PDA

View Full Version : Aanpassing versterker



antigoon
11 juni 2007, 18:54
Hallo allemaal, ik ben nieuw op het forum, maar wil toch een vraag stellen als dat mag...

Ik heb een Laney tf200 versterker waarvan de drivekanalen met ECC83 buizen zijn uitgevoerd. Alleen het clean kanaal is volledig solid, wat niet echt mijn geluid is. Ik wil heel graag de versterker aanpassen zodat het eerste drivekanaal niet meer overstuurd wordt, maar mooi clean blijft!

Kan dat? Ik heb het schematje al gevonden op internet!

http://www.freeinfosociety.com/electronics/schematics/audio/laneytubefusion200.pdf

In ieder geval bij voorbaat ontzettend bedankt voor de reacties en de hulp!!

Hans

bert k
11 juni 2007, 19:27
ECC83 vervangen door een ECC81?

antigoon
12 juni 2007, 09:16
Beste Bert,

Bedankt voor je reactie, ik begrijp dat dit een 'rustiger' buis is, die minder overstuurt?

Hans

bert k
12 juni 2007, 09:49
Precies, maar wacht even op de reacties van de echte electronici, die kunnen je meer technische details geven.

Geronimo
13 juni 2007, 00:48
Er zit ook een diodeclip schakelingetje in het drivekanaal (D7,D12,D13,D14 in de feedbackloop van die opamp U3-A) welke waarschijnlijk voor het grootste deel verantwoordelijk is voor de overdrive. De buis vervangen door een ECC81 zal het drive kanaal naar alle waarschijnlijkheid dus niet clean krijgen. Tevens heeft het vervangen van de buis ook effect op het tweede drive kanaal en dat wil je waarschijnlijk niet.

Je zou met een beetje gepruts ervoor kunnen zorgen dat je dat diode netwerkje met een fet oid uitschakeld, en als ie dan nog niet clean is kan je ook wat prutsen met de instelling van die buis...

Maar dan nog is het maar de vraag of het de versterker beter laat klinken. Ik zie maar één buis, en ik betwijfel of die er verantwoordelijk voor zal zijn dat het clean beter klinkt. Het is vaak juist de buis die ervoor zorgt dat overdrive lekker klinkt. Vandaar ook dat ie alleen in dat drive kanaal zit ;)

Dus als antwoord op je vraag: het is mogelijk, met wat moeite.

Het blijft alleen de vraag of die moeite het wel waard is, en of je misschien niet op zoek moet naar een andere versterkert.

Groeten,

Floris

antigoon
13 juni 2007, 17:17
Dank voor je reactie Floris,

Ik ben inderdaad ook zijdelings op zoek naar een volledig buizending.

Dat komt ook wel, alleen ik wilde eerst op zoek naar een goedkopere oplossing! :sssh:

Hans

Geronimo
14 juni 2007, 01:33
Het is denk wel goedkoper (tenminste als je het zelf doet of iemand vind die het voor je wilt doen voor weinig), maar als je de Laney opentrekt en er aan gaat rommelen, weet ik niet of je er nog wat voor krijgt als je 'm in wil ruilen.

Dus ja, wat is wijsheid.

Flo