PDA

View Full Version : afstelprobleempje



Realeigo
14 juni 2007, 15:07
ik heb de actiew van mn epiphone lp junior iets omlaag gedaan, want die sotnd wel best hoog, maar nu op de kleine E snaar heb ik n klein probleempje. Namelijk dat hij bij fret 14 en hoger hetzelde klinkt, is daar iets aan te doen zonder de actie omhoog te doen en dure afstelbeurten?

Ic3gl0vE
14 juni 2007, 15:17
Zoek maar eens op 'intonatie' of 'intoneren' dan kom je er wel uit. Je moet het brugzadeltje naar voren of naar achteren schroeven totdat het wel weer klopt.
Je controleert of je het goed hebt gedaan door een flageolet aan te slaan op de 12e fret en vervolgens de fret in te drukken en nog eens aan te slaan. Geeft je stemapparaat aan dat de toonhoogte niet gelijk is, dan moet je de brugzadeltjes nog wat verstellen.
Het is niet moeilijk maar kost misschien wel wat tijd.
Doe dit in ieder geval voor elke snaar, want doordat je de hoogte van de brug hebt veranderd is de intonatie van de andere snaren waarschijnlijk ook niet helemaal goed meer.

Gitaro
14 juni 2007, 15:23
Intonatie is denk ik niet het probleem, ik vermoed dat de actie nu zo laag is dat wanneer hij op 14 speelt er geen F# klinkt maar een hogere noot, omdat de frets ongelijk zijn/de hals niet goed is afgesteld/de actie te laag is/een combinatie hiervan

Danieldg
14 juni 2007, 15:24
Hmm, dit heeft niets met je intonatie te maken volgens mij, je fret steekt iets te fel omhoog of je actie is gewoon te laag, prober de actie aan de kant van je e snaar wat omhoog te doen en zie of het helpt. (intoneren kan nooit kwaad dus doe het nu nog maar is, dan is dat ook weer gedaan.)

edit: Gitaro was me voor :p

Realeigo
14 juni 2007, 15:31
Zoek maar eens op 'intonatie' of 'intoneren' dan kom je er wel uit. Je moet het brugzadeltje naar voren of naar achteren schroeven totdat het wel weer klopt.
Je controleert of je het goed hebt gedaan door een flageolet aan te slaan op de 12e fret en vervolgens de fret in te drukken en nog eens aan te slaan. Geeft je stemapparaat aan dat de toonhoogte niet gelijk is, dan moet je de brugzadeltjes nog wat verstellen.
Het is niet moeilijk maar kost misschien wel wat tijd.
Doe dit in ieder geval voor elke snaar, want doordat je de hoogte van de brug hebt veranderd is de intonatie van de andere snaren waarschijnlijk ook niet helemaal goed meer.

Ik melde er niet voor niets bij dat het een lp junior is ^^ heeft geen tune o matic.


Intonatie is denk ik niet het probleem, ik vermoed dat de actie nu zo laag is dat wanneer hij op 14 speelt er geen F# klinkt maar een hogere noot, omdat de frets ongelijk zijn/de hals niet goed is afgesteld/de actie te laag is/een combinatie hiervan

En dus moet ik?? actie weer omhoog of?

cas121
14 juni 2007, 15:36
check ook je halskromming even

Gitaro
14 juni 2007, 16:44
Je hebt nog steeds geen duidelijkheid geschept over wat je probleem is. Als het is zoals ik het beschrijf hoor je op fret 14 geen F# maar een andere, hogere noot. Als je snaar tegen de hoogste fret aankomt (21, 22, 24?) kan het een heel ander probleem zijn dan wanneer bijvoorbeeld fret 18 de boosdoener is. Afstellen is te ingewikkeld om zo even uit te leggen, daar zijn hele sites over volgeschreven. De afstelling van een gitaar is de som der delen, het relief van de nek, de hoogte van de brug, de hoogte van de kam, noem het maar op.

Je kan inderdaad beginnen met de halskromming, de site van forummer Rinze (http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.html) heeft goeie info. Het is echter wel van belang dat je hierbij een voelermaat gebruikt en niet op gevoel gaat lopen rotzooien (ja, ik spreek uit ervaring) want een millimeter maakt een wereld van verschil.

Als je net als ik geen voelermaat hebt, of uberhaupt geen passende imbussleutel, kan je hem ook bij een winkel/gitaarbouwer laten afstellen, maar dan moet je in de winkel wel duidelijk zijn over wat het probleem is en wat je wil, niet "alsjeblieft, stel maar af, tot (over)morgen!"

Zoals je hopelijk al raadt, de kans bestaat ook nog dat het helemaal niet of slechts gedeeltelijk aan de nek ligt. Misschien steekt een fret net genoeg boven de andere frets uit om je snaar 'tegen te houden'. Wij hebben jouw gitaar niet - voor het zelfde geld staat je actie nu zo bezopen laag dat de beste gitaarbouwer er niets mee zou kunnen.

Realeigo
14 juni 2007, 22:26
probleem is al opgelost ! maar toch berdankt

Gitaro
14 juni 2007, 22:53
Hoe is het opgelost dan? Na al die moeite ben ik wel benieuwd :p

Realeigo
14 juni 2007, 22:55
snaren weer los, brug kwartslag omhoog geschroefd en toen was het weer ok.