PDA

View Full Version : Gitaar in het buitenland kopen en mee nemen.



SanderNijland
13 juni 2007, 17:46
Hallo,

Ik ga met de zomer naar Amerika op vakantie en wou daar eigenlijk een gitaar kopen. Een Ibanez JS1000, omdat hij daar 600 euro goedkoper is. Als ik het normaal zou kopen in Amerika en meenemen moet ik natuurlijk invoersrechten betalen. Nu is mijn idee dat ik een oude gitaar mee neem naar Amerika (die laat inchecken, krijg ik er een label om de koffer etc.) en een nieuwe kopen, oude weggooien, nieuwe er in, en weer terug naar Nederland.

Nu heb ik een paar vraagjes over. De eerste is, zijn er koffers waar zowel een Les paul model als de JS1000 gitaar (weet niet precies hoe dat model heet) in past. En is het ook mogelijk om de gitaar te laten inchecken maar hem als handbagage mee te nemen ivb mogelijke schade in het ruim?

Hopelijk zijn er mensen die dit ook eens gedaan hebben en mij er mee over kunnen vertellen.

Sander

Wausser
13 juni 2007, 18:20
over het meenemen in de handbagage kijk hier eens....

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=93208

zjanke
13 juni 2007, 21:30
Heel verhaal

Bespaar je de moeite van het meenemen van een oude gitaar. De douane trapt daar echt niet in. Je moet namelijk aan de hand van serienummers en (bij voorkeur) een aankoopbon aantonen dat je dezelfde gitaar op de heenreis hebt meegenomen. De douane kent meer trucs dan dit hele forum bij elkaar. Pakken ze je dan krijg je waarschijnlijk een boete als je te opzichtig en opzettelijk de boel belazert. Probeer gewoon door te lopen als je binnenkomt. Lukt dit dan heb je geluk, lukt dit niet dan is je gitaar nog steeds wat goedkoper, maar reken er gewoon op dat je ongeveer 23% BTW en invoerbelasting moet betalen over het aankoopbedrag.

Yuri
21 juni 2007, 23:24
Ik zou het ook niet proberen, de douane is gek op muziekinstrumenten, raar maar waar !.
Invoerrecht voor gitaren is geloof ik 3,2% van de douanewaarde ( de douanewaarde is in dit geval hoger dan de faktuurwaarde ! )
Daarnaast uiteraard nog het gebruikelijke BTW tarief.
Als je voordelig instrumenten wilt inkopen moet je internationale maar wel EU online internet sites in de gaten houden, je kunt zo nu en dan wel interessante dingen vinden maar niet echt vergelijkbaar met prijzen m.b.t. muziekinstrumenten op de US markt, helaas...
Ter info : bij terugkomst Schiphol star doorlopen naar de uitgang ( door die mooie zgn ´groene zone´ lopen ) betekent wettelijk dat je tegen de EU autoriteit ( de NL douane in dit geval ) zegt dat je niets aan te geven hebt.

Cheers...
Yuri

Oude Drummer
23 juni 2007, 02:11
Nog iets: als je in Amerika met die goedkope gitaar bij de kassa staat, komt er nog even 10% sales tax bij. En daarover stond niets in de advertentie. En die moet je echt betalen.

RolandT
23 juni 2007, 10:46
Ik heb onlangs een sitar (http://www.10pont.net/sitar.jpg) in India gekocht en met Lufthansa als handbagage kunnen meenemen. Volgens de regels kan het niet, maar vraag het vriendelijk, neem buiten je gitaar geen andere handbagage mee en dan is de kans groot dat de gitaar als handbagage kan. Lufthansa heeft mijn sitar in first class laten vliegen :)

De douane is een ander verhaal. Gitaarkoffer is groot en moeilijk te missen. Kans is groot dat ze je laten stoppen. Als de gitaar minder dan 137 euro kost kan je gewoon door; kost de gitaar meer dan zijn er kosten. Vriendelijk vragen helpt hier niet :stop:

Blend
23 juni 2007, 12:22
Ik snap het probleem niet zo van dat invoergedoe.
Economisch gezien zijn het puur protectiemaatregelen voor de concurrentie uit het buitenland. Maar goed, láng niet alle gitaren die je in het buitenland koopt, zijn in Nederland te verkrijgen. En met 1 gitaar kan je niet echt 'n zaakje opzetten lijkt me :)

Nederland is gewoon een kutland :chicken:

AutoStatic
23 juni 2007, 23:16
Ik snap het probleem niet zo van dat invoergedoe.
Economisch gezien zijn het puur protectiemaatregelen voor de concurrentie uit het buitenland. Maar goed, láng niet alle gitaren die je in het buitenland koopt, zijn in Nederland te verkrijgen. En met 1 gitaar kan je niet echt 'n zaakje opzetten lijkt me :)

Nederland is gewoon een kutland :chicken:Dan is elk land in de EU een kutland. Als consument moet je BTW betalen. Heeft niks met protectionistische maatregelen te maken.

Jeroensnake
24 juni 2007, 12:44
EU is ook een kutland
Maar voor zover ik weet
wel het minst kutte land
op deze klote aarde, eh
aardkloot. :sssh:
Brabant schijnt trouwens
wel een erug mooi land
te zijn.

_______________
".,`,'',.`',`,.`'`,."

Blend
26 juni 2007, 10:46
EU is ook een kutland
Maar voor zover ik weet
wel het minst kutte land
op deze klote aarde, eh
aardkloot. :sssh:
Brabant schijnt trouwens
wel een erug mooi land
te zijn.

_______________
".,`,'',.`',`,.`'`,."


Ja, ik heb ook wel eens van Brabant gehoord... :)

Orgasmocaster
26 juni 2007, 20:11
Hallo,

Ik ga met de zomer naar Amerika op vakantie en wou daar eigenlijk een gitaar kopen. Een Ibanez JS1000, omdat hij daar 600 euro goedkoper is. Als ik het normaal zou kopen in Amerika en meenemen moet ik natuurlijk invoersrechten betalen. Nu is mijn idee dat ik een oude gitaar mee neem naar Amerika (die laat inchecken, krijg ik er een label om de koffer etc.) en een nieuwe kopen, oude weggooien, nieuwe er in, en weer terug naar Nederland.

Nu heb ik een paar vraagjes over. De eerste is, zijn er koffers waar zowel een Les paul model als de JS1000 gitaar (weet niet precies hoe dat model heet) in past. En is het ook mogelijk om de gitaar te laten inchecken maar hem als handbagage mee te nemen ivb mogelijke schade in het ruim?

Hopelijk zijn er mensen die dit ook eens gedaan hebben en mij er mee over kunnen vertellen.

Sander

Zoals Roland al schreef, officieel is een gitaarkoffer te groot om als handbagage mee te nemen, maar het wordt (bijna) nooit geweigerd.

Ik heb zelf het omgekeerde gedaan, ben op vakantie geweest in Nederland (en woon in Texas) en een Warmoth die ik voor een vriend in NL had gemaakt meegenomen. ik werd wel gestopt en er werd naar de gitaar gevraagd, maar heb gewoon gezecht dat het mn eigen gitaar was en dat ie ook weer mee terug ging. ik kwam blijkbaar geloofwaardig over, dus verder geen vragen.

een andere methode:
een vriend die bij me op visite was heeft een fender bass gekocht, en de verkoper gevraagd om een extra factuur, met een lager bedrag dr op.(ik geloof dat er tot 280$ -of zo iets.. ff nazoeken- belastingvrij mag ingevoerd worden.) Hij had het trouwens niet eens nodig, want er werd niet eens naar gevraagd.

oh en over Sales tax, dat is inderdaad tussen de 6 en 8% bij de kassa. Dit is officieel alleen voor inwoners van die staat. als ik bijv. iets online bij musicians friend koop, dan hoef ik dus geen tax te betalen. Dus als je het allemaal formeel doet, dan moet er een manier zijn om die 6% nog terug krijgen. Er zijn trouwens zelfs staten waar geen sales tax is.

Frunnick
5 juni 2008, 12:34
Iedereen zegt hier maar dat de gitaar te groot is om mee te nemen... MAAR...
Ik ga zelf ook naar Amerika.. dus dan kijk je even rond natuurlijk..

En wat vind ik op de site van American Airlines..
Wat in het ruim kan natuurlijk niet.. Dat is veel te koud en kan de gitaar barsten.. Dus het kan niet echt anders...

Musical Instruments
Small musical instruments may be carried onboard the aircraft providing they meet existing carry-on size requirements and fit in the overhead bin or under the seat in front of you. Case dimensions may not exceed 45 linear inches (width + length + height), except for guitars which may be brought on board only if they can be safely stowed in an overhead bin or approved stowage location in the cabin. The instrument is considered the passenger's one allowed carry-on bag. A personal item is allowed in addition to the instrument. See Carry-On Allowance for more information.

If an instrument is too large to fit in the carry-on baggage space, an additional seat may be purchased. In this case, an instrument must travel in a window, bulkhead seat, with the customer in the adjoining seat. Due to their size Bass Fiddles are not accepted in the coach cabin and are only accepted on certain aircraft types, please contact an American Airlines representative at 1-800-433-7300.

Instruments may also be transported as checked baggage, however, due to their fragile nature AA does not accept liability for damages and has limited liability for loss. AA is also not liable for any damage to checked musical instruments not presented in a hard-sided case. If the outside of the hard-sided case does not have visible damage, AA is not liable for any damage to the musical instrument inside the case.