PDA

View Full Version : Modderige klank



pe_10
14 juni 2007, 15:25
Gisteren nog eens repetitie gehad met mijn band (rock) ...
En mijn versterker klonk voor geen meter en heel modderig. (Marshall DSL 100 over 1960-cab)
Dit had blijkbaar vooral te maken met het inschakelen van de 'deep-switch' en volume op 4 (f#ck, en dat is echt al hard!!!) én tijdens palm-mute spelen. (Treb 7, Mid 8, Bass 3, Pres 6)
Wanneer deze switch was uitgeschakeld heb ik de bas naar 6-7 gebracht en klonk hij veel beter in de bandmix.
Dit alles gespeeld op het 'ultra-gain'-kanaal met lead 1 instelling.

Nu, op lage volume thuis klinkt dat wel met inschakeling. En ook als ik zonder de andere instrumenten open speel en dit op hoger volume.

Iemand hier ervaringen mee?

Kan dit eventueel verholpen worden met andere speakers? Dat het modderige verdwijnt? V30's / Greenback?
Of is het gewoon een kwestie van alleen eens in het repetitiekot te duiken en 'draai-aan-de-knoppen-dag' te houden tot ik het juiste geluid heb?

ColourofFire
14 juni 2007, 15:28
Gewoon aan je knoppen draaien. Thuis in je eentje klinkt het heel anders dan met een band.

Brord
14 juni 2007, 17:56
tien tekens

djgitarist
24 juni 2007, 12:57
Ik heb bij de meeste Marshall versterkers het probleem dat ik de treble bijna helemaal dicht moet doen omdat het geluid anders te schel is.

Maar op hoog volume komt er dan uiteindelijk wel een grijns op je smoel van de sound.

jerome
24 juni 2007, 13:35
Ik heb bij de meeste Marshall versterkers het probleem dat ik de treble bijna helemaal dicht moet doen omdat het geluid anders te schel is.

Maar op hoog volume komt er dan uiteindelijk wel een grijns op je smoel van de sound.

Als je de treble bijna helemaal dicht moet doen is er denk ik iets niet ok.
Sommige merken voorbuizen willen in sommige amps wel een heel veel (gemeen) hoog geven.
Ook bepaalde combinaties amp-speakers kunnen heel erg gemeen hoog of een krasserig mid geven.
Een modderig geluid kan ook komen door een verkeerde afstelling van je amp.
Ik gebruik nu Tung Sol preampbuizen, die klinken heerlijk vol, direct, helder en dynamisch, helemaal geweldig!!
Maar als ik de basknop boven de 7 zet word het geluid heel plotseling erg
modderig.
En als ik midknop over de helft draai wordt het geluid ook plotseling extreem wollig
Dan heb ik dus zomaar een k*tgeluid te pakken terwijl het op zich een fantastische amp is met heerlijk klinkende buizen!
Bij een hele hoop amps is de afstelling van de toonregeling crusiaal
Dus probeer idd eerst met de toonregeling neutraal, dus niet gelijk extreme settings

andoni
24 juni 2007, 14:00
Gebruik je de Tone shift? Niet doen. Die scoopt je mids zodanig extreem dat het geluid een rommeltje wordt. Wat ook wel eens wil helpen is als je samen met een band speelt, je gain een pak terugdraaien, zeker bij de DSL, die het meer moet hebben van mid-gain growl ipv strakke chugga chugga.

pe_10
25 juni 2007, 16:40
Ik heb ondertussen wat liggen te draaien. Geen deep en mid-shift switch gebruiken. Hij klinkt nu gelijk een beest in de band. Net zoals ik het wil!