PDA

View Full Version : Reparatieadvies Epiphone Biscuit met gebroken kop



Satori for Sale
10 juni 2007, 16:17
Ik was al tijden op zoek naar een goede, betaalbare resophonische gitaar toen ik de Epiphone Biscuit ontdekte. Na er een paar jaar lang met veel plezier op gespeeld te hebben sloeg het ongeluk toe. Mijn zoontje begon net door de kamer te kruipen en stootte de gitaar om, het gevolg de kop ligt er af.
Mijn vriendin is snel (voor ik thuis uit werk zou komen) bij de lokale muziekhandel gaan informeren of zij dit konden repareren, maar die gaven aan het wel te kunnen lijmen, maar dat er dan niet meer op te spelen zou zijn. Op dat moment legde ik me er bij neer, borg de gitaar op in een koffer en keek er niet meer naar om. Inmiddels loopt mijn zoontje en mis ik mijn gitaar. Dus... weet er iemand in de omgeving van Leiden een goede reparaties?

Enra
10 juni 2007, 16:36
De meeste gebroken koppen zijn goed tot zeer goed te repareren. Probleem is eerder dat het vaak slecht gedaan wordt. Een gebroken kop uitsluitend verlijmen leidt in vrijwel alle gevallen tot een nieuwe breuk naast de oude of een loslatende of scheurende lijmverbinding.

De enige manier om een gebroken kop goed en duurzaam te repareren is :
1) verlijmen
2) indien nodig ook het kopfineer vervangen (als dat gebroken is)
3) de breuk 'spalken'
4) afwerken

Spalken houdt in : in de lengterichting van de hals, door de breuk heen twee stukjes hardhout van circa 6mm breed en 50mm lang inleggen. En wel zo diep mogelijk, 10 a 12mm.

Stuur eens een fotootje op!

Groet,
Enra.

Satori for Sale
10 juni 2007, 17:49
OK, ik heb ff snel 2 foto's gemaakt met mijn telefoon. Ik hoop dat de resolutie goed genoeg is:

kop & hals (http://www.ipsylon.nl/gitaar01.jpg)
breuk (http://www.ipsylon.nl/gitaar02.jpg)

Enra
10 juni 2007, 18:40
Als de delen goed passen, is de gitaar absoluut te repareren. Maar nieuw kopfineer is een noodzaak. Kortom, niet naar de winkel ermee, die kunnen dat niet. Maar naar een bouwer...

Je hebt over een minuut of wat een mailtje. PM heet dat geloof ik.

Pais
10 juni 2007, 19:37
Najah sommige muziekwinkels hebben ook goede reperateurs! :) Toen ik mn gitaar wegbracht voor een kleinigheidje, was de beste man bezig met een strat-kop te fixen die in 6 delen was gebroken. Mijn diepe respect, je zag het bijna niet meer toen hij ermee klaar was :)

Eko
10 juni 2007, 23:19
Ik heb een keer een ongeluk gehad met m`n Washburn falcon. Iemand had hem omgestoten. En ook nog ergens tegenaan. Body gebroken. Een gitaarbouwer heeft hem gelijmd met constructielijm en in een speciale klem gezet. Kostte me een paar tientjes en is perfect gedaan. Een kop breekt wel vaker, veel bouwers hebben er goed gereedschap voor.