PDA

View Full Version : Asturias



Timme
12 juni 2007, 19:45
Beste forummers,
Mijn vader speeld al een hele tijd klassiek gitaar en is dol op dit nummer (Asturias van Isaac Albeniz) en sinds ik gitaar speel vind ik het een geweldig nummer. Nu zat ik op youtube te zoeken naar voorbeelden van professionals hoe zij dit nummer spelen. Ik ben er twee tegen gekomen van John Williams en Andres Segovia. Wat mij opvalt is dat ze het verbazingwekkend anders spelen en naar mijn idee speelt John Williams het veel strakker en netter. Mijn vraag is nu of dit klopt of dat ze gewoon een verschillende manier van spelen/stijl hebben waardoor er niet echt sprake is van beter of slechter.

Hier de filmpjes:

John Williams:
http://www.youtube.com/watch?v=oEfFbuT3I6A

Andres Segovia:
http://www.youtube.com/watch?v=9efHwnFAkuA&mode=related&search=


P.S.
De kwaliteit van het filmpje van John Williams is wel van een stuk betere kwaliteit, dus dat buiten beschouwing gelaten.

Pais
12 juni 2007, 20:03
Asturias. Veel gitaristen hebben dit stuk gespeeld, ook een paar flamencoërs. Ik snap eigenlijk niet waarom het stuk maar boven blijft drijven want ikzelf vind het niet bijzonder mooi maar dat is smaak gerelateerd.

Het lijkt wel alsof Andres Segovia beroerd timet he? Ik heb 0,01 verstand van klassieke muziek maar het filmpje van John Williams luister ik liever naar.

LaurentB
12 juni 2007, 20:13
Dat heeft te maken met verschillen in interpretatie.

Andres Segovia is de eerste geweest in de 20e eeuw die überhaupt iets als een serieus repertoire voor klassieke gitaar ontwikkelde. Dit onder andere omdat hij een van de eerste toonaangevende gitaristen was nadat Torres eind negentiende eeuw een klassieke gitaar ontwikkelde met voldoende volume om gitaarconcerten mogelijk te maken.
Hij stond onder andere bekend om nogal nadrukkelijke 'pauzes' in zijn timing, om bepaalde overgangen te benadrukken.
John Williams is zo'n anderhalve generatie jonger en typisch voor hem is inderdaad zijn enorme ritmische drive in dat soort stukken, die ons, mensen geboren na de Tweede Wereldoorlog, in het algemeen meer aanspreekt.

Zijn opnamen van 'Sketches of Spain' van Albéniz zijn schitterend, vind ik.

Ook moet je wel in aanmerking nemen dat Segovia ontzaglijk oud is geworden, en de meeste enigszins recente opnamen van hem stammen uit perioden dat hij al een bejaarde man was.

Timme
12 juni 2007, 20:23
Hmm, zat ik er toch niet zo ver naast als je gelijk hebt...doet me goed. :p
Je weet blijkbaar de rede erachter, maar wat vind je zelf nou beter? De kwaliteit van het filmpje en de leeftijd van Segovia buiten beschouwing gelaten...

@Pais:
Je hebt gelijk dat het niet zozeer een mooi nummer is, maar het is wel een leuk en goed nummer (kwestie van smaak natuurlijk). Maar het is net als...heel stom voorbeeld...Smoke On The Water populairder is dan Child in Time, dit komt waarschijnlijk door het catchy niveau en de toegankelijkheid.

LaurentB
12 juni 2007, 20:39
Hmm, zat ik er toch niet zo ver naast als je gelijk hebt...doet me goed. :p
Je weet blijkbaar de rede erachter, maar wat vind je zelf nou beter? De kwaliteit van het filmpje en de leeftijd van Segovia buiten beschouwing gelaten...

@Pais:
Je hebt gelijk dat het niet zozeer een mooi nummer is, maar het is wel een leuk en goed nummer (kwestie van smaak natuurlijk). Maar het is net als...heel stom voorbeeld...Smoke On The Water populairder is dan Child in Time, dit komt waarschijnlijk door het catchy niveau en de toegankelijkheid.

De versie van John Williams bevalt mij beter, zeker.
Wat de compositie betreft: Het is typisch zo'n stuk dat niet helemaal op zichzelf kan staan. Degene die het speelt moet het echt maken. Met stukken van Bach is dat bijvoorbeeld minder, vind ik. De noten op zichzelf doen daar al heel veel.

Pepe
12 juni 2007, 20:47
sja, die drama timing heb ik ook van nature op klassiek gitaar maar dan zei mijn leraar altijd "timing! timing!" en dan zette hij een metronoom voor mijn neus..

met terugwerkende kracht kunnen we dus stellen dat het niet schortte aan beroerd tellen maar slechts een kwestie was van de Segovia school...

Williams was een leerling van Bream die weer een leerling was van Segovie
dus een van die knapen heeft ergens niet goed opgelet...

Die gitaar van Segovia staat vals, dat niemand dat even tegen hem kon zeggen he...

LaurentB
12 juni 2007, 20:56
sja, die drama timing heb ik ook van nature op klassiek gitaar maar dan zei mijn leraar altijd "timing! timing!" en dan zette hij een metronoom voor mijn neus..

met terugwerkende kracht kunnen we dus stellen dat het niet schortte aan beroerd tellen maar slechts een kwestie was van de Segovia school...

Williams was een leerling van Bream die weer een leerling was van Segovie
dus een van die knapen heeft ergens niet goed opgelet...

Die gitaar van Segovia staat vals, dat niemand dat even tegen hem kon zeggen he...

Nounounou: Bream heeft welgeteld één keer les gehad van Segovia als jonge jongen.
Ik meen dat Williams vooral van zijn vader les gehad heeft.

En Segovia zal dat zelf best gehoord hebben, dat die gitaar onzuiver was, die had nl. een absoluut gehoor.

Pais
12 juni 2007, 21:06
Dapper dan, om door te blijven spelen.




(over gehoor gesproken, ik hoor het I&#*^$ niet eens :angry: ik zou de opnamekwaliteit de schuld hebben gegeven)

Pepe
12 juni 2007, 21:12
nouja, als ie dat dan ook gehoord zal hebben, dat ie dan niet even stemt..

zonder gekheid, ik heb een zwak voor drinkebroer Bream, los van wat Segovia voor de moderne gitaar gedaan heeft... ik heb het altijd lastig gevonden dat kritiek op Segovia not done is in gitaarkringen hoewel de laatste tijd dat wat mindert heb ik het idee

maar what do I know, Ik speel af en toe nog wat Lobos en Bach om de vingers in shape te houden, het eeuwen geleden dat ik met een klassieke gitaar op een podium stond

geweldig die Vincente Amigo, ik heb een paar cd's maar het hem nog nooit zien spelen, kut evenwel dat het geluid niet synced met het beeld

Pais
12 juni 2007, 21:27
Bedoel je van mn KLIK :listen: filmpje? Mooi he :) Ik check hem bijna elke dag even :nervous:
Ik ben helemaal weg van zijn stijl. Heb hem ook nog nooit live gezien! Hij zou in afgelopen februari in nederland zijn gekomen, zelfs in mn hometown Groningen, maar het is geannuleerd helaas.