PDA

View Full Version : Engl Invader 100



marc_o
12 juni 2007, 22:32
Heb de 100 watt versie getest. de 150 Watt schijnt anders te klinken, niet gehoord.


Opzet, typisch Engl, 4 kanalen, geheel gescheiden en 2 master volumes, prima plan, doen ze al jaren, hulde!

Testgitaar Les Paul faded. Cabinet standaard 4 keer 12 van engl en geladen met V60's.
Het geluid...
Beetje als een powerball, dus pure metalfans zullen erg blij zijn.

Kanaal 1 (clean), absoluut bruikbaar en goed te noemen, zou iets milder kunnen zijn, met een les Paul standaard blijft ie clean tot de gain op 2 of 3 staat, daarna direct al duwen, en dan moeten we nóg 3 kanalen...met een fender zal e.e.a. natuurlijk heel wat langer clean blijven, wellicht is dat dan ook een betere testgitaar voor deze versterker.

Kanaal 2 klinkt ook zonder meer goed, is meer een crunch kanaal zoals op de Savage 120 kanaal 2, maar dan met meer laag en iets meer gain. Met de eerste 2 kanalen kun je zondermeer een hele plaat (cd) opnemen als je niet verder gaat dan goede crunch en dikke riffs. Toonregeling is een stuk directer en beter dan die van de savage 120 overigens.

kanaal 3 gaat als de brandweer en gaat direct zingen en scheuren, waarbij er ook nog een high-gain boost bijgeschakeld kan worden. Feitelijk hadden ze hier allang kunnen stoppen, want alles tussen clean en superlead is dan al aan de beurt geweest.

Dan hebben we nog het 4e kanaal, het high-gain kanaal. Nou, dat scheurt en scheurt maar door dat het een lieve lust is, eigenlijk meer dan me lief is en ach, het scheurt volgens mij nu nog, en het is al zeker een week geleden dat ik de winkel ben uitgelopen.

Is het een grote aanwinst in versterkerland? Moeilijk te bepalen, maar het is wel een naar mijn mening verbeterde powerball, waarbij de verbetering 'm naar mijn mening in de gescheiden kanalen zit.

Bij Engl kun je een paar dingen verwachten:

Je krijgt waar voor je geld
Het scheurt als de ziekte
Je hebt vaak meer sounds dan de directe concurrent door de 4 kanalen en dubbele master
een eigen look (al moet ie je aanstaan)
Op een donker podium kun je je plekkie terugvinden omdat ze oplichten als een kerstboom
Service is zonder meer erg goed te noemen.

Engl is en blijft een oude liefde, had zelf begin 1994 de 2e savage 120 ooit in Nederland (volgens de importeur) en heb daar met erg veel plezier zonder ooit één probleem op gespeeld, en dat enkele honderden optredens achter elkaar. daarna 5 jaar aan de sovereign gezeten, dus ik heb Engl flink de kans gegeven.

Het blijft aan de andere kant ook een raar merk. Het commentaar wat ik vaak kreeg was dat het geluid wel okay was, maar dat er weinig karakter inzit, iets te Hifi....ik heb dat natuurlijk altijd weggelachen, tot ik de één op één vergelijking deed met verschillende Rivera's......exit Engl.

Het zal voor velen toch een droomversterker zijn, en voila, ik zou er ook zo het podium mee opstappen, maar iets meer diversiteit tussen kanaal 3 en 4 onderling en ook iets minder gain op kanaal 1 en 2 zou 'm veel goed doen.

AART
12 juni 2007, 22:51
Hoe is het karakter van de high gain in kanaal 3 en 4? Zelfde distortion als de powerball of meer crunchy/strakke overdrive.

Niet dat ENGL niet strak is, maar ik bedoel: klinkt het als een 5150/recto of is ie iets minder fuzzy. De powerball is opzich ok maar ik vond de gain wat te gesatureerd en het leek een deel van de strakheid van de amp weg te nemen.

marc_o
12 juni 2007, 22:53
Ligt in het straatje van de Powerball, en ik had het idee dat ie zelfs nóg meer gain had, maarja, moeilijk te meten, het scheurt allemaal als de ziekte.
ik heb het idee dat de Powerball nu wel uit het aanbod kan, ze beslaan héél veel geluidsterrein nu en de Invader heeft iets meer te bieden.

Johannes
13 juni 2007, 00:08
Klinkt op papier erg goed. Ik dacht trouwens dat ze alleen een 150 versie hadden, op de website staat iig geen 100 watt versie :S De midi feature lijkt me ook handig, geen gekl&*#t meer met switchers en snoeren.

gerrekat
13 juni 2007, 10:19
Ligt in het straatje van de Powerball, en ik had het idee dat ie zelfs nóg meer gain had, maarja, moeilijk te meten, het scheurt allemaal als de ziekte.
ik heb het idee dat de Powerball nu wel uit het aanbod kan, ze beslaan héél veel geluidsterrein nu en de Invader heeft iets meer te bieden.


mijn ervaring was dat de INVADER behoorlijk anders klinkt dan de Powerball, minder hi-fi, opener en niet zo mechanisch strak. Dat wil niet automatisch betekenen dat het BETER klinkt overigens, ik hou wel van een bepaalde compressie en hi-fi achtige sound.

Ik ben zeer geinteresseerd in de INVADER en wellicht dat ik mijn Bogner er nog uitdoe om een INVADER te kopen, niet nu direct maar ik denk wel dat het uiteindleijk gaat gebeuren.

gerrekat
13 juni 2007, 10:20
Klinkt op papier erg goed. Ik dacht trouwens dat ze alleen een 150 versie hadden, op de website staat iig geen 100 watt versie :S De midi feature lijkt me ook handig, geen gekl&*#t meer met switchers en snoeren.


volgens mij staat ie gigagroot op de ENGL voorpagina.....

Raffel
13 juni 2007, 10:33
komende zaterdag is er een demo bij Jukebox van beide amps.

marc_o
13 juni 2007, 10:52
mijn ervaring was dat de INVADER behoorlijk anders klinkt dan de Powerball, minder hi-fi, opener en niet zo mechanisch strak. Dat wil niet automatisch betekenen dat het BETER klinkt overigens, ik hou wel van een bepaalde compressie en hi-fi achtige sound.

Ik ben zeer geinteresseerd in de INVADER en wellicht dat ik mijn Bogner er nog uitdoe om een INVADER te kopen, niet nu direct maar ik denk wel dat het uiteindleijk gaat gebeuren.

Hans, let wel, ik heb alleen de 100 getest en die klonk in zeer veel opzichten als de powerball. het schijnt dat de 100 en de 150 zeer verschillend klinken, maar voila, jij bent zo'n beetje getrouwd met de Powerball, dus je zult jezelf moeten overtuigen en beter of slechter....dat blijft toch een smaakverhaal.

gerrekat
13 juni 2007, 10:55
Hans, let wel, ik heb alleen de 100 getest en die klonk in zeer veel opzichten als de powerball. het schijnt dat de 100 en de 150 zeer verschillend klinken, maar voila, jij bent zo'n beetje getrouwd met de Powerball, dus je zult jezelf moeten overtuigen en beter of slechter....dat blijft toch een smaakverhaal.


Ik heb al ruim een jaar geen Powerball meer. Mijn SAVAGE 120 is ook de deur al geruime tijd uit. Ik heb op het moment een Marshall 4100 SL-X een ENGL SE E670 EL34 en een BOGNER Uberschall.

OK, ik heb inderdaad de 150 gehoord, ben wel benieuwd naar de 100, eens checken binnenkort, je omschrijving klonk me goed in de oren.

Johannes
13 juni 2007, 11:01
volgens mij staat ie gigagroot op de ENGL voorpagina.....


Du hast recht! Blijkbaar neem ik nooit de moeite om dat filmpje af te kijken, haha. Hij staat iig nog niet in de products lijst.

Dikke bak verder dat wel!

Check mn sig. en help Johannes aan een Invader! :D:D

marc_o
13 juni 2007, 11:02
Du hast recht! Blijkbaar neem ik nooit de moeite om dat filmpje af te kijken, haha. Hij staat iig nog niet in de products lijst.

Dikke bak verder dat wel!

Check mn sig. en help Johannes aan een Invader! :D:D


Ik zou er mijn Knucklehead reverb dus NOOIT voor wegdoen.....ga je schamen!

gerrekat
13 juni 2007, 11:09
Ik zou er mijn Knucklehead reverb dus NOOIT voor wegdoen.....ga je schamen!


Kijk dat ligt eraan, ik heb een fandango bespeeld en voor blues en rock is dat een waanzinnige bak. maar voor mijn stijl zou ik absoluut de ENGL prefereren, ik heb zlf ooit een knucklehead gehad en kon er niet veel mee, niet strak, te warm en de gainstructuur was te korrelig (te weinig hi fi zo je wilt). Ik heb de cab nog steeds en die gaat nooit mer weg ook denk, waarzinnige 4 x 12 van Rivera!

Ik denk ook niet dat een fender amp te vergelijken is met een Mesa Rectifier, maar allebei doen ze prima waar ze voor gemaakt zijn.

Johannes
13 juni 2007, 11:25
De korrelige (high)gain, dat is voor mij ook de hoofdzaak dat ie weg gaat. In eerste instantie zou ie mn powerball gaan vervangen, maar bij nader inzien/luisteren gaat ie (na een paar weken) toch weer weg. Heb helaas niet de mogelijkheid om ze beide te houden, anders had ik dat zeker gedaan.
Verder vind ik de features en de sounds van die knucklehead echt geweldig. Maar highgain, niet helemaal mijn sound.

marc_o
13 juni 2007, 11:27
Kijk dat ligt eraan, ik heb een fandango bespeeld en voor blues en rock is dat een waanzinnige bak. maar voor mijn stijl zou ik absoluut de ENGL prefereren, ik heb zlf ooit een knucklehead gehad en kon er niet veel mee, niet strak, te warm en de gainstructuur was te korrelig (te weinig hi fi zo je wilt). Ik heb de cab nog steeds en die gaat nooit mer weg ook denk, waarzinnige 4 x 12 van Rivera!

Ik denk ook niet dat een fender amp te vergelijken is met een Mesa Rectifier, maar allebei doen ze prima waar ze voor gemaakt zijn.

Hey grappig, je noemt net die 2 rivera's op die ik heb.
qua hifi heb je absoluut gelijk, de rivera is niet zo van de dichtgesmeerde gain, maar meer een TOOL-achtig oergeluid en dat moet je aanstaan.
Daarom: het blijft een smaakverhaal...
Rivera-kasten zijn inderdaad erg goed, ik heb een 212 en als ik die vergelijk met andere merken, ben ik er nog altijd erg blij mee.....wat een verschil.


En, ik moet het zeggen, al ben ik riverafan....een knucklehead reverb is geen versterker voor thuis.....dan is er helemaal geen lol aan te beleven, hij moet op oorlogssterkte, bij engl klinkt het wel eerder goed (d.w.z. thuis kun je er veel beter op klooien)

Speeddemon
13 juni 2007, 11:59
Hey Gerrekat, met welke amps heb je de Engl SE vergeleken, voordat je tot die keuze kwam?

Ik vond het zelf 1 van de beste amps die ik ooit gehoord heb, maar tegelijkertijd was ik me er wel van bewust dat ie niet heel erg een uitgesproken 'smoel' heeft. Geen Koch/Fender clean en ook geen Marshall crunch ofzo.
Vooralsnog zijn de 2 interessantste amps binnen m'n budget de Brunetti MC2 en de Koch Powertone II. Ik wil toch 3 kanalen (of 2 kanalen, met schakelbare gainboost), al zou ik 4 kanalen ook niet erg vinden.

De Powerball vond ik wel o.k., maar erg droog en tegen 't klinische aan. Ik wil uiteraard wel metal spelen, maar veel 80's metal, en dat heeft in mijn ogen iets meer 'mojo' nodig in z'n sound dan de droge producties van tegenwoordig.

LordRiffenstein
13 juni 2007, 14:32
Ik heb de 150 getest en vind die maar bwa, kanaal 1-2 vond ik prima maar de rest was minder. Heb op de messe dit jaar de 100 gehoord en die klonk al een stuk beter, ik vond kanaal 3 echt super, veel te veel gain maar sound was echt goed.

Afgelopen weekend heb ik een demo/proto/signature Invader 50 gehoord en getest en dat was echt geweldig. Kanaal 4 vond ik in high gain net wat te compressed maar al de rest klonk wel heel erg lekker. Het is nog niet zeker dat die er ook echt gaat komen maar de reacties waren prima.

Invader 50 (http://www.lordriffenstein.com/Extra/Invader50.jpg)

gerrekat
13 juni 2007, 16:01
Hey Gerrekat, met welke amps heb je de Engl SE vergeleken, voordat je tot die keuze kwam?

Ik vond het zelf 1 van de beste amps die ik ooit gehoord heb, maar tegelijkertijd was ik me er wel van bewust dat ie niet heel erg een uitgesproken 'smoel' heeft. Geen Koch/Fender clean en ook geen Marshall crunch ofzo.
Vooralsnog zijn de 2 interessantste amps binnen m'n budget de Brunetti MC2 en de Koch Powertone II. Ik wil toch 3 kanalen (of 2 kanalen, met schakelbare gainboost), al zou ik 4 kanalen ook niet erg vinden.

De Powerball vond ik wel o.k., maar erg droog en tegen 't klinische aan. Ik wil uiteraard wel metal spelen, maar veel 80's metal, en dat heeft in mijn ogen iets meer 'mojo' nodig in z'n sound dan de droge producties van tegenwoordig.


Ik vind dat je zelf die uitgepsroken "smoel" van je geluid maken. Ik vind juist dat amps geen overdreven kleuring moeten geven. Overigens vind ik dat er wel degelijk sprake is van een typische ENGL sound, deze is verzadigd, strak, vet en gedefinieerd. De Powerball is zeker de droogste van het stel maar ook de strakste, maar hij is weer niet zo klinisch als bijvoorbeeld een VHT IMO.

Ik heb zoveel amps gehad en gestest, ik zou beter de amps kunnen opnoemen die ik NIET gehad heb. maar toen ik de SE gekocht heb heb ik hem naast een Diezel Herbert, Brunetti XL-R EVO 120, VHT UL, FRAMUS Corbra, RANDALL RM 100, Mesa Boogie Roadking en triple rectifier uitgestest bij Beyers Musik in Bochum, had een vrijwel ongelimiteerd budget en ging er heen met de insteek om hetgen te kopen adt ik echt het beste vond klinken onafhankelijk van de prijs, hopende dat ik een iets goedkopere amp zou kiezen hahaha!

gerrekat
13 juni 2007, 16:02
Ik heb de 150 getest en vind die maar bwa, kanaal 1-2 vond ik prima maar de rest was minder. Heb op de messe dit jaar de 100 gehoord en die klonk al een stuk beter, ik vond kanaal 3 echt super, veel te veel gain maar sound was echt goed.

Afgelopen weekend heb ik een demo/proto/signature Invader 50 gehoord en getest en dat was echt geweldig. Kanaal 4 vond ik in high gain net wat te compressed maar al de rest klonk wel heel erg lekker. Het is nog niet zeker dat die er ook echt gaat komen maar de reacties waren prima.

Invader 50 (http://www.lordriffenstein.com/Extra/Invader50.jpg)


maar klonk ie ook goed voor metal? een 50 watter lijkt me zeker wat, hoe kom je eigenlijk aan die proto dan?

LordRiffenstein
13 juni 2007, 16:32
maar klonk ie ook goed voor metal? een 50 watter lijkt me zeker wat, hoe kom je eigenlijk aan die proto dan?

Die proto is van Bernd Aufermann (Angel Dust/Running Wild) en daarmee zijn beide vragen beantwoord denk ik. Had met wat vrienden afgelopen weekend een ampfest in mijn garage, er stond nog wel wat ander leuk spul :cooler:

AART
13 juni 2007, 16:59
Die proto is van Bernd Aufermann (Angel Dust/Running Wild) en daarmee zijn beide vragen beantwoord denk ik. Had met wat vrienden afgelopen weekend een ampfest in mijn garage, er stond nog wel wat ander leuk spul :cooler:

soundclips/pics? :chicken:

Speeddemon
13 juni 2007, 17:30
Ik vind dat je zelf die uitgepsroken "smoel" van je geluid maken. Ik vind juist dat amps geen overdreven kleuring moeten geven. Overigens vind ik dat er wel degelijk sprake is van een typische ENGL sound, deze is verzadigd, strak, vet en gedefinieerd. De Powerball is zeker de droogste van het stel maar ook de strakste, maar hij is weer niet zo klinisch als bijvoorbeeld een VHT IMO.

Ik heb zoveel amps gehad en gestest, ik zou beter de amps kunnen opnoemen die ik NIET gehad heb. maar toen ik de SE gekocht heb heb ik hem naast een Diezel Herbert, Brunetti XL-R EVO 120, VHT UL, FRAMUS Corbra, RANDALL RM 100, Mesa Boogie Roadking en triple rectifier uitgestest bij Beyers Musik in Bochum, had een vrijwel ongelimiteerd budget en ging er heen met de insteek om hetgen te kopen adt ik echt het beste vond klinken onafhankelijk van de prijs, hopende dat ik een iets goedkopere amp zou kiezen hahaha!
Die VHT heads heb ik wel es in Boekel getest. Kon er niet veel mee. Idd behoorlijk klinisch, niet mijn ding. Heb zowel op de Savage SE als de latere SE gespeeld, en dat vind ik nog steeds 2 über-amps. Een vriend van me heeft destijds op mijn aanraden een Savage SE gekocht, en die was zelden zo lyrisch over een amp. We hebben toen bij EMI in Eindhoven flink veel getest (Dual Rectifier, 5150 I en II, XXL, Souvereign, etc.).

Nocki
13 juni 2007, 22:18
Nee Marc. Daar klopt niks van.



Ik ben het helemaal met je eens. :-)


Gert heeft de 150 versie en er zit idd wat verschil in. ik zou het haast de positie van het middengebied kunnen noemen. Dat lijkt bij de 150 wat lager te liggen. Het is een leuke amp maar idd wat hifi achtig naar mijn mening. de 150 vind ik beter klinken maar ook nog niet helemaal mijn amp. maar zeer zeker een super amp te noemen!

tot ziens en loop niet langs maar kom eens aan bakkie koffie drinken. ik beloof je geen beed aan te smeren :-)

groet

Nocki

marc_o
13 juni 2007, 22:29
Nee Marc. Daar klopt niks van.



Ik ben het helemaal met je eens. :-)


Gert heeft de 150 versie en er zit idd wat verschil in. ik zou het haast de positie van het middengebied kunnen noemen. Dat lijkt bij de 150 wat lager te liggen. Het is een leuke amp maar idd wat hifi achtig naar mijn mening. de 150 vind ik beter klinken maar ook nog niet helemaal mijn amp. maar zeer zeker een super amp te noemen!

tot ziens en loop niet langs maar kom eens aan bakkie koffie drinken. ik beloof je geen beed aan te smeren :-)

groet

Nocki

Gelukkig maar, want ik heb geen idee waar ik een beed moet zetten....

:)

Ik spring de volgende keer wel binnen, deed ik vorige week ook, maar je was boven met klanten bezig...




(dit moet raar klinken voor diegenen die niet weten dat jij luxe bedden verkoopt)

Nocki
13 juni 2007, 22:31
Ach ja... ik praat alle dames het bed in en hun echtgenoten staan naast het beed toestemmend te knikken.



beed = Bed maar uitgesproken door een uiterst volgzaam iemand (ook wel schaap genoemd)

NielsW
13 juni 2007, 23:34
Ooh wat heb ik zin die Invader 150 te halen! Maar nu die 100 er is wil ik die eerst proberen. Dat verschil in vermogen zal me een worst wezen, haal het er toch niet uit. Ook wel grappig (lees nutteloos :P) dat ze zelfs met een 50 bezig zijn.

Ben vooral erg benieuwd naar Channel 1 en 2. Dat scheuren geloof ik allemaal wel (Powerball). Clean van mn Powerball is prima, maar kan beter! Crunch is wel prima, maar ik vind het erg jammer dat hij zn gain/eq shared met clean. Moet altijd van alles omdraaien als ik switch.

Nocki
13 juni 2007, 23:40
Ik zou m toch even beluisteren en naast elkaar zetten.
er zit wel degelijk verhil in en wat ik zei over het midden gebied wat wat anders ligt (hoger) bij de 100 is juist wat me minder aansprak. als je ze dan naast elkaar houdt vond ik de 150 echt lekkerder klinken. net wat strakker in de het laag en een lekkerder middengebied.

marc_o
14 juni 2007, 10:11
Ooh wat heb ik zin die Invader 150 te halen! Maar nu die 100 er is wil ik die eerst proberen. Dat verschil in vermogen zal me een worst wezen, haal het er toch niet uit. Ook wel grappig (lees nutteloos :P) dat ze zelfs met een 50 bezig zijn.

Ben vooral erg benieuwd naar Channel 1 en 2. Dat scheuren geloof ik allemaal wel (Powerball). Clean van mn Powerball is prima, maar kan beter! Crunch is wel prima, maar ik vind het erg jammer dat hij zn gain/eq shared met clean. Moet altijd van alles omdraaien als ik switch.


Dan denk ik dat jij zeker blij gaat worden van de Invader, laat maar iets weten zodra je 'm getest hebt...ben benieuwd!

Powerchordschuiver
15 juni 2007, 12:10
Ook wel grappig (lees nutteloos :P) dat ze zelfs met een 50 bezig zijn.

Waarom is dat nutteloos dan?

Lijkt mij juist niet.



"Als je wilt horen hoe Satan klaarkomt met de bruutste oerbrul ooit, beluister dan de track 'Goat Perversion' van Impaled Nazarene!!"

dePerik
15 juni 2007, 22:22
Hoe verhoudt de Invader zich tot bijvoorbeeld een Soldano SLO 100?
Qua sound en prijs?

Powerchordschuiver
16 juni 2007, 18:25
Nou een Invader zal toch zeker wel een stuk goedkoper zijn dan een SLO100

casper innosence
16 juni 2007, 18:54
Nou een Invader zal toch zeker wel een stuk goedkoper zijn dan een SLO100

Ik denk dat er kwa prijs meer dan 1000 euri tussen zit (Adviesprijs)

dePerik
16 juni 2007, 21:57
Ik denk dat er kwa prijs meer dan 1000 euri tussen zit (Adviesprijs)
Ja dat van die prijs had ik eigenlijk niet moeten vragen; er staat een gebruikte SLO op marktplaats voor tig-duizend euri godsklere wat zijn die bakken duur.
Goed, het geluid dan: tig-duizend euri verschil de moeite waard?

gerrekat
18 juni 2007, 13:26
Tuurlijk niet, een 5150 klinkt al heel dicht nar een SLO, maakt ook gebruik van dezelfde cicuits en schakelingen. Ik denk dat de 5150 meer gain on tap heeft maar ze zijn heel verwant. De SLO is natuurlijk kwalitatief beter geconstrueerd maar goed peavey staat er ook niet om bekend dat ze vaak mankementen vertonen....

dePerik
18 juni 2007, 21:00
Tuurlijk niet, een 5150 klinkt al heel dicht nar een SLO, maakt ook gebruik van dezelfde cicuits en schakelingen. Ik denk dat de 5150 meer gain on tap heeft maar ze zijn heel verwant. De SLO is natuurlijk kwalitatief beter geconstrueerd maar goed peavey staat er ook niet om bekend dat ze vaak mankementen vertonen....
Ik dacht altijd dat een 5150 veel feller klonk dan een SLO, meer bite meer grain en minder compressie. Maar dat kan ook een kwestie zijn van afstellen en buizen natuurlijk. Onnieda?

Negative K3 fan
18 juni 2007, 21:38
het is meer een bewijs dat de verschillen in sound echt gigantisch kunnen zijn ondankds dat ze technisch gezien op het eerste gezicht nauwelijks van elkaar verschillen :)

guhlenn
19 juni 2007, 09:58
of dat verschillen tot gigantische proporties worden opgeblazen.

NielsW
27 juli 2007, 09:49
Ze moesten maar eens opschieten met die Invader 100! Heb de 150 geprobeerd en die vond ik echt geniaal. Ben helemaal benieuwd naar de 100. Zo gauw ik hem ergens kan krijgen en mn Powerball verkocht is ga ik hem proberen. Mocht ie minder zijn als de 150, koop ik de 150. Anders de 100 :)

Weet iemand er al ergens eentje te staan? (Invader 100)

Nocki
29 juli 2007, 13:15
Sonora in Terneuzen heeft m staan!

Beneath the mire
30 juli 2007, 14:03
Zelf heb ik vorige week een SE in huis gehaald, ter vervanging van m'n Powerball. En man ... da's echt niet grappig meer. Zowel wat het gebruiksgemak (midi schakelbaar, heersch !) betreft als qua soundshaping opties (eq is erg sterk, iets wat ik op bijvoorbeeld de Powerball uiteindelijk best vond tegen vallen) is dit een heerlijke versterker. Ik heb in no time een aantal settings gevonden die nagenoeg exact klinken als het geluid waar ik naar op zoek was. Clean is op dit soort versterkers vaak prut tot redelijk, de clean op deze versterker is denk ik voor mij goed bruikbaar na wat meer getweak, zeker niet onaardig. En damn, elke noot komt luid en duidelijk over... Weet ik ook weer eens dat ik nog een lange weg te gaan heb zeg maar :noob:

maarre, sorry, wel beetje offtopic, ... my apologies for invading this thread.

hefke
3 augustus 2014, 13:58
Iemand al eens de nieuwe Invader 2 getest?
Lijkt me, afgaande van de filmpjes, een interessante en erg veelzijdige amp, zeker met de sound wizard module.
Helaas ontbreekt me de tijd om er op uit te trekken en te gaan testen.
Dus als er mensen zijn die hem al eens getest hebben graag jullie bevindingen.
Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

artnaz
3 augustus 2014, 15:25
Godsamme, ik ben nog steeds jaren op de fantasie over die "oude" aan het kwijlen, is er een nieuwe! :(

Speeddemon
4 augustus 2014, 19:02
Iemand al eens de nieuwe Invader 2 getest?
Lijkt me, afgaande van de filmpjes, een interessante en erg veelzijdige amp, zeker met de sound wizard module.
Helaas ontbreekt me de tijd om er op uit te trekken en te gaan testen.
Dus als er mensen zijn die hem al eens getest hebben graag jullie bevindingen.
Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
Als eigenaar van de v1 100 watter, vond ik de omschrijving bij Channel 2 van de v2 zorgwekkend...
Channel 2 in 'de oude' is prachtig all-round Marshall; van Plexi tot zware hotrodded JCM800. en bij de nieuwe zeggen ze:
"Channel 2: Warm Clean to British 70ties Crunch/ Classic Rock"

:dontgeti:
klinkt bij mij alsof alle 80's metal sounds uit CH2 niet/nauwelijks haalbaar meer zijn, of je moet er een extern boost-pedaal voor zetten en tja, dat dan had je net zo goed NIET een 4-kanaals, dual-mode 100W head kunnen kopen. :soinnocent:

muziekschuur
4 augustus 2014, 19:19
Ff lkkr domme vraag... Een JCM800 heeft toch een diode clipper in de preamp? Plexi's hebben dat niet. Is hier een diode of evt. schakelbaar op een van de kanalen?

Speeddemon
4 augustus 2014, 19:23
Ff lkkr domme vraag... Een JCM800 heeft toch een diode clipper in de preamp? Plexi's hebben dat niet. Is hier een diode of evt. schakelbaar op een van de kanalen?
Ik kan me vergissen, maar een 2203/2204 heeft die niet volgens mij; alleen de latere split-channels en JCM900's.

Maar goed, is allemaal niet belangrijk. De sound, die telt. En die is bij de 'oude' Invader gewoon top op Channel 2.

hefke
5 augustus 2014, 08:50
Als eigenaar van de v1 100 watter, vond ik de omschrijving bij Channel 2 van de v2 zorgwekkend...
Channel 2 in 'de oude' is prachtig all-round Marshall; van Plexi tot zware hotrodded JCM800. en bij de nieuwe zeggen ze:
"Channel 2: Warm Clean to British 70ties Crunch/ Classic Rock"

:dontgeti:
klinkt bij mij alsof alle 80's metal sounds uit CH2 niet/nauwelijks haalbaar meer zijn, of je moet er een extern boost-pedaal voor zetten en tja, dat dan had je net zo goed NIET een 4-kanaals, dual-mode 100W head kunnen kopen. :soinnocent:

Op basis van de omschrijvingen (en ik neem aan dat je m.n. de metal-sound zoekt) zou je dat bij de nieuwe meer op kanaal 3 vinden. Kanaal 2 op de oude vind ik persoonlijk (voor mij) ook het best bruikbare kanaal, kanaal 3 vind ik voor mij al snel te rauw. Bij de invader 2 lijken kanaal 2 én 3 bruikbaar voor mij.
Ik heb altijd getwijfeld tussen de SE en de Invader en mede gelet op de prijs zodoende nooit tot aanschaf overgegaan. Nu met de Invader 2 lijkt die keuze alleen maar moeilijker te zijn geworden. Beide amps (SE en Invader 2) hebben zoveel mogelijkheden dat het me nagenoeg onmogelijk lijkt om in een winkel alles te proberen en dus een juiste keuze te maken. Pas als je rustig uren en misschien wel dagen bezig bent met tweaken dat je alle mogelijkheden gehad hebt. Moet er wel bij zeggen dat ik me in een winkel nooit helemaal vrij voel om rustig van alles uit te proberen.

arjanb01
5 augustus 2014, 11:37
Hou het simpel, kies gewoon een single channel, daar neig ik ook steeds meer naar aangezien ze vaak beter klinken met die ene sound dan 4 kanaals bakken.
Maat van me heeft een engl richie blackmore en eigenlijk klinkt kanaal 2 het beste, met een tube screamer ervoor zowel crunch als leadsound mogelijk.

hefke
5 augustus 2014, 14:18
Een één-kanaals amp is m.i. ook beter als je één muziekstijl speelt en maar 1 sound nodig hebt. Vroeger had ik (was eigenlijk van m'n pa) een JCM800, geweldige amp voor wat ik destijds speelde (m.n. (hard)rock). Voor thuis was deze echter iets minder geschikt en hebben we destijds voor thuis een Yamaha B212 gekocht. De Marshall heb ik toen er kinderen kwamen verkocht, maar de Yamaha heb ik nu nog.
Op zich geen verkeerde amp, maar komt tekort voor de verschillende muziekstijlen die mijn zoon en ik nu spelen. Juist vanwege het feit dat hij maar 1 kanaal heeft en dus maar 1 sound. Na een zoektocht zijn we uiteindelijk bij de Invader en SE uitgekomen die het beste aan de wensen voldoen. Maar wat is de uiteindelijke keuze moeilijk, zeker nu met de Invader 2.

arjanb01
5 augustus 2014, 14:24
Er zijn zoveel modellen van engl op de markt die elk zo verschillend klinken dat het bijna onmogelijk is iets NIET van je gading te vinden.

hefke
5 augustus 2014, 18:28
Er zijn zoveel modellen van engl op de markt die elk zo verschillend klinken dat het bijna onmogelijk is iets NIET van je gading te vinden.

volledig met je eens. Zoals ik al aangaf zou het de SE of de Invader I worden. Beide amps klinken anders, maar beide amps spreken me/ons op elk hun manier ook weer aan. Hierbij ligt de voorkeur enigszins meer bij de SE.
Daarom ook mijn vraag of iemand al eens de Invader II getest heeft en wat de bevindingen zijn. Als de bevindingen overeenkomen met de indruk die ik krijg op basis van de filmpjes zou het mogelijk toch de Invader II kunnen worden.
Weet iemand een winkel die de Invader II én de SE heeft staan? Dit bij voorkeur in het Zuiden van het land of Vlaams Brabant/Belgisch Limburg.

Speeddemon
5 augustus 2014, 21:41
Weet iemand een winkel die de Invader II én de SE heeft staan? Dit bij voorkeur in het Zuiden van het land of Vlaams Brabant/Belgisch Limburg.
Waarschijnlijk Guitar King in Boekel wel. Heb daar laatst nog de SE getest (en toen tegen de verwachting in van m'n "GAS-lijst" geschrapt). Qua Engl momenteel hooguit nog GAS voor een Savage 120 en een Steve Morse sig.

Overigens, sinds vandaag een EVH 5150 III 50W rijker, dus vandaar de opmerking in m'n sig...welgeteld 1 dag effe gedacht "ik heb geen GAS meer, woohoo" en bam, fail... ;-)

hefke
6 augustus 2014, 07:25
Op grond waarvan is de SE je tegen gevallen?

Misery Signals
6 augustus 2014, 15:31
Voor mij vallen de Morse en de Savage 120 het beste mee.

De Invader en de SE vond ik ook beiden niets.
Ze kunnen per kanaal voor mij beter een decompressie knop voorzien. Want op alle kanalen moderne gecomprest geluid. Vintage rock a la acdc hoorde ik daar toch niet in hoor...

En de SE heeft veel knopjes maar niet een volledig aparte Eq voor elk kanaal... Mmm.

MS

Misery Signals
6 augustus 2014, 15:59
Die module op de Invader 2 wat kost dat nog eens extra trouwens?

MS

hefke
6 augustus 2014, 17:32
Die module kost nog eens 300 euro extra.
Die gedeelde eq heb ik ook m'n bedenkingen bij. Als je de eq-settings ook midi kunt opslaan is het geen probleem, als dat niet het geval lijkt het me toch een beperking.

Misery Signals
6 augustus 2014, 17:42
Dat gaat bij een SE zeker niet.

Da's enkel bij een Soldano X99R en Yamaha DG. Bepaalde midi rack preamps als Mesa TriAxis, Yamaha DG, Marshall JMP-1 en Rocktron Voodu Valve kunnen dat ook maar da's dan digitaal ipv motorized preamps zoals bij twee eerstvernoemden.

En modeling apparaten kunnen dat veelal ook.

Bij een SE bv CH1 mellow clean met weinig mid en dan een tweede kanaal crunch met lekker veel mid dat door de mix gaat... dan ben je al gezien. En die Modern/vintage knop kan die dingen niet opvangen vind ik.

Soit Engl en ik, 't wordt niet snel wat :)


MS

dorrus
6 augustus 2014, 19:11
Ik heb ook een tijdje een SE gehad
Prachtige amp om te zien en erg veel mogelijkheden maar welk kanaal of welke instelling ik ook probeerde, alles bleef voor mijn smaak wat koud, klinisch en compressed klinken.
Is denk ik een fantastische versterker voor de metal gitarist en voor mij dus gewoon de verkeerde keuze .
ik had de 6l6 versie misschien klinkt de andere uitvoering helemaal anders ( el34 )?
Heb hem ingeruild voor een Bogner (Boekel ) en waarmee waren mijn (oude lullen ;) )problemen opgelost

hefke
6 augustus 2014, 19:48
Als het al de SE zou worden, zou het de EL34-versie zijn. De SE klinkt inderdaad compressed, dat me op de een of andere manier toch ook wel aansprak.
De Invader I klinkt veel opener, maar vond ik weer wat beperkter in de soundopties en op kanaal 3 al snel te rauw voor mij.
De Invader II lijkt samen met de extra module veel meer naar eigen wensen aan te passen zijn. Mocht dat in de praktijk ook echt zo zijn kies ik voor de Invader II.
Maar het lijkt er op of nog niemand hier 'm al eens getest heeft.

Speeddemon
6 augustus 2014, 21:30
De Invader en de SE vond ik ook beiden niets.
Ze kunnen per kanaal voor mij beter een decompressie knop voorzien. Want op alle kanalen moderne gecomprest geluid. Vintage rock a la acdc hoorde ik daar toch niet in hoor...

MS
Let's agree to disagree, en tja, als je bij de Invader alle kanalen over 1 kam scheert, zegt dat mij eigenlijk ook genoeg. :soinnocent:

Channel 2, lo gain mode, bright uit, EQ 10/10/8, Gain rond de 3/10 en volume 7/10, als je daar met een SG/Les Paul-achtige geen AC/DC kan uithalen...misschien dat tone dan toch in de vingers zit. :cool:

Misery Signals
7 augustus 2014, 11:57
Ik ben geen Jef Beck maar speel bijna 30 jaar en voor de rest goed genoeg toch bedankt ;)
Tone in je vingers is een flauw excuus dat net iets te vaak terugkomt om iets te verdedigen...
Nja ik heb dat bij een VH4 ook hoor. Gewoon niet mijn Voicing.
Lets agree to disagree zonder andermans kunde dadelijk in twijfel te trekken ;)

MS

Misery Signals
7 augustus 2014, 12:03
Btw Engl Retro als aanvulling op zon Invader of SE is dan wel weer geweldig vind ik.
Mss dat hij zo gemakkelijk speelt dat hij mijn mankementen goed opvangt ;)

MS

hefke
7 augustus 2014, 15:52
Vandaag bij Guitar King geweest (was toch in de buurt). Hadden helaas geen SE of Invader II staan.
Zeer vriendelijke en behulpzame jongens in de winkel.
Uit het gesprek wat ik met ze heb gehad lijkt de Invader toch de betere keus te zijn voor de diversiteit aan stijlen waarvoor hij gebruikt gaat worden.
Moet nog een afspraak maken met ze wanneer ze beide amps (SE en Invader II) daar hebben zodat we kunnen ze eens goed kunnen vergelijken.

Speeddemon
7 augustus 2014, 22:04
Ik ben geen Jef Beck maar speel bijna 30 jaar en voor de rest goed genoeg toch bedankt ;)
Tone in je vingers is een flauw excuus dat net iets te vaak terugkomt om iets te verdedigen...
Nja ik heb dat bij een VH4 ook hoor. Gewoon niet mijn Voicing.
Lets agree to disagree zonder andermans kunde dadelijk in twijfel te trekken ;)

MS
Dat lees jij erin. Ik trek jouw technische speel-kunde niet in twijfel, hooguit je gehoor, aangezien als er 1 versterker van Engl 4 totaal verschillende voicings heeft, is het de Invader. CH3 is redelijk classic Engl; bruut, Savage-achtig, mid-scooped. Maar CH2 herbergt zo'n beetje alle classic Marshall tones zonder dat schelle, krijserige.

En 'tone in de vingers' vind ik zelf ook een dooddoener van een jewelste (vandaar de smiley); een geöefend speler weet vaak gewoon beter zijn/haar sound uit verschillende versterkers te halen/benaderen, maar BB King op een BC Rich Warlock in een Marshall Valvestate zal dan vooral te herkennen zijn aan zijn speelSTIJL.

Maar goed, compleet eens met de VH4...da's ook zo'n amp die niet aan mij besteed is, net als Rectifiers zonder boost ervoor. En ik wil geen 2-3 mille voor een moderne multichannel hi-gain versterker neer te hoeven tellen, waar dan ook nog eens een pedaal voor MOET, want anders klinkt ie eigenlijk als dikke blubber in een Oost-Duits weiland.