PDA

View Full Version : Gewicht Gibson Les Paul Faded Double Cut Solid Body?



Brent146
13 juni 2007, 19:39
Weet er iemand het gewicht van een Gibson Les Paul Faded Double Cut Solid Body? Ik vind het nl. nergens...

Chris Winsemius
13 juni 2007, 19:42
Dat verschilt per gitaar.

Ik ga die van mij zo even wegen, ogenblik aub.

Chris Winsemius
13 juni 2007, 19:48
Mijn faded DC weegt 3169 gram.
(U mag mij mailen indien ik wil spammen :D )

Brent146
13 juni 2007, 19:50
Met het spammen bedoel je allerlei info?

Chris Winsemius
13 juni 2007, 20:22
Nee, was 'n grapje. Heel misschien (door allerlei investeringen in m'n amps en de aanschaf v/e andere Gibson) gaat ie de deur uit.

LaurentB
13 juni 2007, 20:26
Tjezus, sinds wanneer zijn Les Pauls zo licht? Ik heb een Ibanez Musician van 5,5 kilo, en ik had altijd begrepen dat Les Pauls nog zwaarder waren!
Ik vond die SG van 4 kilo van mijn broer altijd al licht...

Chris Winsemius
13 juni 2007, 21:01
Tjezus, sinds wanneer zijn Les Pauls zo licht? Ik heb een Ibanez Musician van 5,5 kilo, en ik had altijd begrepen dat Les Pauls nog zwaarder waren!
Ik vond die SG van 4 kilo van mijn broer altijd al licht...

Dit is 'n vrij dun model qua body-dikte, m'n toekomstige LP is ruim 4,5 kg.

Hout is 'n organisch materiaal en het gewicht verschilt dus behoorlijk per plank...

niekb
13 juni 2007, 21:51
Dit is 'n vrij dun model qua body-dikte, m'n toekomstige LP is ruim 4,5 kg.

Hout is 'n organisch materiaal en het gewicht verschilt dus behoorlijk per plank...

uhu, geen esdoorn top, scheelt een berg

Chris Winsemius
13 juni 2007, 22:56
uhu, geen esdoorn top, scheelt een berg

+1/ook dat.

Die DCs zijn platte planken om het maar grof te zeggen, 'n Studio, Standaard of Custom heeft 'n dikkere body en daar ook nog eens 'n stevige, gewelfde esdoorn (hoger soortelijk gewicht dan de meeste mahonie-varianten) op.

Maar: zulke LPs zijn te vinden tussen de 4 en de 5 kg....

Yamhammer_71
13 juni 2007, 23:16
De meeste LP's van tegenwoordig zijn vrij licht in gewicht in vergelijking met de LP's van vroeger (jaren 70/80).
Ik vind zowieso dat er tegenwoordig geen 'echte' Gibsons meer worden gemaakt, althans qua feeling en nostalgie. Om nu de kwaliteit/feel te krijgen van de vroegere LP's moet je het echt bij de Custom Shop zoeken en dan ben je veeeel geld kwijt.

Chris Winsemius
14 juni 2007, 00:34
De meeste LP's van tegenwoordig zijn vrij licht in gewicht in vergelijking met de LP's van vroeger (jaren 70/80).
Ik vind zowieso dat er tegenwoordig geen 'echte' Gibsons meer worden gemaakt, althans qua feeling en nostalgie. Om nu de kwaliteit/feel te krijgen van de vroegere LP's moet je het echt bij de Custom Shop zoeken en dan ben je veeeel geld kwijt.

Mmmmmmmmm...

heb 'n aantal jaren 50 LPs in m'n handen gehad (aantal Juniors, 2 Standards, 1 Custom dacht ik) en die waren beduidend licht...

Heb laatst 'n LP studio uitgezocht; vrij zwaar maar gewoon zeer goed klinkend :) (lekkerder dan 'n paar andere en/of duurdere die lichter waren)

Yamhammer_71
14 juni 2007, 00:46
Mmmmmmmmm...

heb 'n aantal jaren 50 LPs in m'n handen gehad (aantal Juniors, 2 Standards, 1 Custom dacht ik) en die waren beduidend licht...

Heb laatst 'n LP studio uitgezocht; vrij zwaar maar gewoon zeer goed klinkend :) (lekkerder dan 'n paar andere en/of duurdere die lichter waren)

Ja, klinken is natuurlijk weer iets anders :)
Vandaag heb ik nog op een LP Studio worn brown (geheel mahonie) gespeeld en wat me opviel was dat de gitaar vooral erg strak klonk, stevige bas/mid en agressief in de trebles en woog vrij licht. Waarschijnlijk speelt de top vd gitaar hierin een belangrijke rol, want hij had erg herkenbare eigenschappen vd SG Special Faded worn brown...strak klinkend dus vooral. De bespeelbaarheid vond ik op de een of andere manier helemaal niet lekker, de frets leken dichter op elkaar te zitten ofzo + vrij hoge actie. Kwaliteit vd toets is ook beduidend minder dat wat ik gewend ben van een 80's LP.