PDA

View Full Version : welke versterker...



just_me3107
8 juni 2007, 22:38
Ik ben van plan een nieuwe versterker te kopen maar ik heb niet echt een idee wat..ik heb er niet zo veel kennis van :nervous: ...Het moet gewoon tijdens de repetities hoorbaar zijn (ik zit nu met een 15 wat ibanez versterker die je totaal niet hoort tijdens repetities)..
Ik had gedacht aan 80-100+watt maar ik kheb geen idee welk merk. Het moet ook goed transporteerbaar zijn... Prijs tot 500 euro (mag wel iets meer zijn indien het echt een aanrader is)

Kan iemand mij hier bij wat advies geven :???:

Lexvandoef
8 juni 2007, 23:32
Hoi

Ik zou bij een budget van €500 kijken naar een buizenversterker, die hoeven helemaal geen 100 watt te zijn om in een band mee te komen en er zijn er al verschillende in jou prijsklasse.

Check die pm maar eens die ik je gestuurd heb ;) (of mijn sig ;))

caliban
9 juni 2007, 11:43
Wat voor muziek wil je spelen

just_me3107
9 juni 2007, 11:58
Wat voor muziek wil je spelen

Euhm..We spelen alternatieve rock ongeveer (we weten het zelf niet heel zeker wat we spelen, het is nogal moeilijk te zeggen en we kunen het moeilijk vergelijken met een andere band). Het beste is als hij een goed clean geluid en distortion(en alles wat daar ongeveer op lijkt, ik ken er niet superveel van) geluid. Maar toch de voorkeur op een goed clean geluid. Ik gebruik ook een pedaal voor de distortion.

Ik heb de catalogus van musicstore in Duitsland hier liggen en juist maar weer eens voor de 100ste keer doorbladerd en ik zag een vox staan, ad 100vt , heeft 100 wattage en 2x12" vox speaker. Prijs 549 Euro.

Waar ik ook al vaker voor heb gekeken is de mashal ,mg100 dfx, voor 439 euro
Er staat 100 watt RMS bij, wat wilt die RMS eigelijk zeggen?

En ik heb ook nog een line6 zien staan: de spiderIII 120 210 of spiderIII 150 212. prijzen: 444 euro voor de 120watt en 495 euro voor de 150 watt.. aangezien dit prijsverschil met de vorige twee neem ik aan dat deze van "mindere" kwalitieit zijn, maar dat zal zeker van mijzelf afliggen neem ik aan..wat ik goed vind klinken

Kan iemand mij vertellen wat de voor en nadelen zijn van deze, welke je verkiest, gewoon een goed advies geven :satisfie:

marter544
9 juni 2007, 12:26
Ik vind de Marshall MG series niet lekker klinken, tis net een blikje met bijen als je de distortion aan zet. Bij deze Marshall zitten trouwens ook allerlij effecten ingebouwd, je kunt je af vragen of je dat wil.
De Vox AD series en de Line6 Spiders zijn modelling versterkers, dwz. dat ze andere, vaak bekende, versterkers nadoen met behulp van computer chips. Ik heb de Line6 spider II 212 getest, toen ik naar een versterker op zoek was, en vond het niet wat, het voelde goedkoop, het klonk goedkoop en kut, en de effecten gebruik ik toch niet. De ken de AD100 niet, wel de AD15, en die vond ik erg fijn klinken, veel beter als de Spiders. Ook bij deze versterkers zitten allemaal effecten ingebouwd. De line6 en de Vox gaan denk ik niet goed werken met jouw distortion pedaal, maar die heb je dan ook totaal niet nodig.

Jayjay
9 juni 2007, 12:39
Ik zou gaan voor een tweedehands buizenamp.
Bij bvoorkeur eentje waarvan het clean en de overdrive je bevalt..maar in iedergeval het clean. Mocht je door de loop van de jaren andere sounds willen omdat je muziek smaak veranderd of breder wordt kan je gewoon wat pedaaltjes kopen. Je hebt dan gewoon een goede basis amp waar je mee vooruit kan!

Welke buizenamp je moet kopen is een questie van smaak. Ik zelf vind dat Peavey goede sets maakt voor een basis amp met niet te veel grapjes voor niet te veel geld voor een beginner.
Wil je later wat anders..dan verkoop je het ding weer en koop je een amp die helemaal bij je past ( wel handig als je dan precies weet wat voor muziek je je op wil richten.

ColourofFire
9 juni 2007, 12:44
Niet zo op het wattage focussen...

Kijk liever naar een peavey valveking, of classic.

Jayjay
9 juni 2007, 12:46
Niet zo op het wattage focussen...

Kijk liever naar een peavey valveking, of classic.


dat zeg ik..Peavey:-P

just_me3107
9 juni 2007, 13:17
als ik voor een buizenamp ga kijken op wat moet ik dan vooral letten..
je zegt niet zo op de watts focussen, maar het moet tijdens de repetities hoorbaar zijn en toch nog goed klinken...dus wat stelt iemand voor...

en zou iemand mij eens vlug het verschil tussen een buizenversterker en een "gewone" versterker kunnen uitleggen en wat voor en nadelen van beide.. of een link is ook al voldoende..

BLOK182
9 juni 2007, 13:23
Bij buizenamp zit je met 20 watt+ en minimaal een 12" speaker al goed in de richting om in een band te spelen.

JorikDekkers
9 juni 2007, 13:24
ik heb die vox ad100vt

Is eigenlijk ideaal als je aan het zoeken bent wat jouw sound is maar in de tussentijd toch in een band wil spelen zonder bakken met geld uit te geven. Doordat al die verschillende versterkermodellen erin zitten is het een super veelzijdige versterker

Het enige nadeel is dat als je hem niet goed ingesteld hebt, dat het geluid in de band dan helemaal in elkaar zakt, maar in principe is dat bij elke versterker zo... (op high-end spul na dan)

Het grootste voordeel t.o.v. een buizenamp is dat deze op kamervolume echt super klinkt. Het is een amp voor thuis waar je ook mee kan repeteren. Een buizenamp is echt voor repetities omdat die op laag volume veel minder klinkt.

edit: ik lees dat je goed vervoerbaar wil...
dan valt die vox keihard af :stop: dat kreng weegt 35 kilo alles erop en eraan en heeft vrij onhandige afmetingen

Jayjay
9 juni 2007, 13:31
als ik voor een buizenamp ga kijken op wat moet ik dan vooral letten..
je zegt niet zo op de watts focussen, maar het moet tijdens de repetities hoorbaar zijn en toch nog goed klinken...dus wat stelt iemand voor...

en zou iemand mij eens vlug het verschil tussen een buizenversterker en een "gewone" versterker kunnen uitleggen en wat voor en nadelen van beide.. of een link is ook al voldoende..

Een buizen amp heeft een hele andere techniek dan een niet buizen(solide state) amp OVER HET ALGEMEEN wordt een buizenamp gekenmerkt door een wat warmer geluid en een mooiere overdrive dan een niet buizen amp.
en je hebt met minder watts op het doosje veel meer geluid. NADEEL buizen moet je af en toe vervangen..Wil je echt een goede uitleg moet ff googlen...

LCH
9 juni 2007, 13:59
Ik ben van plan een nieuwe versterker te kopen maar ik heb niet echt een idee wat..ik heb er niet zo veel kennis van :nervous: ...Het moet gewoon tijdens de repetities hoorbaar zijn (ik zit nu met een 15 wat fender versterker die je totaal niet hoort tijdens repetities)..
Ik had gedacht aan 80-100+watt maar ik kheb geen idee welk merk. Het moet ook goed transporteerbaar zijn... Prijs tot 500 euro (mag wel iets meer zijn indien het echt een aanrader is)

Kan iemand mij hier bij wat advies geven :???:
Dit klinkt als een paar hele lange zaterdagen testen, testen en nog eens testen bij Feedback.

LCH
9 juni 2007, 14:03
Als vervoerbaarheid overigens een zwaarwegend issue is vallen veel mogelijkheden sowieso al af. Een 12" speaker neemt nu eenmaal ruimte in en als je er een degelijk kastje omheen hebt zit je al snel aan 20-30kg en forse afmetingen. Reken er dus niet op dat je een mooie, krachtige versterker kunt kopen die op de bagagedrager van je fiets past.

just_me3107
9 juni 2007, 16:41
Als vervoerbaarheid overigens een zwaarwegend issue is vallen veel mogelijkheden sowieso al af. Een 12" speaker neemt nu eenmaal ruimte in en als je er een degelijk kastje omheen hebt zit je al snel aan 20-30kg en forse afmetingen. Reken er dus niet op dat je een mooie, krachtige versterker kunt kopen die op de bagagedrager van je fiets past.

Op mijn fiets is ook zeker niet de bedoeling. :seriousf: ..goed vervoerbaar is niet zo super belangrijk... ik had zo van die rare ideeen in mijn hoofd over goed vervoerbaare versterkers maar vergeet dat gewoon..

just_me3107
9 juni 2007, 16:44
ik heb die vox ad100vt

Is eigenlijk ideaal als je aan het zoeken bent wat jouw sound is maar in de tussentijd toch in een band wil spelen zonder bakken met geld uit te geven. Doordat al die verschillende versterkermodellen erin zitten is het een super veelzijdige versterker

Het enige nadeel is dat als je hem niet goed ingesteld hebt, dat het geluid in de band dan helemaal in elkaar zakt, maar in principe is dat bij elke versterker zo... (op high-end spul na dan)

Het grootste voordeel t.o.v. een buizenamp is dat deze op kamervolume echt super klinkt. Het is een amp voor thuis waar je ook mee kan repeteren. Een buizenamp is echt voor repetities omdat die op laag volume veel minder klinkt.

edit: ik lees dat je goed vervoerbaar wil...
dan valt die vox keihard af :stop: dat kreng weegt 35 kilo alles erop en eraan en heeft vrij onhandige afmetingen

dat klinkt interesant...maar ik neem aan dat die toch wel goed klinkt wanneer hij redelijk "hard" staat..

pff wat voel ik mij echt een newbie :nervous: mja iedereen moet het eens leren

Bl44t44p
9 juni 2007, 17:22
Kijk in elk geval niet naar het vermogen, want dat zegt bij een buizenversterker werkelijk niks. Wanneer jij het hebt over 100 watt krijg ik de indruk dat je plannen hebt om volgende week in de Ahoy te gaan spelen. 30-50 watt is in bandverband echt genoeg, geloof mij, die krengen kunnen hard.

crapton
9 juni 2007, 17:31
Let wel de Line6 Spider II is de oude versie, nu hebben ze de Spider III en die is volgens verschillende reviews een stuk beter. Heeft POD 2.0 technologie, voordeel is alles in een amp, flexibel, betrouwbaar. Bij guitarbargains.com kost ie 400 Euro.

Ik zou overigens altijd voor een 2x12" gaan, heb je toch flinke druk en niet te groot en zwaar.

Je kan ook kiezen voor de Line6 Flextone III XL, 490 Euro idem. Mooi klassiek uiterlijk en PodXT technologie. Je moet er nog wel een pedaal bijkopen evt 2e hands - let wel normaliter heb je geen losse pedalen meer nodig - geen lege batterijen en gekloot met kabeltjes. Je zal zelf moeten luisteren of je het wat vindt, ik denk zelf dat het wel een goede amp is.

Als het dan buizen moet zijn: de Bugera amps - hoe goed die zijn is nog een vraagteken. En de Peavey Valveking.

Over buizen vs modelling: zoveel mensen zoveel meningen. Heb laatst een Mesa duurste combo (naamff kwijt) en een Engl combo en een Line6 Vetta vergeleken (redelijk hard) maar ik vond die Vetta een stuk lekkerder klinken. Met modelling moet je wel wat tweaken voor een goede sound.

Jayjay
9 juni 2007, 17:31
Kijk in elk geval niet naar het vermogen, want dat zegt bij een buizenversterker werkelijk niks. Wanneer jij het hebt over 100 watt krijg ik de indruk dat je plannen hebt om volgende week in de Ahoy te gaan spelen. 30-50 watt is in bandverband echt genoeg, geloof mij, die krengen kunnen hard.

Heel hard!

Btw ..ik heb een classic 50 van Peavey en die klinkt dankzij de post/pre knoppen en de master volume knop ook prima op huiskamer niveau!
Maar gaat ook heeeeeeeeel hard..

Heb em ooit gekocht van een malloot voor 250 euro.
(50 watt 2x12 inch)

JorikDekkers
9 juni 2007, 17:31
+1: met die 50 watt versie zal je het ook zeker wel redden in een band. Die voxen gaan sowieso knetterhard als het moet

En op hoog volume klinkt het ook gewoon goed, maar niet zo goed als een leuke buizenversterker

Alleen thuis is zo'n buizenversterker gewoon veel en veel te hard

Je kan natuurlijk ook gewoon je fender voor thuis houden en dan een buizenampje kopen voor in de oefenruimte

ColourofFire
9 juni 2007, 17:48
als ik voor een buizenamp ga kijken op wat moet ik dan vooral letten..
je zegt niet zo op de watts focussen, maar het moet tijdens de repetities hoorbaar zijn en toch nog goed klinken...dus wat stelt iemand voor...

en zou iemand mij eens vlug het verschil tussen een buizenversterker en een "gewone" versterker kunnen uitleggen en wat voor en nadelen van beide.. of een link is ook al voldoende..

trust me, met 50 watt buizen blaas je een band weg tijdens repetitie. Heb mijn 50 watter nooit boven een kwart staan. Met optredens wordt je amp bijna altijd gemicd, dus hij hoeft ook niet in zijn eentje een zaal op te kunnen blazen. Het voordeel van buizen is dat het (IMHO) gewoon lekkerder en natuurlijker klinkt. Tuurlijk zijn er wel goede SS amps, maar die zijn dan ook weer gewoon duur. Het nadeel van sommige buizenamps is dat ze goed hard moeten om op hun best te klinken, maar met de huidige mastervolumes is dat punt lichtelijk overdreven, veel buizenamps klinken ook gewoon goed op huiskamervolume.

caliban
9 juni 2007, 22:01
Ik denk dat je best een buizenversterker koopt. Anders lig je over een maand toch te gassen op eentje en heb je veel geld gegeven aan een solidestatespul.
Ik zou kijken voor een tweedehandse marshall of een peavey.

just_me3107
16 juni 2007, 15:43
even nog een vraagje:
het is toch geen probleem om een keyboard op een buizenversterker aan te sluiten he..?

ErikE
16 juni 2007, 16:02
Hij zal er niet stuk van gaan of zo, het klinkt alleen voor geen meter aangezien een keyboard het hele frequentie bereik nodig heeft en een gitaar een veel smaller bereik. :stop:

Mitch
16 juni 2007, 16:39
En er uit een keyboard een line signaal komt, dat eigenlijk te hard is voor de amp om überhaupt nog lekker te klinken.

just_me3107
16 juni 2007, 20:22
Dus op dat gebied is een "gewone" versterker, gelijk mijn ibanez weer anders dan een buizen...
Want op mijn versterkertje klinkt die wel goed..