PDA

View Full Version : Jen Tonebender met klein defectje [denk ik/hoop ik]



rhcp_schipper
10 juni 2007, 13:29
Hallo mensen,

Mijn versterker heeft het laatst begeven, en ik wilde voor heel tijdelijk vervanging even iets hebben waar geluid uit kwam, zo heb ik een oude national ga -99tr versterker gekocht bij een vrouw bij mij uit de buurt.

Ik de vrouw gemaild, en ik kon de versterker ophalen, en ze had er ook nog een voetbox bij zoals ze het noemde, dit was dus de mooie verassing van het hele geheel. Ze had er ook nog een originele Jen Tonebender bij. Ik mocht het hele geheel voor €20 meenemen. (Volgens mij is een goed werkende Tonebender heel wat meer waard!)

Thuis aangekomen gelijk de Tonebender gaan testen, maar die werkt jammer genoeg niet helemaal naar behoren. Als ik beide potmeters op 3 uur zet, komt er heel minimaal geluid door, heel zacht en gewoon clean. Als ik de potmeters voluit draai krijg ik meer gekke fuzz factory geluiden. niet lekker voor de oren zeg maar!

Weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn? Misschien de transistoren?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan verder helpen.

Hier nog wat foto's van de tonebender:
http://mijnalbum.compuserve.nl/Foto=UMNPEVVG

http://mijnalbum.compuserve.nl/Foto=MMHYFPK4

http://mijnalbum.compuserve.nl/Foto=BGPGBCHA

zoon van Piet
10 juni 2007, 14:06
Hij ziet er nog erg netjes uit van binnen, meen ik... en deze dingen zijn nog uit de dagen van de koude oorlog en dus volledig bom/hufterproof. Mijn gok is dat een van die dingskes op de print naar de klote is. Er zitten maar negen dingskes op die print, dus zou jeze een voor een kunne checken...?

Ik heb hetzelfde apparaat (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=81752&highlight=Tonebender) . Zo'n ding kan een vette 60's sound geven, als een fuzzface met een flinke dit treble boost. Ze zijn meer waard dan je betaalde, maar veel minder dan de VOX-versie, die behalve het logo volstrekt gelijk is...

rhcp_schipper
10 juni 2007, 14:48
Hij ziet er nog erg netjes uit van binnen, meen ik... en deze dingen zijn nog uit de dagen van de koude oorlog en dus volledig bom/hufterproof. Mijn gok is dat een van die dingskes op de print naar de klote is. Er zitten maar negen dingskes op die print, dus zou jeze een voor een kunne checken...?

Ik heb hetzelfde apparaat (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=81752&highlight=Tonebender) . Zo'n ding kan een vette 60's sound geven, als een fuzzface met een flinke dit treble boost. Ze zijn meer waard dan je betaalde, maar veel minder dan de VOX-versie, die behalve het logo volstrekt gelijk is...

Ik heb hem dus nog niet gehoord, en ben erg benieuwd naar de sound van dit pedaal. Ik ben dus wel gek op fuzz, maar ben een beetje uitgekeken op mijn big muff, dus misschien word dit wel een leuke vervanger!

En natuurlijk wel bedankt voor de info!

Groeten Tim

Mitch
10 juni 2007, 14:59
Zo'n ding kan een vette 60's sound geven, als een fuzzface met een flinke dit treble boost.
Laat dat nou ook de opbouw van de Tonebender zijn ;)
Fuzzface met een treble boost op max. Vandaar dat de fuzz regelaar ook nooit zo veel doet, die regelt namelijk de fuzz op het 'fuzzface' gedeelte van het circuitje, terwijl de treble booster daarvóór gewoon vol staat te pompen.

Maar goed, schippertje, hier moet duidelijk even naar gekeken worden. PB collega D_H even.

rhcp_schipper
10 juni 2007, 15:46
Laat dat nou ook de opbouw van de Tonebender zijn ;)
Fuzzface met een treble boost op max. Vandaar dat de fuzz regelaar ook nooit zo veel doet, die regelt namelijk de fuzz op het 'fuzzface' gedeelte van het circuitje, terwijl de treble booster daarvóór gewoon vol staat te pompen.

Maar goed, schippertje, hier moet duidelijk even naar gekeken worden. PB collega D_H even.


Zat ik ook al aan te denken!

Maar ik dacht als het misschien wat simpels is, wat misschien vaak(vaker voorkomt) ik het zelf ook wel kan repareren!

Mitch
10 juni 2007, 16:04
Tja, simpel... er zijn zoveel dingen simpel, maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen het snapt :D

rhcp_schipper
10 juni 2007, 17:51
Tja, simpel... er zijn zoveel dingen simpel, maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen het snapt :D


Zit ook weer wat in....:)

zoon van Piet
10 juni 2007, 21:00
Laat dat nou ook de opbouw van de Tonebender zijn ;)
Fuzzface met een treble boost op max.
dat is te merken, ja. Al is de discussie wie hier wie imiteerde nog in volle gang, want de tonebenderados zeggen dat de FF-schakeling al ine TB te bewonderen was, voordat de Fuzzface op de markt kwam.


Vandaar dat de fuzz regelaar ook nooit zo veel doet, die regelt namelijk de fuzz op het 'fuzzface' gedeelte van het circuitje, terwijl de treble booster daarvóór gewoon vol staat te pompen.
Nou...die regelaar is niet zo 'over de hele draai' als bij ene fuzzface, maar met name op het laatste kwart gaat ie bij mij goed loos. maar het trebleboostsoundje is ook uitstekend te gebruiken vor de lekkere lofi/60's sounds. Enkelspoelers en donker klinkende amps verplicht, dat wel.

Mitch
10 juni 2007, 21:08
Ja, trebleboosters zijn wel behoorlijk overrated, of beter: uit de context getrokken. Alsof dat het speciale ingrediënt was... het was de totale combinatie die goed klonk.

Dirk_Hendrik
14 juni 2007, 19:13
Up and running again ;) :
http://muziek.marktplaats.nl/effecten/98734300-jen-tonebender-vintage.html?return=eJwVxlkKgzAQANC7CPpn0iygRKTYm6 R2xJAVM9Ji6d2b%2FDyeVkx9jbpNWTExquZ5xHeGaUdMilIbEw Ti9WExOa0xk%2BCoPy8DtofQm5DxOD0EhEBh22CtWQcpyY7e3T 9uZt0rzxhbsbBWPFxhGfhYy2ulrMXSy6TSmE0579LMmun3B2Mc Mj4%3D&df=1&p=1&fta=eNpNkt1qwzAMRt%2FFF722fmzZCn2WEugYgYyWpdvKSt99 jpxFvfRBkr9ja9Ssj0WLhq%2FP%2BfQ9zksYFmXScJ%2BPcDgv x9tFYZhBBcswowrzMN%2F0d7oOl2VSPFyPYC0aruP7WximVr5o GzCd26xRKepj0jjYJbVIRir5v2xDgIwrwh2lnIBWRI6SRKtiR0 xJVpR2xIIUV5QdQRZDsqEMmaRYY9mriClaVe0IKhVMlS2qx6eI PRh4fuQC1gr4wpjAmBs089jnuQJirb3OHaDiVucSIByTMXGWmI sx1wBKaGZQnbU7LB%2B6BwBgZ%2B4RUyo2D90jAvc3QPeIkcWy IL8wEPtW3D0iSWs3tnvkWrj7orwwgv7%2FxZlQ6ll2j8jtoVvm 56JVw8d4P60b15bsrGltRA3jz7qLUUPYzt%2F7%2BfkHdyC0JA %3D%3D

rhcp_schipper
14 juni 2007, 19:14
Up and running again ;) :
http://muziek.marktplaats.nl/effecten/98734300-jen-tonebender-vintage.html?return=eJwVxlkKgzAQANC7CPpn0iygRKTYm6 R2xJAVM9Ji6d2b%2FDyeVkx9jbpNWTExquZ5xHeGaUdMilIbEw Ti9WExOa0xk%2BCoPy8DtofQm5DxOD0EhEBh22CtWQcpyY7e3T 9uZt0rzxhbsbBWPFxhGfhYy2ulrMXSy6TSmE0579LMmun3B2Mc Mj4%3D&df=1&p=1&fta=eNpNkt1qwzAMRt%2FFF722fmzZCn2WEugYgYyWpdvKSt99 jpxFvfRBkr9ja9Ssj0WLhq%2FP%2BfQ9zksYFmXScJ%2BPcDgv x9tFYZhBBcswowrzMN%2F0d7oOl2VSPFyPYC0aruP7WximVr5o GzCd26xRKepj0jjYJbVIRir5v2xDgIwrwh2lnIBWRI6SRKtiR0 xJVpR2xIIUV5QdQRZDsqEMmaRYY9mriClaVe0IKhVMlS2qx6eI PRh4fuQC1gr4wpjAmBs089jnuQJirb3OHaDiVucSIByTMXGWmI sx1wBKaGZQnbU7LB%2B6BwBgZ%2B4RUyo2D90jAvc3QPeIkcWy IL8wEPtW3D0iSWs3tnvkWrj7orwwgv7%2FxZlQ6ll2j8jtoVvm 56JVw8d4P60b15bsrGltRA3jz7qLUUPYzt%2F7%2BfkHdyC0JA %3D%3D


Had je er ook over gemaild, heel erg bedankt voor de hulp!

Dirk_Hendrik
14 juni 2007, 19:16
Ik weet het. Ben net thuis.

Maar uiteindelijk kon je het dus prima zelf en das heel mooi!! Succes met je nieuwe versterker scoren ;)

rhcp_schipper
14 juni 2007, 19:22
Ik weet het. Ben net thuis.

Maar uiteindelijk kon je het dus prima zelf en das heel mooi!! Succes met je nieuwe versterker scoren ;)


LOL, net moet nu mar eerst even over dit K*T ding, eerst geld nodig voor andere dingen, zoals gitaar upgrades, en een 2*12 cabinet, en een Fa-1 :)

zoon van Piet
15 juni 2007, 10:16
Bij verkoop heb je vette pech dat er Jen op staat en niet Vox. Dan was ie gelijk drie keer duurder.
Misschien is het goed om in je ad te vermelden dat ie 100% gelijk is aan de roemruchte Italiaanse Vox-van-drie-keer-duurder?


Ook grappig: mijne is nr 42017, ze hebben waarschijnlijk samen in de fabriek gelegen en in de vrachtwagen gezeten.

Maar de mijne is dus vintagerder!

rhcp_schipper
15 juni 2007, 11:50
Bij verkoop heb je vette pech dat er Jen op staat en niet Vox. Dan was ie gelijk drie keer duurder.
Misschien is het goed om in je ad te vermelden dat ie 100% gelijk is aan de roemruchte Italiaanse Vox-van-drie-keer-duurder?


Ook grappig: mijne is nr 42017, ze hebben waarschijnlijk samen in de fabriek gelegen en in de vrachtwagen gezeten.

Maar de mijne is dus vintagerder!

Lol....grappig ja, en bedankt voor de info! Staat vermeld nu! :)

tubeonly
19 juni 2007, 21:27
Bump! En hij heeft een nieuwe eigenaar! Heeeeel veel dank Tim! Klinkt super met les paul en staat erg mooi naast mijn Jen Cry Baby (kheb hem helemaal tot nieuw opgepoetst!) ;)

rhcp_schipper
20 juni 2007, 00:16
Bump! En hij heeft een nieuwe eigenaar! Heeeeel veel dank Tim! Klinkt super met les paul en staat erg mooi naast mijn Jen Cry Baby (kheb hem helemaal tot nieuw opgepoetst!) ;)


Hallo jeroen,

blij te horen dat ie bevalt. Laat anders ff een picje zien van je pedalen! Ben wel benieuwd!

zoon van Piet
20 juni 2007, 10:39
Bump! En hij heeft een nieuwe eigenaar! Heeeeel veel dank Tim! Klinkt super met les paul en staat erg mooi naast mijn Jen Cry Baby (kheb hem helemaal tot nieuw opgepoetst!) ;)

gefeliciteerd! maar je moet me toch eens uitleggen hoe je dat doet, met Les Paul. Want ik krijg 'm eigenlijk alleen mooi met single coils, niet met humbuckers..
En de mijn absofavo wah erbij - dat getuigt van smaak!