PDA

View Full Version : Zelfbouw PWM modelling amp



crapton
9 juni 2007, 15:34
Hoi ik heb zelf met enige moeite een zelfbouwcombo amp gebouwd. Zie:

http://picasaweb.google.com/ERoosch/Versterker

Waarom:
1. Vond ik leuk om te doen
2. Een alles-in-een stereo versterker voor mijn POD XTL
3. Gebruik van Coldamp PWM versterker, SMPS en Weber Neodymium speakers
4. EQ (wegens gemis global EQ in XTL - heel stom van Line6), DI en mic aansluiting ingebouwd
5. Voldoende headroom
6. Redelijk beperkt gewicht
7. Apart pimp-my-amp uiterlijk

Klinkt volgens mij en anderen wel goed, ook hoge volumes. Ik kan wel zeggen dit is veel werk, maar wel uniek.

Als iemand vragen heeft waarom zus of zo ga ik daar graag op in, of opbouwende suggesties. Smaken verschillen dus liefst geen commentaren van wat is ie lelijk of zo - ik bedoel wat kan ik met een dergelijke mededeling.

bentium
9 juni 2007, 15:52
ziet er zeer goed uit !

Mister X
13 juni 2007, 14:02
Mooi gedaan,

waar heb je de voorversterker met equalizer van gehaald?

crapton
13 juni 2007, 22:55
Dank. Voorversterker is een Boss auto EQ, zie een van de fotos voorlaatste rij - behuizing verwijderd. Gekocht nieuw via marktplaats.nl voor 20 Euro. Voordeel 12V voeding en hoge uitstuurspanning/headroom om de eindtrappen aan te sturen - geen distortion.

Het zijn overigens Jensen speakers, geen Weber. Ik heb wel de originele Weber Beamblockers geprobeerd, maar vond ze uiteindelijk teveel de 'bite' van het geluid weghalen.

Wat me tegenviel is de kosten - alles los kopen is ter.ngduur en het gewicht. Die POD XTL is vrij zwaar, en ondanks gebruik van 12 en 9 mm hout speciale amp en voeding tikt alles door. Mocht ik er nog een willen bouwen dan koop ik een Vetta :-)

Rinze
14 juni 2007, 00:04
Ik vind hem erg mooi en apart, goed over nagedacht ook. Het paneeltje met de knopjes aan de voorkant is schattig.

Lexvandoef
14 juni 2007, 00:18
Ziet er vet uit en is handig. Cool

Noid
14 juni 2007, 00:22
Mooi gedaan, zal een hele klus zijn geweest! Is de POD vast te zetten in die "deksel", zodat je tijdens het vervoer alles in 1 hebt? M.b.t. die equaliser, kleurt dat het geluid van de POD niet (teveel)? Komt er nog wel een behuizing/afdekplaat over die voeding voor die eindversterkers? Immers, op delen staat natuurlijk toch 220V. Er kan natuurlijk altijd een keer vocht bij komen (bijv. een glas wat omvalt). Ik zou eigenlijk om al de printplaten een behuizing zetten. Wat is het vermogen van die eindversterkers?

crapton
14 juni 2007, 20:09
Ja was idd veel werk. De grote lijnen gaan vrij snel, maar ik zat nogal te kl.ten met een enkele kabel die zowel 9V naar de POD moet brengen als het signaal terug. Ik heb 7 polige Neutrik pluggen gebruikt, extreem priegelwerk. Daarbij bleek ook dat de snoerdikte voor de 9V nogal gevoelig was, zeker als mijn Variax werd aangesloten. Er zit een originele Line 6 9V voeding in (zie foto's) om geen enkel risiko te lopen op brom, fluit, kraak en kapot. Ook extra werk was de EQ voorversterker - ik had eerst een bouwpakket maar daar bleek dus wel een onverbeterlijke brom in te zitten.

De POD zit in het deksel vast, ik heb daarbij de bodem ervanaf gehaald om gewicht en ruimte te sparen. Ik heb daavoor 2 houten plaatjes gemaakt in de vorm van de POD en er aan de zijkant ingeschoven. Zit muurvast, ik kan het toch snel lostmaken met de vleugelmoeren als ik zou willen.

EQ op neutraal kleurt mi geluid niet. Ik had nog gedacht aan een bypass maar dat maakte de bekabeling weer complexer. Dit is een gewone auto EQ, robuust en werkt goed.

Afdekplaat: er zit met klitteband een achterpaneel op van hout/gaas. Je kan er dus niet zomaar in, en zelfs vocht gaat er niet zomaar door. De 220V bekabeling is vrij goed vastgemaakt met krimpkous en tie-wraps. Ik ben van plan er nog keer een afdekking van schuimrubber overheen te maken. Alleen probleem is voeding en eindtrappen moeten hun (beperkte) warmte kwijt. Ik heb wel gedacht het in een kast/chassis te zetten, was vast mogelijk geweest, maar constructief wat lastiger (zelf chassis zetten).

Eindtrap en voeding kijk op www.coldamp.com. Die zijn 400 W bij 4 ohm en 250 W bij 8 ohm. Veel te veel, en deze amp en voeding zijn overkill, maar wel goede overkill. Heel veel headroom, dit ding gaat snoei en snoeihard (als het moet). Ik kan m uiteraard niet vol openzetten dan gaan de speakers eraan. Pas met een extra set extra speakers kan je zo vol los dat je zelfs de drummer niet meer hoort... En dat geeft een lekker gevoel :-). Geintje, uiteraard zinloos. Ik had er achteraf gezien beter een goedkopere set eindtrappen in kunnen hangen (bv de Crate Powerblock), had waarschijnlijk ook prima gegaan en nog hard zat. Rendement van die Jensen Neodymium speakers is vrij goed en geluid neutraal en veel definitie, ideaal voor modelling amp.

Sorry voor t lange verhaal.

Noid
14 juni 2007, 23:54
Sorry voor t lange verhaal.Nee man, leuk en interessant dit. Ik zit in een vergelijkbare situatie. Ik heb zelf een crate powerblock en dat is zeker een goede versterker voor de PodXT L. Alleen als je de POD op die Crate zet via de line-ingang, dan gebruikt hij het volle vermogen van de eindversterker van de crate. Dat betekent dat je het eindvolume altijd moet regelen via de PODXT L. Aangezien dat ding op de grond staat is dat natuurlijk niet handig, zeker niet als je tussen 2 presets gaat wisselen en daar wat volumeverschil tussen zit. Jouw idee van een auto equalizer is goed. Ik ga ook voor zo'n EQ, of een volumeregelaar voor tussen het line-out signaal van de POD en de de line-in van de Crate. Dat moet natuurlijk een zo neutraal mogelijke volumeregelaar zijn, om de amp-simulaties niet te verstoren.

M.b.t. die 220V afsluiting: ik had niet gezien dat je zo'n houten/gaas constructie had. Ik zag wel het computerfannetje bij de koelribben van de versterkers en de line 6 voeding. Nogmaals: netjes gedaan allemaal! Zal zeker een zwaar kastje zijn, maar wel lekker compact zo.

crapton
16 juni 2007, 13:45
Er staan op Marktplaats veel van die EQ's te koop (ook 7 bands enz), alleen ff opletten dat het stereo is en er geen eindtrappen inzitten. Je zou als voeding zelfs zo'n cheap Hape stekkerblokvoedingding kunnen gebruiken.

Een nadeel van die auto EQ's is dat er normaal een fade front-rear functie inzit, dwz de vol regelaar bij mijn EQ gebruikt eigenlijk maar de 1/2 slag van de pot. Moet je dus iets zorgvuldiger instellen want gevoeliger.

Je kan er natuurlijk ook een gewone stereo pot tussenzetten, had ik evt ook kunnen doen maar nogmaals ik wilde de bekabeling zo simpel mogelijk houden. Zoals je ziet aan mijn amp wordt het als snel een spagetverderrie van kabeltjes, dat zou ik nu anders doen.

Ga je dat dan ook samen met die Crate in een combo bouwen? Ik ben wel nieuwsgierig, post eens wat foto's?

Noid
17 juni 2007, 23:37
Er staan op Marktplaats veel van die EQ's te koop ...
Je kan er natuurlijk ook een gewone stereo pot tussenzetten ...
Ga je dat dan ook samen met die Crate in een combo bouwen? Ik ben wel nieuwsgierig, post eens wat foto's?Ik had al wat zitten zoeken op marktplaats, maar ik twijfel nog want ik denk dat het EQ deel niet nodig is. Voor de POD zoek ik een zo neutraal mogelijke eindversterker. Maar misschien geeft dat toch teveel beperkingen? Vanwaar jouw bewuste keuze
voor zo'n EQ (en wat mistte je daarvoor bij de POD?). Anders kan ik immers toe met een stereopotmeter.

Nee, ik ben niet van plan om het met die crate in 1 behuizing te stoppen, tenzij ik zo'n extra stereovolumeknop nog in die crate kan bouwen. Qua EQ zou ik dus ook nog voor een pedaaltje kunnen kiezen.

crapton
18 juni 2007, 19:18
Vanwaar jouw bewuste keuze voor zo'n EQ (en wat mistte je daarvoor bij de POD?).

DE POD XTL heeft helaas (stom - een V-amp en de Vetta hebben t wel) geen global EQ. Twee redenen waarom ik vind dat zoiets erop moet:
1. Bij hoge volumes vs lage volumes reageert je gehoor anders dus een patch die op hoog volume goed klinkt doet dat op laag volume niet. De meeste HiFi amps hebben daarvoor een loudness knop.
2. De ruimte of opstelling heeft best veel invloed op de sound, zeker als je in de buurt van een muur of de grond staat.

Een nieuwe generatie modelling amps zou mi heel makkelijk een compensatie voor speakers en omgeving moeten kunnen inbouwen. De technologie bestaat al: http://www.d2audio.com/. Stel eens voor een amp die altijd goed klinkt onafhankelijk van volume en plaatsing en zichzelf instelt (als je dat wil dan). Helaas is het muzikantenvolkje vrij conservatief...

Noid
18 juni 2007, 23:05
DE POD XTL heeft helaas (stom - een V-amp en de Vetta hebben t wel) geen global EQ. Twee redenen waarom ik vind dat zoiets erop moet:
... De technologie bestaat al: http://www.d2audio.com/. Stel eens voor een amp die altijd goed klinkt onafhankelijk van volume en plaatsing en zichzelf instelt (als je dat wil dan).Dank voor je toelichting. Nu wil ik ook een EQ :) Interessant trouwens die d2audio ontwikkelingen. Natuurlijk voor gitaristen, maar zeker ook voor gebruik in auto's.

Einzeln
19 juni 2007, 09:04
Je zet daarmee een geluidsman buitenspel. Dit werkt alleen in een kroeg zonder pa.

Geronimo
19 juni 2007, 11:50
Je zet daarmee een geluidsman buitenspel. Dit werkt alleen in een kroeg zonder pa.

Duivelse post dit!

crapton
20 juni 2007, 00:00
Geluidsman buitenspel:

- Als je signaal van de POD via DI naar de mengtafel stuurt maakt t niets uit, EQ zit erna. Ik heb in mijn amp een DI ingebouwd en een mic aansluiting. Geluidsman hoeft alleen 2 x XLR aan te sluiten. Mic sluit ik via zwanehals aan op voorzijde, hangt voor de speaker. Geluidsman kan zo mix maken tussen DI en mic en optimaal geluid maken.
- Mocht je via een mic uitversterken (Zie boven) kan de geluidsman tijdens de soundcheck met de mengtafel EQ compenseren - als dat nodig is.

Belangrijk is goed geluid in de zaal, maar ook op het podium. Als je staat te balen omdat het te schel is of muddy speel je niet lekker meer - bij mij werkt dat zo.

Goddelijk antwoord...:-)

Einzeln
20 juni 2007, 11:38
Geluidsman buitenspel:

- Als je signaal van de POD via DI naar de mengtafel stuurt maakt t niets uit, EQ zit erna. Ik heb in mijn amp een DI ingebouwd en een mic aansluiting. Geluidsman hoeft alleen 2 x XLR aan te sluiten. Mic sluit ik via zwanehals aan op voorzijde, hangt voor de speaker. Geluidsman kan zo mix maken tussen DI en mic en optimaal geluid maken.
- Mocht je via een mic uitversterken (Zie boven) kan de geluidsman tijdens de soundcheck met de mengtafel EQ compenseren - als dat nodig is.

Belangrijk is goed geluid in de zaal, maar ook op het podium. Als je staat te balen omdat het te schel is of muddy speel je niet lekker meer - bij mij werkt dat zo.

Goddelijk antwoord...:-)

OK inderdaad. want ik denk dat een auto EQ de zaak behoorlijk kan verzieken. Een meting op een podium is een andere dan vanuit de zaal. En dan hebben we het nog niet over wat een volle en lege zaal daarbij doen. Ik moet zeggen dat ik me hierbij niet helemaal laat hinderen door enige vorm van ervaring en kennis met die apparaten. Ik denk het alleen maar. Hoe meet je een zaal tijdens het spelen? Weet iemand hoe dat werkt?

crapton
22 juni 2007, 21:05
OK inderdaad. want ik denk dat een auto EQ de zaak behoorlijk kan verzieken. Een meting op een podium is een andere dan vanuit de zaal. En dan hebben we het nog niet over wat een volle en lege zaal daarbij doen. Ik moet zeggen dat ik me hierbij niet helemaal laat hinderen door enige vorm van ervaring en kennis met die apparaten. Ik denk het alleen maar. Hoe meet je een zaal tijdens het spelen? Weet iemand hoe dat werkt?

Of het een auto EQ is of een andere EQ maakt volgens mij niet veel uit, het blijft toch een EQ? Wat het ook is je moet het natuurlijk wel zorgvuldig instellen.

Mijn ervaring/gevoel is dat een volle of lege zaal voor het podiumgeluid niet zoveel uitmaakt. Normaliter heb je monitors en je eigen versterker - die natuurlijk niet te hard mag staan. Je staat er immers ook vlak bij.

Voor de geluidsman/PA maakt een volle of lege zaal wel veel uit. Het staat dan ineens vol met dempings materiaal (mensen dus) dus sowieso volume aanpassen en daarnaast vaak ook nog wat EQ van de hele PA, soms ook per instrument. Iha meet een geluidsman geen spectrum maar werkt puur op gehoor.

Meting: wat nog wel eens gedaan wordt is een puls witte ruis loslaten via de PA en dan met een meetmicrofoon en PC of analyser bekijken. Daarmee kan je dan je PA EQ en galm ed instellen op de ruimte en speakers/opstelling. Dat geeft dan een basis instelling maar tijdens een optreden moet het toch op gehoor want je kan moeilijk na elk nummer gaan witte ruisen en analysen. Overigens past D2Audio dit soort techieken toe, maar dan volledig automatisch en digitaal. Ik zou graag een combinatie zien van Line 6 en D2Audio spul zodat je (naar wens) de hele zaak helemaal perfect kan afstellen ook al staat je amp ivm plaatsgebrek nogal slecht.

Negative K3 fan
22 juni 2007, 23:36
DE POD XTL heeft helaas (stom - een V-amp en de Vetta hebben t wel) geen global EQ. Twee redenen waarom ik vind dat zoiets erop moet:

vanaf de pod XT versie 2 hebben ze wel een eind EQ, maar wel per patch. Maar je kunt EQen.