PDA

View Full Version : Aankoopadvies eerste elektrische gitaar



Tomke
10 juni 2007, 15:35
Bij voorbaat: mijn excuses voor het zoveelste "wat moet ik kopen?" topic. Ik las her en der op het forum dat mensen zich ergeren aan zoveel nieuwe mensen die een vraag in de zin van "ik heb dit en dat gezien, is het wat?" dumpen. Maar ik vrees dat ik na enig eigen onderzoek toch even de mening van wat kenners er bij nodig heb :)

Ik speel nu een klein jaar akoestische gitaar. Dat gaat allemaal leuk en aardig, maar het gaat toch af en toe kriebelen als er een nummer langs komt dat je graag wilt spelen maar wat eigenlijk elektrisch moet. Nu heb ik wat geld over en moet het er dus maar eens van komen. Ik wil vooral muziek in de (indie)rock/pop hoek spelen, geen keiharde metal of iets dergelijks.

Mijn budget voor versterker en gitaar samen is max 1000, liefst wat minder. Dat betekent volgens mij dat ik voor een gitaar iets van 200 tot 500 te besteden heb. Wat mij betreft is mijn budget vrij rekbaar: als ik voor 200E iets heb waar ik niet na een jaar helemaal zat van ben en wat voldoet: prima. Kan ik voor 500 veeeeeeeeel meer 'bang for the buck' krijgen, dan wil ik best wat extra uitgeven.

Na enig rondkijken vermoed ik dat de Les Paul gitaren van Epiphone voldoen aan mijn wensen. Vallen ook allemaal redelijk in mijn prijsklasse. Maar dan rest de vraag: welke?


Epiphone Les Paul standard, ~450E
Epiphone Les Paul special II, ~200E
Epiphone Les Paul studio, ~375E
Andere?

Ik lees goede dingen over de special II. Mijn vraag is vooral: zijn de duurdere modellen het extra geld waard? Alle andere tips (eventuele andere merken die aansluiten bij mijn wensen) zijn ook van harte welkom.

Bedankt!

imlikeajungle
10 juni 2007, 17:10
Hey Tomke,

Wil je er ook mee repeteren in een band of is het voor thuisgebruik?
Wil je nieuw of kan tweedehands ook? Als er iemand met je meegaat die er wat van kent, is daar weinig of geen risico aan verbonden en kan je alles weer kwijt zonder verlies moest je toch van smaak veranderen... en dat doen we allemaal.

Ga 'ns naar een gitaarwinkel en probeer 'ns wat modellen uit: Stratjes, LPs, Teles, ... om een 'feel' te krijgen van wat je lekker vindt. Dan kunnen we beter gericht antwoorden.

1000 euro is overigens een zeer goed budget, daar kan je lang plezier van hebben! Besteed het goed en probeer veel, laat je vooràl niet leiden door meningen op het internet - 9/10 is nonsense en gitaren en geluid zijn zo persoonlijk...

Tomke
10 juni 2007, 22:49
Wil je er ook mee repeteren in een band of is het voor thuisgebruik?


Het is in principe uitsluitend voor thuisgebruik. Uiteindelijk is het natuurlijk leuk om samen met anderen te spelen, maar dat zal niet op korte termijn gaan gebeuren.



Wil je nieuw of kan tweedehands ook? Als er iemand met je meegaat die er wat van kent, is daar weinig of geen risico aan verbonden en kan je alles weer kwijt zonder verlies moest je toch van smaak veranderen... en dat doen we allemaal.


Tweedehands kan ook wel, maar ik heb liever nieuw aangezien ik geen mensen ken die er veel verstand van hebben. Dan blijft het toch altijd een beetje risicovol vind ik.



Ga 'ns naar een gitaarwinkel en probeer 'ns wat modellen uit: Stratjes, LPs, Teles, ... om een 'feel' te krijgen van wat je lekker vindt. Dan kunnen we beter gericht antwoorden.
1000 euro is overigens een zeer goed budget, daar kan je lang plezier van hebben! Besteed het goed en probeer veel, laat je vooràl niet leiden door meningen op het internet - 9/10 is nonsense en gitaren en geluid zijn zo persoonlijk...

Bedankt voor je advies. Ik zal een dezer dagen eens een winkel binnen stappen.

Ik ben wel nog steeds geinteresseerd in wat mensen vinden van de gitaren die ik in mijn openings post noem en vooral of de duurdere modellen Epiphone Les Pauls hun extra geld waard zijn (en zoja, waarom dat dan zo is). Dus als iemand nog informatie of tips heeft: zeer welkom!

frekie
11 juni 2007, 12:28
1000 euri is idd een goed budget, ik zou zeggen minimaal 500 voor de amp. Daar heb je 2dehands of zelfs nieuw al een leuk 50W buizenbakje voor, Fender Hotrod Deluxe, Peavy Classic 30.
Qua gitaar kan je voor 500 euro alle kanten op zowel nieuw als 2dehands. Je hebt blijkbaar al gekozen voor het Lp model. Ik zou zeggen kijk even breder naar het thema 2 humbuckers/vaste brug. PRS SE, Michael Kelly, Ibanez SZ, Dean, Schecter, er is momenteel veel aanbod in die sector. Idd goed uitproberen in de winkel, neem een vriendje mee die al jaren electrisch speelt.