PDA

View Full Version : Fender Jaguar



*mav11*
14 juni 2007, 14:33
Hallo,

ik ga binnenkort een nieuwe gitaar kopen.

Ik heb een budget van 1500 tot 2000 euro.

Ik speel voornamelijk muziek in de stijl van Millionaire, Evil Superstars, dEUS, ...

www.nebrovski.net en www.myspace.com/nebrovski

Daarin speel ik, betere opnames komen binnenkort wel.

Ik speel nu op een Yamaha Pacifica, en het geluid van de Humbucker is wat ik nodig heb. Ik speel op een Fender Hot Rod Deluxe en hiervan zet ik de drive altijd volledig open.

Ik was nu aan het denken aan een Fender Jaguar, ze zien er echt geweldig uit en ik vind ze ook wel goed klinken.

Ik ga sowieso naar de muziekwinkel en testen, maar hebben jullie misschien nog tips.

Bij de Jaguar heb ik schrik dat hij niet vet genoeg gaat klinken en niet genoeg sustain heeft. Misshien een humbucker inzetten? Maar dit wordt dan wel vijswerk, ....

Groet,

Koen

Badman
14 juni 2007, 14:41
Had ik hier niet een paar keer gelezen dan een Jazzmaster net iets meer had?

rscalex
14 juni 2007, 14:51
een mustang brug wil ook wel helpen...

Dweezman
14 juni 2007, 14:53
something like this?

http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/jag1.jpg

*mav11*
14 juni 2007, 15:02
Ja idd, dat had ik ook al gezien.

Klinken deze dan ook nog ok?

En 'n jazzmaster, daar was ik ook al over aan het nadenken. Wat zijn zowat de verschillen?

Groet,

Koen

Marc Oblivian
14 juni 2007, 15:06
Hey....check even www.thedrones.com.au of www.myspace.com/thedronesthedrones
wellicht zoek je een dergelijk geluid (kan hier niet naar je sounds luisteren..)
De zanger gitarist speelt geloof ik ook op een jaguar. Hij heeft er een humbucker in gezet en gebruikt er ook wat pedalen bij (over een Fender Twinreverb meestal). Iets van een MXR drive pedaal, een fuzzface (geloof ik) en een Fenderblender fuzzpedaal.
Het is dus denk ik wel zo dat je een jaguar moet modden (humbucker) of veel pedalen moet gebruiken om een zware distortionsound te krijgen.

flyswatter
14 juni 2007, 15:21
Bij de Japanese jaguars is er ook een versie met 2 humbuckers, ziet er ook nog superstrak uit...
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/51/511323.jpg

Zelf ben ik best wel tevreden met mijn gewone sunburst, maar ja, tis maar wat je zoekt he :satisfie:

*mav11*
14 juni 2007, 15:22
Ja idd.

Ik gebruik heel af en toe een Big Muff op men versterker, maar bijna nooit.
De sound die ik krijg door een Yamaha Pacifica met humbucker in de brug is de scheur die 'k nodig heb. Zou 'k door een humbucker in de brug te zetten dan ook deze scheur bekomen met 'n jaguar?

Ik heb ook even voor de Jazzmasters gekeken, ook mooie gitaren, maar een Jaguar heeft voor mij toch nog steeds dat tikkeltje meer. Maar het gaat natuurlijk om het geluid, dus als een Jazzmaster veel beter klinkt dan moet ik daarvoor gaan.


Groet,

Koen

*mav11*
14 juni 2007, 15:23
Bij de Japanese jaguars is er ook een versie met 2 humbuckers, ziet er ook nog superstrak uit...
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/51/511323.jpg

Zelf ben ik best wel tevreden met mijn gewone sunburst, maar ja, tis maar wat je zoekt he :satisfie:


Ja die had ik ook al gezien.

ik vroeg mij al af of ze zo geen Amerikaanse versie hadden, dat zou ideaal geweest zijn.

Groet,

Koen

flyswatter
14 juni 2007, 15:29
Ja die had ik ook al gezien.

ik vroeg mij al af of ze zo geen Amerikaanse versie hadden, dat zou ideaal geweest zijn.

Groet,

Koen

Ik vrees ervoor, je kunt natuurlijk altijd eens op de fendersite kijken...
Maar wie weet voldoet je Japanse wel aan je eisen, en dan heb je natuurlik nog véél geld voor andere leuke spullen :)

Joey Handsome
14 juni 2007, 15:32
Ik heb nu een Jap met stock elementen. Daar krijg je niet heel veel drive mee. Ik gebruik meestal een overdrive en dan een big muff er achter voor een zwaar geluid. Ga de elementen nog wel eens vervangen, maar niet door humbuckers. Stock elementen zijn vreselijk, maar het gaat hier wel om een Jap natuurlijk.

*mav11*
14 juni 2007, 15:50
Ik las net wat over de Jazzmaster. Misschien is dit een betere keuze toch?

'k Heb er nu enkele gezien die 'k ook wel mooi vind.

Groet,

Koen

Joey Handsome
14 juni 2007, 17:36
Het is geen shortscale, meer sustain. Jaguar heeft weer een hele apparte klank. Dat klinkt dan wel weer lekker alternatief. Jaguar is meer fel, snelle attack. Jazz is meer warm. Beiden geweldige gitaren wat mij betreft. Ik zou ze gewoon beiden een keer goed onder de loep nemen.

Saf
14 juni 2007, 18:39
een vriend van mij had een jazzmaster gekocht ook een japanse maar vind de elemetnen erg ruk hij speelt muziek in de stijl van Nirvana heeft toen in de winkel een amerikaanse uitgeprobeerd en vond die ook niet erg goed rocken ik den kdat je om voldoende drive te geven je ook de jazzmaster met hb moet uit rusten.

Ik zou voor de japanse jaquar gaan met in de brug een hum in sc formaat en dan een andere brug opzetten die meer sustain geeft. tenminste dat laaste lees ik altijd overal dat die jaquarbrug het net niet heeft.

Joey Handsome
14 juni 2007, 18:56
Dan heeft ie iets niet goed gedaan. Met een jazzmaster kan je prima rocken. Een vriend van me gebruikt jap + big muff + twin reverb en daar is al prima mee te rocken. Zeker een vuile Nirvana sound is daar mee te maken.
J Mascis van Dinosaur Jr. kreeg het ook voor elkaar.

Dweezman
14 juni 2007, 19:00
mijn japper heeft 'n sjag1 bij de neck en 'n little '57 in de brug. En da's fijn, kan ik u vertellen. (En 'n mustang-brug)

Joey Handsome
14 juni 2007, 19:35
Ja, zo'n mustangbrug is wel een must, heb ik ook + buzzstop. Die laatste is wel lelijk, maar het werkt goed.

Wabbie
15 juni 2007, 01:06
Met een goede afstelling een een buzzstop overbodig. Een mustangbrug is wel een optie, maar alleen als je de snaren van de oorspronkelijke brug afslaat zou ik er een mustang brug opzetten.

Verder kun je iid zelfs met de japanse ( nep) jazzmaster elementen prima rock spelen. Als je er wat andere elementen ingooid scheurt een jazzmaster zelfs extreem hard. Ik heb zelf een japanse jazzmaster met 1/4pounders en die produceert meer drive dan menig humbuckergitaar en heeft nog een erg goed clean geluid ook.

*mav11*
15 juni 2007, 11:56
Ik denk dat ik beide gitaren goed ga testen.

Misschien is een humbucker in single coil formaat wel wat in een jaguar, maar misschien is een Jazzmaster een betere optie.

Ik zal ze beiden grondig testen.

Wel denk ik dat ik sowieso een Amerikaanse ga kopen.

Groet,

Koen

hansoonk
15 juni 2007, 12:01
Afgezien van alle tech-talk, is een Jazzmaster/Jaguar een gitaar met een unieke feel die je moet liggen. Ik heb een jaar of vijf geleden om die reden mijn Japanse Jazzmaster verkocht. Op het oog en ook kwa geluid vond ik het een fantastische gitaar, maar vond zelf de gitaar niet comfortabel: te grote body, en door ontwerp zijn de lage posities op de hals te ver weg.
Maar het ontwerp blijft trekken en ik heb inmiddels wel weer een 70's USA Jazzmaster teruggekocht, waar ik langzamerhand wel aan begin te wennen. Het geluid vind ik fantastisch en ook de tremelo vind ik perfect ontworpen om de karakteristieke surf-vibraties op te roepen.

Als je een Jazzmaster/Jaguar overweegt, zou ik om te beginnen een tweedehands Japanner kopen en een paar maand proberen om te zien of het echt jouw gitaar is. Als dat niet zo is, verkoop je hem weer (ze liggen erg goed in de tweedehandsmarkt) en schiet je er niet zoveel bij in. Als het wel je gitaar blijkt kun je hem altijd nog gaan aanpassen, upgraden met andere bruggen en pick-uips of inruilen bij aankoop van een oudere gitaar of een nieuwe USA vintage reissue versie. Met je budget zou ik uiteindelijk gaan voor een mooie 70's USA jazzmaster ... de mijne is een echt fantastische gitaar.

Lucluc
15 juni 2007, 13:21
Seymour Duncan heeft een set hot vintage of quaterpounder, zowel voor jazz als jag. Dat geeft echt een enorm verschil in output. Sustain zal je wel nooit krijgen met deze gitaar, dan zou ik eerder voor een leuke les paul of sg gaan.

Dude
15 juni 2007, 13:25
Met je budget zou ik uiteindelijk gaan voor een mooie 70's USA jazzmaster ... de mijne is een echt fantastische gitaar.

same here.... waanzinnige gitaren. Mijn 74er rockt als een gek en klinkt waanzinnig. Verhaal over geen sustain krijgen met een jazzmaster is onzin. Deze zware 70s jazzmaster heeft meer sustain dan mn 79er strat hoor...

Lucluc
15 juni 2007, 13:29
De meeste jazzmasters die ik in mijn handen heb gehad, hadden zeer weinig sustain. Misschien een enkel oud exemplaar, maar de nieuwe (us en jap) dus niet.

Nellyrocks
15 juni 2007, 13:33
Ik heb het idee dat mensen een beetje langs elkaar praten. Wat is "Rocken". Met elke gitaar kan je rocken en ik heb de indruk dat rocken wordt verward met een hoeveelheid scheur. Dat is niet per definitie het zelfde.

*mav11*
15 juni 2007, 17:48
Ik speel wel vaak solo's, en 'k hou ook wel van wat sustain. Maar zoveel als 'k nu uit mijn stratje krijg is meer dan genoeg. Misschien heeft een Jazzmaster met een humbucker erin genoeg sustain en scheur?

Maar als iemand nog volledige andere opties heeft voor gitaren die 'k zou kunnen testen die passen bij mijn stijl, zeg maar, ik sta op dit moment open voor alles. Maar natuurlijk vind 'k een jaguar/jazzmaster subliem qua looks.

Groet,

Koen

Joey Handsome
15 juni 2007, 18:42
Hmm... Een tele lijkt me ook wel wat voor jou stijl.

Wabbie
15 juni 2007, 20:04
De meeste jazzmasters die ik in mijn handen heb gehad, hadden zeer weinig sustain. Misschien een enkel oud exemplaar, maar de nieuwe (us en jap) dus niet.

Ik heb zat sustain uit mijn '99 CIJ jazzmaster hoor.

Joey Handsome
15 juni 2007, 20:29
Ik heb zat sustain uit mijn '99 CIJ jazzmaster hoor.

Die van mijn maat heeft er ook zat van en dat met stock pickups...

*mav11*
16 juni 2007, 12:41
Heb net een mail teruggehad van een muziekwinkel.

American Vintage Serie's '62 + case
- Olympic white, Black, Ocean turquoise, Surf green = 1890 euro
- Three tone sunburst = 1950 euro
- Japanse Special Edition Jaguar HH, dit is een jaguar met humbuckers in black and chrome = 800 euro


Zijn dit goede prijzen?

Groet,

Koen

Joey Handsome
16 juni 2007, 13:26
Ja, lijkt me wel ja.

AutoStatic
16 juni 2007, 13:35
Heb net een mail teruggehad van een muziekwinkel.

American Vintage Serie's '62 + case
- Olympic white, Black, Ocean turquoise, Surf green = 1890 euro
- Three tone sunburst = 1950 euro
- Japanse Special Edition Jaguar HH, dit is een jaguar met humbuckers in black and chrome = 800 euro


Zijn dit goede prijzen?

Groet,

KoenHé Koen, ik zou de gitaren echt GOED uitproberen. Zowel de Jaguar als de Jazzmaster zijn radicaal verschillend van je Pacifica waarvan je zegt dat de HB scheur precies is wat je zoekt. Dat ga je bij een Jag of Jazz niet terughoren. Heb een Jazzmaster uit '78 gehad omdat mijn grote held, J Mascis that is, erop speelt. Maar toch weer weggedaan, het geluid moet je echt liggen en bij mij klikte het niet (maar ben het verder helemaal eens met hansoonk). Heb in de studio veel ingespeeld op een '66 Jaguar en dat klinkt fantastisch, maar geluid is echt ver verwijderd van wat jij tof vindt klinken aan je Pacifica. Andere opties zouden dan een Telecaster Deluxe of een Jaguar HH kunnen zijn. Of misschien zelfs zo'n John 5 Tele he he he. Je kunt het ook bij een ander merk zoeken. Ik moet dan vooral aan Reverend denken, misschien is een Jetstream (http://www.reverendguitars.com/reverend/guitars/bolt_on_series/jetstream_hb_fm.html) wat voor je.

Dude
16 juni 2007, 16:40
nogmaals... voor dat geld koop je een orginele 70's jazzmaster... die klinken zo waanzinnig lekker !

Wabbie
17 juni 2007, 01:44
nogmaals... voor dat geld koop je een orginele 70's jazzmaster... die klinken zo waanzinnig lekker !

eerlijk gezegd zou ik dat dan eerst tegen elkaar willen testen, want de AVRI serie jazzmasters klinken ook erg goed. Kijk als we over een 63 jazzmaster praten is het een ander verhaal.
Trouwens, je kunt in duitsland volgens mij de AVRI jazzmasters wel iets goedkoper krijgen denk ik.

Maar zoals hierboven al een paar keer is gezegd, ik zou echt eerst even heel goed een jazzmaster/ jaguar an sich gaan testen. We praten hier namelijk wel over een instrument waar je toch wel een beetje aan moet wennen, althans dat moest ik.

Veel succes ermee iig.

trouwens voor meer info over jazzmasters/jaguars, check dit forum:

www.offsetguitars.com

*mav11*
17 juni 2007, 22:08
Ik vind de Jaguar HH steeds mooier en mooier. Hij heeft ook humbucker, wat misschien beter is voor het geluid dat ik zoek. Maar ik vrees alleen dat ik dan binnenkort weer een nieuwe gitaar ga willen, om toch meer kwaliteit in handen te hebben.

Denken jullie dat dit mij zal overkomen met deze gitaar, of zal ik hem niet snel te min vinden?

Groet,

Koen

Joey Handsome
17 juni 2007, 22:58
Tja, dan koop je toch een amerikaanse RI en sloop je er twee humbuckers in. Kost iets meer, maar dan heb je wel wat je wilt.

flyswatter
18 juni 2007, 09:39
Ga gewoon die HH ergens testen dan weet je het zelf :satisfie:

AutoStatic
18 juni 2007, 10:07
Ik vind de Jaguar HH steeds mooier en mooier. Hij heeft ook humbucker, wat misschien beter is voor het geluid dat ik zoek. Maar ik vrees alleen dat ik dan binnenkort weer een nieuwe gitaar ga willen, om toch meer kwaliteit in handen te hebben.

Denken jullie dat dit mij zal overkomen met deze gitaar, of zal ik hem niet snel te min vinden?

Groet,

KoenDe kwaliteit zal wel goed zitten, het is sowieso een treetje hoger dan je Pacifica. Je wilt graag een Jag/Jazz achtige gitaar en als het kan eentje met het HB geluid van je Yamaha. Dan denk ik dat de Jag HH de beste match is. En die gitaar zit ruim binnen je budget. Als je €2000,- te besteden hebt moet je niet in de valkuil trappen dat je je volledige budget wilt besteden. Als je een gitaar tegenkomt die ruim binnen je budget valt en die je bevalt moet je die gewoon aanschaffen en niet verder gaan kijken voor een eventueel duurdere gitaar.

Dude
18 juni 2007, 10:42
Ik vind de Jaguar HH steeds mooier en mooier.

Ik zit er sinds dit topic geopend is ook flink op te gassen ja.... Even goed kijken waar je hem wil kopen is de tip, ik zie namelijk onwijs uiteenlopende prijzen op internet.... van 749 tot 899.

*mav11*
18 juni 2007, 18:49
Ja idd,

als hij goed klinkt denk ik wel dat ik hem koop. Met een koffer zodat hij goed beschermd blijft.

Ook was ik aan het denken aan een Duesberger 49er. Kent iemand dit en weet iemand er wat meer van?

Groet,

Koen

sonic_sam
18 juni 2007, 19:01
er denkt altijd zo veel volk dat een niet-amerikaanse fender 'slecht' is, ik speel zelf op een mexicaanse strat, speelt geweldig en nog nooit problemen mee gehad. voor de prijs die ik ervoor heb betaald kan ik me geen betere strat voorstellen...

Pun
18 juni 2007, 23:28
Ik wou dat ze die HH in LH hadden.... :mad: :(

Butger
19 juni 2007, 11:01
Ja idd,

als hij goed klinkt denk ik wel dat ik hem koop. Met een koffer zodat hij goed beschermd blijft.

Ook was ik aan het denken aan een Duesberger 49er. Kent iemand dit en weet iemand er wat meer van?

Groet,

Koen

Hey Koen, de Deusenberg 49-er heeft in de gitarist een knallende review gehad, is dus zéér waarschijnlijk wel een behoorlijk goede gitaar, maar heel wat anders dan de jag/mustang. 49-er zit wat meer richting de Les Paul meende ik..
Een dikke scheur zal d'r wel uitkomen dunkt mij iig

Anti
19 juni 2007, 14:32
uit ervaring heb ik geleerd dat een jaguar geen gitaar is om luide rock/punk mee te spelen tenzij je hem gaat cobainen maar dan blijft er nog maar weinig over van het originele ontwerp(alleen body en neck :) )en gaan de kosten snel de lucht in. Heb dan maar beslist om het gewoon bij een strat met humbucker te houden en ik kan eigenlijk alleen maar aanraden voor jou om dat ook te doen, de jaguar HH is natuurlijk ook een mooi alternatief...

*mav11*
22 juni 2007, 20:00
idd,

'k ga hem binnenkort testen en vergelijken met andere Jaguars en met onder andere de Duesenberg.

Hopelijk voldoet de Jaguar HH aan men eisen.

Groet,

Koen