PDA

View Full Version : neckpocket dieper maken



pasqual
9 juni 2007, 00:07
ik heb lang moeten wachten op mijn hals maar vandaag was het eindelijk zover, dus ik heb de gitaar verder afgebouwd. toen kwam ik dus tot de ontdekking dat ik tremelo veel te hoog moest draaien om de snaren op hoogte te krijgen. ik heb de body een half jaar geleden gekocht, onbewerkt maar wel met alle uitsparingen er al in. verder niet nagedacht om alles eens na te meten en te vergelijken met andere strats. nu blijkt dus dat de neckpocket 4 mm te hoog is uitgefreesd. dat is nogal wat. hoe moet ik nu tewerk gaan?
ik heb 2 opties: de hals aan de achterkant 4 mm afschuren of de neckpocket uitdiepen. aan de hals kom ik liever niet en de pocket uitdiepen is ook vrij moeilijk maar lijkt mij toch de meest verstandige optie. hoe kan ik dit het beste doen? uitfrezen lijkt me nogal moeilijk omdat ik geen mal heb en bang ben om de randen te beschadigen. graag had ik wat advies uwer zijds.
ondanks deze domper kan ik wel melden dat de gitaar wel goed klinkt en al redelijk zuiver is ondanks dat ik nog niet aan intoneren ben toegekomen. ik heb inmiddels de hals alweer gedemonteerd.

groeten Pasqual.

G.G.
9 juni 2007, 01:08
Je zal toch een mal moeten maken. 4mm kan je niet met een shim wegwerken. Met een goeie mal, lijmklemmen en een bovenfrees beschadig je de randen echt niet.

pasqual
9 juni 2007, 12:00
bedankt voor de reactie.
ik heb ondertussen net een mal gemaakt en ga zometeen frezen. dat is ff kl*tuh als je je gitaar al in de lak hebt. maar ja, weer wat geleerd voor mijn volgende projectje.

groeten Pasqual.

ernieman
10 juni 2007, 18:39
Hela, Ik ben waarschijnlijk te laat, maar ik heb hetzelfde een tijdje geleden voorgehad.

Ik heb eerst met een freebitje met een lager aan de onderkant een mal gemaakt (lagertje volgt precies je pocket).
Daarna met een freesje met het lagertje aan de bovenkant de mal gemaakt om de boel uit te diepen.
Heb je natuurlijk wel 2 niet al te goedkope freesjes nodig...

Greetz,

Ernieman

pasqual
10 juni 2007, 18:51
ik heb 'm ondertussen al uitgefreesd m.b.v. een zelfgemaakte mal en bewust 1 mm smaller gehouden. probleem was alleen; hoe bescherm ik de lak?
een doek eronder en frezen maar. is goed gelukt en de gitaar doet het boven verwachting goed. ik moet 'm alleen nog in de oefenruimte uitproberen op een "echte" versterker. ( fender performer 1000 ) :rockon: ik moet alleen nog de radius van de brug ( floyd rose lic.) aanpassen aan de radius van de hals m.b.v. vulplaatjes ( zie mijn topic verder in de lijst) en een oplossing verzinnen voor de snaren die een hoek maken zogauw je de toplock lockt :p

groeten en bedankt voor de input, Pasqual.

G.G.
10 juni 2007, 18:55
Hela, Ik ben waarschijnlijk te laat, maar ik heb hetzelfde een tijdje geleden voorgehad.

Ik heb eerst met een freebitje met een lager aan de onderkant een mal gemaakt (lagertje volgt precies je pocket).
Daarna met een freesje met het lagertje aan de bovenkant de mal gemaakt om de boel uit te diepen.
Heb je natuurlijk wel 2 niet al te goedkope freesjes nodig...

Greetz,

Ernieman

kan goedkoper (hoewel ik jouw manier erg gemakkelijk vind.

Stap1 met een losse hals de pocket uit een stuk mdf zagen en glad vijlen en schuren.

Daarna met een freesbit waarvan de snijradius hetzelfde is als de schacht de boel affresen. De schacht loopt dan langs de mal.

Zo'n freesje zit in 99% van de gevallen al bij een bovenfrees wanner je hem koopt.

Wat betreft de lak. geen prbleem. Ik heb het verledenweek nog gedaan bij een telecaster van B_2the_A, waar een P90 op de hals moest.

Wat ik doe:

Ik neem een freesbit met dezelfde radius als de schacht. De schacht gebruik ik als geleider langs de mal. Het gat dat je freest wordt dus precies even groot als het gat om je mal. Als je de mal met genoeg lijmklemmen vastzet heeft de lak geen kans om weg te springen in stukjes. (geloof me, die tele had een dikke poly laklaag, maar is onbeschadigd gebleven)

Misschien dat Robert een plaatje kan posten?

gebruik je een bitje met een grote bovenlager, dan moet je een oversized mal maken, en dan heeft de lak meer mogelijkheden om weg te springen.

Snap je wat ik bedoel?

pasqual
11 juni 2007, 23:32
ik heb helaas nog niet zoveel ervaring met frezen, maar dat gaat goed komen.
ik heb het dus gewoon geprobeerd en het is goed gelukt, de hals ligt nu diep genoeg en de hoek is ook oké. ik ben nu bezig met afstellen; radius van de floyd is aangepast met eigengemaakte vulplaatjes en dat is al een hele verbetering maar kan nog beter. ff afwachten of het gaat iriteren, zoniet, dan laat ik het zo; action is redelijk hoog maar ik vind het wel lekker i.v.m. snaren opduwen; de topkam ( toplock ) is ondertussen ook bijgevijld omdat ie ook niet helemaal de radius volgde. de hals is echt perfect, ik weet ff niet meer wat de producent is ( moet ik de muziekhandel in Sittard ff opnieuw vragen ) maar is in ieder geval een nederlands product. mag ook wel goed zijn voor 120 euri. morgen ff uitproberen in de oefenruimte op een goede amp.

bedankt voor de input en ik zal binnenkort ff een fotootje plaatsen.

groeten Pasqual.