PDA

View Full Version : Advies gevraagd voor HalfStack



w00tah
11 juni 2007, 16:07
Hey ho,

Ik heb een vraag voor de half stack kenners hier, ik zit momenteel in een band en we maken stilletjes aan wat vorderingen en onze eerste optredens komen in zicht.

Enkel heb ik maar een gitaarversterker van Hiwatt (de G40 12) van 60watt, dit gaat behoorlijk luid maar niet luid genoeg om in een café of jeugdhuis te spelen veronderstel ik, dus dacht ik eraan om een zwaardere (combo)versterker te kopen. Toen kwam ik uit op iets moois, ten minste, dat denk ik toch. Een halfstack met volgende:

CRATE GT 1200 H (head)

* 120 watt
* 3 kanalen met separate klankregeling
* Galm (reverb)
* Externe luidspreker uitgang
* Wordt geleverd met voetschakelaar (CFS3)
* Afmetingen: 67,5 x 25,4 x 26,7 cm
* Gewicht: 13,2 kg

en

CRATE G 412 SL (cabinet)

* Compacte 4x12" gitaarbox
* Schuine voorkant
* 100 watt, 8 ohm
* 2 jack aansluitingen
* Mono
* Metalen rooster
* Crate luidsprekers
* Afmetingen: 68,6 x 68,6 x 35,6 cm
* Gewicht: 24,6 kg

Ik zou deze willen bestellen bij de bekende musicstore, aan de mooie prijs van 349,00€ en zoals bij vele producten van Musicstore komt die van maar liefst 747,00€, maar ik twijffel nog.

Iemand die me kan aan- of afraden om deze half stack te kopen?
Ik speel voornamelijk (+/-hardcore)punkrock met m'n band, iemand mssn een idee welke versterker ik kan kopen binnen deze zelfde prijsklasse voor dit genre te spelen?

link:
http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0010471-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList

CasB
11 juni 2007, 16:08
Tja, het is een echte ruisbak, en het geluid wat eruit komt vind ik niet om naar huis te schrijven. Als ik jou was zou ik kijken naar een Randall RG combo of stack, daar zit een veel beter geluid in (vind ik).

Eko
11 juni 2007, 16:13
Kijk eerst eens bij jezelf in de regio bij een aantal muziekwinkels. Kan voor jezelf een teleurstelling voorkomen. Zo maar een stack bestellen omdat er ook knopjes opzitten heeft niet veel zin.

Toaster
11 juni 2007, 17:22
Doe eerst een optreden met de Hiwatt en vertel dan wat je mist.

ColourofFire
11 juni 2007, 17:37
Die Crate gaat dan misschien wel harder, maar in een band is hij echt klote. De gitarist uit de band van een vriend van me speelt met zo'n ding...plaatsvervangende schaamte. Koop liever voor dat geld een goede buizencombo.

robert-gitarist
11 juni 2007, 17:55
Dat type Crate vindt ik dus echt waardeloos he. Inderdaad ruisbakken en echt geen mooie strakke drives. ik persoonlijk vindt dat het geld niet waard. En ja het advies om een Randall te kopen ben ik het wel mee eens :D Mooie bakken met een stuk minder ruis + strakke drives die echt super geschikt zijn voor hardcore en punkrock etc :) Maare een Hiwatt van 60W lijkt mij redelijk voldoende voor in een jeugdhuis en kleinere cafe's . Wel genoeg mid erin gedraaid dan? 60watt kan echt hard te keer gaan. Ik zelf heb een Randall combo die 75watt is (okee stukkie meer dan die Hiwatt dan) maar dat ding gaat echt pleurus hard! Zeker wel hard genoeg voor in cafe's en dat soort tenten. Bovendien je veronderstelt dat het niet hard genoeg gaat. Probeer het eerst eens uit en ga eens een middagje spelen met je knoppen van je versterker. Draai er eens genoeg mid in en je zult zien dat het echt stukken scheelt :) Veel mensen klagen dat hun versterker niet hard genoeg gaat etc maar ja als je er maar een klein beetje mid in heb zitten schiet dat ook niet op nee.

DeiDRagonas
11 juni 2007, 18:00
Die Crate = ruk

60watt = waarschijnlijk voldoende voor optredens!!

en +10 voor Randall!!!!!

w00tah
11 juni 2007, 18:33
Oi mates,

bedankt voor de reacties en om een antwoord te geven,

maar ik heb me gemist, mijn HIwatt is geen 60 watt maar 40 watt, sorry.

ik heb al 1 optreden gehad met m'n hiwatt versterker, en daar was niets mis mee maar ik vind het geluid niet echt al te denderend. Vrij flets. Ook als ik een lied speel van ongeveer 4minuten, durft hij hier en daar eventjes hangen. Net alsof hij een fractie van een seconde even uitvalt en dan weer verder gaat.

Ook, ik heb geen mid, ik heb enkel contour en persence..
IK heb niet veel verstand van versterkers, mssn advies hoe ik mn versterker moet instelle voor punk te spelen idv nieuwe versterker kope? of toch beter nieuwe versterker kope?

AART
11 juni 2007, 18:37
Randdall RG75 idd.

Of een RH100 + 4x12 van marktplaats, lukt misschien wel voor 350/400.

robert-gitarist
11 juni 2007, 19:00
Een versterker zonder mid?? :D Bestaan die?
Mid is hier de afkorting voor middle he. Misschien dat je die ff moet opzoeken op je versterker. Anders, volg het advies van Aart op! :)

CasB
11 juni 2007, 19:54
De G40 heeft alleen mid op het clean kanaal...

http://www.hiwatt.ru/image/maxwatt/g40_rear.jpg

w00tah
11 juni 2007, 20:09
zoals ik dus al zei, geen mid :???:

Maar ik heb nog even gezocht en ik kwam op nog iets moois (denk ik? i know i'm noob).

http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/9016.html

dit is een half stack van Hughes & Kettner, 100 watt! De prijs is 599,00 euro en komt van 1199,00 euro. Hoe zou dit zijn denken jullie? rekening houdende dat we vooral (+/- hardcore) punk spelen?

alvast bedankt

almarvk
11 juni 2007, 20:11
1 x live gehoord en het klonk ruk.

Het is een solidstate/transitor bak. Je moet je niet laten verblinden door het aantal watts.

w00tah
11 juni 2007, 20:23
kunnen jullie me dan geen goeie versterker aanraden? :nervous:

ik zoek maar ik heb écht geen idee waar ik moet naar kijken.. budget is max 600€

DeiDRagonas
11 juni 2007, 20:30
Ik zou zeggen loop es een winkel binnen...

Maar met die Warp7 is niks mis voor een beetje een punkbandje, laat je niet gek maken joh. Als je gewoon zorgt dat je geen ubergoedkoop B merk koopt zoals Behringer, die crate stack, Volcano, huismerk troep, enz enz... Dan kan er niet veel fout gaan hoor. laat je ook de kop niet gek praten wat betreft buizen... Je MOET niet perse buizen he... Als je de helft van je geld in je broekzak kan houden door een transistor amp te kopen die in jouw oren lekker klinkt voor de muziek die je gaat spelen... gewoon kopen die handel.

Grt Roy.

LCH
11 juni 2007, 21:01
kunnen jullie me dan geen goeie versterker aanraden? :nervous:

ik zoek maar ik heb écht geen idee waar ik moet naar kijken.. budget is max 600€
Wat DeiDRagonas zegt klopt als een bus. Voor 600 euro zijn er genoeg leuke versterkers te krijgen, zéker tweedehands.

Het probleem is dat mensen die echt geen idee hebben waar ze naar moeten kijken vaak met goedkope grote versterkers met veel watts en veel lichtjes en knopjes aan komen zetten. Daar proberen we je voor te behoeden: kies voor kwaliteit, niet voor een groot ding voor weinig geld. Bovendien is zo'n 4x12-kast mega-onhandig met vervoer.

Verder moet je gewoon op jezelf vertrouwen. Als jij in een muziekwinkel een versterker test die je goed vind klinken is het jouw versterker, of dat nu een Warp7, een Randall RG75 of iets anders is. Zo simpel is het, en laat je niet leiden door grote verhalen over buizenversterkers enz.

Probeer iig een Line6 Flextone en een Vox AD100VT uit. Modeling-versterkers, prima voor in een band. Je kunt er alles mee, dus jij haalt je geluid er ook uit. Bovendien kun je over enkele jaren altijd nog iets anders kopen als je er wat meer mee bekend bent.

Succes!

robert-gitarist
11 juni 2007, 21:28
Als je van het merk Crate houd, koop dan een VooDoo head :D Die dingen zijn wel erg goed en waarschijnlijk ook de enigste Crate die echt goed ook is :D

Verder moet je inderdaad gewoon aantal winkels binnen gaan en testen. ga niet af op het aantal watts (zeker niet bij halfstack want of je nou een 100 watt top hebt of een 120 watt top, vol open heb je hem bijna toch nooit. Althans niet in cafe's en dat soort shit). Ook de hoeveelheid knoppen en lichtjes zijn onbelangrijk. Kijk naar een versterker met een goeie gain en verder een goeie simpele EQ (middle, bass,treble en presence is al meer dan genoeg. En Reverb is ook altijd wel erg lekker er bij). En denk goed na bij je zelf of je nou echt een halfstack nodig hebt. Probleem bij die dingen is dat ze vaak onhandig zijn met vervoer en bovendien gaan ze loei hard. Als je toch alleen maar in cafe's en dat soort tenten speelt zou ik een combo nemen. Dingen gaan hard genoeg en scheelt echt een hoop slepen. Een half stack staat overgens wel erg tof op het podium, dat wel :D

robert-gitarist
11 juni 2007, 21:28
De G40 heeft alleen mid op het clean kanaal...

http://www.hiwatt.ru/image/maxwatt/g40_rear.jpg

omg, wat een rommelbak dan zeg :S :nervous:

casper innosence
11 juni 2007, 22:24
De G40 heeft alleen mid op het clean kanaal...

http://www.hiwatt.ru/image/maxwatt/g40_rear.jpg

Is het niet zo dat de toon regeling gedeeld is....(zomaar n idee...) :P

Toaster
12 juni 2007, 00:03
ok even marktplaats afgestruind voor je, met in het achterhoofd punk punk en nog eens punk.

De volgende versterkers zijn hier goed voor maar dan moet je er alleen nog even een pedaaltje voor hangen (boss overdrive ofzo)

Deze is wel aardig

http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/98180746-london-city-dea-70.html


Deze ziet er beter uit en heeft echt hele goede speakers aan boord

http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/96113445-london-city-stack.html

Dit merk heb ik zelf nooit gespeeld maar wel gehoord ziet er leip uit. Jaren 70 design. Misschien vind je het wel heel cool:

http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/89738326-kustom-buizen-amp-gratis-speaker-cabinet-sensatie.html

Voor de eerste twee geld dat er misschien nog onderhoud aan zit. Ga zelf luisteren. Als er geen ruis inzit en het signaal goed blijft. Kan er op het eerste gezicht niet veel mee zijn. een keer tegen de buizen tikken (zachtjes) laat je horen of je te maken hebt met kapotte buizen.

Je hebt geen garantie. Alleen wel dat je toch wel een serieus en volwassen geluid hebt. Als ik moest kiezen tussen alle dingen die nu zijn geroepen en ik heb 700,- euri in mijn zak branden was ik voor de london city met 4x12 gegaan. vanwege de erg goede speakers.

Over volume en mids hoef je je nu echt niet meer zorgen te maken.

Die london cities zijn misschien wel 30 jaar oud maar dat zegt niks. Ik heb hier thuis alleen maar 30 + spul staan en zou niet anders willen.

Yamhammer_71
12 juni 2007, 00:42
Ik heb nog nooit zo'n slechte versterker bespeeld als de Randall RG 75....die staat bij ons in de repetitie-ruimte (2 stuks) en er komt echt een bagger geluid uit, met name voor soleren. Clean klinkt het redelijk, heel erg 'into your face', maar tegelijkertijd ook heel erg saai en te dof...geen sprankeling en definitie. Het daagt niet uit...mn oude Fender transistor is dan nog vele malen beter voor clean spel (ook een crap-versterker).
De gain bij de Randall is vrij hard en strak en weinig ruis en ik begrijp waarom mensen dit een geschikt punk/rock amp vinden voor SLAGGITAAR. Zodra je een solo gaat spelen klinkt het zo droog, kaal en sustainloos als maar zijn kan. Ook met pedalen werken, gaat gewoon niet. Het blijft droog en sustainloos klinken. Vandaag kon ik toevallig niet mn Laney meenemen naar de oefenruimte, want de auto moest gekeurd worden, dus heb ik weer via die Randall moeten spelen...echt bah. Poepgeluid....maar das mijn mening (en de mening van andere gitarist in de band die ook over een RG 75 speelt). Zijn beginners-Fender-ampje (echt HEEL klein, on-ding) klinkt nog beter dan die Randalls......pff.

Jimwoud
12 juni 2007, 09:19
@Yam: dat van die Randall is wel wat overdreven.

Ik heb net een Randall RH100G2 + Randall 4x12 gekocht, en het eerste wat je moet doen is de contour helemaal naar rechts draaien, en mids over rond 14.00 zetten en dan de rest instellen, niet teveel gain, en dan klinkt hij prima hoor. Het beste is wel om er nog een EQ tussen te zetten, want hij mist van zichzelf wel wat hoog.

succes met zoeken.

w00tah
12 juni 2007, 13:01
@Yam: dat van die Randall is wel wat overdreven.

Ik heb net een Randall RH100G2 + Randall 4x12 gekocht, en het eerste wat je moet doen is de contour helemaal naar rechts draaien, en mids over rond 14.00 zetten en dan de rest instellen, niet teveel gain, en dan klinkt hij prima hoor. Het beste is wel om er nog een EQ tussen te zetten, want hij mist van zichzelf wel wat hoog.

Ik heb het setje voor 375 euro kunnen kopen om een indicatie te geven.

succes met zoeken.

Veelal dank aan Toaster voor even voor me te zoeken op marktplaats. maar ik ben afkomstig van België, en aangezien ik nog geen rijbewijs heb kan ik moeilijk even naar Nederland rijden om een versterker te kopen, is tweedehands écht wel aan te raden?

Aan Jimwoud, kan je me even vertellen waar je je set heb kunnen kopen? of een site om die te bestellen? Is die aan te raden om punkrock toestanden te spelen?

alvast bedankt jongens!





maar

Jimwoud
12 juni 2007, 13:20
Veelal dank aan Toaster voor even voor me te zoeken op marktplaats. maar ik ben afkomstig van België, en aangezien ik nog geen rijbewijs heb kan ik moeilijk even naar Nederland rijden om een versterker te kopen, is tweedehands écht wel aan te raden?

Aan Jimwoud, kan je me even vertellen waar je je set heb kunnen kopen? of een site om die te bestellen? Is die aan te raden om punkrock toestanden te spelen?

alvast bedankt jongens!

maar
Het is al een oudere uitvoering, nu is er de G3. Ik heb hem tweedehands gekocht. Je kunt er best punkrock op spelen, maar hij is meer gemaakt voor metal. Jammer dat je zo ver weg woont anders had je hem wel uit kunnen proberen.

Jan-Willem
12 juni 2007, 15:03
Als je naar een versterker zoekt kun je het beste zelf bedenken wat je wilt uitgeven aan een versterker en dan zoveel mogelijk versterkers uitproberen rond die prijsklasse (dus je kunt ook dure proberen omdat deze vaak goedkoper te vinden zijn als tweedehandjes).

Wanneer je gaat testen krijg je namelijk een goed beeld wat je wilt hebben en wat je kunt gebruiken in de band, ik kan je ook aanraden om tijdens het testen een aantal bandleden mee te nemen en als je een aantal keuzes heb gemaakt je eigen versterker meenemen om te horen hoe veel het scheelt met je huidige versterker.

Ik zou trouwens ook niet bij Peter Verspuij gaan als ik jou was, Feedback en Keymusic zijn boven al goedkoper en hebben leukere mensen rondlopen

Verder voor jou muziek zou ik denk aan Orange, Randall, Marshall dat soort merken geloof ik.

robert-gitarist
12 juni 2007, 16:33
@Yam: dat van die Randall is wel wat overdreven.


Ach die dramhammer71 moet je met een korreltje zout nemen. Die loopt toch iedere keer tegen de lamp aan :D
Bovendien niet goed op kunnen soleren? Mén, ooit Dimebag van Pantera gehoord?! speelde jaren lang op Randall's.

Misschien nog een mooie optie, kijken naar een Peavey Valveking. Zelf geen ervaring mee maar heb er hele goeie verhalen over gehoord en gelezen. Kost niet eens zo gek duur :)

Jimwoud
12 juni 2007, 16:54
Ach die dramhammer71 moet je met een korreltje zout nemen. Die loopt toch iedere keer tegen de lamp aan :D
Bovendien niet goed op kunnen soleren? Mén, ooit Dimebag van Pantera gehoord?! speelde jaren lang op Randall's.

Misschien nog een mooie optie, kijken naar een Peavey Valveking. Zelf geen ervaring mee maar heb er hele goeie verhalen over gehoord en gelezen. Kost niet eens zo gek duur :)

Jij hebt er ook één toch?

Hoe heb jij je instellingen? ook contour naar rechts? gebruikte jij gain 1 of 2?

robert-gitarist
12 juni 2007, 17:00
Jij hebt er ook één toch?

Hoe heb jij je instellingen? ook contour naar rechts? gebruikte jij gain 1 of 2?

Yepz. 3 zelfs, een Randall RG75 combo, RH100 top+marshall box (box gaar weg :) ) en heb te leen staan een V-max top. Vooral die laatste is asociaal bruut :D Damn ding gaat snoei hard maar klinkt echt rete strak.
http://www.harmony-central.com/Newp/2002/VMAX.jpg
Super gaaf ding!!
Jammer dat ik er voorlopig geen geld voor heb. Of een Warhead od X2 lijkt me ook wel wat.
Gain 1 gebruik ik voor dingen als green day, RATM etc, gain2 gebruik ik meer voor hardcore/metal als Sepultura,Soulfly,Slayer etc.. Contour ligt er een beetje aan hoe hard ik speel. Heb me instellingen vrij wel altijd anders staan. Gewoon beetje mee spelen ;)

Jimwoud
12 juni 2007, 17:18
Contour ligt er een beetje aan hoe hard ik speel. Heb me instellingen vrij wel altijd anders staan. Gewoon beetje mee spelen ;)
Gaaf ding hoor, maar ik ga toch wel over op buizen hoor. Het was dat ik er goedkoop aan kon komen.

Ik heb alleen nog redelijk zacht gespeeld, dus het zou wel eens kunnen, dat als ik hem harder zet dat ik een te schel geluid krijg.

Die Valveking lijkt me trouwens ook wel ok ja. Peavey maakt wel leuke dingen. Vooral 5150 etc.