PDA

View Full Version : Legend Versterker



Veekeren
10 juni 2007, 01:15
Ik verkoop een oude Les Paul Deluxe, en nu wil iemand hem ruilen tegen een Legend versterker van 30 jaar oud. Ik ben enigszins gereserveerd over hoe interessant het is als ruildeal, maar ik vraag me wel af wat het is.

Op google is er moeilijk wat over te vinden. Dit is wat de verkoper zei:

Het gaat om een Legend half stack 100 watt top met een buik.
Het is van massief eiken en niet met kunststof bekleed.
De set is ongeveer 30 jaar oud geheel orgineel en koste desteids bijna 7000
gulden bij servaes in den Haag.
In America kom je wel eens een combo tegen voor rond de 3000 usdollar.
Een half stack daarintegen nooit gezien dus zeer zeldzaam.
Het klinkt onwaarschijnlijk goed.

Pepe
10 juni 2007, 12:27
Ik heb een legend, de rock'n roll 50 combo
Begin 80 door Norlin gedistribueerd als boogie kloon. Er zit een buisje in de pre amp, voor de rest issie transistor. Het prijsje zit bij mij nog op de speaker, Geritssen (Den Haag) was de importeur en hij kostte (mijn combo dus) 1990 gulden. Dat was duur voor een transistor maar in die tijd speelde de buizen/transistor vergelijking nog niet. Wat overbleef was een prachtige eikenhouten kast met een amp die loei en loei hard ging en ook wel goed klonk en voor de speaker was een sm 58 ingebouwd als direct lineout (nog steeds een heel goed idee dat nergens navolging heeft gekregen. De speaker in mijn combo is een H+H maar aangezien ze uit de USA kwamen heb ik sterk het idee dat ze zonder speaker naar engeland verscheept werden en daar werden voorzien van celestions en H+H'en, de laatste maakte zelf geen speakers dus dat zal wel Eminence of Fane zijn. Billy Gibbons heeft er een plaat mee volgejengeld maar meer wapenfeiten zijn er niet te vinden van de Legend.
Ik heb mijn amp eruit gehaald en er een bassman top ingehangen, dat klinkt toch wel een stuk beter en ziet er wicked uit.

De legend kom je nog wel eens tegen op ebay, prijs van de combo ligt rond de 400 euro -vooral voor de behuizing neem ik aan-.

Mijn Legend met de bassman

http://img174.imageshack.us/img174/2214/legendfrontmd4.jpghttp://img174.imageshack.us/img174/7129/legendbackmz9.jpg

De half stack ziet er minstens zo mooi uit maar 7000 gulden nieuw is flauwekul natuurlijk en gezien de buizenwind van tegenwoordig denk ik dat zo'n stack niet meer zal opleveren dan 6 a 700 euro max.
Je LP deluxe mag minstens het drievoudige doen. Met de nadruk op minstens.

mijn amp inc. de silverface bassman heeft een tijdje voor 350 te koop gestaan, hoogtste bod was 125 euro...

Saf
10 juni 2007, 19:02
heb je die bassman nog?

Pepe
10 juni 2007, 19:25
yep still here
Hij gaat niet meer weg, destijds gebruikte ik een vibroverb silverface voor alles dus deze stond te verstoffen. De laatste tijd echter ben ik meer in de Dumble sound gedoken en dat doet deze versterker -mede door kast?- behoorlijk goed.
Hij heeft een soort van silky woody sound dat ik niet krijg met andere amps.

BLOK182
10 juni 2007, 20:22
Die Legend halfstack heeft een jaar of 2 geleden maandenlang op marktplaats gestaan, volgens mij aan de straatstenen niet kwijt te raken. Stond toen voor een euro of 5-600 te koop. Mocht je het echt een gave amp vinden, dan zou ik voor een goede ruil met dikke, dikke opleg gaan. Maar let op, het is heel moeilijk handelmateriaal, puur voor de echte liefhebber.

jacky
10 juni 2007, 23:26
Ik heb een legend, de rock'n roll 50 combo
...
Dat beugeltje achter op waar is dat voor ......lijkt op het beugeltje waar ik in de keuken het keuken gerei aan hang

Verder gave set bassman met hardwood kast en die speaker

Pepe
10 juni 2007, 23:42
zo, dat is scherp!
Dat komt inderdaad van een keukenrekje. De Bassman is net iets te wijd en de fuse, standby en aan/uit schakelaar steken iets uit het chassis. Als je amps in een busje stapelt is dat nogal kwetsbaar, vandaar. Dat rooster komt uit een camper, die buizen en trafo van de bassman kunnen nogal heet worden na een tijdje.

Harry
11 juni 2007, 09:40
de New Adventures speelden begin jaren '80 op Legend, en hebben ze zelf nog geimporteerd. Hun gitarist Peter Bootsman had naar mijn idee een prima gitaargeluid. Ook stond er toen een test in de Music Maker met een goede uitslag.

Pepe
11 juni 2007, 15:31
oh, zoiets herinner ik me ook nou je het zegt..

ze waren op een beurs in Duitsland op een oorverdovend gitaargeluid afgelopen en voor ze het wisten waren ze importeur...

peter_heijnen
11 juni 2007, 15:56
Ik heb ze toen nog zien spelen met die dingen, in mijn herinnering klonk het best vet en stoer.

En idd idioot dat niet meer mensen met het idee van de ingebouwde mic aan de slag zijn gegaan.

dunnoaname
11 juni 2007, 16:07
Speel bij een jamsessie regelmatig op een Legend kast die onder een oude basssman staat, klinkt toch wel erg lekker, stuk lekkerder dan moderne marshall kasten. Ik weet niet of daar de originele speakers inzitten.

BLOK182
11 juni 2007, 16:18
http://img174.imageshack.us/img174/2214/legendfrontmd4.jpghttp://img174.imageshack.us/img174/7129/legendbackmz9.jpg

Ziet er erg gaaf uit zo!

Antoon
11 juni 2007, 21:01
Dat is toch een oud Bassman chassis wat er in dat ding zit?

Pepe
11 juni 2007, 21:31
...Bassman... keukenrekje.... ik kan hier ook niemand voor de gek houden he..;)

Rinze
12 juni 2007, 06:38
Peter Bootsman ging met die stacks volkomen over de PA heen. In de Music Maker stond inderdaad een test van de 50 watt combo met de ingebouwde microfoon. In Groningen was een winkel die het spul verkocht, heb wel eens een top uitgeprobeerd. Ik was er niet kapot van, vond het geluid dof en levenloos, maar dat kan best aan mij gelegen hebben. Ik speel ook met nogal veel vervorming, misschien dat die dingen voor R'n'R beter klinken.

Veekeren
12 juni 2007, 10:05
Iedereen bedankt voor de reacties, maar zoals te verwachten is het buitengewoon oninteressant. Wel grappig, maar daar hebben we te weinig aan...

BLOK182
12 juni 2007, 10:07
In ieder geval hebben we er een interessant topic op nagehouden:-)

Dosmanos
18 juni 2007, 23:45
Vorig jaar september op een festival gespeeld in Engelbert (jaja..) Daar speelden New Adventures (New york ventjes zoals mijn neefje zei..) ook. Peter Bootsman speelde over twee forse Legend stacks.

Excusez... Het klonk echt ruk. Slechts mijn mening natuurlijk! Echte transistor scheur. Brrrr....

Wizz
1 juli 2007, 21:27
In Groningen was een winkel die het spul verkocht, heb wel eens een top uitgeprobeerd.

En ik werkte in die winkel : Het Noord Nederlands Muziekcentrum, Adams Music en later Rebel Music.
In die tijd was een buizenversterker per definitie een achterhaald ding. Daar speelde je opa vroeger Shadowscovers op, maar rock 'n 'roll was het niet. De transistorversterker was laag van gewicht, gaf veel meer clean vermogen, en vergde geen onderhoud. Creedence Clearwater Revival scoorde hit na hit op Kustom (misschien niet de uitvinder, wel degene die ze in de markt wist te zetten) en Legend was de creme de la creme, zoals we nu naar bv Badcat kijken. De mensen die ze toen kochten zullen werkelijk menen dat ze grote collector's items in huis hebben. Ik kon ze destijds natuurlijk lenen, maar vond mezelf lang niet goed genoeg om ermee gezien te worden, dus trad ik toch maar op met Marshall Lead's, ook al transistorbakken.
Grappig om te zien hoe vergankelijk zulke dingen zijn : In die tijd was de Legend echt een "Holy Grail" en iedereen was het erover eens dat het de ulieme versterker was. In die tijd begon ik ook met Marshalls sparen : Iedereen wou van die kloterige buizenbakken af, en ik ruilde ze dus wekelijks voor enkele honderden guldens in op transistorbakjes van Kustom, Session en Marshall ....

Wizz

Pepe
1 juli 2007, 23:53
oja, so true
ik ruilde mijn twin in voor een london reverb, 100 watt tranny Fender en eindelijk kreeg ik een geluid uit mijn '79 strat dat niet dun en scherp klonk. Ik stond een keer in Utrecht in een oefenhok daarop te spelen toen een gitarist vroeg of ik geinteresseerd was in een ruil met zijn Marshall bluesbreaker uit '67 want die was zo zwaar waarop ik de legendarische woorden zei "nah, wat schiet ik daar nou mee op..."

In die oefenhokken kwam je veel ouwe AC30's en blackface Fenders tegen en daar plugde je dan met tegenzin in, ouwe troep. Eind jaren tachtig moest alles naar de 19" rekken om serieus genomen te worden en toen kon je een JCM 800 of nog erger, een Marshall uit de zeventiger jaren, aan de straatstenen niet kwijt.

Rinze
2 juli 2007, 10:08
Yup. en dat zie je nu met de JCM900. De 800 is nu heel populair en duur, terwijl 15 jaar geleden niemand zo'n ding wou hebben. En al die AC30's die in de tweedehandsruimtes stonden bij de muziekwinkels ("niks waard met zo weinig knoppen") en Marshalls en Fenders...ik droom er nog wel eens van.


Gisteren trouwens over een JCM900 4501 gespeeld, niet gekocht omdat het niet mijn geluid is maar toch echt wel een goed geluid. Volgens mij lult iedereen elkaar maar wat achterna.

Gelukkig heb je die ruil met die Bluesbreaker niet gedaan, stel je voor :cheerup:

Zo heb ik in '91 een Gibson Les Paul Standard voor 1400 gulden laten schieten voor een Charvel model 4 voor... 1400 gulden! :nervous: Die keuze speelt me nog regelmatig door het hoofd, en ik word er niet blij van.

andy
18 juli 2007, 00:59
Even terug naar Legend.
Jaren geleden kwam er een gitarist solliciteren bij mijn band met een indrukwekkende witte eikenkast van twee meter hoog. Een Legend Full Stack.
Het klonk werkelijk nergens naar. Ik kan me niet meer herinneren of het buizen of transitor was, maar het klonk als transistor. Mijn 200 gulden London City half stack blies dat ding in ieder geval helemaal weg.
Maar om maar iets positiefs te zeggen: Het solo geluid klonk wel aardig.