PDA

View Full Version : ohm



Nimpf
22 november 2001, 09:53
Ik wil 2 4x12's op mn marshall top gaan aansluiten. Het ohmage van deze versterker is schakelbaar 4, 8 of 16 ohm. Het zijn 2 8 ohm kasten.

Welke instelling moet ik gebruiken?


greetzzzz

taylor
22 november 2001, 12:35
gewoon 8 toch??of ben ik nou in de war

anoniem
23 november 2001, 12:02
Als je twee 8 ohms kasten aan wilt sluiten op je amp, moet je de switch op 4 ohm zetten. Dit omdat de speakers parallel geschakeld zijn.
Ik heb hetzelfde gehad met twee 16 ohm speakers van verschillende gitaartechnici heb ik toen gehoord dat ik hem op 8 ohm moest zetten.

taylor
23 november 2001, 12:18
hmm dat ligt eraan toch je kunt de 4x12 parallel schakelen maar ook gewoon in serie(per kast bedoel ik dan)dan wordt het verhaal weer iets anders(vershillende ohmages)

ja ik weet het ook niet meer ik heb dat jaren geleden weleens op die manier gebruikt maar nu heb ik altijd 1 kast per speaker.(stereo)

Nimpf
24 november 2001, 00:39
Ik wil de kasten parallel schakelen. Dus:

---snoer-- kast
Top
---snoer-- kast



4 ohm dus?

Al
24 november 2001, 04:24
> [Het zijn 2 8 ohm kasten.
> Welke instelling moet ik gebruiken?

Wellicht 4 (2 x 8 parallel)

Heel soms het komt het ook voor dat een versterker twee onafhankelijk 8 ohm outputs heeft (bv de Fender 75 ).

--> Omdat een Marshall meestal behoorlijk openstaat en EL34's buizen zijn die in de oversturing nog flink doorpakken is het raadzaam om de juiste impedantie te gebruiken. Als je dat niet doet heb je grote kans je output trafo op te blazen.

Al

Gman
10 december 2001, 22:32
Het is heel simpel;
wil je 2 speakers van 8 Ohm paralel schakelen dan deelt de weerstand zich.
Dus wordt de weerstand van de versterker 4 Ohm.

Maak je er serie van dan verdubbelt de weerstand en wordt het dus 16 Ohm.

En of het nu een losse speaker is, is een kast waar er 10 in zitten dat maak dan niet meer uit.
En als je niet weet hoeveel Ohm weerstand je kast of speaker is dan zet je er een Universeelmeter op en dan kan je het zo aflezen.

groetsels...

Iceman
11 december 2001, 15:55
Ok, nu de praktijk......op die Marshall zitten 2 speakeruitgangen, in elke uitgang gaat een 8-Ohm speakerkast, dus moet de schakelaar op 4-Ohm staan.

Gman
19 december 2001, 13:34
Op 2001-12-11 14:55, schreef Iceman:
Ok, nu de praktijk......op die Marshall zitten 2 speakeruitgangen, in elke uitgang gaat een 8-Ohm speakerkast, dus moet de schakelaar op 4-Ohm staan.

U heeft goed geantwoord! Gaat u door voor de koelkast? haha