PDA

View Full Version : Vervanger voor EMG 81 gezocht.



interessander
12 juni 2007, 21:18
Ik speel met een oude ibanez RG550 met daarin een EMG 81 als brugelement over een mesa boogie mark III. Hiermee krijg ik zonder moeite een zeer strakke sound en aangezien ik tegenwoordig metallica cover is dat zeer wenselijk, maar:
Er mist iets, de feel van de EMG bevalt me niet, beetje doods, vooral clean.
Akkoorden klinker lekker met distortion maar bij enkele noten klinkt het zo kaal, zo plat zeg maar.

Nu ben ik dus op zoek naar een vervanger, in andere gitaren heb ik dimarzio superdistortions zitten en die is me net ietsje te zompig, ik ben eigenlijk op zoek naar een kruising tussen een emg 81 en een dimarzio superdistortion. Het strakke van de emg en het lekkere volle van de superdistortion.

Nu dacht ik aan een dimarzio X2N, heeft er verder iemand suggesties (en dan niet in de price range van bareknuckle pickups......)

orreltak
12 juni 2007, 22:04
heb deze in mijn V zitten.
schaller hot stuff.
klinkt behoorlijk heavy.

www.schaller-guitarparts.de/


anders misschien een seymour duncan invader ofzo....

Berger
12 juni 2007, 22:07
Als je actief wil blijven, probeer mss die nieuwe Seymour duncan blackout es uit. Nog niet echt gehoord maar het tonesheet ziet er ok uit...
Maar je blijft dan wel actief...

Vind het toch leuker om door een passief element te spelen; Seymour Duncan heeft keuze zot, Die kruising van jou emg met een superdistortion zou ik zien in een "JB model" van SD of een "500T" van Gibson.
Die 500T doet het heel goed vind ik.
Een "HFS" van PaulReedSmith klinkt ook reuze gedefinieerd en hard maar nog nooit uit een ander merk dan PRS gehoord..

Bij Seymourduncan kan je ook nog een paar serieus high output buckers vinden.
De parallel axis distortion trembucker en dergelijke,
De JB blijft één van de best verkochte modellen omdat ie gewoon goed is en zeker ook op een MKIII.

De JB, 500T en HFS reageren allemaal super op palm mutes enzo.

idno
13 juni 2007, 08:47
ik weet niet hoe een JB reageerd in basswoord, maar je kan ook nog gaan voor Lundgren pickups. Worden gebruikt door Meshuggah is er in een 6, 7 en 8 snarige variant.

a darker shade of grey
13 juni 2007, 09:04
Ik speel met een oude ibanez RG550 met daarin een EMG 81 als brugelement over een mesa boogie mark III. Hiermee krijg ik zonder moeite een zeer strakke sound en aangezien ik tegenwoordig metallica cover is dat zeer wenselijk, maar:
Er mist iets, de feel van de EMG bevalt me niet, beetje doods, vooral clean.
Akkoorden klinker lekker met distortion maar bij enkele noten klinkt het zo kaal, zo plat zeg maar.

Nu ben ik dus op zoek naar een vervanger, in andere gitaren heb ik dimarzio superdistortions zitten en die is me net ietsje te zompig, ik ben eigenlijk op zoek naar een kruising tussen een emg 81 en een dimarzio superdistortion. Het strakke van de emg en het lekkere volle van de superdistortion.

Nu dacht ik aan een dimarzio X2N, heeft er verder iemand suggesties (en dan niet in de price range van bareknuckle pickups......)

Ik had precies hetzelfde probleem, die 81 is heel fel en klinisch. Ik hield er ook niet van. Wat ik heb gedaan: ik heb een 85 in de bridge geduwd en een 60 in de neck. Heerlijk! De 85 klinkt heel vol (je zult wel ff met de toonregeling van je amp moeten klooien), en expressief. De clean van actieve elementen is nooit veel soeps, maar die van de 85 is toch zeker aardig te noemen. De clean van de 60 zelfs erg goed! Probeer het eens!

Bins
13 juni 2007, 09:12
Als je er ook een halselement bij hebt wil ik misschien wel ruilen met de JB + 59 combi die ik nu hebt...

Kunnen het van te voren even uittesten, en als je het wat vind knallen we die shit over... Ik mis mn emg's namelijk enorm :(

almarvk
13 juni 2007, 09:28
Ik vind juist die JB's in de LTD EC ontzettend scheuren. Maar meningen kunnen blijkbaar verschillen ;)

no 1 hops
13 juni 2007, 09:37
een echte Bill Lawrence, L500R.
enigste nadeel van deze elementen L500 serie is dat het slechte speeltechniek genadeloos blootlegt.
klinkt ook parallel lekker.

gooi de boel eens kompleet om met een l500XL in de brug positie en de R bij de neck.
en dat voor een 130 a 150 euro kompleet als set verstuurd en wel.

Jimwoud
13 juni 2007, 10:04
Ik vind juist die JB's in de LTD EC ontzettend scheuren. Maar meningen kunnen blijkbaar verschillen ;)
Ik vond ze echt totaal niet strak in die LTD EC(400), mijn epi limited edition met standaard pu's klonkt echt lekkerder, veel strakker. Vooral palmutes, die hakte er niet echt lekker in.

Iceman
13 juni 2007, 14:31
Ik vond ze echt totaal niet strak in die LTD EC(400), mijn epi limited edition met standaard pu's klonkt echt lekkerder, veel strakker. Vooral palmutes, die hakte er niet echt lekker in.

Ik heb een JB in een EC1000 en die is echt strakker dan een 81.
JB zal het goed doen over een Mark3.

almarvk
13 juni 2007, 14:51
Tjah, smaken verschillen :)

Ik gebruik 'm in een metalband en het klinkt dynamisch en strak. Voor mij nix anders meer (op dit moment dan :D)

Kim Wilson
13 juni 2007, 15:09
Tjah, smaken verschillen :)

Ik gebruik 'm in een metalband en het klinkt dynamisch en strak. Voor mij nix anders meer (op dit moment dan :D)
Goed dat je het er effe bij zet. Twee maand geleden was die LC top ook het laatste op amp-gebied. :D

AART
13 juni 2007, 15:15
Ik stem ook voor de EMG 85.

Voller en vetter dan de 81 maar met beter clean. Toch is het nog steeds heel strak.

almarvk
13 juni 2007, 15:27
Goed dat je het er effe bij zet. Twee maand geleden was die LC top ook het laatste op amp-gebied. :D

Nog steeds hoor. Ik heb 'm (alweer) gefixt! Nu maar hopen dat ie stabiel blijft.

Kim Wilson
13 juni 2007, 15:28
Heu!? Ik dacht dat je een acute GAS-aanval had?

We gaan wel effe verder via mail, als je tijd hebt teninste. :)

interessander
13 juni 2007, 15:29
Bedankt voor de tips allen, de JB stond ook op mijn lijstje, die moet ik zeker eens proberen.

@Bins, qua halselement heb ik een Ibanez V2 (of is het nu v1?) voor je, het standaard halselement op de oude japanse RG series. PM me maar als je interesse hebt.

Heb net sowieso een 2ehands X2N op de kop getikt voor 20 euro (lang leve marktplaats) dus die kan ik gaan proberen, maar het is maar de vraag of die niet te veel van het goede is, maar ja, enkel als ik hem echt getest heb weet ik het zeker, dat is nu het vervelende met elementen.

AgileGhost
14 juni 2007, 13:26
@Bins, qua halselement heb ik een Ibanez V2 (of is het nu v1?) voor je, het standaard halselement op de oude japanse RG series. PM me maar als je interesse hebt.



Een V1 denk ik, dat is het originele halselement. Ik heb ze allebei in een Ibanez RX zitten, ze klinken echt vet!

interessander
21 juni 2007, 00:54
Zo, de EMG bivakkeert nu in de ibanez prestige van de andere gitarist, de X2N zit in de mijne en ik heb hem vanavond even op oefenruimte volume getest:

De EMG was duidelijk strakker, de X2N is wat vettiger, de X2N heeft vooral meer volume waar de EMG meer gain gaf, ik zal nog eens experimenteren met mn maxon od-808 als booster om er een randje aan te geven. Het valt me vooral op dat ik zelfs met een dergelijk high output element behoorlijke verschillen in geluid krijg naarmate ik harder aansla, waar mijn oude 5150 altijd volop scheurde merk ik dat de Mark III veel meer reageert op je aanslag dus volop raggen betekent een brute scheur en wat zachter geeft duidelijk een ander geluid. Natuurlijk krijg ik hem niet clean op het lead kanaal, maar dat is dan ook totaal niet de bedoeling :)

Ik moet er nog wel even aan wennen en het vereist wel even een andere instelling, natuurlijk is het geen verschil van dag en nacht maar de feel van de versterker verandert vooral, nu nog even afwachten wat hij in bandverband doet maar ik denk dat ik voor 20 euro zeker geen miskoop heb gedaan.

meul
21 juni 2007, 01:46
hmmm, ik heb een prestige 2550 e, hier zitten dimarzio's in, waarschijnlijk super 3 serie. deze klinken best lekker vel op akkoorden maar ik mis de body van de emg elementen in mijn oude charvel model 6. de basswood body zal hier ook wel enigsinds credit aan zijn.
ik zit dus juist te denken aan de overstap van dima naar emg 81 of 85.
ik wil volume kunnen wegdraaien waardoor overdrive verdwijnt maar er wel genoeg gain overblijft om het laag wat metal achtige pressie te geven.

nu jij op die x2n bent overgestapt, heb je het gevoel dat je bodem kwijt bent geraakt t.o.v de emg's?

interessander
21 juni 2007, 14:43
hmmm, ik heb een prestige 2550 e, hier zitten dimarzio's in, waarschijnlijk super 3 serie. deze klinken best lekker vel op akkoorden maar ik mis de body van de emg elementen in mijn oude charvel model 6. de basswood body zal hier ook wel enigsinds credit aan zijn.
ik zit dus juist te denken aan de overstap van dima naar emg 81 of 85.
ik wil volume kunnen wegdraaien waardoor overdrive verdwijnt maar er wel genoeg gain overblijft om het laag wat metal achtige pressie te geven.

nu jij op die x2n bent overgestapt, heb je het gevoel dat je bodem kwijt bent geraakt t.o.v de emg's?

Ik ben zeker geen bodem kwijtgeraakt maar als je juist van die felle attack van EMG's houdt dan is een X2N misschien geen goede optie, al weet ik niet hoe deze zich vehoudt tot een super 3..
Simpel gezegd zijn het allebei metal elementen waar de X2N meer naar een over the top rock n roll geluid neigt en de EMG meer naar een klinische metalsound.

Ik moet er eerst morgen maar een showtje mee spelen en dan weet ik pas echt wat ik er aan heb, als het niet bevalt moet ik de EMG maar weer terugvorderen, of toch een 85 nemen.

Yamhammer_71
21 juni 2007, 14:46
EMG 85 ruled echt...

Waanzinnig goede humbucker voor 'actieve' begrippen.

meul
22 juni 2007, 10:27
Ik zit dus ook aan die 85 te denken. ik heb even een sample gehoord op de emg site. deze klinkt wat dikker dan de 81. dit zou het dunnige van de prestige wel een kunnen compenseren. de andere gedachten gang is juist de kwaliteit van de prestige meer uitbuiten door er een fel element in te knallen. keuzen...keuzen... ik ben wat jouw bevindingen zijn na het optreden!

bentium
22 juni 2007, 10:32
ik heb +- 1,5 gespeeld met een ZW set => 85 in de neck, 81 aan de brug
ik was nooit content van de sound, klonk wel strak, maar altijd dun

dan wisselde ik ze om van plaats (85 aan de brug) en dit was hemels

doordat de neckpositie altijd wat voller en romiger klinkt als bij brug, was dit ideaal voor de 81, hij klonk nu ook dikker!!

interessander
22 juni 2007, 10:39
Ik heb gisteren nog even de EMG in de prestige vergeleken met de X2N in mijn eigen RG en daarna ook nog mijn iceman met een superdistortion, wat opviel was dat de iceman meer power had dan de andere twee. Dat komt waarschijnlijk door ander hout en het feit dat hij dikkere snaren en een behoorlijk hoge actie heeft(staat in C) Dus nu ga ik die maar eens opnieuw besnaren en hem inzetten ter vergelijking, en natuurlijk ook omdat hij stoerder is dan een RG! ;)

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/marktplaats-098.jpg

meul
22 juni 2007, 19:14
ik heb +- 1,5 gespeeld met een ZW set => 85 in de neck, 81 aan de brug
ik was nooit content van de sound, klonk wel strak, maar altijd dun

dan wisselde ik ze om van plaats (85 aan de brug) en dit was hemels

doordat de neckpositie altijd wat voller en romiger klinkt als bij brug, was dit ideaal voor de 81, hij klonk nu ook dikker!!

Interessan(t)der !!! gevoelsmatig zou dit ook mijn eerst keus zijn om het ijle van de prestige een beetje op te heffen, bedankt voor de info

meul
22 juni 2007, 19:17
Ik heb gisteren nog even de EMG in de prestige vergeleken met de X2N in mijn eigen RG en daarna ook nog mijn iceman met een superdistortion, wat opviel was dat de iceman meer power had dan de andere twee. Dat komt waarschijnlijk door ander hout en het feit dat hij dikkere snaren en een behoorlijk hoge actie heeft(staat in C) Dus nu ga ik die maar eens opnieuw besnaren en hem inzetten ter vergelijking, en natuurlijk ook omdat hij stoerder is dan een RG! ;)

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/marktplaats-098.jpg

jij hebt de 81 bij de brug zitten toch? misschien dat de 85 zoals bentium al roept een betere keus is voor de brug, ik ben nu ook ff de weg kwijt, waarschijnlijk niet goed genoeg gelezen. maar heb je nu een prestige en een rg? prestige is toch rg met prestige nek? anyway, wat is jouw idee nu over het verschil tussen de dima en de emg in een basswood body?

gr,
jan

Yamhammer_71
22 juni 2007, 19:27
Ik heb een Les Paul gehad met de originele EMG 85 elementen erin en die dingen klonken waanzinnig. Heel vettige klank, sustain en veel ballen. Niet vergelijkbaar met een EMG 81.

Gitaro
22 juni 2007, 20:14
JA! De EMG81 klinkt in de nek best lekker, hij is erg onderschat in die positie! Ik speel al tijden met een 81 in de nek. De cleans zijn daar ook wel te pruimen. De 60 gooit je amp wat minder snel over de zeik, maar diens scheur is ook weer anders. Toevallig zoek ik al een tijd een 85, heb het dus maar in m'n onderschrift geknald

Het enige nadeel van 81/81 is dat de nekpickup de brug erg overstemt in de middenpositie, kan aan de gitaar liggen (mahonie of ander bassig hout) of aan het feit dat ze allebei dezelfde bezopen hoge output hebben, daar ben ik nog niet helemaal uit.

interessander
25 juni 2007, 12:45
jij hebt de 81 bij de brug zitten toch? misschien dat de 85 zoals bentium al roept een betere keus is voor de brug, ik ben nu ook ff de weg kwijt, waarschijnlijk niet goed genoeg gelezen. maar heb je nu een prestige en een rg? prestige is toch rg met prestige nek? anyway, wat is jouw idee nu over het verschil tussen de dima en de emg in een basswood body?

gr,
jan

Waar twee honden vechten om een been....

In de RG (de andere gitarist heeft een prestige, ik dus niet) zat ik dus in dubio over ofwel de EMG, ofwel de X2N maar het bleek dat de iceman met de superdistortion beter klonk dan beide andere elementen in de RG. Zoals eerder gezegd zal het aan het hout liggen maar waarschijnlijk ook and het feit dat de iceman een vaste brug heeft en de ibanez een floyd.

Maar nog even over het verschil, de X2N wordt behoorlijk schreeuwerig maar alsnog heeft deze de voorkeur boven de EMG, ik ben ook wel benieuwd naar een 85 want juist het meer vettige geluid met een zelfde strakheid, daar ben ik op zoek naar. De zoektocht is nog niet over....

meul
25 juni 2007, 20:59
Waar twee honden vechten om een been....

In de RG (de andere gitarist heeft een prestige, ik dus niet) zat ik dus in dubio over ofwel de EMG, ofwel de X2N maar het bleek dat de iceman met de superdistortion beter klonk dan beide andere elementen in de RG. Zoals eerder gezegd zal het aan het hout liggen maar waarschijnlijk ook and het feit dat de iceman een vaste brug heeft en de ibanez een floyd.

Maar nog even over het verschil, de X2N wordt behoorlijk schreeuwerig maar alsnog heeft deze de voorkeur boven de EMG, ik ben ook wel benieuwd naar een 85 want juist het meer vettige geluid met een zelfde strakheid, daar ben ik op zoek naar. De zoektocht is nog niet over....

nu snap ik het ;-) ik heb (eigenlijk nog steeds) heel lang met een charvel model 6 gespeeld. hier zitten aktieve jackson/emg's in. de charvel is t.o.v mijn nieuwe prestige een enorme solide plank hout. ik denk zeker (wat jij ook al zegt) dat de basswood body credit is aan het gemis aan laag of body in de sound. maar t kreng speelt wel heel lekker dus wat nu? de charvel klinkt echt veel dikker en in een oefenruimte hoor je die plank overal dwars doorheen, en dat zeker in combi met die moddervette emg's. je hoort jezelf hierdoor altijd erg goed en dat is lekker als je staat te spelen. maar op podia en ook in opnamen is dit niet perse altijd even wenselijk. p.a en studio mensen klaagden altijd steen en been en flikkerden al dat laag er juist vaak uit om dat het de bassgitaar ernorm in de weg kan zitten. in opnamen werkt dit in mijn ervaring ook een beetje zo. ik ben zelf nog heel erg opzoek. wat ik merk is dat de dimarzio's in de iba prest qua volume harder lijken te zijn dan de emg's in de mod 6. alleen geven de dimarzio's veel modder, namelijk distortion die je in metal galopjes e.d ook niet kan gebruiken maar voor solo wel weer mooi zijn. als ik mijn volume pod dichtgooi bij de dima's ben je niet alleen laag maar ook meteen heel veel gain kwijt. en dit geeft nu net die strakke pressie die je nodig hebt voor die moderne strakke higain sound. ik denk niet dat de prestige, met wat voor element dan ook zo dik zal gaan klinken als mijn mod 6, maar zoals uitgelegd hoeft dit ook niet perse. ik heb net als jij het gevoel en de hoop dat de 85 wel eens de perfecte tussenweg zou kunnen zijn.

bedankt voor je bevindingen en tijd!

Gr,
Jan

interessander
14 september 2007, 19:42
Even een kleine bump en een vraag mbt een EMG 85 die ik dan toch eindelijk ga proberen......

De X2N beviel niet, EMG 85 werd veel aangeraden en lijkt me ook beter geschikt voor mij dan een 81, maarr.....

Hoe zit het nu precies met de potmeters en actieve elementen, ik had dus jaren een combi van een EMG en een stock ibanez element met mn oude potmeters, dit wordt niet aangeraden aangezien EMG's 25k pots nodig hebben. (Ik heb mn EMG 2ehands gekocht zonder potmeters dus ik heb ze nu sowieso niet)

De Vraag: Waarom hebben EMG's 25k pots nodig en wat is het verschil als je de pots altijd vol open hebt staan? Ik ga er eigenlijk van uit dat het dan namelijk geen verschil maakt maar ik vraag het toch even aan de experts hier.

Alvast bedankt voor de info!

Iceman
15 september 2007, 09:37
Ik blijf een 85 ook nog doods klinken.

Toevallig vorige week wat gitaren uitgeprobeerd in m'n gitaarzaak om zo wat elementen uit te proberen, eigen versterker mneegenomen.

Duncan Dimebucker!!!!!!

Passief, enorm strak. Ik vond 'em eigenlijk nog strakker dan een 81 of en JB, en daar speel ik beide mee. Zat in een Dean. Ik keek echt enorm op.

orreltak
21 september 2007, 23:24
Ik had precies hetzelfde probleem, die 81 is heel fel en klinisch. Ik hield er ook niet van. Wat ik heb gedaan: ik heb een 85 in de bridge geduwd en een 60 in de neck. Heerlijk! De 85 klinkt heel vol (je zult wel ff met de toonregeling van je amp moeten klooien), en expressief. De clean van actieve elementen is nooit veel soeps, maar die van de 85 is toch zeker aardig te noemen. De clean van de 60 zelfs erg goed! Probeer het eens!

even betreft dat wat tussen haakjes staat....
je stelt je tone`settings` van je versterker in op je brugHB?
lijdt het geluid van je neckHB daar dan weer niet onder?
wordt die dan niet weer te treble of valt dat wel mee?
gewoon een algemene vraag hoor....wie o wie

interessander
22 september 2007, 12:21
Nu het topic toch weer omhoog staat herhaal ik nog even mijn vraag:

De Vraag: Waarom hebben EMG's 25k pots nodig en wat is het verschil als je de pots altijd vol open hebt staan? Ik ga er eigenlijk van uit dat het dan namelijk geen verschil maakt maar ik vraag het toch even aan de experts hier.

orreltak
22 september 2007, 12:28
............ deze post is een foutje

orreltak
22 september 2007, 12:34
even betreft dat wat tussen haakjes staat....
je stelt je tone`settings` van je versterker in op je brugHB?
lijdt het geluid van je neckHB daar dan weer niet onder?
wordt die dan niet weer te treble of valt dat wel mee?
gewoon een algemene vraag hoor....wie o wie

ik moet deze vraag weer even bumpen.
wil ze nu bestellen maar deze vraag weerhoudt me.

TS,staat de antwoord op je vraag niet bij support op de emgsite?

interessander
22 september 2007, 12:41
Er staat uiteraard bij dat ik 25K pots moet gebruiken, maar ik denk dat het dus niet uitmaakt als je pots vol open staan, daar staat niks over...

En voor jouw vraag: ik stel mijn geluid altijd af op de brugHB omdat ik die het meeste gebruik, maar dat zorgt er zeker niet voor dat er te veel treble komt uit de neckHB, maar welke elementen wil je precies bestellen?

orreltak
22 september 2007, 12:55
emg 85 brug + emg ft neck(s-c)

interessander
22 september 2007, 13:02
Ah dat was voor in die tele toch? Lijkt me gaaf om daar een telecaster bariton hals op te zetten, ik zag laatst dat tonefactory die had.

orreltak
22 september 2007, 13:09
Ah dat was voor in die tele toch? Lijkt me gaaf om daar een telecaster bariton hals op te zetten, ik zag laatst dat tonefactory die had.

ja,klopt.heb ik ook voor gekeken maar hebben ze niet meer op voorraad.
maar durf ook niet te zeggen of je die zo in een voorgefreesde body kan kwakken i.v.m de mensuurlengte