PDA

View Full Version : Stereo en Mono



Hallie
12 juni 2007, 17:58
Hee.!

ik heb een vraagje, mischien een dom vraagje, maar ik vroeg het me toch af?
wat bedoelen ze met.. als je stereo speelt of mono?
en als je bijvoorbeeld chorus stereo of mono speelt.. wat is het verschil.
alvast bedankt 8-)

ExRxIxC
12 juni 2007, 18:20
Bij mono komt door er door alle speakers hetzelfe. Bij stereo is het verdeeld in "links" en "rechts" 2 speakergroepen dus, een steroe churos maakt bijvoorbeeld van 1 signaal, 2 verschillende signalen (links en rechts). meestal klinkt stereo ruimtelijker/breder/vetter.

Hallie
12 juni 2007, 18:29
okey bedankt
:rockon:

Hallie
12 juni 2007, 18:30
maaaar als je bijvoorbeeld stereo chorus hebt, met 1 x 12 amp.. dan heb je in principe geen links en rechts?

LCH
12 juni 2007, 19:08
maaaar als je bijvoorbeeld stereo chorus hebt, met 1 x 12 amp.. dan heb je in principe geen links en rechts?
Inderdaad, maar bij een 2x12 vind ik stereo ook geen toegevoegde waarde: de speakers zitten immers naast elkaar. Als je aan beide kanten van een podium een 1x12 hebt staan merk je meer van het stereo-effect dan bij een enkele 2x12.

DeiDRagonas
12 juni 2007, 19:15
Ten eerste: domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden...

Maar dat klopt helemaal wat hier gezegd wordt. Ik speel zelf ook zo... In stereo met aan beide zijden van t podium een 1x12 of 4x12. Via een Pod van Line6 direct in de poweramp geplugd.

Toch vind ik t voordeel van dat stereogeluid wel wat overschat, vooral live. Een stereo lijn leggen naar 2 combo's die direct op of naast elkaar staan heeft al geen enkel effect bijvoorbeeld. Dan kun je het net zo goed mono laten.

Grt Roy.

Hallie
12 juni 2007, 20:08
okey bedankt.

ik zag namelijk bij een optreden een fender blues deluxe op een marshall 4x12 kast staan.. en aan de andere kant van het podium stond nog een 4 x 12 kast.

maar combo's op elkaar aansluiten..of 2 toppen ofzo. is toch ook voor de channels en geluid?

DeiDRagonas
12 juni 2007, 21:11
Hoe bedoel je dat... "is voor de channels en het geluid"??

Mensen kunnen verschillende redenen hebben om meerdere amps te gebruiken. Meer power, verschillende sounds, een amp alleen voor fx, enz.

Hallie
12 juni 2007, 23:44
voor channels en geluid bedoel ik, dat als je 2 toppen op elkaar hebt.. dat je de ene voor clean gebruikt en de andere voor overdrive.. als voorbeeld 8-)

Hallie
12 juni 2007, 23:45
precies zoals jij 't zei :p

CasB
13 juni 2007, 10:05
Hoe zit het eigenlijk met dat stereo/mono gebeuren?

Ik heb bijvoorbeeld een Peavey Valveking, en een 4x12 cab.

De Valveking heeft een stereo output, en de cab een stereo input.

Is het dan handiger om hem in stereo te gebruiken, of is het beter om het in mono te gebruiken?