PDA

View Full Version : London City strat upgraden!



Gitaro
11 juni 2007, 20:55
Ik ga m'n Strat (LC Spitfire MkII) deze zomer upgraden. Hij heeft nu al een paar jaar dienst gedaan als een goed instrument, maar sinds de komst van m'n explorer wordt hij steeds minder gebruikt. Ik ben van plan er een lekkere ijzervreter van te maken, dus er komen in ieder geval SC-sized humbuckers in. Mooie cleans zijn een pre, maar het moet wel hot genoeg zijn voor een potje metal. Geen brute death metal met de gitaren in C en de distortion op 10, maar er moet wel een oldskool Metallica scheur uitkomen. Ik hoef geen 'clean-met-een-randje', als ik speel is het óf helemaal clean óf met distortion.

Na de elementen ga ik ooit nog de nek veranderen. Daar heb ik geen haast mee, maar het staat in de planning. De frets moeten groter, en als het even kan mag er ook een minder dikke laklaag op. De nek die er nu op zit neigt denk ik wat meer naar de Wizard-dikte, terwijl ik liever een meer standaardnek heb. Ik zal eens aan kennis moeten vragen wat ie op z'n USA heeft, want dat is precies wat ik wil hebben. Maar dat komt later wel. Dure grap bovendien, zo'n Warmoth nek.

Elementen & elektronica

Ik zit te denken aan GFS lil killers. Het setje van 3 (http://store.guitarfetish.com/casetof3lilk1.html) baart mij echter zorgen omdat de nekpickup maar 6,5K is, en ik soleer toch wel graag met een lekker leadgeluid op de nek. Zou het misschien een idee zijn om mid en neck om te draaien, zodat je van brug naar nek 13,6K, 6,5K, 10K hebt? Het setje van 3 kost namelijk iets minder dan 3 aparte killers ($60 tegenover $75), en hey, je bent niet voor niets Nederlander.

Als dat niks is zou ik denk ik voor 15K in de brug en 2×10K voor nek en mid gaan. Dat lijkt me een goed compromis; metal in de brugpositie en acceptabele cleans/leadgeluid op nek of mid. Opmerkingen hierover zijn natuurlijk welkom :)

De tone pots kunnen blijven, maar voor de volumepot moet ik 500K hebben. Klopt dat? Ik ben niet echt van plan push/pull te nemen, tenzij dat voor een leek ook te installeren is. Op de Seymour Duncan site staat een schema (http://www.seymourduncan.com/support/schematics/3lil_hum_1v_2t_5w_3splits.html), maar vergeleken bij de normale schema's vind ik die erg verwarrend.

Samengevat, de benodigdheden: nieuwe slagplaat (http://store.guitarfetish.com/blssspiforst.html) (ik wil een zwarte), paar knoppen (http://store.guitarfetish.com/setofthblstr.html) erbij, 3 elementen, 1 pot 500K (http://store.guitarfetish.com/pudppo50auge.html) (of deze (http://store.guitarfetish.com/fusi50aupoal.html)).

Alvast bedankt :D

edit: Holy shit!!! Net even de slagplaat erafgeschroefd om te kijken hoe het zit: HELEMAAL open! Dat heb ik nou nog nooit gezien. Er passen zo 3 of 4 humbuckers in!

The Underdog
11 juni 2007, 21:32
Ik heb 2 lil killers in m'n Stratje zitten: 15k in de brug en 10k in de nekpositie, originele single coil in het midden. Ik dacht ook dat de 6,5k versie te zwak zou zijn. Nu ja, dat zal ik wel zien, want ik ben de Epiphone (je leest het goed) Strat-kopie van een vriend aan het pimpen en heb een setje lil killers besteld. Ik zou ze deze weet moeten ontvangen.
Maar de 15k in de brug is echt een scheurmonster, zalige pickup. Clean klinkt hij ook heel mooi, helemaal niet schel zoals veel brugpickups, maar zeer warm en vol. De 10k in de nekpositie klinkt iets meer modern-vintage, heel erg PAF-achtig. Is perfect voor sweeps. De vraag is nu natuurlijk of je überhaupt een middelste humbucker nodig hebt. Je kan de de originele single coil houden, of een nieuwe bestellen, dan heb je een heel veelzijdige gitaar.
Nu, over die pots: gebruik je je toonknoppen of staan ze altijd open? Anders kun je die losknippen, zoals ik gedaan heb. De lil killers hebben niet bijster veel hoog en ik vraag me af of ze met 250k pots niet te dof zouden klinken. In ieder geval zou ik zeker een 500k volumepot nemen.

By the way, mijn muziekvoorkeur gaat naar groepen als Iron Maiden, Guns N' Roses, Children of Bodom,... De lil killers zijn perfect voor hard rock & metal.

Ic3gl0vE
11 juni 2007, 21:44
Dat lekkere leadgeluid met de 6.5k lil killer kan zeker wel hoor. Clean klinkt 'ie een stuk warmer dan de 15k variant.

Gitaro
11 juni 2007, 21:53
Heyy, bedankt voor de reacties. Over de SC in mid houden: dat is inderdaad ook in me opgekomen, maar het leek mij een slecht idee omdat ik aannam dat SC op een 500K pot erg bright gaat klinken. Zo te lezen heb jij er blijkbaar wel een goeie ervaring mee, dus ik denk dat ik hem dan lekker laat zitten! Ik verwachtte ook al niet echt dat ik een HB in het midden daadwerkelijk ging gebruiken. Wellicht geeft het met de SC nog een coole tone in standjes 2 en 4!

De tone pots gebruik ik nooit, helemaal neit bij stil gestaan dat je dat ook achterwege kon laten. Wat bedoel je precies met afknippen, soldeer je het draadje wel aan de pots, maar knip je de verbinding van de pots met de schakelaar door?

Iceglove: heb jij de killers ooit in een van je opnames gebruikt?

The Underdog
11 juni 2007, 22:14
Standjes 2 en 4 klinken idd zeer lekker, ook wel anders dan op een gewone Strat, maar het karakter blijft op de een of andere manier behouden. Ik hem mijn tonepots losgeknipt, zowel de draadjes die van de schakelaar komen, als die van de volumeknop. Ik heb dat in eerste instantie gedaan omdat de potmeters de gitaar kut deden klinken en was van plan om ze ooit te vervangen. Maar het klonk zoveel beter dat ik beslist heb om mijn gitaar zo te houden. Het hangt natuurlijk af van je gitaar en versterker, maar ik denk dat ze veel te dof zullen klinken met 250k pots.

The Underdog
11 juni 2007, 22:25
Dat lekkere leadgeluid met de 6.5k lil killer kan zeker wel hoor. Clean klinkt 'ie een stuk warmer dan de 15k variant.
Ik vind dat eigenlijk nogal logisch, aangezien de 15k in de brugpositie zit en de 6.5k in de nek. Maar op zich zegt dat niets over het verschil tussen de twee. De 6.5k zal veel helderder klinken.

Gitaro
12 juni 2007, 00:44
Ok dan! Ik ga waarschijnlijk voor de 10K in de nek, ik denk dat ik daar tevreden mee zal zijn. Ben een EMG81 in de nek 'gewend', dus we gaan trapsgewijs afkicken :D.

Hoe zit dat eigenlijk met die SC in het midden? Verandert daar niks aan als je de HBs coil split?

Ook maar een zwarte pickupcover en een zooi straplocks bij de bestelling gegooid. Heerlijke winkel, dat GFS! Morgen even een paypal maken, wachten tot het geld er is en gaan met de banaan.

jorrit
12 juni 2007, 00:45
als ik jou was zou ik of een push pull pot er in zetten of een kleine schakelaar. Zelf zou ik voor een schakelaar gaan, ik vind die push pull lastig om ff snel mee te wisselen en je (lees ik) veranderd de tone instelling doordat je je pot meter vast pakt, omhoog trekt en in de haast wel eens de tone potmeter een stuk verder dicht of open zet. Live niet erg prettig..

Gitaro
12 juni 2007, 02:22
Yep. Ik ga voor de mogelijkheid om te splitten - alle veelzijdigheid is welkom! Ik hou het echter wel bij een push-pull pot, ik gebruik m'n singlecoils nu al helemaal nooit (laat staan de volumeknop :seriousf:) dus zal het gebeuren veelal in de down-positie staan. Als het me hindert doe ik er later wel wat aan :)

no 1 hops
12 juni 2007, 08:15
splitten verhoogt kans op ruis, serie parallel houd je het humbucking effect.

wat jou pup aan weerstand 'ziet' is de som van de totale waarde aan potmeters.

je kan dus rustig 1 volume potmeter plaatsen, of 1 tonepotmeter, naar gelang jij zelf wilt.
en evt met vaste weerstanden die totale som aanpassen

vroeger was het bijna standaart dat een strat drie 250Kohm pots had omdat ze hoog genoeg hadden.
de humbuckers hadden daar wat minder van en kregen 500Kohm posts.

nu had ik laatst een affinity strat en die had alle drie 500Kohm.
blijkbaar leverden de ceramische pups te weinig hoog enheeft men het zo opgelost.

als je dus een badkuip frezing hebt.
kun je ook kiezen voor normale humbuckers, je hebt de ruimte en het is jouw gitaar dus wat let je?

The Underdog
12 juni 2007, 13:21
^^De lil killers zijn humbuckers die ontworpen zijn voor helder klinkende instrumenten en dus minder hoog hebben dan single coils. Ik zeg het nogmaals, ze zullen veel te dof klinken met 250k pots.
Het zou me sterk verwonderen dat de ceramische pickups in goedkope gitaren niet genoeg hebben. Ik vind zulke pickups te schel in vergelijking met goede alnico single-coils. Volgens mij gebruiken ze die omdat ze maar één soort pots gebruiken.

Ic3gl0vE
12 juni 2007, 13:39
Iceglove: heb jij de killers ooit in een van je opnames gebruikt?

Eigenlijk niet. Er moet meer aan die gitaar gebeuren voor ik er wat fatsoenlijks mee kan. Andere topkam, nieuwe tuners en misschien ook andere brugzadels. Maar als je wilt, kan ik er wel wat mee opnemen hoor.

Ic3gl0vE
12 juni 2007, 13:44
Ik vind dat eigenlijk nogal logisch, aangezien de 15k in de brugpositie zit en de 6.5k in de nek. Maar op zich zegt dat niets over het verschil tussen de twee. De 6.5k zal veel helderder klinken.


Ja je hebt gelijk ik leg dat verkeerd uit.

Jimwoud
12 juni 2007, 14:13
Wordt die mindere output ook niet opgeheven doordat de snaar meer uitslaat op het punt waar het neck element zit?

Een beetje offtopic:

Hoe kun je de output meten van humbucker waar ik geen gegevens van heb. Ze zitten in mn epi LP en hebben best een hoge output, maar voor de rest staat er niks op en het is een ouder model.

@Jorrit: je hebt PM

Gitaro
12 juni 2007, 16:25
Ice: heel erg bedankt voor het aanbod, maar doe geen moeite tenzij je het zelf graag wilt! Per gitaar en versterker etc. klinken pickups al zo verschillend, ik heb al een paar korte samples gehoord en ik vind het wel tijd om zelf eens aan de slag te gaan.

En tja, ik zou gewone HB's kunnen nemen maar dit is al 'precies' wat ik zoek. Als ik later wil finetunen kan dat altijd nog. En hey, het is een strat, wat is er nou cooler dan de single-coil look :D.

Jimwoud: ik las dit gisteren op de site van Seymour D., misschien heb je er wat aan:
http://www.seymourduncan.com/support/seymours_q_and_a_14.shtml#736

Ik vermoed dat als het stock pickups zijn de output zo rond de 8K is

Ic3gl0vE
13 juni 2007, 10:39
Ok dan laat ik het zitten :)
Houd er trouwens wel rekening mee dat je mogelijk je slagplaat moet bewerken om de lil killers passend te krijgen. Ze zijn net iets groter dan normale single coils, dus ik moest bij mijn stratje met de dremel en schuurpapier aan de gang.

Gitaro
22 juni 2007, 14:56
Ok, ik heb besloten! Ik ga toch voor 1 toneknop. Zou iemand even willen controleren of ik iets over het hoofd zie (tja, ik ben nog steeds een leek)? Dit is het boodschappenlijstje:

(HSH)
2 GFS lil killers, 15k brug, 10k nek
1 push/pull pot 500k (volume)
1 pot 500k (tone)

Dit is het schema waar ik van uit ga:

http://www.seymourduncan.com/support/schematics/schematicspdf/HSH_1v_1t_5w_pushpull.pdf

En voor de duidelijkheid nog even wat het uiteindelijke doel is: volumeknop naar beneden = brug en nek humbuckers, knop naar boven = brug en nek gesplit. De middenpickup blijft gewoon zitten.

strat 91
22 juni 2007, 15:57
heeej ik heb heel toevallig ook een london city gitaar. En ik ben nu ook bezig om de lil killers in te bouwen en verwacht dat ik daarmee over 2 weken klaar ben zodat ik wat meer erover kan vertellen.

gegroet strat 91

Gitaro
22 juni 2007, 20:16
2 weken?! No ja, alles op z'n tijd he. Het wachten is bij mij op het paypalgeld :seriousf:

pasqual
22 juni 2007, 22:01
ik heb sinds vorige week in mijn zelfknutsel strat ook een lill killer ( 10 k ) ingebouwd in de brug positie i.c.m. een push/pull volume pot van 500 k. het is echt een vette sound met de knop naar beneden. ik moest zelfs de bas van de amp terug draaien, want anders blies ik de rest van de band weg :D
houdt er wel rekening mee dat de "single" positie dunner klinkt als bij een echte SC. wat het solderen betreft: zoals het op de site van seymourduncan staat klopt het, eigenlijk vrij eenvoudig.

succes met pimpen van je london city, groeten Pasqual.

Gitaro
22 juni 2007, 22:21
Ok dan! Fijn om te horen :)!

Wat zijn die dingen trouwens populair! Ik vraag me zo onderhand af of GFS in de toekomst zo goedkoop blijft.

pasqual
22 juni 2007, 22:39
het zijn inderdaad goeie pickups en zeker voor dat geld. ze zouden ze in de toekomst wel wat mooier mogen afwerken want er zit niet eens een fatsoenlijk kapje over, je kijkt zo tegen de tape aan. ziet er kwetsbaar uit. maar ja, eenmaal ingebouwd kan er niet veel meer mee gebeuren of je moet een beetje slordig met het bier zijn tijdens optredens.

groeten Pasqual.