PDA

View Full Version : Mac voor recoreding???



Teddy
13 juni 2007, 22:38
Ik ga binnenkort zelfstandig muziek maken en vroeg me af of zo'n Mac eigenlijk de beste keuzes is om helemaal zelf nummers op te maken??

skanky
13 juni 2007, 23:31
Het gaat niet om de computer maar om de software. Ik werk op een mac omdat ik het veel fijner vind werken, ik ben er ook mee opgegroeid. Als je alleen windows gewend bent is het veel makkelijker om daar op door te gaan. Voor windows is er ook veel meer freeware zoals vst-plugins te krijgen.

Harry
14 juni 2007, 10:41
bij een mac krijg je Garageband, en dat ziet er goed uit. Ik kan voor een zacht prijsje een mac overnemen, en die ga ik voor muziek gebruiken.

Een pc moet je er speciaal voor inrichten begrijp ik, dus internetten en spelletjes doe je er niet meer mee dan. Dus daar hou ik mijn pc voor.

Ic3gl0vE
14 juni 2007, 11:04
Een pc moet je er speciaal voor inrichten begrijp ik, dus internetten en spelletjes doe je er niet meer mee dan. Dus daar hou ik mijn pc voor.

Niet per sé. Als je je computer gewoon schoon houdt en weet hoe je er mee om moet gaan, kun je een opnameprogramma wel gewoon op je standaard windows installatie zetten.

Is je normale installatie een zooi of zet je graag veel troep op je computer, maak dan een tweede partitie aan en zet daar nog een keer windows op. Strip 'm totaal met behulp van sites als audioxp (of iets dergelijks) en installeer alléén wat noodzakelijk is voor muziek maken. Geen internet dus, geen virusscanner, niks.

Harry
14 juni 2007, 12:55
ik denk dat dat schoonhouden bij mij een probleem is..... Als je veel spellen installeert krijg je toch vanzelf rommel?

skanky
14 juni 2007, 13:12
Dat probleem heb je bij MAC ook hoor, die moet je ook schoonhouden!

Ic3gl0vE
14 juni 2007, 14:57
Als je veel spellen installeert krijg je toch vanzelf rommel?

Nee hoor.
Als je veel illegale software, cracks en dingen uit e-mails installeert wordt 't echter een ander verhaal. Met een goede virusscanner, firewall en antispyware software kun je je computer wel weer behoorlijk beveiligen, maar alsnog moet je natuurlijk wel weten wat je aan het doen bent. Beveiligingssoftware zet je uiteraard UIT als je muziek gaat maken. Heb je software niet meer nodig, verwijder het dan van je pc en kijk vervolgens of het ook ècht weg is. Dat voorkomt het 'dichtslibben' van je windows installatie door allemaal troep die je niet nodig hebt en vergeten bent.

Ik doe nu alles op één windowsinstallatie en mijn pc is nog niet één keer vastgelopen.

bass blom
14 juni 2007, 15:16
ik heb ook wel eens horen zeggen dat de timing van een mac beter zou zijn dan die van windows..

Ic3gl0vE
14 juni 2007, 15:19
Hangt van je interface en de drivers af, niet van het besturingssysteem.

bass blom
14 juni 2007, 15:52
nee dat zou juist om het OS gaan.
dat is zowiezo iets waar we sinds de intro van de CD in 1983? mee moeten leven.
als er ergens een heel klein stukje wegvalt wordt het gemaskeerd door software.
daarvoor op een plaat kon dat haast niet zonder dat het je opviel..

rjong999
14 juni 2007, 16:35
ik heb er nog nooit van gehoord (dat zegt niet alles natuurlijk). Wat voor 'timing' heb je het eigenlijk over ? De digitale synchronisatie van verschillende componenten loopt toch via een (evt. interne) wordclock ?

bass blom
14 juni 2007, 18:22
wie of wat garandeert ons dat er niet af en toe een miliseconde of wat 'verdwijnt' doordat het systeem iets huishoudelijks moet doen?
draai maar eens 2 CD's tegelijk in 2 cdspelers, dan denk je die moeten gelijk zijn en lopen.
het kan toonhoogtegezien gelijk zijn maar de ene is eerder klaar dan de andere..
en ik vermoed dat als je datzelfde doet met een audifile op verschillende computers dat er ook nogal eens een vershcil kan zijn..

Ic3gl0vE
14 juni 2007, 20:41
Dat probleem wordt opgevangen door buffers. Niks aan de hand

Mac of pc, het is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Mijn voorkeur gaat uit naar pc, want ik ben aan de pc gewend en vind het prima werken. Daarnaast vind ik een mac veel en veel te duur voor wat je aan hardware krijgt. Anderen hebben die meerprijs er weer graag over over.


Het hangt ook wel af van de software die je wilt gebruiken. Wil je Logic, dan heb je een mac nodig. Wil je cubase gebruiken dan maakt het niet uit of je een mac of een pc neemt. In het laatste geval zou ik voor de pc gaan omdat je dan de beschikking hebt over meer freeware plugins via internet.

bass blom
14 juni 2007, 20:49
ik gebruik ook pc's vind mac ook veel te duur
jij zegt simpel, buffers en daarmee is het voor jou klaar en heb je rotsvast vertrouwen in de systemen..
onderzoek eens hoe vaak per seconde je cubase of nuendo een donglecheck doet en vraag je dan af of invloed kan hebben, zeker als je niet een heel snel pc'tje hebt..

Ic3gl0vE
14 juni 2007, 21:36
Ik geloof zeker wel dat die donglechecks de performance van zo'n programma kunnen beïnvloeden. Ik dacht bij het draaien van de cd alleen aan naar de harde schijf kopiëren of afspelen in bijv. winamp. Dan moeten die buffers het probleem wel oplossen toch.
Buffer underrun protection in cd/dvd-writers bijvoorbeeld zorgt er ook voor dat je gewoon door kunt gaan met waar je mee bezig was terwijl je een cd brandt. Toen we hier thuis voor het eerst een cd brander hadden was dat wel anders!

Pais
14 juni 2007, 22:13
Hoe kan het dat Iwa hier nog niet heeft gereageerd?

bert k
14 juni 2007, 22:51
Zit er op de Mac-versie van Cubase geen dongle? Ik zit aan een Mac te denken. Een ouwe G4, 400mhz kost maar een paar honderd euro, kan ik eens leren hoe een mac werkt.


(Ik heb geen dongle op mijn pc...)

Teddy
14 juni 2007, 22:52
Thanks voor alle info, ik denk dat ik toch uiteindelijk toch met de pc door ga, alhoewel een stand alone Mac er erg verlijdelijk uitziet. Jammer dat die dingen zo duur zijn........

Wat voor software raden jullie aan voor de pc??

Ic3gl0vE
15 juni 2007, 00:03
Ik raad je aan om wat demo's van programma's te proberen en dan zelf je keuze te maken. De een werkt graag met fruity loops, de ander heeft liever Live of cubase.
een paar sequencers voor de pc:
audacity (gratis)
reaper (gratis)
fruity loops
cubase
logic 5.5 (als je dan wilt upgraden moet je alsnog aan de mac)
sonar
ableton live
protools

Afhankelijk van wat je nodig denkt te hebben verschillen de prijzen enorm. De goedkoopste cubase versie is 129 euro (cubase SE3) terwijl cubase 4 meer dan 700 euro kost. Voor de verschillentussen deze versies moet je op steinberg.net kijken.

Teddy
15 juni 2007, 17:44
Thanks voor de info :)

Harry
20 juni 2007, 10:42
ik ben een beetje met Garageband aan het rommelen geweest, met het midi-gedeelte dan. Ik wil er ook mee gaan opnemen, maar hoe sluit ik mijn gitaar aan? Ik heb een digitaal modellingdingetje, maar daar zit een jack-uitgang op. Bestaan er USB mengpaneeltjes?

schizo910
20 juni 2007, 12:02
Ja Har, die bestaan, van Edirol.

En idd de klok van een Mac is over het algemeen nauwkeuriger dan van de gemiddelde PC en dat is de reden dat veel muziek- én multimedia studio's de voorkeur geven aan een Mac.

Garageband is erg leuk, als je hem puur gebruikt als opname software. Val alleen niet in de verleiding al die voorgeprogrameerde en meegeleverde loops te gebruiken.

Ic3gl0vE
20 juni 2007, 12:15
Professionele studio's gebruiken toch vaak een externe clockgen?

rjong999
20 juni 2007, 12:22
De klok van een mac nauwkeuriger ? waar heb je het over ?

In studio's wordt vaak een centrale wordclock gebruikt. Dat is niet zozeer omdat die per definitie beter zou zijn maar vooral om ervoor te zorgen dat alle apparaten dezelfde clock referentie voor synchronisatie gebruikt.

Dirk_Hendrik
20 juni 2007, 12:31
En idd de klok van een Mac is over het algemeen nauwkeuriger dan van de gemiddelde PC en dat is de reden dat veel muziek- én multimedia studio's de voorkeur geven aan een Mac.

Sorry Gio maar dit is inderdaad echt absolute onzin.

Harry
20 juni 2007, 13:18
nee, ik geloof Gio. Sorry jongens. Ik heb die mac niet voor niks gekocht.

bert k
20 juni 2007, 13:20
Dat is dan wel een staaltje van omgekeerde logica. Een Mac is een prima ding, maar die interne klok van de PC is net zo betrouwbaar.

rjong999
20 juni 2007, 13:30
Een beetje goede logica laat zich ook probleemloos omdraaien, dus dat is het probleem niet.

De interne klok van een computer wordt gevormd door een kristaloscillator en een 'deel' schakeling of divider. Dat kristal loopt meestal op een deel van van de werkelijke interne klok-frequentie en de divider maakt daar een intern bus clock signaal van.

De kloksnelheden die voor de synchronisatie van audio gebruikt wordt zijn veel lager en worden weer van de interne bus clock afgeleidt. De nauwkeurigheid is zeer hoog, in de orde van 20×10-6, en zeker op de schaal van audio-synchronisatie geen probleem. De techniek die ervoor gebruikt wordt is niet anders in een Mac dan in een PC. Er is overigens binnenkort als het zo door gaat helemaal geen verschil meer tussen de Mac hardware en de PC hardware. Mensen die een Mac kopen doen dat doorgaans vanwege de functionaliteit van het O/S en de beschikbaarheid van specifieke applicaties.
Of omdat het een geloofskwestie is.
Of omdat ze gewoon mooier zijn.

Maar niet omdat de klok nauwkeuriger is.

bert k
20 juni 2007, 13:48
Een beetje goede logica laat zich ook probleemloos omdraaien, dus dat is het probleem niet.

Probeer jij maar eens een omelet te ontklutsen...:)

rjong999
20 juni 2007, 14:07
tja, daar heb je wel een punt. Maar is het klutsen op zich wel logisch dan ? Het komt op mij altijd wat rommelig over.

bert k
20 juni 2007, 14:46
Klutsen is een zeer logisch maar allesbehalve rechtlijnig proces. Zie het als een cirkelredenering.