PDA

View Full Version : Ibanez RG schuren



SBloke
13 juni 2007, 00:08
Hoi allemaal,

Ik loop al een tijd rond met het idee om een Ibanez RG550 op de kop te tikken en dan compleet kaal te schuren. In theorie erg leuk natuurlijk, maar nu de praktijk.

Wat voor hout kom ik tegen, en uit hoeveel delen bestaat zo'n body? Tegen welke problemen ga ik aanlopen en hoe moet ik dit alles aanpakken? Heeft iemand van jullie het al eens gedaan?

Ooit kwam ik ergens een foto tegen online, maar helaas kan ik die niet meer vinden. Ik heb hierngo wel een RG320 staan, maar die heeft geen slagplaat en heeft nog een apparte waarde dus die blijft zoals hij is.

Die foto zette mij aan het denken aan:
een rg550 met maple hals en zwarte slagplaat.
geheel kaal schuren, de dot inlays vervangen voor MOP stippen, eventueel het "Ibanez" logo op de kop ook vervangen (komt eraf met schuren, maar dus evt in MOP er nogmaals inleggen.), de body niet meer lakken, hooguit inwrijven met blanke bijenwas, hals ook ontdoen van alle laksoorten en in de was, laatste paar fretten (20-24) scalopen.

Misschien in een andere houtsoort een nieuwe slagplaat en trussrodcover maken (donker hout)

pgm10th
13 juni 2007, 09:30
Hoi allemaal,

Ik loop al een tijd rond met het idee om een Ibanez RG550 op de kop te tikken en dan compleet kaal te schuren. In theorie erg leuk natuurlijk, maar nu de praktijk.

Wat voor hout kom ik tegen, en uit hoeveel delen bestaat zo'n body? Tegen welke problemen ga ik aanlopen en hoe moet ik dit alles aanpakken? Heeft iemand van jullie het al eens gedaan?

Ooit kwam ik ergens een foto tegen online, maar helaas kan ik die niet meer vinden. Ik heb hierngo wel een RG320 staan, maar die heeft geen slagplaat en heeft nog een apparte waarde dus die blijft zoals hij is.

Die foto zette mij aan het denken aan:
een rg550 met maple hals en zwarte slagplaat.
geheel kaal schuren, de dot inlays vervangen voor MOP stippen, eventueel het "Ibanez" logo op de kop ook vervangen (komt eraf met schuren, maar dus evt in MOP er nogmaals inleggen.), de body niet meer lakken, hooguit inwrijven met blanke bijenwas, hals ook ontdoen van alle laksoorten en in de was, laatste paar fretten (20-24) scalopen.

Misschien in een andere houtsoort een nieuwe slagplaat en trussrodcover maken (donker hout)

Zelf denk ik niet dat je tegen problemen aan zal lopen.
Rg zijn meestal uit 3 delen, maple of basswood.
Zelf heb ik een RG 700 kaal gemaakt, en totaal verbouws van een body met een floyd naar een vaste brug.
Geen enkel probleem.
je geluid kan iets veranderen, maar dat is ff wat ik niet zo erg vind.
Het is een klus waar je je tijd even voor moet nemen, voor al voor de neck pocket.
Daar kan je niet zo lekker bij, maar verder ......knock your self out!

SBloke
13 juni 2007, 12:15
Ik heb ook nog een dremel liggen, en een erg vaste hand. Nu nog even een RG550 zoeken. Op marktplaats staan er nu twee die geschikt zijn, maar die zijn zo mooi geel dat ik ze haast niet durf te schuuren :D

Hoe veranderd het geluid eigenlijk? Ik wil er een allround gitaartje van maken voor zoverje overtuigend blues uit een RG kunt halen als er ook zeer stevige metal uit kan. :D Floyd trem blijft erin zitten, misschien wel elementen wisselen maar dat is van latere zorg. Ik heb nog een SD SH-4 jb zitten in m'n RG320 die ik wel over wil zetten. Maar een exacte setup van elementen kom ik later nog op terug.

Heb je misschien een foto van die geschuurde RG van jou?

pgm10th
14 juni 2007, 08:47
Het is minimaal hoor, maar het krijgt een wat lichtere klank.
Ik heb b.v aan de binnen kant van mijn accoustic stickers geplakt om een dikkere klank te krijgen.
De Rg Kaal maken zal wel invoeld hebben, maar hoorbaar? niet voor iedereen.
Als je wil spelen met klank, zou je ook ander pickups kunnen gaan proberen, maar dan moet je wel weten wat je wil en daar je die keuze in vinden kan.
Ik bedoel, je kan een klank van een de ene gitaar tegek vinden, die pickups nemen en in die van jou zetten, maar het blijft dan de vraag is het eind geluid gelijk aan wat je hebben wil.

Toevallig heb ik net met Meul zo'n zelfde discussie gehad, en we zijn er net uit wat/welke pickups er in die van hem zitten.
Nu nog gaan kijken wat hij wil gaan doen.

Ik heb genoeg foto's, en zal kijken of ik er wat kan posten vanavond.
De gitaat komt totaal op mijn site te staan.
Site ben ik totaal opnieuw aan het maken, en de gitaar is nog niet af.
Ik heb net mijn PGM6oo binnen van de spuiterij, en daar ben ik tot dit weekend wel mee bezig, dan gaat die er op en hoop ik mijn site te kunnen gaan up-loaden.
Daar zullen ook foto's van die RG bij komen.

Maar als je wil kan ik je wel wat toe mailen ook hoor.

pgm10th
15 juni 2007, 18:15
http://pgm10th.gethost.nl/assets/images/DSC01411.JPG

http://pgm10th.gethost.nl/assets/images/DSC01417.JPG

http://pgm10th.gethost.nl/assets/images/DSC01599.JPG

http://pgm10th.gethost.nl/assets/images/DSC01596.JPG

SBloke
17 juni 2007, 22:50
http://img.photobucket.com/albums/v339/sinisterbloke/rg550geschuurd.jpg

De foto die mij op het idee bracht....
Dankje voor de foto's hierboven overigens. Erg netjes gedaan die gaten.

Welk hout is die body van jou van gemaakt? En dat blok in de uhhmm.. staart.. zat die er al?

pgm10th
18 juni 2007, 07:22
Dit is ash Maple als ik het goed heb.
Dat blok heb ik er zelf ingedaan.
Want ik kreeg hem zo als hij er in de ander foto's op staat, gespoten en wel.
Maar omdat ik er een Gilbert van wil maken met een vaste brug, moest ik dit gat op gaan vullen, en daar heb ik gewoon weer 2 blokken maple voor gebruikt.

Het is de 1e keer dat ik een bestaande body gebruik, om deze omte bouwen naar een ander gitaar.
Normaal gesproken bouw ik de body totaal zelf.
Maar om een paar tutorial foto's te kunnen hebben voor mijn website, ben ik hier aan begonne.

bentium
18 juni 2007, 08:38
http://img.photobucket.com/albums/v339/sinisterbloke/rg550geschuurd.jpg

De foto die mij op het idee bracht....
Dankje voor de foto's hierboven overigens. Erg netjes gedaan die gaten.

Welk hout is die body van jou van gemaakt? En dat blok in de uhhmm.. staart.. zat die er al?
mijn rg550 ziet er nu zo uit :-D

2 eigenaars voor mij had em volledig kaal geschoren (op 1 plek na :-D) en de vorige eigenaar had hem met een kwastje vernist ^^

ik ga hem terug kaaal schuren


ik kocht hem voor 125€ en er zat een dimarzio megadrive pickup in de brug (gitaar is uit 94)

pgm10th
18 juni 2007, 09:09
Ik ben echt aan het schuren gegaan, omdat ik eens wilde kijken of het me lukken zou om een Floyd set gitaar, omte zetten naar 1 met een vaste brug.
Dat is behoorlijk gelukt, en nu heb ik hem gespoten en met een Top veneer aan de voorkant er op gedaan.
Ik weet niet of je hem ziet staan, maar op de onderste rij op deze foto, de 1 na laatste onder op, dat is de gitaar waar ik het over heb.
Deze was dus eerst met een Floyd brug, zo als je op de 1e foto in deze topic zien kan. (die paarse)
Nu met de vaste brug, en veneer........gaat het wel ergens op lijken.

http://pgm10th.gethost.nl/assets/images/my_guitar_collection.JPG

Orpheo
18 juni 2007, 12:10
Dit is ash Maple als ik het goed heb.


ash maple? :stop:

pgm10th
18 juni 2007, 14:24
dat is wat de site vertelde waar ik hem vandaan heb

forceps
18 juni 2007, 19:15
volgens mij zijn ash en maple 2 verschillende houtsoorten... zou het geen basswood kunnen zijn (aangezien het een Ibanez body is)?

pgm10th
18 juni 2007, 21:08
volgens mij zijn ash en maple 2 verschillende houtsoorten... zou het geen basswood kunnen zijn (aangezien het een Ibanez body is)?

Ze hadden het er over dat het midden deel Ash was, en de twe buitense dele Maple.