PDA

View Full Version : Compound radius moeilijk??



MarkF
11 juni 2007, 21:51
Help!

Ik zit er sterk aan te denken een nieuwe bas te bouwen. echter ik wil de toets met een compoundradius van 10" naar 13". Kopen is geen optie, want ik wil exact dezelfde hals maken als mijn huidige bas heeft, met een 35" scale en een gelamineerde necktrough.

Heeft iemand een goede tip om zelf een compound toets te maken?

Alvast bedankt!

Mark

Mattia
11 juni 2007, 22:33
10" tot 13" is echt minimaal verschil; gewoon geheel in 10" doen, dan rechte lijnene schuren (lang schuurblok) terwijl je de randen van de toets, niet de middenlijn volgt. Voila, in principe heb je nu een compound radius. Zo deed Martin het ooit ook, op de oudere instrumenten.

MarkF
12 juni 2007, 08:00
Bedankt, handige tip. ik zat zelf al veel te moeilijk te denken aan een freesopstelling of zo. moet ik trouwens de dikte in het midden gelijk houden of de dikte aan de randen, zodat het midden van de toets dikker wordt richting body? :???:

oknarb180
12 juni 2007, 09:47
Bedankt, handige tip. ik zat zelf al veel te moeilijk te denken aan een freesopstelling of zo. moet ik trouwens de dikte in het midden gelijk houden of de dikte aan de randen, zodat het midden van de toets dikker wordt richting body? :???:

Hey,

Dit zijn van die typische dingetjes om even op schaal uit te tekenen. Geeft meteen een goede beeldvorming van de toets. Bij een compund radius blijft de toets in het midden gewoon even dik, en verloopt ie tussen de gewenste begin- en eindradius uit naar de buitenzijden.

vr.gr.

Branko

MarkF
12 juni 2007, 12:20
10" tot 13" is echt minimaal verschil; gewoon geheel in 10" doen, dan rechte lijnene schuren (lang schuurblok) terwijl je de randen van de toets, niet de middenlijn volgt. Voila, in principe heb je nu een compound radius. Zo deed Martin het ooit ook, op de oudere instrumenten.

Heb het even in autocad op schaal gezet:
radius_toets.pdf (http://www.vanbedafmachines.nl/radius_toets.pdf)
radius_toets_detail.pdf (http://www.vanbedafmachines.nl/radius_toets_detail.pdf)

Als ik het goed zie moet ik dus mijn toets schuren op 13" en dan de randen afschuren naar 10", dus net andersom dan Mattia zei.

ik neem aan dat een dikte van 5-6 mm voldoende is voor een toets?

G.G.
12 juni 2007, 12:48
5-6 mm is prima.

MarkF
12 juni 2007, 17:58
ok.

@G.G.
Cool buizenpedaaltje trouwens, is dat ook voor bass te gebruiken?

Javaca
12 juni 2007, 18:41
Je kunt een Compound Radius ook heel gemakkelijk maken met behulp van een schraapstaal.

Gewoon van voor naar achteren trekken en de bolling geleidelijk veranderen.

MarkF
12 juni 2007, 19:25
schraapstaal?? :???:

hassent
13 juni 2007, 07:07
Waarom wil jij altijd anders dan anderen....:sneaky: :seriousf:

MarkF
13 juni 2007, 08:06
Tja, de meesten beginnen met een simpele plank met 6 snaren, jij begint met een PRS met curve top en ik wil met een 35" 5 snaar bas met compound radius beginnen :seriousf: .
Ik wil nl. een bas die ik zelf lekker vindt spelen en klinken. Er komen dus ook kwaliteit pups en electronica in. Misschien dat ik de brug zelf ga maken, maar da's weer een ander verhaal.