PDA

View Full Version : KT88 vs EL34 (voor een JCM600)



up-guitarman
10 juni 2007, 13:14
Ik heb bij Freeqi (van FAD amps in België) wat info gevraagd ivm een buizenwissel. Ik vind de sound van mijn Marshall ok, maar het zou altijd beter kunnen. Nu had ik gelezen dat o.a. Smashing Pumpkins KT88 tubes in hun JCM800 hebben steken.

Is er iemand hier die al eens de wissel heeft uitgeprobeerd in een JCM of vergelijkbare amp? Ik wil vooral een iets warmer clean, en de scheur mag wat heftiger rocken...

Ik heb van Freeqi al de nodige technische info enz. en wat het ongeveer doet met de sound van mijn amp. Maar ik zou nog wat 'publieke opinies' (om in de sfeer van de verkiezingen te blijven) willen vanensen die hier ervaring mee hebben !!!

Gegroet,
E.

jacky
10 juni 2007, 14:33
volgens mij trekken de KT88 te veel stroom moet je niet de KT 66 hebben ?

Oja wat ik er van vond wat opener cleaner bluesier .geluisterd in een 100W plexi cloon

up-guitarman
10 juni 2007, 14:37
volgens mij trekken de KT88 te veel stroom moet je niet de KT 66 hebben ?

Mja, ik ben geen techneut op tube gebied. Maar de amp zou dan licht gemod moeten worden...

Franc
10 juni 2007, 16:24
Het bias circuit zal waarschijnlijk aangepast moeten worden en de plaatspanning voor EL34s is lager dan voor KT88s.
Ik betwijfel ook of je er heftiger mee kunt rocken, ik geloof dat de algemene opvatting is dat ze juist langer clean blijven.

KT66 zijn warmer en bluesier dus heftiger rocken dan met een EL34 zal ook niet echt imho.

Dude
10 juni 2007, 16:41
Als je een JCM600 hebt heb je toch al een ontzettend warm en mooi clean kanaal.....

800's hebben dat niet, wellicht dat daarom de keuze werd gemaakt voor KT88 ipv EL34 buizen....

up-guitarman
10 juni 2007, 17:50
Als je een JCM600 hebt heb je toch al een ontzettend warm en mooi clean kanaal.....

Mja, momenteel niet, maar de kans is groot dat dat aan mijn versleten tubes ligt. Tegen einde zomer heb ik weer geld voor een service beurtje. Ik wil nu dus alle mogelijke opties openhouden en ervaringen van mensen horen zodat ik tegen dan de juiste keuze kan maken.

Wat dat rocken betreft, ik heb gehoord als de KT88's eenmaal opbreken dat het dan ook wel ineens heftig gaat. Vandaar dat ik deze keuze eventueel overweeg... Ik heb ook een apart drive kanaal he, waarvan de gain momenteel niet boven standje 11 uur komt, dus daarin heb ik wel wat overschot eventueel.

Alle meningen, tips, suggesties, enz. zijn zeer welkom !!!
Bedankt voor de reacties alvast mijne heren !!!

the sure thing
10 juni 2007, 20:49
Ik heb oude plexi-versterkers gehoord met KT88 en EL34 buizen. Het verschil is er wel: KT88 blijven langer clean en de overdrive is NIET heftiger dan de EL34 versie. De nieuwe Marshall VintageModern versterker heeft KT66 of KT88 eindbuizen (haal ze altijd door elkaar), misschien kan je om een inrduk te krijgen deze amp eens uitproberen. Ik vind het verschil bij clean wel hoorbaar, marr bij scheur vind ik de verschillen te klein. Je hoort het wel (vooral in de studio) maar ik denk dat op de buhne er weinig mensen zijn die het horen.

maestro_nl
11 juni 2007, 20:30
Klankbeschrijving verschillende eindbuizen: KT88 (http://gtrgear.com/GTKT88sv-NL.htm)

drap
11 juni 2007, 22:35
Slash heeft volgens mij ook een JCM800 om laten bouwen tot een KT88 buizentop, maar volgens mij gebruikt hij die meer voor het cleane gebeuren. Frusciante is ook een mooi voorbeeld van een KT88 buizengeluid. Je kan er absoluut mee rocken, maar het is maar wat je daar onder verstaat. Je krijgt er in ieder geval absoluut geen extra scheur voor terug. Het lijkt me alleen wel weer goed werken met overdrives en distortions door het strakkere laag. Tenminste, het is een nog niet proef ondervonden theorietje van me :) Ooit zal ik ook een Marshall met KT88 buizen bezitten. Ooit...

up-guitarman
12 juni 2007, 00:35
Klankbeschrijving verschillende eindbuizen: KT88 (http://gtrgear.com/GTKT88sv-NL.htm)

Thanx, interessante link. Mss is die KT77 wel wat. Zelfde pin layout als de EL34's die er nu inzitten enz. Chris Winsemius gaf me die tip ook al. Met daarvoor veel aangepast worden of is dit enkel opnieuw biassen ???

guitarnijboer
12 juni 2007, 00:51
Thanx, interessante link. Mss is die KT77 wel wat. Zelfde pin layout als de EL34's die er nu inzitten enz. Chris Winsemius gaf me die tip ook al. Met daarvoor veel aangepast worden of is dit enkel opnieuw biassen ???

KT77 kan zonder aanpassingen je el34 vervangen. Wel baisen natuurlijk.

De europese KT88 lijkt erg op de amerikaanse 6550A.
Bij de export van Marshall versterkers naar Amerika is destijds i.p.v. de el34 de 6550 geplaatst. Die Amerikaanse marshalls van toen hebben dus vaak 6550 eindbuizen die je direct kunt vervangen door KT88's. Het bais circuit van een el34 versterker is anders en moet hiervoor aangepast worden zoals al werd gezegd. Kwestie van enkele weerstanden vervangen.

up-guitarman
12 juni 2007, 01:00
Ok, muchos gracias !!!

Nu rest me vooral de vraag wat een KT77 tov EL34 met de sound van mn amp zal doen. Zowel clean als overstuurd. Mensen die ervaring hebben hiermee?

Thanx iedereen !!!

Chris Winsemius
12 juni 2007, 01:03
Thanx, interessante link. Mss is die KT77 wel wat. Zelfde pin layout als de EL34's die er nu inzitten enz. Chris Winsemius gaf me die tip ook al. Met daarvoor veel aangepast worden of is dit enkel opnieuw biassen ???

Ik kreeg net al je email :)

Qua bias-range zitten KT77s dicht bij EL34s dus het is, net als bij het installeren v/e nieuw setje EL34s, puur biasen. Het kan in 'n extreem geval voorkomen dat er 'n weerstandje in het bias-circuit aangepast moet worden als "de range" niet gehaald wordt.

Drap van dit forum vond ze volgens mij wat dikker en vetter klinken dan EL34s in zijn JTM 60 maar er is hier gelijk 'n andere uitgangstrafo op zijn verzoek geïnstalleerd toen ik zijn JJ KT77s installeerde en biaste.

Ik hoop dat ik zo 'ns kan slapen, kan niet stoppen... :)

up-guitarman
12 juni 2007, 01:10
Drap van dit forum vond ze volgens mij wat dikker en vetter klinken dan EL34s in zijn JTM 60 maar er is hier gelijk 'n andere uitgangstrafo op zijn verzoek geïnstalleerd toen ik zijn JJ KT77s installeerde en biaste.

Aha, das interessant vermits een JTM60 exact hetzelfde circuit heeft als een JCM600.
Bedankt, ik zal hem wel even een PM sturen om wat ervaringen te horen !!!

dml
12 juni 2007, 16:51
Wat dat rocken betreft, ik heb gehoord als de KT88's eenmaal opbreken dat het dan ook wel ineens heftig gaat. Vandaar dat ik deze keuze eventueel overweeg... Ik heb ook een apart drive kanaal he, waarvan de gain momenteel niet boven standje 11 uur komt, dus daarin heb ik wel wat overschot eventueel.

Voordat een setje KT88's (of 6550's) opbreekt, heb je je volume wel zo misselijkmakend hoog staan, dat het zelfs voor het publiek niet eens meer uit te houden is :soul:

maestro_nl
12 juni 2007, 16:59
Basversterkers gebruiken vaak 6550 i.v.m. het clean blijven v/d buis!
KT88 of 6550 koop je m.i. dus niet om breakup te hebben. Dan ga je waarschijnlijk voor een EL34. Je hoort juist meer 'preamp' bij een hoog rendement eindbuis.

KT77 vind ik persoonlijk meer geschikt voor Bryans Adams achtige rock. (in die distortion range). Wil je zwaarder scheuren dan gaat m'n voorkeur toch uit naar E34L (voor iets moderne sound met tikkie meer laag en minder mid en dynamiek) of naar EL34R2 voor die heerlijke crunch in het mid-hoog.

drap
12 juni 2007, 20:12
Drap van dit forum vond ze volgens mij wat dikker en vetter klinken dan EL34s in zijn JTM 60 maar er is hier gelijk 'n andere uitgangstrafo op zijn verzoek geïnstalleerd toen ik zijn JJ KT77s installeerde en biaste.

Klopt. Dat had ik inderdaad nog niet eens meegenomen in het pm'etje. De trafo is ook direkt vervangen waardoor het geluid ook zonder meer positief veranderd is voor mij. Ik had wel al aangegeven dat ik van brakke Sovtek EL34's en Ruby Tube EL34's over ben gegaan naar de KT77's van JJ, wat sowieso al een wereld van verschil maakte. Daar kwam ook nog eens de Mercury trafo overheen, wat ik iedereen kan aanraden.

De omschrijving van de KT77's qua scheur zoals maestro nl het omschreef kan ik me niet in vinden. Je kan niet stellen dat je een dergelijk soort scheur krijgt zoals hij dat omschrijft, omdat dat simpelweg niet alleen afhankelijk is van alleen de KT77 buizen. Je krijgt ook niet per definitie meer scheur van KT77's in je versterker, maar wel een veel voller geluid in zowel het hoog, midden als laag. Zo staat het ook her en der op het internet beschreven en zo ervaar ik het ook. Voor meer scheur moet je het volgens mij ook meer zoeken in de voorversterkerbuizen, maar dat is meer Chris z'n vlak dan dat van mij :)

up-guitarman
13 juni 2007, 20:09
Ik denk dat dit wel eens zou kunnen zijn wat ik zoek.
Zijn ze veel duurder dan EL34's ?

maestro_nl
13 juni 2007, 20:30
KT77 geeft iets 'bolds' aan je sound die ik persoonlijk het aangenaamst vind wanneer je een Bryan Adams-achtige oversturing gebruikt.
Hiermee is KT77 dus geen creator van de Bryan Adams sound, maar
een ondersteuning. Je kunt er evengoed metal mee spelen natuurlijk.

Gebruik ik nog meer gain dan wil ik juist geen 'bold' in m'n sound, maar of scooped (6L6) of meer grit (EL34R2) of 'neutrale' doorversterking (KT88, 6550). Wederom een aanpassing vd klankkleur dus.
Ik zie het meer als het kleuren van je sound, niet zozeer van je gain.
(alhoewel 6L6 wel cleaner en stiffer klinkt en met EL34 meer crunch, maar dan qua grit/structuur).

drap
13 juni 2007, 20:42
KT77 geeft iets 'bolds' aan je sound die ik persoonlijk het aangenaamst vind wanneer je een Bryan Adams-achtige oversturing gebruikt.
Hiermee is KT77 dus geen creator van de Bryan Adams sound, maar
een ondersteuning. Je kunt er evengoed metal mee spelen natuurlijk.

Gebruik ik nog meer gain dan wil ik juist geen 'bold' in m'n sound, maar of scooped (6L6) of meer grit (EL34R2) of 'neutrale' doorversterking (KT88, 6550). Wederom een aanpassing vd klankkleur dus.
Ik zie het meer als het kleuren van je sound, niet zozeer van je gain.
(alhoewel 6L6 wel cleaner en stiffer klinkt en met EL34 meer crunch, maar dan qua grit/structuur).

Nee sorry, ik ben het er nog steeds niet mee eens. Alleen een eindversterkerbuis kleurt je geluid niet zo sterk dan zoals jij het beschrijft vind ik. Dat is echt van meer facetten afhankelijk en ik denk zelfs dat de voorversterkerbuizen daar meer een rol in spelen voor zover ik op de hoogte ben. Maar ook zeker je speakers zijn nogal van belang in het kleuren van het geluid.

Ik ben het wel weer met je eens in je stelling van de tegenstellingen van bepaalde buizen, alleen dat de KT77's meer 'bold' zijn qua klank kan ik me dan weer niet zo in vinden. Het is denk ik meer een EL34, maar dan voller op alle vlakken en ik denk iets wat meer natuurlijke compressie. Daarom kleurt ie wat mij betreft ook niet meer dan een EL34, het heeft enke wat meer ballen wat mij betreft.

maestro_nl
13 juni 2007, 21:02
Testwijze:
10 Egnater Mod50 heads. Elk met andere type eindbuizen van Groove Tubes.
Alle parameters zijn gelijk behalve dus de eindbuizen.
Je switcht dus on-the-fly. Binnen 1 seconde hoor je het verschil.

Egnater reageert zeer goed op de verschillende eindbuizen.
Iedere eindbuis mag je toepassen mits het aantal pins overeenkomt.
Biassen kan zeer makkelijk middels de externe biaspunten.
Tuurlijk speelt design vd eindtrap mee, voltage, blah blah blah,
maar de test geeft echt veel drastischere verschillen als destijds met
een stereo VHT of Velocity Valve eindtrap en Marshall top.
Je hoort echt veel verschil in EQ, dynamiek, 'grootsheid', grit.

Zie m'n omschrijving meer als omschrijving van de klankverschillen tussen de buizen. Het beschrijven van een vergelijking vind ik in reviews 100x interessanter dan schrijven dat iets geweldig klinkt of niet.
Uiteraard speelt persoonlijke voorkeur en smaak ook een rol.
Anyway, altijd leuk 'lullen over spullen', doe er elkaars voordeel mee zolang het maar geen doel an sich wordt. ;-)