PDA

View Full Version : Shit, wat te doen?



Axelll
13 juni 2007, 20:02
He ik heb een probleem!

Ik heb nu al 2 jalar een fender lite ash strat maar de frets zijn al helemaal ingesleten. Mijn vraag was nu wat kan ik beter doen? Hem laten refretten of een compleet nu hals op zetten? Voor een refret ben ik tussen de 150 en 250 euri kwijt (als ik het correct heb) en voor 2 halzen (van all parts fender?) 156 euro's! Wat kan ik beter doen volgens jullie? Mijn voorkeur gaat namelijk nu uit naar een compleet nieuwe hals.

Alvast bedankt, Axel.

SBloke
13 juni 2007, 20:05
Langs gaan bij een goede bouwer en kijken wat die kan betekenen met het vlakken van de fretten?

Ik dacht ook een refret nodig te hebben. Het vlakken van een paar frets bleek voldoende.

Axelll
13 juni 2007, 20:07
Het is zo ver ingesleten dat ik denk dat het vlakken van de frets niet meer uitmaakt.

SBloke
13 juni 2007, 20:27
Blijf ik toch bij mijn advies, ga er even mee langs een bouwer, gewoon ter beooreling....

"goedemiddag" *BENG* gigbag op de toonbank "zijn deze fretten nog te redden om moeten er nieuwe in" .. :D

Sowieso lijkt het mij stug dat gelijk alle frets vervangen worden, maar alleen diegenen die ingesleten zijn. Ik zou zelf de voorkeur hebben om de originele hls te behouden, geluid gaat toch verscillen bij een andere hals he.

FruscianteFan
13 juni 2007, 20:34
Niet alleen het geluid, ook het gevoel. Zeker na 2 jaar spelen..

DarknessAwaits
13 juni 2007, 21:43
Dan heb je toch wel behoorlijk intensief gespeeld op deze gitaar? Of zijn de frets van boter?

Als je geen bijzondere waarde aan deze hals hecht zou ik er een andere hals opzetten, vooral omdat deze toch echt vrij snel is 'versleten'.

Axelll
13 juni 2007, 21:54
Behoorlijk intensief gespeeld, maar blijkbaar is het metaal wel zacht anders slijt ie niet zo snel me dunkt.

G.G.
13 juni 2007, 22:50
Nieuwe hals, of misschien herfretten met RVSfrets zoals bij Stew Mac (of was het nou Warmoth) te bestellen zijn.

Yamhammer_71
13 juni 2007, 23:34
Gewoon nieuwe frets erop laten zetten door een gitaarbouwer.

Het zou een beetje van het zotte zijn om elke keer een nieuwe HALS te gaan kopen....ik moet er niet aan denken bij mn Les Pauls.
Bij een strat gaat dat natuurlijk wel wat makkelijker, maar ik zou je gitaar uberhaupt nooit uit elkaar halen.

Butger
13 juni 2007, 23:41
Ga voor de refret!

Allparts hals, daar word je gitaar niet veel beter van.
En als je er al 2 jaar (met blijkbaar veel plezier) op speelt, met zoveel regelmaat dat je frets naar zn gootje zijn, zou ik niet snel de hals replacen.
Word een heel andere gitaar als je dat doet

FruscianteFan
13 juni 2007, 23:43
Het zou een beetje van het zotte zijn om elke keer een nieuwe HALS te gaan kopen....ik moet er niet aan denken bij mn Les Pauls.Het gaat hier ook niet om een Les Paul, maar om een bolt-on Fender waarbij het volgens mij helemaal niet vreemd is om de hals van de body los te maken. Als je dan niets geeft om die specifieke hals, kun je er net zo goed een nieuwe hals op zetten - een losse hals is toch niet of nauwelijks duurder dan een complete herfret?

Yamhammer_71
13 juni 2007, 23:48
Het gaat hier ook niet om een Les Paul, maar om een bolt-on Fender waarbij het volgens mij helemaal niet vreemd is om de hals van de body los te maken. Als je dan niets geeft om die specifieke hals, kun je er net zo goed een nieuwe hals op zetten - een losse hals is toch niet of nauwelijks duurder dan een complete herfret?

Jup, zie de rest van mn tekst die erbij stond: ''Bij een strat gaat dat natuurlijk wel wat makkelijker, maar ik zou je gitaar uberhaupt nooit uit elkaar halen''.

That's it.

Orpheo
14 juni 2007, 00:11
Jup, zie de rest van mn tekst die erbij stond: ''Bij een strat gaat dat natuurlijk wel wat makkelijker, maar ik zou je gitaar uberhaupt nooit uit elkaar halen''.

That's it.

hoezo niet uit elkaar halen? t is soms wel handig. bijvoorbeeld als je alleen even pickups wilt vervangen. als ik de hals eraf kan halen, doe ik t graag! scheelt echt een hoop gekloot! maar als t niet nodig is (qua vervangen), lekker laten zitten die hals.

FruscianteFan
14 juni 2007, 00:31
Jup, zie de rest van mn tekst die erbij stond: ''Bij een strat gaat dat natuurlijk wel wat makkelijker, maar ik zou je gitaar uberhaupt nooit uit elkaar halen''.

That's it.Het punt is dat het helemaal niet vreemd is om de hals van een Fender te vervangen. Dat je het bij een Gibson niet kunt/moet doen, is iets heel anders. Je zegt dat je de gitaar absoluut niet uit elkaar moet halen, omdat als je dat bij een compleet andere gitaar doet, die gitaar het niet overleeft. Ik geloof niet dat het bij Fenders kwaad kan, dus die Gibson heeft er überhaupt niets mee te maken.

Maar Oprheo, waarom de hals demonteren als je andere elementen erin zet?

vulvasonic
14 juni 2007, 00:51
Kijken of je 'm kunt laten vlakken en anders een refret. De budget gitaren van Fender (en vele andere merken) gebruiken zachtere legeringen voor hun frets en dat slijt makkelijker in. Een beetje bouwer zet er goede frets in en dat scheelt jaaaaaaaaaren.

Ik heb zelf ook een Fender binnen anderhalf jaar aan gort gespeeld (frets op). Na het herfretten, inmiddels zeker zo'n 12 jaar geleden, zien ze er nog steeds goed uit. En dat terwijl ik een stuk lomper speel dan vroegah.

Axelll
14 juni 2007, 08:41
Oke ik zal gaan kijken of ik hem kan laten vlakken, zo niet dan gooi ik er een andere hals op. Een herfret word me iets te duur en het v profiel van deze hals staat me ook niet zo super aan. Is all parts voor de rest wel goed qua halzen?

Jimwoud
14 juni 2007, 09:19
Oke ik zal gaan kijken of ik hem kan laten vlakken, zo niet dan gooi ik er een andere hals op. Een herfret word me iets te duur en het v profiel van deze hals staat me ook niet zo super aan. Is all parts voor de rest wel goed qua halzen?
The String in amsterdam heeft all parts halzen voor een leuke prijs. als ze niet al op zijn.

cas121
14 juni 2007, 09:29
die zouden toch weer nieuwe krijgen? of is dat alweer op / voorbij?

koennie
14 juni 2007, 11:49
nou als je t profiel niet aanstaat zou ik er zeker een andere hals op zetten. Die lite ash gitaren zijn toch geen usa, dus ik denk dat ie er beter van wordt met een goede allparts of warmoth.

succes!

jimihattricks
14 juni 2007, 12:10
Ga voor de refret!

Allparts hals, daar word je gitaar niet veel beter van.

ehm ..?

denk dat de gemiddelde allparts hals evengoed danwel beter zal zijn dan de hals die er nu opzit..

ik heb zelf 1 allparts-hals die echt perfect is afgewerkt (mooie jumbo frets, lekker dikke slab palissander, niets dan lof), en een tweede komt eraan..

die lite ash heeft wel een mooi birdseye nekje erop geloof ik, maar die abalone dots vind ik sowieso 3xniks dus ik zou rienk van the string s n belletje geven..