PDA

View Full Version : Boost voor een meer compressed sound



idno
13 juni 2007, 09:08
Sinds ik mn Marshall JMP-1 heb, ben ik meer op zoek naar mn eigen sound. Nu heb ik die wel redelijk gevonden alleen speel ik met een Ibanez met humbuckers en een Squier Strat met single coils. Op dezelfde preset krijg ik met de Ibanez een veel vettere scheur dan met de Squier. Door te boosten met mn oude Boss DS-2 krijg ik ook met de Squier een vette (metal) sound, die veel meer compressed klinkt (misschien ook door de mid-boost van de DS-2?).

Nu is mijn vraag: zijn er nog meer boost pedalen die je sound wat meer compressed laten klinken om zo een dikkere, strakkere scheur te krijgen?

EuroCinema
13 juni 2007, 10:03
Een compressor? MXR dynacomp bijvoorbeeld.

Speeddemon
13 juni 2007, 10:16
Boss CS-2 doet 't misschien beter dan de Dynacomp, vanwege de extra attack-regelaar en wat minder ruis.
Qua geluid lijken ze wel op elkaar; het tophoog wordt wat milder, meer punch in 't laag-mid.

Lennert
13 juni 2007, 11:29
Of de supercomp ;) Die heeft 3 regelaars: Output, Attack lvl en Sensitivity.

Mitch
13 juni 2007, 11:42
Met mijn Barber Tone Press krijg ik dat heerlijk voor elkaar. Door de blend knop kun je regelen of je meer pure boost wil of meer compresie en daardoor kun je een prima compromis indraaien. Zeker als je pre amp al lekker scheurt een ideaal ding.

idno
13 juni 2007, 11:44
hmmm, in principe ben ik niet zo'n fan van compressors (misschien omdat ik niet weet hoe ik zo'n ding moet gebruiken). zelf zat ik meer te denken aan een overdrive achtig iets.

Speeddemon
13 juni 2007, 12:05
hmmm, in principe ben ik niet zo'n fan van compressors (misschien omdat ik niet weet hoe ik zo'n ding moet gebruiken). zelf zat ik meer te denken aan een overdrive achtig iets.
daarom is 't geen gek idee om te kijken naar 'open-klinkende' compressors, die kunnen boosten, waaronder dus de TonePress, zoals Mitch al aangaf.

Het voordeel van een compressor t.o.v. een overdrive, als boost, is dat wanneer je je amp naar clean schakelt, je niet ineens met een overdreven luide, vervormende overdrive zit, maar juist een mooi, rond, aanwezig clean. (afhankelijk van je instellingen natuurlijk).

Ik gebruik zelf een Ibanez CP9 (modded), die van zichzelf wat hoogmid toevoegt, en ideaal is icm Les Pauls, welke ik qua level op '2 uur' zet, zodat ie wel een beetje boost. Dit geeft 't verschil tussen AC/DC sound en Iron Maiden sound. Dus mijn Tubefactor buizenoverdrive staat ingesteld op een AC/DC sound (Angus dan), en trap ik de CP9 aan, compresst ie meer, met meer gain en definitie (want 't laag wordt bij deze comp wat strakker), en zou ik de Tubefactor uitschakelen, heb ik een mooie heldere cleane tone.

Ash ketchum
13 juni 2007, 17:35
daarom is 't geen gek idee om te kijken naar 'open-klinkende' compressors, die kunnen boosten, waaronder dus de TonePress, zoals Mitch al aangaf.

Het voordeel van een compressor t.o.v. een overdrive, als boost, is dat wanneer je je amp naar clean schakelt, je niet ineens met een overdreven luide, vervormende overdrive zit, maar juist een mooi, rond, aanwezig clean. (afhankelijk van je instellingen natuurlijk).

Ik gebruik zelf een Ibanez CP9 (modded), die van zichzelf wat hoogmid toevoegt, en ideaal is icm Les Pauls, welke ik qua level op '2 uur' zet, zodat ie wel een beetje boost. Dit geeft 't verschil tussen AC/DC sound en Iron Maiden sound. Dus mijn Tubefactor buizenoverdrive staat ingesteld op een AC/DC sound (Angus dan), en trap ik de CP9 aan, compresst ie meer, met meer gain en definitie (want 't laag wordt bij deze comp wat strakker), en zou ik de Tubefactor uitschakelen, heb ik een mooie heldere cleane tone.
+ 10, zo gebruik h'm ook. Maar dan om mijn modded sd-1 of modded bluesbreaker clone een schop op hun donder te geven.

PS, nog bedankt voor de mod Speeddemon

idno
13 juni 2007, 18:49
Ik heb wat zitten spelen met de compressor op mn oude Boss GT-3, maar het resultaat vond ik niet je-van-het. Een 'vieze' boost met een overdrive blijf ik toch lekkerder vinden klinken. De comp van van de GT-3 zal wel niet een goede zijn, maar ook boosten met een equalizer was niet wat ik zocht.

Mitch
13 juni 2007, 18:54
Oei... A / D / compressie / D / A ..... nee, laat maar. Als dat je referentiekader is kan ik me voorstellen dat je 't niks vindt.

gvink
13 juni 2007, 18:58
Oei... A / D / compressie / D / A ..... nee, laat maar. Als dat je referentiekader is kan ik me voorstellen dat je 't niks vindt.

;)

Wat je bedoelt te zeggen is dat digitale compressie in multi-fx bakken gewoon ruk is.. :)
Over het algemeen werken die niet zoals de meeste gitaristen willen dat hun compressor werkt. (zachtjes uitgedrukt)

Ik zou zeggen: loop eens naar de (lokale) muziekboer en probeer gewoon eens wat échte analoge compressors uit. De genoemde Barber Tone Press is een erg fijne, anders de Diamond Compressor. De Boss CS 2 is zeker ook niet een slechte..!