PDA

View Full Version : Advies over nieuwe versterker gevraagd



Splinter
14 juni 2007, 14:50
Hoi mensen,

Ik ben van plan eindelijk maar eens mijn oefenversterkertje te gaan upgraden naar iets wat mooier klinkt. Een buizentop heb ik al tot mijn beschikking (London City), en k zit eraan te denken om daar een cab bij te kopen. Echter, ik speel niet in een band. Een 4x12 cab erbij kopen is dus wellicht wat aan de harde kant.

Nu vraag ik me af:
Is het misschien een optie om een 2x12 cab erbij te halen? Of zal ik toch voor een combo gaan? Ik wil sowiso gaan voor buizen omdat ik solid state echt zat ben, zeker nadat ik het warme geluid van buizen heb gehoord. Wellicht wil ik in de toekomst in een bandje gaan spelen maar er zijn op dit moment zeker geen concrete plannen.

Voordeel aan de 2x12 cab is natuurlijk de prijs. Ik ben direct klaar om te spelen als ik dat aanschaf voor een klein prijsje. Nadeel is wellicht de overkill aan sound? Het geld dat ik voor de combo over wil hebben is rond de 300-400 euro. Het mag 2e hands zijn als het maar buizen is. Ik speel rock (vooral veel Muse).

Iemand enig advies over wat ik moet doen?

Alvast bedankt!

almarvk
14 juni 2007, 14:57
Damn ,wat een warig verhaal!

Je hebt al een buizentop? En geen cab? Hoe speel je dan?
Een 2x12 cabinet kan je nieuw al halen voor 300,-. Zie het 'harley benton' topic in dit subfora. Of haal een Marshall 1936 of 1922 tweedehands.


Of wil je nu opeens een buizencombo versterker? 300/400 euri? Buizen? Spaar nog ff verder en je kan bijv een Peavey Valveking kopen.



Maaruh; wat wil je en wat heb je nu? Ik snap er geen kloot van.

Splinter
14 juni 2007, 15:09
Damn ,wat een warig verhaal!

Je hebt al een buizentop? En geen cab? Hoe speel je dan?
Een 2x12 cabinet kan je nieuw al halen voor 300,-. Zie het 'harley benton' topic in dit subfora. Of haal een Marshall 1936 of 1922 tweedehands.


Of wil je nu opeens een buizencombo versterker? 300/400 euri? Buizen? Spaar nog ff verder en je kan bijv een Peavey Valveking kopen.



Maaruh; wat wil je en wat heb je nu? Ik snap er geen kloot van.

Nou het leek me redelijk duidelijk 8-), maar ik zal het nogmaals uitleggen:

Buizentop heb ik al in mijn bezit, zomaar gekregen van een oom die hem toch niet meer gebruikte 8-) . Ik speel er echter niet op, daarvoor moet ik dus EERST een cab kopen om erop aan te sluiten.

Ik speel nu op een solid state peavey envoy 110 versterker. Geluid is niet echt super, en klinkt erg droog. Deze gaat dus weg.

Ik vraag me dus af: zal ik een 2x12 cab kopen of zal ik de buizentop ook weg doen en voor een buizencombo gaan (speel niet in een band)? Mijn bezwaar tegen de combo is dat ik voor meer geld minder krijg dan dat ik gewoon simpelweg een 2x12 cab aanschaf. Nadeel tegen de 2x12 cab is dat het misschien teveel is voor simpelweg thuis te gebruiken?

Met andere woorden: wat moet ik doen? Een 2x12 cab kopen of toch voor een buizencombo gaan?

dr.distortion
14 juni 2007, 15:16
Geen idee hoever je thuis kunt gaan qua decibels, maar een ouwe LC top met 2 x 12" is normaliter far over the top. Althans dat is mijn ervaring, zo'n setup heb ik ook gehad. De 2 x 12" was zelfs overkill in de band waar op een beschaafd volume gerepeteerd werd vanwege het ontbreken van een fatsoenlijke zanginstallatie. Geloof me, ook met 2 x 12" gaat een LC knoer- en knoerhard! Als je dat wilt temmen qua volume, dan zou ik voor een mastervolume gaan...even laten inbouwen door een tech...

Lexvandoef
14 juni 2007, 15:17
Wat voor buizentop is het? Misschien leuk om te weten voordat we advies geven. Als het een redelijk goeie top is dan zou ik zelf gaan kijke voor een 2x12. Buizentop met 2x12 is ook redelijk thuis te gebruiken, het heeft toch een volumeknop? Kijk dan als je niet veel kwijt wilt voor een 2dehands Marshall 1936, of nieuwe Fame cab met V30 bij Musicstore.

Als je toch een buizencombo voor thuis zoekt dan heb je pm ;)

Splinter
14 juni 2007, 15:53
Het is een oude London City MKIV, en ja hij gaat idd behoorlijk hard. Toch is het verleidelijk om voor een cab te gaan ondanks het volume. De combo zal waarschijnlijk veel geschikter zijn voor huiskamer, maar tegelijkertijd betekend dat ook dat ik wellicht een kwalitatief slechter geluid krijg. Nogmaals ik wil echt niet meer dan 400 euro uitgeven aan een buizencombo, het is niet veel dat weet ik maar het heeft voor mij ook niet een hoge prioriteit.

Lexvandoef
14 juni 2007, 15:56
Voor €400,00 kan je een redelijk buizencombo halen tweedehands, zeker als je iets voor thuis zoekt.

Die ouwe London city tops zijn trouwens best leuk, goeie OD ervoor en je hebt een goeie sound.

Ik denk dat je beter een cab kan kopen, versterkers hebben een volumeknop, ook buizenversterkers ;)

dr.distortion
14 juni 2007, 16:01
Voor 333 heb je het fame cab van de musicstore...er zijn je al een aantal voorgegaan en zijn er laaiend enthousiast over, waaronder ikzelf. Ik heb de top+cab gebruikt icm een boss ds2, sd1 en een zoom 5000 driver...vooral die laatste was ongelooflijk bruut in deze setup. Mijn advies...ga voor zo'n cab en laat een mv inbouwen in je london city....dan heb je en thuis en in de band een prima sound!

Splinter
14 juni 2007, 16:02
Voor €400,00 kan je een redelijk buizencombo halen tweedehands, zeker als je iets voor thuis zoekt.

Die ouwe London city tops zijn trouwens best leuk, goeie OD ervoor en je hebt een goeie sound.

Ik denk dat je beter een cab kan kopen, versterkers hebben een volumeknop, ook buizenversterkers ;)


Sportief dat je niet in eigen belang denkt (Cab aanraden ipv eigen combo)! Het aanbod van de combo is wat mij betreft aantrekkelijk, maar ik wacht nog even af. Ik hou het zeker in gedachte!

Nog meer meningen van mensen?

ljt
14 juni 2007, 16:26
Ik weet niet hoe oud het ding is maar als het half vintage is en je wilt Muse spelen lijkt me dat niet handig.

Matt speelt volgens mij op een Soldano amp (niet echt... euh ... echt niet vintage zeg maar...) met een giga bak aan effecten. Zijn basisgeluid is behoorlijk strak dus je wilt niet een fuzz achtige vintage distortion zoals bijvoorbeeld op een Peavey Classic zit. Kweet niet of die LC dat ook heeft.

voor 400 euri heb je misschien een 2e hands Peavey Valveking combo. Als je dat niet aanstaat moet je echt nog even doorsparen. Goede speakers zijn ook gewoon duur (duurder nog dan 300 euri.... Bogner, Koch, Mesa e.d.).

Ik weet niet wat je voor die LC nog kunt krijgen maar als dat 3/400 euri is dan kun je voor 800 euro echt een waanzinnige 2e hands combo halen hoor (Engl (thunder, Screamer), Mesa (studio))

LCH
14 juni 2007, 16:39
Het is een oude London City MKIV, en ja hij gaat idd behoorlijk hard. Toch is het verleidelijk om voor een cab te gaan ondanks het volume. De combo zal waarschijnlijk veel geschikter zijn voor huiskamer, maar tegelijkertijd betekend dat ook dat ik wellicht een kwalitatief slechter geluid krijg. Nogmaals ik wil echt niet meer dan 400 euro uitgeven aan een buizencombo, het is niet veel dat weet ik maar het heeft voor mij ook niet een hoge prioriteit.
Je hebt die London City MKIV nu in huis. Je gebruikt 'm ook alleen daar maar voor, dus een 1x12" is genoeg. Zoek gewoon marktplaats af naar een 1x12" en koopt er een tweedehands Boss DS-1 distortion-pedaaltje bij. Dan kun je ook op laag volume redelijk rocken. Als je het een beetje goed doet ben je dan maximaal 200 euro kwijt. Je kunt dan mooi even proberen hoe dat gaat, en als je het toch niks vindt verpats je het hele spul weer.

Splinter
14 juni 2007, 16:42
Ik weet niet hoe oud het ding is maar als het half vintage is en je wilt Muse spelen lijkt me dat niet handig.

Matt speelt volgens mij op een Soldano amp (niet echt... euh ... echt niet vintage zeg maar...) met een giga bak aan effecten. Zijn basisgeluid is behoorlijk strak dus je wilt niet een fuzz achtige vintage distortion zoals bijvoorbeeld op een Peavey Classic zit. Kweet niet of die LC dat ook heeft.

voor 400 euri heb je misschien een 2e hands Peavey Valveking combo. Als je dat niet aanstaat moet je echt nog even doorsparen. Goede speakers zijn ook gewoon duur (duurder nog dan 300 euri.... Bogner, Koch, Mesa e.d.).

Ik weet niet wat je voor die LC nog kunt krijgen maar als dat 3/400 euri is dan kun je voor 800 euro echt een waanzinnige 2e hands combo halen hoor (Engl (thunder, Screamer), Mesa (studio))

Matt speelt dezer dagen op een Diezel VH-4 met idd een gigabak aan effecten (rack mounted tegenwoordig) en daarnaast was zijn sound inderdaad tijdens de eerste 2 albums erg goed, maar tegenwoordig is het flut. De sound van matt krijg je nooit helemaal want hij speelt op custom manson gitaren die 5000 euri per stuk kosten, en de meeste hebben built in effecten (fuzz factory, kaoss pad 2). Ik ben dus niet op zoek naar een 100% identiek Muse geluid, ik geef even aan wat voor soort muziek ik speel. Het jaar van de london city is me niet bekend, maar het is er niet eentje van de onlangs opnieuw gelanceerde serie. (Deze is bijna 100% hetzelfde als die van mij) (http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/97407756-london-city-top-kast.html?return=eJwVyVsKgzAUBNC9FPRPY6KiRKTYndxqq CFPkmsflu69yc%2FMYQY45V%2FJmylyOoz8EgWEdZ92RM8JUc4 LWxsICr0GwFhbTcxxSqEqYStpI4bDCIvCkqcIEUVQqao7xPw%2 FJAIEsg5dX%2B9o9PWtZ1pucUZXtAst2ptOsQxszGSZXZ%2BJi af0ieqVqJ3dnC1Yz5pV4ifNLsq0s9LP9DL9%2FvWBP%2FY%3D&df=1&fta=eNpFkttu5DAIQP%2FF0vYZMBhMNN9SRZ3VKtq0M2qmd%2F XfGzshffQRBg4wevGvxc3Ty%2FN8%2FzrOSxoWL%2BDpfT7h3X k53S6Ow4yuZMNMrizDfPPP6Tr8f%2FP58nS%2BPP0heJhuH8Nl mZzuridsOdjTdfz3Nw3T%2Bn%2Fx7Gk6r8lHp%2Bpfk8PQq1YT KRkwwhpiIwLhhmhHgkIZO8rxMXNhpoY4EGlFKg1JIDRQ7qjsqC BmZmlId6SGSmgNWaACYDU3VAMxqErPhdG%2BCK8ltLPov2gWsi 2Ofhmb9nQYBsSKJN0AQ0ERQXLtLByKycq3uJAQyyXrFhcWorpO ZGN29CeiGTqrvz1rtt4LHR5IpNrXQMceKq5d97oUHgxSEbobhU c2K4wb44MBAPe6FB6Zq2bqU6bwAC1q%2B67Dg0gq5C0uPAilSl nn%2FL149fQ4vt%2B361oP6tyPhDyNb%2B3s1stN%2B%2Fv1eH %2F%2FAE3dtVY%3D)

Zoals ik al eerder zei is 800 euro me echt teveel, ik speel niet in een band en wil er niet zoveel aan uitgeven.

ColourofFire
14 juni 2007, 16:51
Matt speelt dezer dagen op een Diezel VH-4 met idd een gigabak aan effecten (rack mounted tegenwoordig) en daarnaast was zijn sound inderdaad tijdens de eerste 2 albums erg goed, maar tegenwoordig is het flut. De sound van matt krijg je nooit helemaal want hij speelt op custom manson gitaren die 5000 euri per stuk kosten, en de meeste hebben built in effecten (fuzz factory, kaoss pad 2). Ik ben dus niet op zoek naar een 100% identiek Muse geluid, ik geef even aan wat voor soort muziek ik speel. Het jaar van de london city is me niet bekend, maar het is er niet eentje van de onlangs opnieuw gelanceerde serie. (Deze is bijna 100% hetzelfde als die van mij) (http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/97407756-london-city-top-kast.html?return=eJwVyVsKgzAUBNC9FPRPY6KiRKTYndxqq CFPkmsflu69yc%2FMYQY45V%2FJmylyOoz8EgWEdZ92RM8JUc4 LWxsICr0GwFhbTcxxSqEqYStpI4bDCIvCkqcIEUVQqao7xPw%2 FJAIEsg5dX%2B9o9PWtZ1pucUZXtAst2ptOsQxszGSZXZ%2BJi af0ieqVqJ3dnC1Yz5pV4ifNLsq0s9LP9DL9%2FvWBP%2FY%3D&df=1&fta=eNpFkttu5DAIQP%2FF0vYZMBhMNN9SRZ3VKtq0M2qmd%2F XfGzshffQRBg4wevGvxc3Ty%2FN8%2FzrOSxoWL%2BDpfT7h3X k53S6Ow4yuZMNMrizDfPPP6Tr8f%2FP58nS%2BPP0heJhuH8Nl mZzuridsOdjTdfz3Nw3T%2Bn%2Fx7Gk6r8lHp%2Bpfk8PQq1YT KRkwwhpiIwLhhmhHgkIZO8rxMXNhpoY4EGlFKg1JIDRQ7qjsqC BmZmlId6SGSmgNWaACYDU3VAMxqErPhdG%2BCK8ltLPov2gWsi 2Ofhmb9nQYBsSKJN0AQ0ERQXLtLByKycq3uJAQyyXrFhcWorpO ZGN29CeiGTqrvz1rtt4LHR5IpNrXQMceKq5d97oUHgxSEbobhU c2K4wb44MBAPe6FB6Zq2bqU6bwAC1q%2B67Dg0gq5C0uPAilSl nn%2FL149fQ4vt%2B361oP6tyPhDyNb%2B3s1stN%2B%2Fv1eH %2F%2FAE3dtVY%3D)

Zoals ik al eerder zei is 800 euro me echt teveel, ik speel niet in een band en wil er niet zoveel aan uitgeven.

Matts geluid is bijna alleen op die fuzz factories gebouwd, en het oudere (betere IMO) geluid is van bakken effecten, fuzz factory en Marshall DSL's. Dat was ook al voor hij die mansons speelde. Om zijn geluid na te doen heb je eigenlijk alleen een fuzz factory en een bak delay etc. nodig, er zitten zoveel effecten overheen dat zelfs de gitaar en versterker niet zo heel belangrijk zijn, zolang het maar een beetje kwaliteitsspul is kom je er ook wel, heb je echt geen VH4 voor nodig

Splinter
14 juni 2007, 17:10
Matts geluid is bijna alleen op die fuzz factories gebouwd, en het oudere (betere IMO) geluid is van bakken effecten, fuzz factory en Marshall DSL's. Dat was ook al voor hij die mansons speelde. Om zijn geluid na te doen heb je eigenlijk alleen een fuzz factory en een bak delay etc. nodig, er zitten zoveel effecten overheen dat zelfs de gitaar en versterker niet zo heel belangrijk zijn, zolang het maar een beetje kwaliteitsspul is kom je er ook wel, heb je echt geen VH4 voor nodig

Jep gelijk heb je al moet ik zeggen dat in zijn huidige sound weinig fuzz factories meer voorkomen. Zijn distortion was wel overduidelijk op die FF's opgebouwd in het verleden, en dat apparaatje maakt zulke rare geluiden dat het geluid van de amp eigenlijk helemaal weg werd gedrukt. Bij Absolution is hij overgeschakeld naar de VH-4, en is hij minder FF's gaan gebruiken. Jammer als je het mij vraagt want zijn sound is er erg door achteruit gegaan.

Maargoed om het niet over te laten gaan in een Muse discussie:


Je hebt die London City MKIV nu in huis. Je gebruikt 'm ook alleen daar maar voor, dus een 1x12" is genoeg. Zoek gewoon marktplaats af naar een 1x12" en koopt er een tweedehands Boss DS-1 distortion-pedaaltje bij. Dan kun je ook op laag volume redelijk rocken. Als je het een beetje goed doet ben je dan maximaal 200 euro kwijt. Je kunt dan mooi even proberen hoe dat gaat, en als je het toch niks vindt verpats je het hele spul weer.

Een 1x12 vind ik dan wel weer wat overdreven. Als ik een cab koop ga ik voor een 2x12 maar je hetb wel gelijk: als het niet bevalt (te hard oid), kan ik het hele spul in een keer verkopen en een mooie buizen combo aanschaffen. Ik denk op dit moment dat ik toch voor de cab ga omdat ik mezelf denk ik niet zal vergeven als ik mijn top wegdoe. Ik wil het eerst even testen hoe het klinkt met top + cab denk ik.

Lexvandoef
14 juni 2007, 17:35
uit een 1x12 cab komt ook een leuk geluid hoor, tis maar net waar je van houdt. En de meeste combo's zijn ook uitgevoerd met 1 12 inch speaker.

LCH
14 juni 2007, 19:14
Een 1x12 zal thuis altijd volstaan. Maar nadat ik dat Splinter adviseerde realiseerde ik me dat er waarschijnlijk meer 2x12 te koop staat. Qua prijs kun je dus net zo goed een 2x12 nemen en inderdaad, een 1x12 staat wel heel zuinig bij zo'n dikke London City. ;)

Maar ik geef je groot gelijk dat je er niet meteen dikke bedragen tegenaan smijt voor dat laatste beetje 'tone' en weet ik wat nog meer!

Splinter
14 juni 2007, 21:34
Een 1x12 zal thuis altijd volstaan. Maar nadat ik dat Splinter adviseerde realiseerde ik me dat er waarschijnlijk meer 2x12 te koop staat. Qua prijs kun je dus net zo goed een 2x12 nemen en inderdaad, een 1x12 staat wel heel zuinig bij zo'n dikke London City. ;)

Maar ik geef je groot gelijk dat je er niet meteen dikke bedragen tegenaan smijt voor dat laatste beetje 'tone' en weet ik wat nog meer!

Dankjewel voor de reactie. Een 1x12 is inderdaad altijd een optie en is voor thuis altijd prima. Ik heb ook meteen wat gitaarshops doorgespit maar ik kon maar weinig 1x12 spul vinden. En over die tone, dat is precies waar ik op doel! Die 400 euro extra hoeft echt niet voor me. Daarnaast heb ik het gitaar niet die erbij passen (speel op epiphone les paul standard plus). Dus voorlopig kan ik prima vooruit met die 2x12 cab.

Bedankt voor alle reacties ik ga nu denk ik voor de HB 2x12 cab van thomann.de uit het andere topic. Goedkoop en toch celestion speakers.