PDA

View Full Version : ideeën gevraagd



-=JEROEN=-
10 juni 2007, 23:27
ik ben met een soort van lief popliedje bezig, dat overgaat in een soort van funk dingetje rondom het C11 akkoord

die C11 klinkt heel erg dorisch voor mij (dus c d es f g a bes)

dus kwam ik op bijv:

C11 (8x876x) Bbmaj13 (6x778x) Bbmaj7/D (10x81010x)

maar dan vond ik de bas niet klinken dus maakte ik er dit van:

6x876x 8x778x 10x81010x


ik vroeg 't aan mn grote vriend gorgasm en die kwam spontaan met

C11 Bbmaj7 Dmaj7 wow!

vond ik echt heel mooi, maar is stiekem toch niet wat ik zocht, misschien wel mooi om 't nummer een totaal andere wending te geven

mijn vraag is dus is:

als je C11 vanuit Bb bekijkt, wat voor akkoorden hoor jij nog meer dan?

of als je C11 neemt en die bekijkt vanuit C dorisch?
(moet dit persee Bb majeur zijn, of kan je C11 ook als een andere trap dan II bekijken, ook al speel ik er dorisch over?)

dit soort dingen gaat eigenlijk allemaal boven mn pet, ik weet nog te weinig van harmonie en compositie af :???:

Guitarmania
10 juni 2007, 23:49
Hi, C11 heeft een trap V / sus4-feel. Ik vind hem zelf als volgt het mooiste:

3
3
3
3
3
3
x

Lekker die lange wijsvinger over de hals leggen... ;-)

Hij is erg oke als trap V naar F(maj7). Maar hij is ook mooi naar Dm7.

Je zit zelf ook in die feel merk ik aan de akkoorden (Bb en D). Die D maak je Dmaj en klinkt dus als modulatie.

Speel je C11, dan klinkt Fmaj7 als een hele logische opvolging. Als je toch een Bb wilt spelen zou ik die met een F in de bas pakken en als Bbmaj9. Daarna kan je zomaar een D11 pakken:

5
5
5
5
5
x

en dan een Dm7.

Beetje Oleta Adams:

I C11 - - - I Fmaj7 - - - I D11 - Dm7 - I Bbmaj7 - Am7 - I Dm7 - G7 C11I Fmaj7 etc..

Guitarmania
11 juni 2007, 00:06
die C11 klinkt heel erg dorisch voor mij (dus c d es f g a bes)


Dat is overigens begrijpelijk. De C11 kan zowel naar Cm7 neigen als naar C7.

In dat akkoordenschema dat ik net postte zag je twee X11-akkoorden: C11 en D11. Die C11 is daarin trap V: je zou er een C7 kunnen spelen. Die D11 is mineur-akkoord als ie naar Dm7 oplost.

Het X11-akkoord kent geen terts. Min-maj laat ie dus in het midden. X11 kan zowel dorisch, eolisch als mixo zijn. Hou je een X11 lang aan dan neigt ie naar trap I. In slag gaat ie technisch ook lekker naar het Xm7 akkoord (dorisch of eolisch). Maar dan zou ik hem niet te lang benadrukken.

Laat je dus niet dwingen door mijn akkoorden.

-=JEROEN=-
11 juni 2007, 12:07
hmmm, als ik em als V beschouw uit F majeur, dan zit er geen es in

ik denk dat ik hier op vast loop omdat ik nog steeds in 1-toonladder-over-alle-akkoorden denk

over C11 hoor ik duidelijk een es (vind ik mooier), dus speel ik die, maar dan kom ik in de knoei over Fmaj7

een akkoord met een e erin zou dan uitkomst bieden:

C11 (speel ik es) - een akkoord met een e - Fmaj7

Guitarmania
11 juni 2007, 16:36
Ik zou eerst eens beginnen met dat ding Cm11 te noemen...

Guitarmania
11 juni 2007, 16:53
een akkoord met een e erin zou dan uitkomst bieden:

C11 (speel ik es) - een akkoord met een e - Fmaj7

Hmm, wat dacht je van Cm11 met een Es in de bas:

3
3
3
3
6
x

dan je achterneef Edim7:

x
8
6
8
7
x

En dan Fmaj7.

jaspie
11 juni 2007, 20:25
als jem dorisch wil hebben doeje toch alsof C11 trap II is, Vanaf daar harmoniseer je er gewoon akkoorden bij en kijkt wat goed werkt.

( Bbmaj7 C11, Dm7 Ebmaj7, F7, Gm7, Am7b5)

-=JEROEN=-
12 juni 2007, 10:26
welke akkoorden er in Bb majeur horen weet ik wel jasp, dat zou je inmiddels moeten weten ;)

mijn vraag is dus is:

als je C11 vanuit Bb bekijkt, wat voor akkoorden hoor jij nog meer dan?

of als je C11 neemt en die bekijkt vanuit C dorisch?
(moet dit persee Bb majeur zijn, of kan je C11 ook als een andere trap dan II bekijken, ook al speel ik er dorisch over?)

dit soort dingen gaat eigenlijk allemaal boven mn pet, ik weet nog te weinig van harmonie en compositie af :???:

gorgasm
12 juni 2007, 12:32
als jem dorisch wil hebben doeje toch alsof C11 trap II is, Vanaf daar harmoniseer je er gewoon akkoorden bij en kijkt wat goed werkt.

( Bbmaj7 C11, Dm7 Ebmaj7, F7, Gm7, Am7b5)
persoonlijk vind ik dit een theorieantwoord; speel es n paar akkoorden en laat dan es je gevoel werken :)

Guitarmania
12 juni 2007, 23:19
persoonlijk vind ik dit een theorieantwoord; speel es n paar akkoorden en laat dan es je gevoel werken :)

Maar als je nou geen gevoel hebt? ;-)

Als ik zoek naar akkoorden (oplossingen!?) dan mix ik toch gevoel (oftewel 'horen binnen je hoofd') en theoretische mogelijkheden (oftewel 'gebaande paden').

jaspie
13 juni 2007, 13:15
Maar als je nou geen gevoel hebt? ;-)


ik neem aan dat dit nie aan mij gericht is:p,

btw jeroen, ik schreef dat omdak geen gitaar bij de hand had. En ik ben nog niet zo goed dak hele progressies in men hoofd kan horen:P

Guitarmania
14 juni 2007, 18:57
Om Jeroen's vragen naar oplossingen nog eens nieuw leven in te blazen; ik ben nu dus bezig met dat Jazzin' the blues boek, en kom er eigenlijk steeds meer achter dat er in een toonladder maar 2 akkoorden zitten: X en Y.

De lol van akkoordenopbouw is om-en-om: 1-3-5-7-9-11-13. Dus de tonen van het volledige ionische 7-toonsakkoord (X13) zijn exact hetzelfde als die van de 7-toonsakkoorden van frygisch, mixolydisch en lokrisch. Zij het dat je een andere 'root' hebt. Dat is dus akkoord-X.

Akkoord Y begint op de dorische trap, en bestrijkt het 7-toons dorische akkoord. Exact dezelfde tonen zitten in lydisch, aeolisch en - daar heb je hem weer - ionisch. Dat is dus akkoord Y.

Je hoort het ook als je bijv. in een blues over D(7) de akkoorden F#-lokrisch (F#m7b5) en Bm7 speelt: klinken allemaal hetzelfde. Is bijna geen muziek meer...

De oplossingen lijken juist te ontstaan als je van akkoord X overstapt op akkoord Y en vice versa.

-=JEROEN=-
14 juni 2007, 19:08
dus als ik 't goed begrijp:

C majeur = c d e f g a b

X = c e g b d f a
Y = d f a c e g b

maar dan snap ik nog niet wat je hier nou mee kan

Guitarmania
14 juni 2007, 20:18
Klopt!

Je kan er mee bewegen tijdens een akkoord.

Als je een simpele 3-akkoordsblues hebt, dan zijn veel mensen nogal genegen om de hele tijd die X7 maar aan te hameren. Terwijl je die paar maten dat die X7 klinkt heel erg leuk kan spelen door gedurende die maten de X7 op verschillende posities te pakken en zo melodieen te maken etc..

Als je bv op een gegeven moment en in een gegeven maat over een D7 speelt, dan verveel je je dood als gitarist als je steeds maar dat standaard barre-akkoord aanslaat (met root on 6th dan wel 5th string).

De meeste gitaristen kennen hoogstens drie posities waarin ze een akkoord spelen. Veelal zijn dat de posities met de root op de 6, 5 en 4 - snaar. Maar deze kennis geeft je veel meer mogelijkheden om dezelfdse tonen te pakken in verschillende posities.

Ipv drie modussen voor een akkoord heb je er nu een stuk meer bij (3x4=12?: 3 verschillende posities voor de X7 en 3 maal de posities van de frygische en ionische en lokrische positie)). En dat opent melodieze mogelijkheden.

Bottomline van het hele verhaal is eigenlijk dat gitaristen (in tegenstelling tot pianisten) een hevig onderscheid maken tussen solo en akkoorden. Terwijl dat helemaal geen noodzakelijk onderscheid is. Soleren met akkoorden!

Guitarmania
14 juni 2007, 20:22
O, en dat vergeet ik: Als je tijdens de D7-maten zomaar van X naar Y overhubt, dan ben je dus zwaar de D7-feel aan het verklooien. Van D7 gaan naar Em7 is een draai van jewelste, maar een overgang van D7 naar F#m7b5 blijft de D7-feel houden.

En verder: probeer het maar eens op je gitaar. Speel een blues in D7 en goochel wat met die andere X-akkoorden. Als het goed is krijg je nooit het idee dat je aan het akkoordenschema ontsnapt.

gorgasm
14 juni 2007, 20:42
ik mis wel Jimi & peter's reacties

Guitarmania
14 juni 2007, 21:09
ik mis wel Jimi & peter's reacties

En ik mis reacties van lieden waar ik iets van kan leren. Sta alleen maar info te spuien. Tot op zekere hoogte. Verder kom ik niet op dit forum, en ik ben eigenlijk wel uitgeinformatieverstrekt. Redden jullie het verder? Anders in Jimi's trant: Lees een boek. Het barst er van en ze leren je een hoop. En de info is all over the net.

De theorie blaast van deze website af. Daar is niets aan toe te voegen. Enige dat je nu moet doen is je erin verdiepen. En vanaf daar je eigen weg vinden.

Belangrijk: neem de tijd om je in de theorie te verdiepen. Daar hoef je niet bepaald een Einstein voor te zijn. Voor Conservatorium moet je HAVO hebben. Oftewel: al te veel hersencellen is niet nodig. En anders lees je de boel een keer opnieuw.

PS; dat van HAVO is geen belediging. Het tekent slechts dat het in de muziek slechts tot op bepaalde hoogte om theoretische hersencellen gaat. De belangrijkste lading is de pure wil.

Aan het werk!!!

gorgasm
14 juni 2007, 21:59
wat wil je dan leren?
+ ik vermoed wel dat je van de heren iets kan leren :chicken:

taylor
15 juni 2007, 10:16
via internet leer je geen theorie staat vol halve waarheden en eigen visies die het moeilijker maken terwijl het soms echt zo simpel kan zijn .
als je maar kan herkennen/horen/spelen heb je geen woord nodig.

-=JEROEN=-
15 juni 2007, 12:48
mania, dude, geef eens wat voorbeelden, praktische voorbeelden, of beter nog, neem een video op waar je dit uitlegt in opbouwende stappen, dus hoe je eerst een 'gewone' blues speelt, en hoe jij die dan gaat versieren met X en Y akkoorden

zo theoretisch snap ik er geen bal van, omdat ik 't niet naar praktijk kan vertalen

@taylor: praat voor jezelf, jij leert misschien geen theorie van 't internet, omdat jij al die eigen visies moeilijk vindt te interpreteren. ik heb er tot nu toe erg veel aan gehad, zou zelfs zo ver willen gaan als te zeggen dat ik 50% van m'n kennis hier op dit forum heb opgedaan (of via dit forum op andere sites)

gorgasm
15 juni 2007, 15:23
@taylor: praat voor jezelf, jij leert misschien geen theorie van 't internet, omdat jij al die eigen visies moeilijk vindt te interpreteren. ik heb er tot nu toe erg veel aan gehad, zou zelfs zo ver willen gaan als te zeggen dat ik 50% van m'n kennis hier op dit forum heb opgedaan (of via dit forum op andere sites)
ik wil dit ff anders zeggen,
ergens heeft taylor gelijk met wat ie zegt en staat er veel lul rond over jonges die denken het ei gevonden te hebben. Maar dankzij bepaalde leden op dit forum(Jimi, Peter, Tristan enz enz) die de zaken wél goed hebben staan heb ik veel geleerd

-=JEROEN=-
16 juni 2007, 12:08
Maar dankzij bepaalde leden op dit forum(Jimi, Peter, Tristan enz enz) heb ik veel geleerd
precies mijn punt :satisfie:

Guitarmania
17 juni 2007, 01:13
mania, dude, geef eens wat voorbeelden, praktische voorbeelden, of beter nog, neem een video op waar je dit uitlegt in opbouwende stappen, dus hoe je eerst een 'gewone' blues speelt, en hoe jij die dan gaat versieren met X en Y akkoorden

zo theoretisch snap ik er geen bal van, omdat ik 't niet naar praktijk kan vertalen


Video? Ik ben nog uit de tijd van de TDK-bandjes...

De onduidelijkheid komt misschien door de manier waarop ik speel: altijd improviseren. Er zijn bijna geen solo's die ik uit mijn hoofd ken. Ik speel ook nooit 2 x hetzelfde on stage. Wel een zelfde idee of zo, maar verder vrijheid blijheid (in een vaste setting natuurlijk: de boel moet wel staan).

Bij jamsessies merk ik steeds dat gitaristen blues zo standaard begeleiden. Een - pak m beet - C7 pakken ze hoogstens op 2 plaatsen. En dat heb ik ook veel gedaan. Daarna ben ik gaan versieren en melodieren met 9 t/m 13. Vervolgens heb ik de C7 op 5 verschillende posities eigen gemaakt. En nu pak ik de rest van de "Y-akkoorden" erbij. Dat is gewoon heerlijk begeleiden.

Je hoort het alle fusiongitaristen doen. Ik heb een live CD van de Bob Berg/Mike Stern-group ('Games') en daar gaan die gasten helemaal los. Stern loopt maar te schuiven over de hals met dat typische chorusgeluid van um.

Het is voor mij iets nieuws en ik moet er nog leuke trucs uithalen.

Een lekkere lick vind ik altijd die van Robben Ford als ie van C7 naar Em7 gaat: C7 - C#dim7 - D7 - D#dim7 - Em7. Dat gaat weliswaar niet over X en Y maar geeft wel blijk van iets extra's in de begeleiding.

Ander fantastisch gitaarspel in die trant: John Mayor op zijn live CD "Any Given Thursday". De beste gitarist van het moment. Hij soleert super met akkoorden. Echte slowhand.

Guitarmania
17 juni 2007, 02:00
wat wil je dan leren?


Potverdorie Gorgasm, daar heb je me beet... ;-) Dat is de vraag der vragen!

Na 20 jaar de theorie wel zo'n beetje te hebben gezien en gekauwd, zit ik nog steeds te zoeken naar 'inzicht': die ene verhelderende gloeilamp boven je hoofd die maakt dat je alles overziet. Met dat X en Y-akkoord had ik een kleine doorbraak. Het maakte die uitgebreide theorie een stuk handzamer. Compacter.

Ik ben op zoek naar dat soort doorbraken. Een nieuwe point of view. Nieuwe samenhang zien in de theorie.

Ik vraag me ook altijd af: wat weten de Groten wat ik niet weet? Maar ja, je kunt niet vragen "ik ken dat en dat niet", want als je dat vraagt ken je het namelijk al. (Cruijffiaans, geef ik toe...).

In de muziek is ontzettend belangrijk dat je wordt geinspireerd. Daarom raad ik altijd iedereen aan om les te nemen: dan zie je hoe het moet. En dan ga je vragen stellen. Dan zie je het verschil tussen jou en je mentorman. Dat geeft een doel.

-=JEROEN=-
17 juni 2007, 10:46
Bij jamsessies merk ik steeds dat gitaristen blues zo standaard begeleiden. Een - pak m beet - C7 pakken ze hoogstens op 2 plaatsen. En dat heb ik ook veel gedaan. Daarna ben ik gaan versieren en melodieren met 9 t/m 13. Vervolgens heb ik de C7 op 5 verschillende posities eigen gemaakt. En nu pak ik de rest van de "Y-akkoorden" erbij. Dat is gewoon heerlijk begeleiden.
hoe pak je die 5 C7 akkoorden?

schrijf eens wat uit met wat Y-akkoorden erin

gorgasm
17 juni 2007, 11:48
je spreekt over blues, ik vind dit een prachtige!
http://www.youtube.com/watch?v=g0EVV8WNTfg

Als er iemand iets nuttigs kan over zeggen zit ik op de eerste rij om het te horen! Welke scales gebruikt ie bv als ie shred enz.

en gooi es wat X Y vb's guitarmania

verder heb ik nog een schitterend idee(volgens mijn opinie toch)Met een paar spreken we af(3,4,5 man ofzo) ergens. Met n gitaar(accoustisch) of een piano liefst(al wordt dit wel moeilijk) waar iemand die de zaken wél goed op zaken heeft ons dingen uitlegd.

Wie is hier voor te vinden, maw wie wil t uitleggen?
Of sta ik alleen?

(moest dit op veel belangstelling rekenen dan wordt het ingedeeld in categorieen; een master moet bv niet aan iemand uitleggen hoe je n A akkoord maakt, dat kan een ander ook wel)

Ik ben benieuwd.

-=JEROEN=-
17 juni 2007, 12:03
zit weinig verhaal in, maar wel een hele hoop gave licks

ik hoorde voornamelijk pentatonisch ladders voorbij komen, met hier en daar wat aanvullingen (ionisch, mixolydisch en harmonisch en een enigmatische ladder volgens mij)

Guitarmania
17 juni 2007, 15:51
hoe pak je die 5 C7 akkoorden?

schrijf eens wat uit met wat Y-akkoorden erin

1:

x
1
3
2
3
x

2:

3
5
3
5
3
x

3:

6
5
5
5
7
x

4:

8
11
9
8
10
8

5:

12
11
12
10
x
x

Guitarmania
17 juni 2007, 16:15
Hmm, een dingetje dat ik net pielemoos op de gitaar:

C7:

1:

x
5
3
5
3
x

2:

x
8
7
8
7
x

3:

6
5
5
5
7
x

4:

8
11
9
8
10
8

en dan naar F7:

1:

3
5
3
5
3
x

2:

6
5
5
5
x
6

3:

6
5
5
5
x
5

4:

x
5
5
5
x
3

5:

1
4
2
1
3
1

Guitarmania
17 juni 2007, 22:04
je spreekt over blues, ik vind dit een prachtige!
http://www.youtube.com/watch?v=g0EVV8WNTfg

Als er iemand iets nuttigs kan over zeggen zit ik op de eerste rij om het te horen! Welke scales gebruikt ie bv als ie shred enz.


Lekker! Agressief! Strak! Wat hierover te zeggen? Wel;

1. tapping: klinkt altijd fantatisch. Om dat onder de knie te krijgen zou ik eens Get the Funk Out van Nuno analyseren. En wat ideetjes van hem jatten.

Met tapping pak ik links een penta en rechts een andere penta. Voor tapping is het erg goed om kennis over je hals te hebben.

2. Repeat licks: Altijd heerlijk aan het einde van je solo. Net als Mark Knoflook aan het einde van zijn tweede solo over Sultans. Als je niet meer weet wat je moet, kun je er altijd op terugvallen. Zie:

http://www.ultimate-guitar.com/lessons/soloing/repeat-licks_for_soloing.html

3. maximale rechterhandsnelheid. Belangrijk om te ontwikkelen. Geeft je de mogelijkheid om in elk tempo je licks te spelen.

-=JEROEN=-
18 juni 2007, 11:42
ik heb ze effe naast elkaar gezet


e+-------6--8---12----------------+
B+-1--5--5--11--11----------------+
G+-3--3--5--9---12----------------+
D+-2--5--5--8---10----------------+
A+-3--3--7--10--------------------+
E+----------8---------------------+
allemaal C7

e+-------6--8---3--6--6-----1-----+
B+-5--8--5--11--5--5--5--5--4-----+
G+-3--7--5--9---3--5--5--5--2-----+
D+-5--8--5--8---5--5--5--5--1-----+
A+-3--7--7--10--3-----------3-----+
E+----------8------6--5--3--1-----+

e+----------------3--6--8--12-----+
B+-1--5--8--11----1--5--8--11-----+
G+-3--5--9--12----3--5--9--12-----+
D+-2--5--8--10----2--5--8--10-----+
A+--------------------------------+
E+-3--6--8--12--------------------+
C7 block chords

en ik heb nog wat toegevoegd voor je, iets wat ik bij jazzles geleerd hebt: block chords

Guitarmania
18 juni 2007, 19:45
Wat zijn blockchords?

Guitarmania
18 juni 2007, 20:24
ik heb ze effe naast elkaar gezet


e+-------6--8---12----------------+
B+-1--5--5--11--11----------------+
G+-3--3--5--9---12----------------+
D+-2--5--5--8---10----------------+
A+-3--3--7--10--------------------+
E+----------8---------------------+
allemaal C7

e+-------6--8---3--6--6-----1-----+
B+-5--8--5--11--5--5--5--5--4-----+
G+-3--7--5--9---3--5--5--5--2-----+
D+-5--8--5--8---5--5--5--5--1-----+
A+-3--7--7--10--3-----------3-----+
E+----------8------6--5--3--1-----+

e+----------------3--6--8--12-----+
B+-1--5--8--11----1--5--8--11-----+
G+-3--5--9--12----3--5--9--12-----+
D+-2--5--8--10----2--5--8--10-----+
A+--------------------------------+
E+-3--6--8--12--------------------+
C7 block chords

en ik heb nog wat toegevoegd voor je, iets wat ik bij jazzles geleerd hebt: block chords

Juistum, en dat tweede stuk is dus iets met X -akkoorden... een klein voorbeeldje.

De BC's heb ik door. C7'ns met lopende bass(?)

Een leuke die ik ooit heb geleerd:

1:
G7

2:

x
x
5
3
x
5

3:

x
x
6
5
x
6

4:

x
x
7
5
x
7

5:

C7

-=JEROEN=-
19 juni 2007, 11:14
De BC's heb ik door. C7'ns met lopende bass(?)
ja zou kunnen, maar dat bedoel ik niet

blockchords gebruik je om chord melodie te maken:

3x443x x5545x xx5432 x5545x met als melodielijn: d e fis e

xx2433 xx4435 xx5777 xx4435 met als melodielijn: g a b a

ErikE
19 juni 2007, 23:17
Paar voicings uitgewerkt, wel vrij dramatisch maar vooruit:

C13 - C#dim(b13) - Dmi11 - D# 6/9 als volgt:

e---------------------
B--10--10-8----8----8
G--10---9-9---10---10
D---8---8-8---10---10
A---x---x-x----x----x
E---8---9-9---10---11

Je zou het dan verder als een soort Jazz-turnaround kunnen afmaken:

Bbmaj13 - A7b13 - Dmi9 - G13 (of zelfs F+?)

Gr. Erik

*Edit: had 1 en ander na enkele biertjes getypt, ik bedoelde het zoals het nu staat*

-=JEROEN=-
19 juni 2007, 23:57
hahaha, ik was allang weer vergeten waar we het hier eigenlijk over hadden

bedankt erik, maar ik zoek toch iets luchtigers

C11 (8x876x) - Bbmaj7 (6x776x) maar dan een andere Bb

ik wil dat dorische karakter van de C11 versterken/uitbreiden

en 7x799x = C11 ???
(zou ik eerder als B13 zien in dit verhaal, en dus absoluut niet dorisch http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif)

ErikE
20 juni 2007, 21:13
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met het Dorische effect van C11, Als ik C11 en Bbmaj7 zie lijkt me dat V-IV in F. Dan krijg je Gmi dorisch. Het lastige van de twee akkoorden die je wilt hebben is dat jouw vorm van C11 feitelijk "Bb over C" is, een zgn. popdominant. Dan krijg je dus Bb/C - Bbmaj7.(Eigenlijk 2x Bb) Misschien dat je op de volgende manier het iets interessanter kunt maken:

e----------
B---6---5--
G---7---5--
D---8---5--
A---x---x--
E---8---6--

Bb/C - C/Bb (Hmm ziet er in akkoordsymbolen ook leuk uit...)
( C11 )-( Bb6/9(#11) )

Dan gebruik je de kenmerkende noot van G dorisch (e) over Bb.

Als je héél iets anders bedoelt hoor ik het wel!

Guitarmania
21 juni 2007, 00:22
Ja, dat dorische effect van de C11 is mij ook nog steeds niet helemaal duidelijk. Ik zou dan toch spreken van Cm11 ook al is die b3 op de gitaar in die positie niet goed mogelijk qua fysiek. C11 is toch meer de V. De C11 is niet helemaal hetzelfde als de Bb/C. Dat zit um in de g van C11.

Ik zou - om het dorisch effect van Cm11 te vergroten - de es spelen in de bas:

3 (5)
3 (9)
3 (b7)
3 (11)
6 (b3)
x

Over die Cm11 klinkt trouwens de pentaladder van Gmineur errug goed.

taylor
21 juni 2007, 10:27
dat was mij ook niet duidelijk wat die daar mee bedoelt dat dorische karakter...
uitgebreide akkoorden behoren tot 3 groepen dominant,majeur,mineur.

(C)11 en (C)13 akkoorden zijn uit dominant familie.

zo zie ik zelf akkoorden trouwens behorende tot een groep.

ReinoutV
21 juni 2007, 12:38
Ik vind het een beetje raar dat hier over een C11 wordt gesproken. Dit akkoord bestaat in deze vorm eigenlijk niet. De greep 8x876x heet Bb/C of C9sus4. Een 11 in een akkoord zonder terst noem je altijd een sus4! In een mineur akkoord kan een 11 wel, bijv Cm11: 8x8866. Bij majeur akkoorden kom je de 11 amper tegen, omdat deze wringt met de grote terts. Natuurlijk zijn deze regels om gebroken te worden en vind ik een F#7add11 wel lekker klinken: 244300.

Het 9sus4 akkoord (ook wel 4 over 5 genoemd, gezien de trappen) wordt in de popmuziek veel als 'dominant' gebruikt naar 1. Ik hoor hier geen dorisch in, maar dat komt voornamelijk omdat in jullie voicings geen terts zit. Probeer ook deze versie van Cm11 (Cmadd4) eens: x3334x.

-=JEROEN=-
21 juni 2007, 14:48
ik heb ff snel een vb in elkaar geflanst

http://media.putfile.com/C11-Dorian

let dus maar niet op hoe ik speel, maar op wat ik speel

dit is toch C dorisch?

Guitarmania
21 juni 2007, 15:00
Ja, maar dus vanuit Cm11 feel (met een f in de melodie hoor ik). Das iets anders dan C11.

-=JEROEN=-
21 juni 2007, 15:09
ik speel dit over 8x876x en dan is geen Cm11

edit: je hebt gelijk, eigenlijk suggereer ik 868766 door die es in mn solo

Guitarmania
21 juni 2007, 19:45
Nee, das idd Bb/C.

Klonk goud trouwens, Jeroen!

-=JEROEN=-
22 juni 2007, 02:01
en wat is dan een Bb/C ?

een Bb met een c in de bas ?

dus Bbadd9 ?

en klinkt het dus niet dorisch maar ionisch ?

ik ben in de war

ErikE
22 juni 2007, 10:23
Ja, is inderdaad een Bb met een C als basnoot.

En nee, het is geen Bbadd9...
De naam zegt het al, "de negen toevoegen". De negen zit dus een octaaf + grote secunde (none) boven de grondtoon, niet eronder.


En dat wordt inderdaad Bb Ionisch.

ReinoutV
22 juni 2007, 12:18
Zoals ErikE al meldde is dat een Bb drieklank met een C in de bas. Dit hoeft niet ionisch te zijn. Deze komt je vaak tegen als 4e trap met de 5e trap in de bas (in de toonsoort F), dan 'moet' je er lydisch over spelen. Dan ben ik de laatste tijd sowieso fan van lydisch aan het worden, die #11 heeft iets... Als je Bb als 5e trap gebruikt (in de toonsoort Eb), dan zal je er mixolydisch over kunnen spelen. Je komt het niet zo vaak tegen, maar het kán wel, net als de 1e trap met de 2 in de bas (in de toonsoort Bb).

Het grappige is dat Bb/C, vanuit de bastoon gezien, geen terts heeft (C9sus4). Dat geeft jou als solist de ruimte om je eigen keuzes te maken. Vertrouw hierbij natuurlijk op je oren.

-=JEROEN=-
22 juni 2007, 12:39
door die c in de bas klinkt het voor mij als een C akkoord

echter de overige tonen zorgen er voor dat ik in Bb majeur wil soleren

dus ik dacht 1 + 1 = 2 en soleer ik dus in C dorisch

het klinkt echter veel te opgewekt, dus ionisch (waarschijnlijk)

hoe is 't zo:

http://media.putfile.com/coz-it-just-aint-so

zo klinkt het toch wel aardig dorisch? of niet?

en ja ik weet het, Reason zuigt :stop:


edit: hahaha wat een sukkeltje ben ik toch soms, tuurlijk is dit niet dorisch, nou is 't gewoon mineur (aeolisch), Bb/C als V en Cm als VI, pfff

wat kan ik nou bij Bb/C spelen, om m'n solo dorisch te laten klinken?
heb ik dan persee een C met een a er in nodig?

ik kom er niet uit, ik hoor iets, maar weet niet wat?!

-=JEROEN=-
22 juni 2007, 13:18
ok, vergeet dat dorische

nieuwe vraag

ik speel Bb/C (8x876x) en speel daar Bb majeur ladder over:

http://media.putfile.com/C11-Dorian

welke akkoorden passen hier nog meer bij?

en dan bedoel ik akkoorden waarbij ik in dezelfde toonladder kan blijven spelen, en de funky feel behoud

Guitarmania
22 juni 2007, 17:48
Vlgs. mij gebruik je Bb-ionisch in dit fragment. Daar kun je dus alle laddereigen akkoorden over gooien. Je kunt de Bb/C ook als andere dan Bb-ionische trap zien. Bijvoorbeeld Bb-lydisch of mixo. Maar in Bb-ionisch is C een dorisch akkoord. In Bb-lydisch is de C een dom-sept. (V) en in Bb-mixo is de C een eolische mineur (VI). Maar je zou de Bb/C ook kunnen zien als eerste trap Melodisch Mineur: Dan is de C een susb9 (II HM). And so on...

Guitarmania
22 juni 2007, 17:50
Jeroen, hoe neem jij trouwens geluidsfragmenten op? Is jouw gitaar naar je compu gelinkt?

Guitarmania
22 juni 2007, 17:57
PS, een leuke als Bb-lydisch:

Bb/C - C7b13
Fm7 - Bb7

Ebmaj7/C - Bb/C
Fm7 - Eb/G - Abmaj7 - Ab/Bb

Bb/C
etc.

Guitarmania
22 juni 2007, 18:02
Hoewel je over dat 'lydisch' van mening kunt verschillen ... ;-)

Guitarmania
22 juni 2007, 18:20
PS, een leuke als Bb-lydisch:

Bb/C - C7b13
Fm7 - Bb7

Ebmaj7/C - Bb/C
Fm7 - Eb/G - Abmaj7 - Ab/Bb

Bb/C
etc.

Sorry, is duidelijk Bb-mixo...

Guitarmania
22 juni 2007, 18:21
Sorry, is duidelijk Bb-mixo...

Met een kleine modulatie op de C7b13 om naar F te gaan...

-=JEROEN=-
22 juni 2007, 18:56
als ik met deze PC opneem, doe ik dat met een simpele desktop mic, je weet wel zo'n ding voor MSN enzo

m'n andere PC heb ik speciaal gebouwd voor 'echte' opnamens, maar m'n netwerk verbinding doet 't weer eens niet, dus wat ik daar opneem kan ik hier niet laten horen

trouwens wel grappig, ik vraag om andere akkoorden bij Bb/C in Bb majeur en jij komt met mixo en lydische dingen aan zetten :listen:

trouwens wat dacht je van Bb/C - Gm7

lekker voor de hand liggend, maar daardoor niet minder mooi

oh en nogmaals, bij niet standaard akkoorden (C7b13, Ebmaj7/C bijv) graag voicing er bij vermelden

dank u

Guitarmania
22 juni 2007, 19:11
trouwens wel grappig, ik vraag om andere akkoorden bij Bb/C in Bb majeur en jij komt met mixo en lydische dingen aan zetten :listen:


Bb-Mixo en Bb-lydisch zijn toch ook majeur?

Guitarmania
22 juni 2007, 19:13
trouwens wat dacht je van Bb/C - Gm7

lekker voor de hand liggend, maar daardoor niet minder mooi


Hartstikke mooi. Ik hoor ook een vraag naar Abmaj7 na die Gm7.

Guitarmania
22 juni 2007, 19:16
oh en nogmaals, bij niet standaard akkoorden (C7b13, Ebmaj7/C bijv) graag voicing er bij vermelden

dank u

Is wel een hoop werk steeds Jeroen. Ik wil mensen ook niet dwingen tot bepaalde vingerposities. Een C7b13 is ... een C7b13. Maakt niet uit waar je hem pakt.

Guitarmania
22 juni 2007, 19:20
als ik met deze PC opneem, doe ik dat met een simpele desktop mic, je weet wel zo'n ding voor MSN enzo

m'n andere PC heb ik speciaal gebouwd voor 'echte' opnamens, maar m'n netwerk verbinding doet 't weer eens niet, dus wat ik daar opneem kan ik hier niet laten horen


Tell me more! Ik heb net gepost bij Recordings / opnametechniek, maar als jij het me nu kan vertellen ... graag! Wat voor ding is dat van MSN? (sorry: ikke digibeet...). Waar koop je die?

Guitarmania
22 juni 2007, 19:24
Hartstikke mooi. Ik hoor ook een vraag naar Abmaj7 na die Gm7.

Of naar Ab/Bb... lekker schuiven met X/2's...

Guitarmania
22 juni 2007, 19:42
Is wel een hoop werk steeds Jeroen. Ik wil mensen ook niet dwingen tot bepaalde vingerposities. Een C7b13 is ... een C7b13. Maakt niet uit waar je hem pakt.

Oke dan ... ;-(

Bb/C:

x
6
7
8
x
8

C7b13:

x
9
9
8
x
8

Fm7:

x
9
8
10
8
x

Bb7:

7
7
8
7
9
7

Ebmaj7/C


x
8
7
8
x
8

Bb/C:

x
6
7
8
x
8

Fm7:

1
1
1
1
3
1

Eb/G:

3
4
3
x
x
3

Abmaj7:

x
4
5
5
x
4

Ab/Bb:

x
4
5
6
x
6

Guitarmania
22 juni 2007, 20:11
En dat speel ik dan als volgt (waarbij ik de "I" als maatteken gebruik):

I Bb/C - - - I C7b13 - - - I
I Fm7 - - - I Bb7 - - - I

I Ebmaj7/C - - - I Bb/C - - - I
IFm7 - Eb/G - I Abmaj7 - Ab/Bb - I

In jouw ritme.

-=JEROEN=-
23 juni 2007, 02:38
samengevat


e+----+----+----+----++----+----+-1-3-+-----+
B+-6--+-9--+-9--+-7--++-8--+-6--+-1-4-+-4-4-+
G+-7--+-9--+-8--+-8--++-7--+-7--+-1-3-+-5-5-+
D+-8--+-8--+-10-+-7--++-8--+-8--+-1---+-5-6-+
A+----+----+-8--+----++----+----+-----+-----+
E+-8--+-8--+----+-7--++-8--+-8--+-1-3-+-4-6-+

sommige akkoorden pak ik net iets anders

ik ben het trouwens niet met je eens dat iedere C7b13 hetzelfde is, voicing is voor mij heel belangrijk, de ene Cmaj7 is de andere niet: x32000 klinkt totaal anders als xx5557

dus bedankt voor het uitschrijven :hippie:

-=JEROEN=-
23 juni 2007, 02:50
voor de volledigheid


e+----+----+----+----++----+----+-1-3-+-----+
B+-6--+-9--+-9--+-7--++-8--+-6--+-1-4-+-4-4-+
G+-7--+-9--+-8--+-8--++-7--+-7--+-1-3-+-5-5-+
D+-8--+-8--+-10-+-7--++-8--+-8--+-1---+-5-6-+
A+----+----+-8--+----++----+----+-----+-----+
E+-8--+-8--+----+-7--++-8--+-8--+-1-3-+-4-6-+
Bb/C Fm7 Ebmaj7/C Fm7 Abmaj7
C7b13 Bb7 Bb/C Eb/G Ab/Bb

-=JEROEN=-
23 juni 2007, 14:17
Tell me more! Ik heb net gepost bij Recordings / opnametechniek, maar als jij het me nu kan vertellen ... graag! Wat voor ding is dat van MSN? (sorry: ikke digibeet...). Waar koop je die?
in een computer/electronica zaak

http://www.pcparts.hu/shop/images/genius%20MIC-01A-high1.jpg

het voordeel van deze mics is dat ze heel veel geluid opvangen (omdat ze bedoelt zijn voor spraak) en ze relatief goedkoop zijn (mijne was 10 euro)

mic plug je direct in je geluidskaart (mic ingang, duh), in mijn geval een heel goedkoop 12 euro kaartje van sweex

en dan opnemen met CoolEditPro ofzo

(check je PM (http://www.gitaarnet.nl/forum/private.php?))

Guitarmania
24 juni 2007, 17:03
Oke thanx!

PM = replied.

Jeroensnake
24 juni 2007, 20:50
Ik zie altijd steeds maar weer van die PM dingen enzo. Kan iemand mij dat uitleggen. Muziek snap ik een beejte, maar je hebt echt les nodig om eerst dit forum te begrijpen, voordat je uberhaupt hier iets mee kunt doen wat ten goede komt van je muziek-kunde. Is de techniek hier zo slechts dat je per se op het algemene forum moet vermelden als je iemand persoonlijk zo'n PB-ding stuurt ?! (ikke ook een beetje digi-beet). Ik zit voor deze vraag toch niet in het verkeerde subforum he? (heet dat hier zo; sub-forum?). Ik haal de termen discussie en onderwerp ook altijd door elkaar. Bovendien ben ik geneigd om lange post te schrijven (schijnt dat korte niet gewaardeerd worden, laat staan getolereerd via de regels enzo), dus dan vergeet ik weer halverwege, of tegen het einde, waarover mijn eigen post gaat, laat staan het onderwerp. By the way; weet iemand nog een goede MIC (ik heb 'n M-audio geluidskaart met een break-out box. Kleine jack-plugs passen er niet in, ze lijken een slagje - eh, slaG - groter). Is een MSN(c) MIC goed, of moet ik dan ook nog een voor-versterker aanschaffen? Alvast erug debankt voor alle info!


______________
Ja, maar waar
staat dat ?!

-=JEROEN=-
24 juni 2007, 21:39
over forum regels gesproken

jouw post is wat ze noemen off-topic

als je vragen hebt over microfoons enzo
http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?f=26

als je vragen hebt over hoe een PM werkt
http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?f=21

heb je vragen over speeltechnieken en/of theorie dan zit je goed hier

maar nu we toch al off-topic zijn, wat bedoel je? zijn mini-jacks te groot, of zijn je ingangen van je geluidskaart te groot? wat past er wel in?

trouwens, tis handiger om dit in recording (http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?f=26) te vragen en dan hier een link plaatsen als je een antwoord van mij daar wilt hebben (ik kom zelden in dat subforum)

Guitarmania
25 juni 2007, 16:48
Ik zie altijd steeds maar weer van die PM dingen enzo. Kan iemand mij dat uitleggen. Muziek snap ik een beejte, maar je hebt echt les nodig om eerst dit forum te begrijpen, voordat je uberhaupt hier iets mee kunt doen wat ten goede komt van je muziek-kunde. Is de techniek hier zo slechts dat je per se op het algemene forum moet vermelden als je iemand persoonlijk zo'n PB-ding stuurt ?! (ikke ook een beetje digi-beet). Ik zit voor deze vraag toch niet in het verkeerde subforum he? (heet dat hier zo; sub-forum?). Ik haal de termen discussie en onderwerp ook altijd door elkaar. Bovendien ben ik geneigd om lange post te schrijven (schijnt dat korte niet gewaardeerd worden, laat staan getolereerd via de regels enzo), dus dan vergeet ik weer halverwege, of tegen het einde, waarover mijn eigen post gaat, laat staan het onderwerp. By the way; weet iemand nog een goede MIC (ik heb 'n M-audio geluidskaart met een break-out box. Kleine jack-plugs passen er niet in, ze lijken een slagje - eh, slaG - groter). Is een MSN(c) MIC goed, of moet ik dan ook nog een voor-versterker aanschaffen? Alvast erug debankt voor alle info!


______________
Ja, maar waar
staat dat ?!

Vlgs. mij valt het wel mee met de techniek hier. Hoewel je kennelijk niet ziet of iemand je een PM hebt gestuurd als ie dat op het forum niet even meldt. Maar je kunt ook leesbevestigingen vragen zag ik. Ik weet niet of je dan een extra melding krijgt. Ik persoonlijk check niet elke dag mijn PM's.

-=JEROEN=-
26 juni 2007, 12:44
laten we terug ON-topic gaan

ik speel nu een tokkeltje met bes - d - f en een baslijn met c en g

hoe zou je dit karakteriseren? welke modus(sen)?

Jeroensnake
26 juni 2007, 15:09
Vlgs. mij valt het wel mee met de techniek hier. Hoewel je kennelijk niet ziet of iemand je een PM hebt gestuurd als ie dat op het forum niet even meldt. Maar je kunt ook leesbevestigingen vragen zag ik. Ik weet niet of je dan een extra melding krijgt. Ik persoonlijk check niet elke dag mijn PM's.
Oh, vandaar. Ik ben fora gewend waar je zo'n pop-up krijgt (of in ieder geval een soort van melding) als iemand een PB gestuurd heeft. Leek mij dus een beetje dubbelop om tevens zelf een melding op het forum te plaatsen.

"een tokkeltje met bes - d - f en een baslijn met c en g"

Ehmmm, F ionisch ( f g a bes c d e f ) ?
Omdat je eindigt op een f (klinkt als einde/thuis). Akkoorden zouden dan Bes, Dmin, F, C en Gm kunnen zijn. In dit geval functioneert c als dominant (leid gevoelsmatig terug naar grondtoon f)

Maar als je de nadruk meer op g (als grondtoon) legt, dan zou het ook een dorische modus kunnen zijn ( g a bes c d e f g ), waarin de d als dominant functioneert.

Ziet iemand nog een modus om deze noten in te passen ... ?

__________________
Ionischts meer, ben
niet in de stemming
al dat ge-dorisch, ik
wordt er helemaal
lydisch fan, you
C ?

Guitarmania
26 juni 2007, 19:04
"een tokkeltje met bes - d - f en een baslijn met c en g"

Ehmmm, F ionisch ( f g a bes c d e f ) ?
Omdat je eindigt op een f (klinkt als einde/thuis). Akkoorden zouden dan Bes, Dmin, F, C en Gm kunnen zijn. In dit geval functioneert c als dominant (leid gevoelsmatig terug naar grondtoon f)

Maar als je de nadruk meer op g (als grondtoon) legt, dan zou het ook een dorische modus kunnen zijn ( g a bes c d e f g ), waarin de d als dominant functioneert.

Ziet iemand nog een modus om deze noten in te passen ... ?


Ik zie nog ruimte voor een es. Dan zit je in Bes-ionisch.

ErikE
26 juni 2007, 19:16
Ik hoor er ook wel gewoon Bb Ionisch in.
Als je Bb-D-F als drieklank vasthoudt op de G-B-e snaar (3-3-1) en je speelt als bas: Bb - G - Eb - C

I VI IV I ("drop2')
Krijg je: Bb - Gmi7 - Ebmaj9 - Bb/C

-=JEROEN=-
28 juni 2007, 02:01
zoals ik al eerder vermelde, ik speel hierover C dorisch en G aeolisch (vanuit Bb majeur dus)

koella
2 juli 2007, 00:12
Gewoon les gaan nemen Jeroen, dan worden al die rare gedachtenkronkels van je op gelost !:satisfie:

Wat kun jij doorzeuren over dingen die een bekwaam leraar je in een paar uurtjes kan leren.

-=JEROEN=-
2 juli 2007, 10:11
yup, je heb helemaal gelijk, weet jij een goeie in de buurt van rotterdam?

Tristan
2 juli 2007, 15:56
Jeroen,

Ik denk dat je als je de harmonie van het een na laatste en de melodie van het laatste voorbeeld bij elkaar voegt ongeveer hebt wat je bedoelt...

Bijvoorbeeld met C pedalbass:
Bb/C -> Eb/C (Cmi7)

Bb/C: 8x876x
Eb/C: 8x888x (Cmi7)

Als je op de C een dorische klank zoekt dan moet je in ieder geval ofwel in de begeleiding danwel in de melodie een a hebben zitten, probeer het maar eens uit, de a werkt prima over deze progressie...

Als je de a in de begeleiding wil hebben en toch van C pedalbass uit wil gaan zou je deze progressie kunnen proberen...

Eb/C -> F/C

Eb/C: 8x888x (Cmi7)
F/C: 8x101010x

Natuurlijk kan je deze progressies ook combineren, dan nog kan je het allemaal in C dorisch blijven en horen en zien, of niet natuurlijk, maar dat is een keuze...
Je kan in dit geval in principe elke voicing van Bb (bb-d-f), Eb (eb-g-bb) en F (f-a-c) gebruiken over de C pedalbass om een dorisch klankkarakter te suggereren...

-=JEROEN=-
3 juli 2007, 00:33
kijk daar heb ik wat aan, bedankt voor je heldere uitleg :hippie:

sebass
3 juli 2007, 11:36
Video? Ik ben nog uit de tijd van de TDK-bandjes...

De onduidelijkheid komt misschien door de manier waarop ik speel: altijd improviseren. Er zijn bijna geen solo's die ik uit mijn hoofd ken. Ik speel ook nooit 2 x hetzelfde on stage. Wel een zelfde idee of zo, maar verder vrijheid blijheid (in een vaste setting natuurlijk: de boel moet wel staan).

Bij jamsessies merk ik steeds dat gitaristen blues zo standaard begeleiden. Een - pak m beet - C7 pakken ze hoogstens op 2 plaatsen. En dat heb ik ook veel gedaan. Daarna ben ik gaan versieren en melodieren met 9 t/m 13. Vervolgens heb ik de C7 op 5 verschillende posities eigen gemaakt. En nu pak ik de rest van de "Y-akkoorden" erbij. Dat is gewoon heerlijk begeleiden.

Je hoort het alle fusiongitaristen doen. Ik heb een live CD van de Bob Berg/Mike Stern-group ('Games') en daar gaan die gasten helemaal los. Stern loopt maar te schuiven over de hals met dat typische chorusgeluid van um.

Het is voor mij iets nieuws en ik moet er nog leuke trucs uithalen.

Een lekkere lick vind ik altijd die van Robben Ford als ie van C7 naar Em7 gaat: C7 - C#dim7 - D7 - D#dim7 - Em7. Dat gaat weliswaar niet over X en Y maar geeft wel blijk van iets extra's in de begeleiding.

Ander fantastisch gitaarspel in die trant: John Mayor op zijn live CD "Any Given Thursday". De beste gitarist van het moment. Hij soleert super met akkoorden. Echte slowhand.


Mijn excuses voor het aanhalen van een oude post, maar ik heb misschien een leuk idee voor je. Kijk in je eentje soleren is redelijk saai (ook geen begeleiding van backingtrack) en kun je dus inderdaad akkoorden en solo combineren. Ik heb een keer een Fake book gekocht, daar staan de akkoorden van de liedjes in samen met de melodielijn. Wat ik dan doe is kijken naar de noten in de melodielijn en die als hoogste toon in het akkoord verwerken. Nu kun je gewoon het akkoord nemen dat er boven staat aangegeven en daar toevoegingen mee maken, maar dat klinkt redelijk duf. Het is dus de truc om de melodielijn te verwerken in een hele reeks akkoorden die je allen maar een keer aanslaat. Daar tussen kun je met slides van akkoorden de melodielijn opleuken. Let op voor die akkoorden zijn natuurlijk altijd meerdere mogelijkheden dus luister goed en denk ook een beetje na wat logisch is. Het belangrijkste is hier het pakken van akkoorden op verschillende plekken zodat tonen uit de melodielijn boven (als hoogste toon) komen te liggen.

Hmm ik denk dat dit wat onoverzichtelijk wordt maar ik zal als ik tijd heb wel even een voorbeeld geven. Ik heb namelijk een keer een nieuw arrangement gemaakt van "fly me to the moon" waar ik niet geheel ontevreden over ben.

Eerste maat ipv Am7:
Am7 (VII) Am7add9 (V) C6 (III) C (III)

Tweede maat over Dm7:
Dm7 (V) Dm7add11 Fmaj7 (VIII) Fmaj7 (hoge c)

Derde maat over G7:
G7 G9 E7#9 E7b9 (VII)

etc.

sebass
3 juli 2007, 14:33
Ik heb hier even een voorbeeldje gemaakt. Beetje crappy ik weet het.

Fly me to the moon chord example (http://media.putfile.com/Fly-me-to-the-moon-chord-example)

Tristan
3 juli 2007, 18:07
kijk daar heb ik wat aan, bedankt voor je heldere uitleg :hippie:

Euh, graag gedaan, maar was het wat je zocht?

-=JEROEN=-
3 juli 2007, 21:08
Euh, graag gedaan, maar was het wat je zocht?
weet je, dit is zo moeilijk voor mij

als ik Bb/C - Eb/C speel, dan klinkt het de ene keer als I - IV (in Bb) en dan weer als V - I (in Eb), en als ik er over soleer, speel ik Bb mixolydisch, althans zo klinkt het: vrolijk met een licht weemoedige bijklank (b7)

grappig genoeg, als ik dan Eb/C en F/C speel, dan soleer ik wel in Bb majeur maar klinkt het weer mixolydisch (Eb lydisch naar F mixolydisch)

dus tja, ik heb er wel wat, in zoverre dat ik nog steeds niet het dorische te pakken heb wat ik zocht, maar jouw suggesties hebben mij duidelijk gemaakt dat C11 (Bb/C) misschien wel helemaal geen C maar Bb of F is, en dat ik daarom steeds op de majeur modussen (mixo) uit kom, ipv mineur (dori)

om te proberen heb ik dus iets gemaakt in C mineur:

Ab/C (x3654x) - Csus2 (x3553x) wat je ook zou kunnen zien als Gm/C (x3533x) en dit klinkt echt donker, de tranen lopen bijna over je wangen, hahah, typisch mineur in mijn oren

tja, nou heb ik alleen nog niets dat echt dorisch klinkt

weet iemand misschien een ander voorbeeld van iets dat echt heel typerend dorisch klinkt?

Tristan
3 juli 2007, 21:56
Jeroen,

Volgens mij ben je nu teveel met theorie bezig, gewoon spelen wat je hoort...
Eb/C was slechts een benaming om aan je duidelijk te maken dat hier een Eb drieklank over een C pedalbass gespeeld wordt, de officiele akkoordnaam is gewoon Cmi7, dus F/C naar Eb/C is gewoon F/C naar Cmi7...
Het is dus helemaal niet logisch dat je Eb/C dan ineens als Lydisch gaat horen, dit is typisch een Dorische klank/vamp vanwege de a in F/C...
Meer Dorisch dan dit ga je het echt niet krijgen, of je moet het hele ding versimpelen en gewoon Cmi6 spelen...

Overigens kan je deze methode voor alle verschillende modi gebruiken...
In elke kerktoonladder zitten drie majeur drieklanken en er is er altijd eentje die de karakteristieke toon uit de ladder benadrukt...

Neem bijvoorbeeld C Phrygisch: c db eb f g ab bb
Db (db-f-ab)
Eb (eb-g-bb)
F (f-a-c)

db (b2) is hier de karakteristieke toon, zoals je ziet/weet zit deze in de Db majeur drieklank, dit is bijvoorbeeld dan een leuke progressie om de Phrygische klank te benadrukken:
Db/C -> Eb/C (Cmi7 dus)

Db/C: 8x11109x
Eb/C: 8x888x

Dit kan je voor iedere trap van Ionisch zo doen, als je een tapeje maakt waarop al deze vamps voorbij komen dan heb je een fantastische manier om je gehoor te trainen om de verschillende modi te herkennen en erop te soleren/improviseren...

koella
4 juli 2007, 00:24
weet iemand misschien een ander voorbeeld van iets dat echt heel typerend dorisch klinkt?

Wat denk je van "the house of the rising sun" of anders "greensleeves" ?
Om maar eens wat uit de oude doos te toveren.

-=JEROEN=-
4 juli 2007, 02:45
hoe moet ik de house of the rising sun zien dan ?

Am C D F
II IV V bVII (in G majeur) ?

waarom is dit dorisch ?

en hoe zit dat dan met de E en E7 ?

of moet ik dit zien als:

A dorisch = a b c d e fis g
Am = a c e = I
C = c e g = III
D = d fis g = IV
F = f a c = ? (geleend uit A natural?)
E (7) = e gis b (d) = ? (geleend uit A harmonic?)

Jimi Hendrix
4 juli 2007, 09:22
House of the rising sun staat in Am.
D is dan een dorische vierde trap.
Uit natuurlijk mineur leen je niet, dat is juist waar je vanuit gaat.
het D-akkoord is geleend uit A dorisch, zoals gezegd.

de E (ik heb dit volgens mij al eerder gezegd... :hippie: ) is de gewone vijfde trap in mineur.
nogmaals: I II III IV VI zijn uit natuurlijk mineur
V en VII uit harmonisch mineur (vanwege de leidtoon)
als je dus V in mineur bedoelt, is dat een dominant septiemakkoord.
Anders moet je Veolisch ofzo schrijven.

erwin_ve
4 juli 2007, 10:12
weet iemand misschien een ander voorbeeld van iets dat echt heel typerend dorisch klinkt?

Chic-le Freak
I Wish-Stevie Wonder

-=JEROEN=-
4 juli 2007, 11:47
House of the rising sun staat in Am.
D is dan een dorische vierde trap.
Uit natuurlijk mineur leen je niet, dat is juist waar je vanuit gaat.
het D-akkoord is geleend uit A dorisch, zoals gezegd.

de E (ik heb dit volgens mij al eerder gezegd... :hippie: ) is de gewone vijfde trap in mineur.
nogmaals: I II III IV VI zijn uit natuurlijk mineur
V en VII uit harmonisch mineur (vanwege de leidtoon)
als je dus V in mineur bedoelt, is dat een dominant septiemakkoord.
Anders moet je Veolisch ofzo schrijven.
aha tis dus precies andersom

Am = I
C = III
D = IVdorisch
E (7) = V
F = VI

ok danku

Jeroensnake
4 juli 2007, 13:34
Notable songs in Dorian mode

* "Eleanor Rigby" by The Beatles.
* "So What" by Miles Davis alternates between D and Eb.
* "Light My Fire" by The Doors (who used the Dorian mode in many of their songs).
* "Black Magic Woman" by Fleetwood Mac's Peter Green.
* The main theme and many other pieces for the Halo videogame series, including Finish the Fight, the Halo 3 Fanfare
* "YYZ" by Rush in F#.
* "Born to Be Wild" by Steppenwolf.
* "Rooster" by Alice in Chains
* "Cosmik Debris" by Frank Zappa
* "Theme from Exodus" ("This Land Is Mine") 1960-1961 by Ernest Gold.
* "Mad World" by Gary Jules (Original version by Tears for Fears)
* "Scarborough Fair" (English folk tune made popular by Simon and Garfunkel)
* "Reptilia" by The Strokes in B
* The Gregorian Chant played in the Temple of Time in The Legend of Zelda: The Ocarina of Time and The Legend of Zelda: Twilight Princess
* "The Place I'll Return to Someday" in D, from the Final Fantasy IX soundtrack, played in the starting menu. The only expection is the occasional use of G#, borrowed from A harmonic minor
* "To Victory" from the soundtrack to the feature film 300 takes its main theme from the ancient Dorian mode (modern Phrygian); this is appropriate as Sparta was part of Doric Greece.
* "Give it to Me Baby" by Rick James
* "Razor Blade Alley" by Madness
* "In the Presence of Enemies" by Dream Theater
* "Down in a Hole" by Alice in Chains
( bron : http://en.wikipedia.org/wiki/Dorian_mode )

koella
4 juli 2007, 13:38
Ach het is maar net hoe je het ziet.

Ik vind het mooi om over die eerste drie accoorden ( am-C-D ) a-dorisch te spelen. Dan op de F een kleine dramatische wending naar a-aeolisch. En vervolgens weer dorisch op am-E7.

Het is misschien niet volgens een boekje wat ooit iemand geschreven heeft en wat als de enige waarheid wordt gezien. Maar ik hoor het hele schema als dorisch, met een kleine verschuiving op F.

ErikE
4 juli 2007, 23:02
Volgens mij denkt Jeroen te moeilijk over het Dorische gebeuren...

Dat (die sound benadrukken) werkt vooral in een in een statische vamp vanuit de 2e trap (in majeur).

Zoiets als een funky groove Ami7 - D9, (II - V) en dan A dorisch spelen.

Of inderdaad het genoemde "So what" van Sonny Rollins, liefst in de Ronny Jordan uitvoering.

Als je het over reeksen van 4 of 5 akkoorden hebt gaat het meer over de gemeenschappelijke toonsoort dan over de individuele feel van 1 trap daarin. My 2 cents...

koella
4 juli 2007, 23:56
Dat (die sound benadrukken) werkt vooral in een in een statische vamp vanuit de 2e trap (in majeur).


Of dus in een iedjes zoals scarborough fair.
En denk eens aan phrygisch in flamenco. Daar gebruikt men ook meerdere accoorden.

Ik denk dat het verbinden van modi aan trappen iets typisch jazz is. Maar er zijn genoeg voorbeelden van complete liedjes die als geheel een modus sfeer uitstralen.

Ook just my 2cents.

-=JEROEN=-
5 juli 2007, 01:33
ik ben het met jullie allebei eens http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif

Guitarmania
7 juli 2007, 20:23
Groeten uit Griekenland, Internetcafe te Aegistri!

Zojuist een Dorische zuil gezien! Restant van de Tempel van Apollo. Staat daar maar mooi te wezen in de zon.

Guitarmania
7 juli 2007, 20:29
Ach het is maar net hoe je het ziet.

Ik vind het mooi om over die eerste drie accoorden ( am-C-D ) a-dorisch te spelen. Dan op de F een kleine dramatische wending naar a-aeolisch. En vervolgens weer dorisch op am-E7.

Het is misschien niet volgens een boekje wat ooit iemand geschreven heeft en wat als de enige waarheid wordt gezien. Maar ik hoor het hele schema als dorisch, met een kleine verschuiving op F.

Das idd ook een manier. Ik begin in mijn solo's ook steeds meer te denken: " Think chord not key" . Begint een beetje mijn stokpaardje te worden.

Die benadering kan tot errug leuke resultaten leiden. Zie: Vanhalen's Ice Cream Man: Eddy gaat op een gegeven moment volledig uit de scale. En dat geeft een geweldige sound. Als je het hoort begrijp je wat ik bedoel.

In de jazz worden veel mineurakkoorden als dorisch gezien, hoewel ze vanuit hun plaats in de muziek niet noodzakelijk dorisch zijn.

-=JEROEN=-
8 juli 2007, 00:36
Groeten uit Griekenland, Internetcafe te Aegistri!

Zojuist een Dorische zuil gezien! Restant van de Tempel van Apollo. Staat daar maar mooi te wezen in de zon.
FOTO!?!

Guitarmania
9 juli 2007, 16:03
FOTO!?!

Tsja, ikke digibeet en in bezit ouwerwetse camera. Heb effe geprobeerd te kijken op het net maar ik zag hem niet zo snel staan.

Hij bracht me trouwens niet echt in mineurstemming ... integendeel ;-)

-=JEROEN=-
9 juli 2007, 16:57
smoesjes, allemaal smoesjes, digitale camera is net zo eenvoudig te bedienen als een analoge, aanzetten en knopje indrukken

Guitarmania
9 juli 2007, 17:54
smoesjes, allemaal smoesjes, digitale camera is net zo eenvoudig te bedienen als een analoge, aanzetten en knopje indrukken

haha, hij staat op de foto!!! Ik ga thuis eens kijken of ik het kan digitaliseren. Hij is nl. echt errug mooi, en ik weet inmiddels hoe gek jij bent op dorisch... ;-)

sebass
12 juli 2007, 09:59
haha, hij staat op de foto!!! Ik ga thuis eens kijken of ik het kan digitaliseren. Hij is nl. echt errug mooi, en ik weet inmiddels hoe gek jij bent op dorisch... ;-)

Heb je mijn post nog gelezen van 03-07 ik heb nog speciaal iets ingespeeld, dat staat in de post erna op een nieuwe pagina.

Guitarmania
13 juli 2007, 19:23
Heb je mijn post nog gelezen van 03-07 ik heb nog speciaal iets ingespeeld, dat staat in de post erna op een nieuwe pagina.

Hi, ik ben net terug van vakantie. Wel wat geinternet in een cafe in Griekenland maar die compu was zo traag dat ik me niet aan geluidsbestanden / -sites heb gewaagd. Vandaar...

Waar precies is die post te lezen? In deze topic?

sebass
13 juli 2007, 21:44
Hi, ik ben net terug van vakantie. Wel wat geinternet in een cafe in Griekenland maar die compu was zo traag dat ik me niet aan geluidsbestanden / -sites heb gewaagd. Vandaar...

Waar precies is die post te lezen? In deze topic?

Ja dit topic, de laatste van pagina 8 en de eerste van pagina 9. Mooie vakantie gehad?

Guitarmania
13 juli 2007, 22:27
Ja dit topic, de laatste van pagina 8 en de eerste van pagina 9. Mooie vakantie gehad?

Een vakantie zoals ie behoort te zijjn: herbezinning op oude waarden...

He, klonk geweldig!

Wat vond je er zelf van?

Wat het met dit soort dingen is, is:

a) dat het geweldig klinkt, en volwassen en oke;
b) en dan een kritische noot (waar ik zelf ook vaak mee zit): het klinkt als een 'goede gitarist'. En dat is zowel een compliment als een kritiek.

Want waar zit je eigenheid?

Ik neem althans aan sdat je kritiek wilt horen. Je wilt niet van me horen: fantastisch, ga zo door. Of wel? Je moet immers altijd verder, en dus zoek ik naar punten van kritiek.

Dus die eigenheid: die kun je hebben bij:

a) meer spannende eigen akkoorden onder de melodie leggen (don't follow the leader maar maak eigen akkoorden); re-arrangen: Quincy Jones;
b) ritmische verschuivingen: volg de melodie in een ander ritme;\
c) turn up your amp en gooi er een lekker penta over en raak de goede noten niet slechts maar trek aan je snaren op weg naar de tonen.

sebass
16 juli 2007, 21:44
Een vakantie zoals ie behoort te zijjn: herbezinning op oude waarden...

He, klonk geweldig!

Wat vond je er zelf van?

Wat het met dit soort dingen is, is:

a) dat het geweldig klinkt, en volwassen en oke;
b) en dan een kritische noot (waar ik zelf ook vaak mee zit): het klinkt als een 'goede gitarist'. En dat is zowel een compliment als een kritiek.

Want waar zit je eigenheid?

Ik neem althans aan sdat je kritiek wilt horen. Je wilt niet van me horen: fantastisch, ga zo door. Of wel? Je moet immers altijd verder, en dus zoek ik naar punten van kritiek.

Dus die eigenheid: die kun je hebben bij:

a) meer spannende eigen akkoorden onder de melodie leggen (don't follow the leader maar maak eigen akkoorden); re-arrangen: Quincy Jones;
b) ritmische verschuivingen: volg de melodie in een ander ritme;\
c) turn up your amp en gooi er een lekker penta over en raak de goede noten niet slechts maar trek aan je snaren op weg naar de tonen.


Bedankt voor het commentaar. Het klinkt inderdaad een beetje "uit het boekje". Maar ik had het gepost omdat jij het had over akkoorden onder melodien leggen oftewel solo en begeleiding combineren. Dit arrangement heb ik zelf gemaakt. Ik heb zelf de akkoorden erbij verzonnen:

Eerste maat ipv Am7:
Am7 (VII) Am7add9 (V) C6 (III) C (III)

Hier stond in het boek alleen die Am7 boven de zangmelodie dit heb ik veranderd in al die andere akkoorden waarbij de melodienoot de hoogste toon in het akkoord is. Dit is slechts 1 maat. Ik heb dit gepost ter inspiratie dat je uit een fake book zelf dit soort composities kan maken. Ik weet niet of je dit allang deed, maar ach.

Ik heb dus de melodie en de begeleiding gecombineerd tot een gitaarpartij.

Guitarmania
17 juli 2007, 22:07
Bedankt voor het commentaar. Het klinkt inderdaad een beetje "uit het boekje". Maar ik had het gepost omdat jij het had over akkoorden onder melodien leggen oftewel solo en begeleiding combineren. Dit arrangement heb ik zelf gemaakt. Ik heb zelf de akkoorden erbij verzonnen:

Eerste maat ipv Am7:
Am7 (VII) Am7add9 (V) C6 (III) C (III)

Hier stond in het boek alleen die Am7 boven de zangmelodie dit heb ik veranderd in al die andere akkoorden waarbij de melodienoot de hoogste toon in het akkoord is. Dit is slechts 1 maat. Ik heb dit gepost ter inspiratie dat je uit een fake book zelf dit soort composities kan maken. Ik weet niet of je dit allang deed, maar ach.

Ik heb dus de melodie en de begeleiding gecombineerd tot een gitaarpartij.

Het is idd iets wat ik vaak van mijn leraar moest doen: een akkoorden-"solo" maken van Realbook-songs. Is superleerzaam.

Ik zag zondag Mike Stern ook weer van die heerlijke schuivende akkoordjes leggen onder de solo van de sax.