PDA

View Full Version : squier groot onderhoud geven de moeite?



matty
13 juni 2007, 20:04
ik heb een squier gekregen van de broer van men vriendin. een mooie rode strat.
nu die is al een aantal jaren oud en heeft een groot onderhoud nodig.

het is made in korea en de serial is s1015209
ik vind nergens op het net hoe oud ze is aan de hand van de serial :s

nu zou de elektronica moeten vervangen worden, liefst de pick-ups ook, de brug moet in orde gezet worden, de intonatie en de mensuurlengte ook dus eigenlijk een volledig groot onderhoudt ... maar ik vraag me af of deze strat dat eigenlijk waar is of dat ik beter men geld ergens anders in kan steken

Gitaro
13 juni 2007, 20:18
Als je ergens het hout kan zien... in de neck pocket wellicht, ik zou dat alles niet doen op een gitaar van multiplex. Als dat niet het geval is zou ik het gewoon doen. Maargoed, als je er nu al aan twijfelt. Op alle gitaren waaraan ik kleine dingen veranderd heb (nut, tuners, etc) wist ik bijvoorbeeld 100% zeker dat ik het wilde, en zo ook bij m'n strat waar ik ook mee aan de slag ga.

Als je bijvoorbeeld bij GFS de elektronica en pickups koopt ben je best goedkoop uit. Intoneren enzo kost alleen maar tijd en moeite. Dus wat de financiën betreft hoef je het niet te laten.

matty
13 juni 2007, 20:19
ik zal na de examens eens zoeken waar ik hout kan zien en er hier dan foto's van zetten :) ik ken er zelf niet genoeg van denk ik.

Ic3gl0vE
13 juni 2007, 20:28
Ik zou het gewoon doen hoor. Is het na al het werk nog steeds geen fijne gitaar, dan kun je mooi op zoek naar een projectgitaartje waar je de nieuwe elektronica en pickups dan in kunt zetten.

SBloke
13 juni 2007, 20:29
Als het geen dure gitaar is en je toch twijfelt......

Dan zou ik gaan proberen het zelf te doen. Scheelt je en hoop geld en je leert er enorm veel van natuurlijk.

Joey Handsome
13 juni 2007, 20:30
Ja ik zou het ook doen. Zelf ga ik mijn squier ook verbouwen. Twee dimarzio's erin, andere slagplaat en een nieuwe paintjob. Gewoon voor de fun. Die elementen kan ik altijd weer in een andere gitaar proppen als het me niet bevalt.

SBloke
13 juni 2007, 20:33
duss..... eventueel een goed boek erbij:

Dan Erlewine - Guitar Play Repair Guide

(wellicht bij de plaatselijke bieb te vinden)

en gewoon heel rustig aan beginnen, alles 3 keer doordenken voordat je uit uitvoert en volgensmij kun je weinig fouten maken. En natuurlijk geef het ook veel voldoening als je zoiets zelf hebt gedaan. Het is ineens vel meer Jouw instrument. (Net als een motorfiets waar je zelf al het onderhoud aan pleegt)

matty
13 juni 2007, 20:46
jah
maar de brug en al moeten ook afgesteld en ik heb niet echt een idee hoe dat moet + ik heb er het materiaal ook niet voor.

de actie zou verbeterd moeten worden en als je bv op de 12e fret speelt staat ie vals terwijl dat lager niet is (mensuur lengte zeker?)...
nu ik zou het wel allemaal zelf willen kunnen en wsch ook wel doen want dit zijn dingen die geen geld kosten maar ik vraag me maar af of de rest ook zin heeft:

de elektronica zou ik zelf nog kunnen, maar ik vraag me gewoon af of het de moeite is om geld te steken in die gitaar, te meer omdat ik niet kan vinden hoe oud ze is of hoeveel ze eigenlijk waard is ...

verder speelt de nek ook heel heel erg stroef vind ik :s net alsof het moeilijk is om er snel op te spelen, terwijl ik gisteren op een andere strat heb gespeeld en het leek wel of men vingers bijna uitgleden op die neck zo snel was ie :)

ik zou er wel een david gilmour strat van willen maken aangezien ze toch al die kleur heeft :)

Ic3gl0vE
13 juni 2007, 21:06
Je hebt een paar sleuteltjes nodig voor je gitaar, dat kost je misschien 2 euro ofzo en dan zitten er waarschijnlijk ook nog allemaal schroevendraaiers en andere handige dingetjes bij :)

Dat vals zijn bij de 12e fret betekent dat je gitaar niet goed geïntoneerd is. Op dit forum is al heel vaak beschreven hoe je je gitaar kunt intoneren. Met een stemapparaatje erbij is het harstikke makkelijk, het kost alleen wat tijd.
Kijk voor het intoneren of je hals recht is. Ook dat staat al wel op het forum en anders kun je via google een paar goede sites vinden wanneer je 'adjust electric guitar' intypt. Je zult een hoop waarschuwingen tegen komen dat de hals kapot kan gaan als je 'm verkeerd afstelt. Dat is vast wel zo, maar gebruik je verstand en dan kan er echt niks mis gaan.

Als de hals stroef is, haal de snaren er dan eens af en maak de hele hals schoon. Zet 'm na het schoonmaken in de olie. Zelf heb ik hier Dunlop Lemonoil voor, maar je kunt ook wel gewoon sla-olie of iets dergelijks gebruiken, werkt prima. Voor het schoonmaken van de hals kun je bijvoorbeeld dunlop formula 65 gebrui en zo zijn er nog wel wat middeltjes om de hals schoon te krijgen. Na een goede onderhoudsbeurt van de hals speelt 'ie weer als nieuw.

matty
13 juni 2007, 21:10
hehe

me volgende week eens mee bezig houden als de vrouw weg is :)
en qua pickups? wat is een goeie prijs/kwaliteit set voor zo'n squier?

SBloke
13 juni 2007, 21:28
ik heb niet echt een idee hoe dat moet

Daar heb je dus boeken voor.. welke materialen je nodig hebt staat er uiteraard ook in en kun je waarschijnlijk bij de plaatstelijke bouwkeet wel vinden.

DarknessAwaits
13 juni 2007, 21:39
en qua pickups? wat is een goeie prijs/kwaliteit set voor zo'n squier?

Als ik jou was zou ik een bezoekje brengen bij GFS (http://store.guitarfetish.com/) daar hebben ze erg leuke pickups (ook hele setje) tegen zeer goede prijzen. Kun je je geen buil aan vallen.

matty
13 juni 2007, 22:00
nja het transport en tax gaat meer kosten dan de pickups zelf wsch :)

Gitaro
13 juni 2007, 22:07
Zoals ik al zei elektronica en pickups van GFS. De verzendkosten e.d. vallen reuze mee en het wordt op de website berekend. Dus gooi wat zooi die je nodig hebt in het online winkelmandje en kijk wat het kost.

Ook handig om meteen slagplaten, straplocks, noem het maar op in te slaan.

matty
13 juni 2007, 22:07
maar dan moet je daar toch ook nog import taxen etc op betalen nee?

Ic3gl0vE
13 juni 2007, 22:32
Die mogelijkheid is er. Dan komt er ongeveer 20% bij op het totaalbedrag en is het nog steeds goedkoop.
Zie de dollarprijzen die er staan als europrijzen. Met de huidige koers komt het wel ongeveer zo uit als hier alle belastingen erbij geteld zijn. Op die manier kan het je alleen maar meevallen!


Mij viel het helemaal mee, want ik bestelde 1 pickup bij GFS en kreeg er drie :D :D

Damius
13 juni 2007, 22:44
Die mogelijkheid is er. Dan komt er ongeveer 20% bij op het totaalbedrag en is het nog steeds goedkoop.
Zie de dollarprijzen die er staan als europrijzen. Met de huidige koers komt het wel ongeveer zo uit als hier alle belastingen erbij geteld zijn. Op die manier kan het je alleen maar meevallen!


Mij viel het helemaal mee, want ik bestelde 1 pickup bij GFS en kreeg er drie :D :D

Jep, met de koers heb je idd voordeel nu. Maar bedenk je wel dat als er iets mis is met je onderdeel, je het terug moet laten sturen. En krijg je de belasting er weer overheen. Correct me if I'm wrong..

pasqual
13 juni 2007, 22:57
en dat ze bij GFS goeie pickups maken ben ik dit weekend achter gekomen;
ik had een lill killer gekocht via marktplaats ( humbucker in single formaat ) en had eigenlijk geen idee hoe die zou klinken op mijn zelfgemaakte strat. ik heb 'm gisteravond uitgeprobeerd in de oefenruimte en ik kan je vertellen: WAT EEN SOUND!! echt erg goed, ik moest zelfs de bas op de versterker terugdraaien om niet te veel van het goeie te krijgen. ik heb 'm in de brugpositie gezet en met een push/pull- volume pot geschakeld zodat je 'm zowel single als humbucker kunt schakelen; een groot verschil!! mooi in combinatie met 2 fender singles. dit koste mij 37,50 voor de GFS en 50,- voor de slagplaat met 3 fender singles en 8,- voor de push/ pull volume pot.
valt dus erg mee. je moet alleen een beetje kunnen solderen en schema's haal je bij www.duncanseymour.com vandaan. als jouw body massief is, is jouw squier zeker een update waard.

groeten Pasqual.

G.G.
13 juni 2007, 23:10
en dat ze bij GFS goeie pickups maken ben ik dit weekend achter gekomen;
ik had een lill killer gekocht via marktplaats ( humbucker in single formaat ) en had eigenlijk geen idee hoe die zou klinken op mijn zelfgemaakte strat. ik heb 'm gisteravond uitgeprobeerd in de oefenruimte en ik kan je vertellen: WAT EEN SOUND!! echt erg goed, ik moest zelfs de bas op de versterker terugdraaien om niet te veel van het goeie te krijgen. ik heb 'm in de brugpositie gezet en met een push/pull- volume pot geschakeld zodat je 'm zowel single als humbucker kunt schakelen; een groot verschil!! mooi in combinatie met 2 fender singles. dit koste mij 37,50 voor de GFS en 50,- voor de slagplaat met 3 fender singles en 8,- voor de push/ pull volume pot.
valt dus erg mee. je moet alleen een beetje kunnen solderen en schema's haal je bij www.duncanseymour.com vandaan. als jouw body massief is, is jouw squier zeker een update waard.

groeten Pasqual.

Moet zijn: www.seymourduncan.com

pasqual
13 juni 2007, 23:20
dat bus als een klopt ;)

Pasqual.

matty
22 juni 2007, 15:40
ik heb een fotootje van het hout proberen te trekken:

http://tinyurl.com/2n836w

wat hout is dit denken jullie? mij ziet het er goeiekope zooi uit :)

Dekkz0r
22 juni 2007, 16:01
da's waar ook, belgen "trekken" foto's, wij maken ze :P :satisfie:

matty
22 juni 2007, 17:08
haha goeie :chicken:

anyway,
dit is maar slecht hout neem ik aan?
ik heb ze net een goeie beurt gegeven, volledig gepoetst, alle drap van de nek af, alles mooi opgeblonken, nieuwe snaartjes, actie en intoneren moet ik nog doen maar dit ga ik doen als ik een tuner ter beschikking heb :)

volgende maand misschien eens gfs pickups bestellen echt veel verlies je er toch niet aan

iemand tips over welk setje leuk is?
ik hou van allerlei soorten muziek maar ik denk liever naar de vintage kant ...

G.G.
22 juni 2007, 17:53
volgende maand misschien eens gfs pickups bestellen echt veel verlies je er toch niet aan

iemand tips over welk setje leuk is?
ik hou van allerlei soorten muziek maar ik denk liever naar de vintage kant ...

Ik zou zeggen, dit setje:

http://store.guitarfetish.com/19reovalhots.html

Heb ze in mijn laatste zelfbouwstrat zitten (gitaar stond niet helemaal lekker gestemd, heb gewoon snel wat opgenomen en gepost in het verleden). Luister eens, misschien is het wat voor je.

Setje is non-RWRP zoals de echte vintage setjes (wel meer ruis in stand 2 en 4 dan de RWRPsetjes van tegenwoordig)


Toch maar een poging gedaan een stukje op te nemen:

Fender Deluxe 112, cleankanaal (heel zachtjes), reverb op "2". 3x potmeters op precies dezelfde stand (alles voluit) Opgenomen met mobieltje, dus excusses voor de kwaliteit.

Little Wing, Halselement
http://www.esnips.com/doc/f6d75d8e-0b29-473d-b6bb-edfda5f16e27/Little-wing

Loopje, Brug + Midden element (lekker hard aanslaan)
http://www.esnips.com/doc/f4cf64c9-643a-40ac-981c-aa33e789f4bd/loopje

Slagje, Midden element
http://www.esnips.com/doc/6e4d3309-690f-4bd3-9e15-0d1d110d2eff/Slagje

Klinkt heel wat minder zo via een mobieltje, maar het geeft je een idee.

Orgasmocaster
22 juni 2007, 18:00
Kun je een foto maken zodat je de binnenkant van de neckpocket kunt zien? (of van de pu/tremolo spring routing)
aan deze foto valt niet veel te zien.

ik zou niet te veel geld naar een squier gooien (tenzij het een 80's japanner is) maar een setje gfs's zal hem wel beter laten klinken.

zoals veel anderen hier heb ik ook een setje lil killers (in een korina strat) en die zijn minstens zo goed als vergelijkbare hotrails pu's van de bekendere merken, voor half het geld.