PDA

View Full Version : Volume Marshall JCM 800 1959 (100W lead)



Used_Illusions
13 juni 2007, 16:18
Ik heb een vraag over de Marshall JCM 800 1959. Ik heb 'm laatst uitgeprobeerd, maar het volume was zo ongelooflijk hard (zelfs wanneer deze naar 50W was teruggebracht). Probleem daarmee is dat ik de andere bandleden zou overstemmen, en dat de versterker niet echt geschikt is voor gigs in kroegjes.

Weet iemand een oplossing hiervoor, zonder het karakteristieke geluid van deze versterker teveel te beïnvloeden? De sound is nl. super!!

Squier4ever
13 juni 2007, 16:28
daarvoor zijn de zgn loadboxes uitgevonden, die je versterker wel laten scheuren maar dit ook op huiskamervolume kunnen...

JorikDekkers
13 juni 2007, 16:29
ja maar voor het geld van een loadbox kan je dan misschien beter een 5 watt buizenbakje kopen voor thuis en die marshall in het repetitiehok laten staan

Met een loadbox wordt het wel zachter, maar of dat nou zo lekker klinkt...

DaveItUp
13 juni 2007, 16:35
Of een master(zitten wat heren op dit forum die een zeer goede master in kunnen bouwen) of een scheurpedaaltje(denk tubescreamer).

Een combinatie van beide werkt t best. Dat doe ik ook met mijn jmp 1959. Werkt perfect. Zitten hier ook wat mensen van de band Omission(hardcore punk) en die hebben ook een 800 1959 met master en een tubescreamer ervoor. Extreem goede sound op acceptabele volumes.

Chris Winsemius
13 juni 2007, 16:41
Mail me anders even...

50 Watt is nauwelijks zachter dan 100 Watt :)

yhcmarc
13 juni 2007, 23:06
Ik heb een vraag over de Marshall JCM 800 1959. Ik heb 'm laatst uitgeprobeerd, maar het volume was zo ongelooflijk hard (zelfs wanneer deze naar 50W was teruggebracht). Probleem daarmee is dat ik de andere bandleden zou overstemmen, en dat de versterker niet echt geschikt is voor gigs in kroegjes.

Weet iemand een oplossing hiervoor, zonder het karakteristieke geluid van deze versterker teveel te beïnvloeden? De sound is nl. super!!

Ik heb er ook een (en ben ook die Omission dude waar DaveItUp het over had ;) ), ik heb bij dr. tube een post phase inverter master volume mod erin laten zetten en later ook nog een warm voicing mod, hij klinkt nu echt nog beter en het volume is onder controle te houden. Fantastisch apparaat :)

http://www.ymondhc.com/marc/images/setup.jpg

Gibsonman
14 juni 2007, 00:04
Je hebt gelijk 100 watt is eigenlijk een beetje waanzin, tenzij je hee veel laag in je geluid nodig hebt. Er zijn trouwens ook JCM800 50 watters. Volgens mij speelt Zakk Wylde daar ook over.

Chris Winsemius
14 juni 2007, 00:28
Je hebt gelijk 100 watt is eigenlijk een beetje waanzin, tenzij je hee veel laag in je geluid nodig hebt. Er zijn trouwens ook JCM800 50 watters. Volgens mij speelt Zakk Wylde daar ook over.

Nope, heb hier 'n ex-Zakk Wylde amp in m'n werkplaats gehad; 100 Watter. Markeringen stonden bij de knoppen; beide volumes op 8 à 9, 6550 eindbuizen... GAAN met 'n late 70s LP custom, EMGs, Boss SD1 en EV-speakers :D

De hoeveelheid laag in 100 Watters is ook uit 50 Watters te halen met wat truuks maar soms erg prijzig omdat de voedingstrafo vervangen moet worden in de meeste eind jaren 70 en latere 50 Watters voor die sound/hoeveelheid laag...

DaveItUp
14 juni 2007, 09:56
De amps van Zakk zijn toch ook gewoon 2203's?

taylor
14 juni 2007, 11:13
ja, maar met andere eindbuizen dan het origineel

Solidkick
14 juni 2007, 11:23
Ik gebruikte een gemodde SD-1 aan de voorkant en een loadbox (Koch) tussen mn 1960a en de 1959.
Op acceptabel volume (kroeg en oefenruimte) gaf dit een goede crunch voor riffs met net genoeg gain voor pinches (in combinatie met EMG's).

Chris Winsemius
14 juni 2007, 11:31
De amps van Zakk zijn toch ook gewoon 2203's?

Die ene die ik van binnen had gezien was 'n export versie, dus standaard 2203 circuit met 6550 buizen.

Unicron
14 juni 2007, 11:35
Waar mag je ongeveer op rekenen aan kosten als iemand een PPIMV in zo'n 1959 zet?

Heb dus ook een JCM800 1959 en ben erg blij met het geluid maar kan eveneens de volumeknop niet boven de 1,5 zetten.... Heb de mijne overigens naar 1992 Superbass laten ombouwen en de bright channel (wat vies scherp) ook normal laten maken, nu is ze warm en bruut. Maar vooral ook keihard dus...

Wat op deze amps (althans de mijne) ook geinig is, is om door een soort van 'bleed' meer sublaag te krijgen. Als ik alleen in input 1 inplug, maar input 2 ook opendraai tot 5, dan krijg ik een beetje extra loudness (zoals op je stereo) erbij.

yhcmarc
14 juni 2007, 11:52
Waar mag je ongeveer op rekenen aan kosten als iemand een PPIMV in zo'n 1959 zet?

Heb dus ook een JCM800 1959 en ben erg blij met het geluid maar kan eveneens de volumeknop niet boven de 1,5 zetten.... Heb de mijne overigens naar 1992 Superbass laten ombouwen en de bright channel (wat vies scherp) ook normal laten maken, nu is ze warm en bruut. Maar vooral ook keihard dus...

Wat op deze amps (althans de mijne) ook geinig is, is om door een soort van 'bleed' meer sublaag te krijgen. Als ik alleen in input 1 inplug, maar input 2 ook opendraai tot 5, dan krijg ik een beetje extra loudness (zoals op je stereo) erbij.

Ik was een paar tientjes kwijt, MV knop in een van de inputs (rechtsonder in mijn geval) zodat het chassis niet aangepast hoefde te worden.

heavy-metal-thunder
15 juni 2007, 22:05
Ik heb er ook een (en ben ook die Omission dude waar DaveItUp het over had ;) ), ik heb bij dr. tube een post phase inverter master volume mod erin laten zetten en later ook nog een warm voicing mod, hij klinkt nu echt nog beter en het volume is onder controle te houden. Fantastisch apparaat :)

http://www.ymondhc.com/marc/images/setup.jpg


ik kan uw sound waarderen! Wat houdt die extra mod "warm voicing" in?

yhcmarc
16 juni 2007, 17:43
ik kan uw sound waarderen! Wat houdt die extra mod "warm voicing" in?

iets meer laag erin zodat het allemaal wat warmer klinkt.

heavy-metal-thunder
16 juni 2007, 21:07
en technisch gezien, dan? Weet je wat er precies zou aan gebeurd zijn?

Pimmie
20 juni 2007, 12:51
Ik heb een vraag over de Marshall JCM 800 1959. Ik heb 'm laatst uitgeprobeerd, maar het volume was zo ongelooflijk hard (zelfs wanneer deze naar 50W was teruggebracht). Probleem daarmee is dat ik de andere bandleden zou overstemmen, en dat de versterker niet echt geschikt is voor gigs in kroegjes.

Weet iemand een oplossing hiervoor, zonder het karakteristieke geluid van deze versterker teveel te beïnvloeden? De sound is nl. super!!


Ik heb ze altijd op lead volume staan, en draai m terug op mn gitaar, voor wat extra ballen of gepiep trap ik een pedaaltje. Een JCM800 reageert ook leuk met een Equalizer...

yhcmarc
20 juni 2007, 14:36
en technisch gezien, dan? Weet je wat er precies zou aan gebeurd zijn?

Een of 2 weerstandjes vervangen met een andere waarde als ik het goed heb.

Used_Illusions
20 juni 2007, 21:53
Bedankt voor al jullie bruikbare reacties! Onverwachts heb ik toch nog een 2204 kunnen vinden, waarmee het volume-probleem is opgelost :)

Unicron
21 juni 2007, 10:49
zoveel zachter zijn die in mijn ervaring niet.... alleen wat minder lomp in het laag.

Pimmie
22 juni 2007, 17:21
50 of 100 watt doet niet zo heel erg veel in volume, scheelt iets van 3db. Een 100 watt is wat meer rock n roll...

Used_Illusions
22 juni 2007, 17:26
Qua volume maakt het niet enorm veel uit nee. Maar de 2204 heeft wel een Master Volume, i.t.t. de 1959.

Ik kan de voorversterker van de 2204 dus laten scheuren en de MV terugbrengen. De 1959 kan ik alleen laten scheuren met pedaaltje of met de volume hoger.

Met de MV knop op de 2204 is mijn probleem dus verholpen (aangezien ik zo min mogelijk tussen mijn gitaar en versterker wil hebben zitten).

Unicron
2 juli 2007, 18:54
Ben bezig een PPIMV in mijn top te bouwen.

Weet iemand waar je 2-aderig afgeschermd draad kan kopen? Of kan je voor het aansluiten van de PPIMV ook wel microfoonsnoer gebruiken?