PDA

View Full Version : Opnemen met je computer



Boom-chick-Franky
13 juni 2007, 21:32
Klein vraagje,
Ben sinds kort begonnen met het inpluggen van m`n gitaar in de computer, om opnames te maken.Programma`s hiervoor zijn er genoeg.Mijn element is ook in orde(fishman elips-micr + piezo).
Toch is het geluid wat er uiteindelijk opneem gewoon S*H* :sneaky: *T*.
Ligt dit aan m`n geluidskaart???(on-board soundkaart) :dontgeti:
Ik heb me laten vertellen dat voor opnames je het beste een externe geluidskaart kunt gebruiken i.v.m.eventuele misvorming v/h geluid door de processor?
Wat zijn jullie ervaringen, en wat voor geluidskaarten of programma`s gebruiken jullie???

Alvast bedankt!!

Frank

Don Capo
13 juni 2007, 21:37
Naar recording

Ic3gl0vE
13 juni 2007, 21:48
Ik heb me laten vertellen dat voor opnames je het beste een externe geluidskaart kunt gebruiken i.v.m.eventuele misvorming v/h geluid door de processor?


Een processor maakt geen geluid hoor. Als je pc gewoon in orde is, is een interne geluidskaart de optie met de meeste bandbreedte (3 gigabit per seconde voor pci-e als ik me niet vergis, tov 480mbit firewire en 400mbit usb 2.0) en zou deze theoretisch het snelst moeten werken. 't Gaat echter meer om de drivers, die moeten stabiel zijn net als de rest van je pc.

Annnnyway, plug je je gitaar rechtstreeks in je computer? Schaf dan als eerst een pre-ampje aan. pre-amps zijn te koop van zo'n 40 euro (ART tube) tot vele duizenden euro's. Je zou ook kunnen kijken naar de toneport UX1 van line6, die kost iets van 120 euro en is meer dan alleen een preamp. Hier is al zo veel over geschreven dat je het beste even de search kunt gebruiken.

Als opnameprogramma kun je bijvoorbeeld Reaper of audacity gebruiken, die zijn allebei gratis.

ben vanhoof
14 juni 2007, 08:29
Ik heb pas een Tascam us122l gekocht, 2dehands voor 100 €. Bij opnames staat er een opname (eerste opname), die ik gedaan heb via mijn cabinet en een fame ms 57. Je kan er ook rechtstreeks op inpluggen met je gitaarkabel. Het signaal wordt door dit apparaat omgezet en gaat via een usb kabel je pc in.

TIMBER
14 juni 2007, 08:42
Nuja je on-board soundkaart is nu ook de meest geschikte voor dit soort zaken. Koop een gewone PCI soundkaart en je maakt al gelijk een grote stap voorwaarts. Welke daar kun je gnoeg info over vinden op dit forum.