PDA

View Full Version : Wie heeft ervaring met akoestisch versterken??



samben
13 juni 2007, 10:28
Hallo mensen:

Ik wil weer graag muziek gaan maken en wel akoestisch. Ik heb een hele fijne klassieke Alhambra 6P, ( nylonsnarig), een Ibanez Concord, ( 6-snarig staal) die met Rotosound snaren gewoon fantastisch klinkt. Deze gitaren versterken voor een microfoon is een crime. Wie heeft er ervaring om deze gitaren goed te versterken en wel zodanig dat ze toch akoestisch blijven klinken?? Moet ik eigenlijk ook een akoestische versterker kopen of klinkt dan mijn Gibson Les Paul Custom niet meer? Ik heb ook nog een Vantage semi-akoestische gitaar met nylon snaren. Deze klinkt redelijk voor zijn prijsklasse alleen de eerste snaar klinkt veel te zacht t.o.v. de rest. Dit is zeer hinderlijk. Kan dit opgelost worden? Als mijn akoestische gitaren niet goed te versterken zijn overweeg ik om een Ovation te kopen. Advies wat moet ik kopen en waar moet ik op letten? ( Ik wil 2de hands kopen en ben geen Ovation kenner).

Graag jullie reactie.
Verder ben ik op zoek naar een 2de gitarist uit de omgeving Weert om met mij samen als basis, akoestische muziek te maken. Aan de hand van repertoire moeten we zien welke instrumenten we nog nodig hebben. Voorkeur is wel meerstemmig.

SBloke
13 juni 2007, 12:07
Over een Ovation kan ik snel zijn, doen!... geweldige plankjes. Je lunt het zo gek maken als je zelf wilt, vanaf zo'n 400 euro heb je een Ovation Celebrity, vanaf 600 een baladeer. De twee goedkoopste opties...

Uitversterken van een accoustische gitaar kan op twee manieren. (en ik combineer ze meestal) met eem microfoon op de juiste plaats voor de klankkast. (Goede microfoon en op de juiste plek, het is even zoeken) Daarnaast een ingebouwde versterker. (van fishman bijvoorbeeld)

Accoustische versterkers klinken van zichzelf voor zover ik weet wat warmer en zijn speciaal gebouwd op een clean geluid.

ECHT goed uitversterken van een accoustische gitaar is maatwerk.

steph
13 juni 2007, 15:52
Hier gaan we weer....
http://i15.photobucket.com/albums/a351/stephan52/ovation.jpg

Ovation met Fishman Loudbox, 130 keiharde warme onvervormde watten!
Op grote podia in de PA, gaat zelfs met 2*18Kilowatt niet rondzingen!
Er zijn nogal wat klankverschillen tussen Aplause, Celybrity en Ovation, dat hoor je versterkt ook terug!

Harald
13 juni 2007, 21:06
Je Les Paul en je akoestische gitaren op dezelfde versterker is sowieso nauwelijks een optie. Akoestische gitaar versterken is een heel ander verhaal dan elektrisch. Ik heb het Doyle Dykes wel eens zien doen met een speciaal ervoor ontworpen Riviera. Nog nooit een Les Paul zo slecht horen klinken. Snapte toen echt niet waarom hij die gitaar überhaupt bij zich had.

Aparte akoestische versterker, en elementen in de gitaren. Of goede elementen, en de gitaar rechtstreeks via een DI naar de mengtafel. Voor een akoestisch geluid helpt het bij piezo elementen vaak enorm als er ook een klein microfoontje in de klankkast zit. Dat soort systemen heb je van Fishman, AER, en nog wat merken.

Uiteindelijk is wat je kiest grotendeels ook een kwestie van budget. Ben je erg verknocht aan de gitaren die je al hebt, dan zou ik daar een element in laten zetten. Is in ieder geval goedkoper dan een nieuwe gitaar. Al zou ik het voor de Alhambra wel overwegen. Alhambra bouwen ook prima klassieke gitaren met ingebouwde pickup. Jan Kuipers speelt er bij de Five Great Guitars op, en dat klinkt helemaal niet verkeerd. Die gitaren hebben vaak een wat minder diepe klankkast dan de puur akoestische modellen. Onversterkt lever je wel wat in, maar het levert ook minder feedback-ellende op het podium op.

Koop je een nieuwe gitaar, probeer dan wat verschillende. De tijd dat Ovation het enige alternatief was voor een redelijk podiumgeluid met een akoestische gitaar is al lang voorbij. Bovendien klinken ze eigenlijk altijd als een Ovation, niet zo zeer als een akoestische gitaar. Maar dat geldt voor bijna alle versterkingssystemen voor akoestische gitaar. Ook voor een Taylor met een Expression System, of een Fishman pickup erin. Overigens ben ik ook weer niet anti Ovation. Zou best een mooie Adamas kunnen waarderen. Maar probeer gewoon van alles.

Het meest natuurgetrouwe dat ik zelf tot nu toe heb gehoord was Erik Vaarzon Morel in de schouwburg in Apeldoorn, met een klein clip on microfoon in de PA. Maar diezelfde gitaar en microfoon klonk in de kleine zaal alweer wat minder, en over een goedkopere installatie was het zelfs vrij matig. Met microfoons ben je redelijk afhankelijk. Met een gitaar met pickup en een eigen versterker heb je in ieder geval je podiumgeluid zelf al een stuk beter in de hand.

Kijk ook eens welke gitaristen je een mooi akoestisch live geluid vindt neerzetten, en wat hun setup is.

oorzaak
16 juni 2007, 19:33
Hoi, ik heb een Yamaha CPX 5 gitaar (staalsnaar met element). Aantal malen opgetreden waarbij de dienstdoende technicus mijn gitaar aansloot via een DI op de installatie. Leverde zeer uiteenlopende resultaten op. Van erg goed (theater De Harmonie in Leeuwarden, prachtig geluid met veel diepte) tot absoluut k*t en blikkerig (hier noem ik maar even geen namen).

Na deze ervaringen heb ik een Yamaha AG Stomp gekocht, een processor die het per definitie onvolmaakte geluid van het element weer een beetje draaglijk maakt met digitale modeling. Eigenlijk een bizarre gedachte, maar het werkt redelijk. Zeker in situaties met (lawaaiige) medemuzikanten. En je bent niet langer uitgeleverd aan de techische goden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik gewoon een standaard instelling op de AG gebruik, als ik de handleiding eens zou lezen kan ik misschien een beter dan redelijk geluid krijgen :)
Ik heb er 250 euro voor betaald in de opruiming maar eigenlijk kost-ie bijna twee keer zoveel.

Bijkomende handigheidjes van de AG Stomp: een tuner, fantoomvoeding (hoeft er geen batterij meer in je gitaar te zitten!), anti-rondzingfilter (heb ik persoonlijk nog niet nodig gehad) en zelfs een digitale uitgang voor als je wilt opnemen (heb ik al wel gebruikt, werkt prima). Ik bezit geen aandelen van Yamaha maar voor z'n prijs ben ik best tevreden met mijn setup.

Groeten, Frits

djgitarist
24 juni 2007, 12:50
Voor thuis-opnames gebruik ik een condensator microfoon-set: 1 bij de brug en 1 bij de 12e fret, en dan een beetje experimenteren met de afstand en de hoek t.o.v. de gitaar.

Ik krijg hier behoorlijk goede resultaten mee, niet te vergelijken met een normaal piezo element. Live zal het echter geen optie zijn, i.v.m. feedback via de PA speakers.