Maargoed, het is een leuk gitaatje voor zijn geld. En ik ga er zeker plezier van beleven. (naast mijn jackson soloist en engl powerball :-) ....beetje contrast in je leven is goed)