PDA

View Full Version : Speaker voor mijn Deluxe Reverb



imlikeajungle
9 juni 2007, 12:39
Ik denk dat de volgende upgrade voor mijn Deluxe Reverb een nieuwe speaker wordt...

8ohm, minstens 30W.
Ik dacht zelf aan Eminence, wegens prijs/kwaliteit, rave reviews & makkelijk te verkrijgen itt Celestion, die nu niet bepaald goedkoop zijn, maar ik sta open voor andere opties.

Belangrijk is dat het een efficiënte speaker is, die laag aan kan, warm en vol klinkt met genoeg mids (geen mid-control op de amp, vandaar).

Ik dacht aan de Private Jack, maar alle opties zijn welkom.

Rutger
9 juni 2007, 20:19
Een oude Celestion G12H30 ('60 - begin '70)

Dat hoort gewoon in een Fender :)

the sure thing
9 juni 2007, 21:01
+1. Ik snap die plotselinge hype om de eminence (govners) hier op het forum niet. Het zijn strakke, maar karakterloze speakers. Wil je veel hoog, weinig mids en laag, koop dan een eminence. Wil je een lekker modderig midden, doe dan een celestion. Behalve dan de G12H30, die heeft minder mid en meer ghoog.

Tristan
9 juni 2007, 21:13
Tsja, die Eminence speakers lijken mij ook helemaal niks, vrij steriel, dun en karakterloos...
De G12H30 heeft zeker wel midden hoor, vergelijk 'm maar eens met een Vintage 30, die heeft een veel minder vet middengebied, wat meer hoogmidden, presence zeg maar, vergeleken met een G12M is 'ie natuurlijk wel wat minder middig...
Celestions hebben i.m.o. gewoon een lekker karakter...

Mr.Jay
9 juni 2007, 21:27
Had er een pre-ROLA G12H30(lead cone) in, maar nu een Weber aknico P12N en die bevalt wat beter. De H had een tikkie te bot mid, zat daar wat verstopt, de P12N is transparanter in het mid, heeft prima en warm hoog en lots of bottom.

JaY

Tristan
9 juni 2007, 21:55
Ik dacht dat je niet zo van de Webers was?
Zijn zeker goede speakers i.m.o, een stuk beter dan de nieuwe Jensens in ieder geval...

imlikeajungle
9 juni 2007, 22:11
Ik kan bij een tech in Gent een shitload Webers gaan proberen, mag een dag in een hok met een soldeerbout en een hoop speakers - hoi hoi - van service gesproken! :cheerup:

Welke hieruit moet ik zeker proberen? Ik staar me wat blind op de site van Ted Weber... En ik ben een leek op dit gebied. Help = appreciated!

Hij heeft:


alnico Sig12s alternatief voor oude CTS, oxford, jensen
ceramic sig12S alternatief voor oude C12R, C12Q, oxford
alnico blue dog 30W alternatief voor oude Vox alnico blue dog
alnico silver bell 30W alternatief voor oude Marshall, alnico
ceramic 1225 alternatief voor oude Celestion G12M-25
alnico 12V alternatief voor Celestion V30 (alnico versie !)
12F150 tweed twin alternatief voor oude Jensen C12N
12A100 alternatief voor oude jensen P12R
ceramic cali 12 alternatief voor oude JBL D120, sf twin
ceramic thames 12 alternatief voor oude Fane, Hi-watt
ceramic michigan 12 alternatief voor oude EV

renevanveen
10 juni 2007, 03:22
Heb in mijn deluxe reverb ( 1976 ) een shitload aan speakers geprobeerd.
De g12h30 is een hele gevoelige speaker, dus meer output dan de originele speaker, en rockt lekker maar je bent dan ook gelijk die typische fender sound kwijt, en daar heb je uiteindelijk je deluxe voor gekocht neem ik aan. Uiteindelijk kom ik dus altijd weer terug bij de originele Oxford met al zijn beperkingen zoals lage gevoeligheid en het zogenaamde ' Farten' . Dit komt bij kroegoptredens juist erg van pas ( fijne oversturing op aangenaam volume ) en tijdens studio opnames.

Mr.Jay
10 juni 2007, 10:45
Ik dacht dat je niet zo van de Webers was?
Zijn zeker goede speakers i.m.o, een stuk beter dan de nieuwe Jensens in ieder geval...

Laatste is zeker waar, maar alles is beter dan die.
Weber 10"s kan ik ook helemaal niks meer mee. Echter de 12" N vind ik beiden wel oké, P zowel als N. Dan heb ik het dus over de "vintage" series, de rest van Weber speakers ken ik ik niet en ook geen behoefte aan.
Heb Webers een tijd heel goed gevonden, maar dat is alweer jaren geleden. Je evolueert heet dat.
Wat ook een zeer goeie speaker voor een DR is , is de GOLD van Celestion, maar ook dan ben je weer wat Fendersound kwijt. Perfect krijg je het nooit.

JaY

Tristan
10 juni 2007, 12:04
Oh, ik begrijp het...
Die Celestion clones lijken me ook niet zo interessant, alhoewel ik die Blue Alnico Weber wel mooi vind klinken...
Die nieuwe Jensens zijn echt walgelijk i.m.o, zeer schel, schreeuwerig, rafelig en kortademig, geen sustain, waardeloze speakers...

Mr.Jay
10 juni 2007, 12:21
Oh, ik begrijp het...
Die Celestion clones lijken me ook niet zo interessant, alhoewel ik die Blue Alnico Weber wel mooi vind klinken...
Die nieuwe Jensens zijn echt walgelijk i.m.o, zeer schel, schreeuwerig, rafelig en kortademig, geen sustain, waardeloze speakers...

Onbruikbaar vind ik ze niet. In een 4x10 mix b.v. die nogal duf (ouwe speakers die mellow klinken en daardoor zéér aangenaam klinken en reageren maar tevens toch iets missen b.v.) is kan makkelijk een C10Q R.I. of zo bijgezet worden om de zaak wat op te peppen. Heb zo al vaker goeie resultaten behaalt.
De Blue Weber is leuk, maar zet er de Celest.versie naast en je weet weer genoeg.

JaY

Tristan
10 juni 2007, 12:31
Haha, tsja, het ligt altijd aan de situatie waarin je het bekijkt natuurlijk, misschien dat juist daarom iedereen weer een andere mening heeft... :D
Ik vond de Weber Blue wel mooi klinken, maar ik geloof best dat de Celestion Alnico Blue beter is...

Mr.Jay
10 juni 2007, 12:45
Haha, tsja, het ligt altijd aan de situatie waarin je het bekijkt natuurlijk

Zo is het.
Is voor speakers net als voor p.u.'s.
je kunt niet zeggen of een p.u. slechter of beter is, ligt geheel aan de gitaar (of bij speakers een amp) waar je het inzet (buiten smaakkwestie verder natuurlijk).
Het gaat om de combi en eindresultaat. Een Sprague Orange Drop is ook niet verkeerd, maar liever geen hele amp er mee vol.

JaY