PDA

View Full Version : Gaat het echt lukken?!



madahu7
13 juni 2007, 11:34
Dag allen,

Ik ben nieuw hier op het forum, beter nog....ik ben nieuw in de muzikale wereld. Vroeger nooit een instrument gespeeld, niet al best met muzikale vakken vroeger maar sinds ik een paar jaar een, voor mij geheel nieuwe, muziekstroom heb ondekt (house in mn pubertijd --> Punkrock, Rock, Indie etc) is ook mijn interesse in muziekinstrumenten enorm toegenomen. Nu heb ik zeeeer recentelijk ook de stap gezet en een gitaar + les aangeschaft. Ik zal dan ook vast de 100e zijn die de volgende vragen stelt maar ik wil graag horen dat het mogelijk is. Ik ben nog maar een paar dagen bezig en afgezien de zere vingers gaan enkele (lees 1) accoorden wel aardig...de D. Het zijn al die ander waar ik me een beetje zorgen om maak. Of mn vingers zijn te kort, te stijf of ik kan het gewoon uberhaupt niet. Mijn leraar zegt dat dat echt over gaat maar ik hoor graag van anderen of dit werkelijk zo is. Ik ben een jonge van 27 en heb vrij kleine handen maar niet abnormaal klein alleen om sommige accoorden goed te raken lijken ze wel iets langer te moeten zijn of is het echt een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen en dan worden de vingers zo soepel dat het gaat lukken? Alvast bedankt voor motiverende woorden ;)


p.s. ik heb een Amada 477. Als size wordt 4/4 aangegeven dat zag ik pas nadat ik m aangeschaft had...kan iemand mij de betekenis hiervan aangeven?

M Kactus
13 juni 2007, 11:44
Dag allen,

Ik ben een jonge van 27 en heb vrij kleine handen maar niet abnormaal klein alleen om sommige accoorden goed te raken lijken ze wel iets langer te moeten zijn of is het echt een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen en dan worden de vingers zo soepel dat het gaat lukken? Alvast bedankt voor motiverende woorden ;)

Nou, dan zal ik je gerust stellen. Iedereen die begon heeft in het begin gedacht: Dit kán gewoon fysiek niet. Maar laat je niet misleiden, het vergt alleen oefening. Veeel oefening. Er zijn natuurlijk dingen die echt niet kunnen, maar alle akkoorden in de eerste positie (op de eerste frets) zijn haalbaar.
Ik heb zelf ook redelijk kleine handen. Je leert er wel mee werken ;)

Harald
13 juni 2007, 11:45
Naarmate je meer speelt, zul je vanzelf sommige grepen makkelijker kunnen pakken, of zelfs grepen die je nu echt niet haalt. Heeft uiteraard wel tijd en oefening nodig. Uiteindelijk kun je beter kleine handen met een goede spreiding hebben, dan kolenschoppen die hardstikke stijf zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=RUsK5VYz91o

Misschien niet jou stijl, maar Muriel speelt ook stevig klassiek repertoire, en deels erg goed. En believe me, ze heeft echt kleine handen...

Don Capo
13 juni 2007, 11:49
4/4 betekend verder gewoon een normale maat. Maak je niet druk over akkoorden niet kunnen pakken. Gaat allemaal vanzelf beter naarmate je langer oefent. Zoals elk instrument vergt het veel tijd en discipline om er bedreven in te worden. Echter, bij normaal oefenen speel je binnen twee maanden je eerste popliedjes qua akkoorden.

Veel speelplezier. Geef niet te snel op!

chris c
13 juni 2007, 13:10
Wat jij beschrijft heeft iedereen hier in het begin ondervonden... normaal dus, en hoe meer je oefent hoe vlugger het zal gaan.

Wokkie
13 juni 2007, 13:31
Ja dit had ik ook in het begin, maar inderdaad veel oefenen (en plezier in hebben) dan lukt het je wel, zelfs de F die ik in het begin voor onmogelijk hield.

Succes

freekick
13 juni 2007, 13:42
Hallo jonge van 27!

Inderdaad oefenen en het komt allemaal goed.
Ook die in het begin zo onaangename barree-acoorden
zullen voor de nu nog onwillige vingers straks geen
probleem meer zijn en zelfs de pijn in je vingertoppen gaat voorbij.
Hoewel het eerst nog even erger wordt. Dat wel!




.

madahu7
13 juni 2007, 14:17
Allen!!!

Hartelijk dank voor alle snelle reacties, het doet me zeer deugd om van alle kanten te horen dat dit iets is wat iedereen heeft meegemaakt. Om die zere vingers maakte ik me niet zo druk, het ging me echt om die accoorden die me "fysiek" onmogelijk leken om over de barre nog maar helemaal niet spreken. Ik weet zeker dat ik de dicipline kan opbrengen om dit allemaal te leren want ik vind het echt enorm tof om te doen en ik zie er juist een uitdaging in om de accoorden te leren....helemaal nu ik weet dat door veel oefenen je vingers vanzelf wel van "gummi" worden. Nogmaal dank, ben nog enthousiaster geworden!!!

Pais
13 juni 2007, 14:50
Het komt zeker goed!!! Ik heb zelfs extreem kleine handen, zelfs maat "small" van handschoenen voor vrouwen zijn de vingers nog te lang van! :chicken: Mijn gitaarhals is net zo breed als dat mn wijsvinger lang is, wat een barre gelukkig nog net mogelijk maakt.
De basisakkoorden heb ik net zo snel geleerd als dat mijn leraar normaal vond, maar sommige extreem stretchy akkoorden zal ik op mijn huidige gitaar nooit kunnen spelen. Maar zoiets zou me pas kunnen gaan belemmeren na vele jaren en dan kan ik altijd voor een korter mensuur kiezen als dat nodig is.

Oefen lekker door, het zal steeds beter gaan! Lichamelijke beperkingen staan muziek niet in de weg, hebben vele gehandicapte gitaristen bevestigd. Bovendien zijn kids van een jaar of 10 die op hun volwassen maat gitaar het gemiddelde forumlid hier eruit speelt. (kleine getalenteerde ettertjes zijn het :mad: )

sanderz
13 juni 2007, 16:06
Beginner van 27...

Jemig de pemig... weet je, mijn vrouw is fysiotherapeute en bij ieder 'nieuw' akkoord riep ik haar stellig toe: dit is ábsoluut ónmogelijk.

Dit uiteraard in de veronderstelling dat ze dat als deskundige en mijn steun en toeverlaat zou bevestigen... maar nee. Ook de (para)medici zijn het erover eens: het kán.

Wat ze echter wel bevestigde, was dat IK het niet kon! En daar had ze toen ook gelijk in. Nu niet meer.

Kortom: Er is hoop.