PDA

View Full Version : Gibson Custom humbucker bridge



llahsraM
8 juni 2007, 19:42
Kan je deze humbucker ook in een neck positie zetten? of klinkt dat niet?

gibson custom (http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/96848555-gibson-humbucker-bridge-custom-shop.html?return=eJwlykEKwjAQQNG7FNpl0rS7CUH0JmMNJ CRthswURfHuDrh7fD6Cg0%2BG2TO4eYGBI%2FYt%2BSRCYG1pF A%2BzYy9CFVHYHNX%2BF0OJLq8a3PTgIG1cr25cb1UU70zK8lS mc7%2BfW4ldQ%2BOsZZkouMF%2Ff5fGJ44%3D&df=1&fta=eNpNksuOwjAMRf8lC9a283Jc8S2oM6CZiiIQ4SUQ%2Fz6J m6BZ5shx7untKEFeWVjM9TxvbuOczZDFkZjHvMbVNq8vR8Fhvs hzOg37u%2FxeD1%2FX7%2F3uPBzzJLQ6rVFviDmNPzszTGU6ix UzbcuqUcjKaxIY9I0UAwG60McU%2BUQx2oqoIUscIcWKbJ8C9i lQRa6hwI699xX5hhCJyWNFoU8Re2sVxY4AfSRdzw35VB5FV1Hq CCLysgt7fGeZk9es2PM7iOBhYfRhITEvrBvYYsSgcbErUHk2oS bBjwOTI7vMdQmMAWFRxW6B5LwjUMb%2FGAZW1jy4upVJ%2Fb7N g2NpAaPepebBIVkXklZDzaMmiQlKvneWJOYwPja15VLsVvsrv8 l4r%2FWDGNPOt8%2F5%2FQcsd5WO#photo)

Agent_Smith
8 juni 2007, 19:51
Dat bepaal je altijd zelf want daar ben je zelf baas over. Of het klinkt weet je pas als je het probeert. Lijkt me zo niet echt een probleem.

llahsraM
8 juni 2007, 19:53
Dat bepaal je altijd zelf want daar ben je zelf baas over. Of het klinkt weet je pas als je het probeert. Lijkt me zo niet echt een probleem.

Oké het enigste verschil in een neck humbucker is toch vaak zo dat ze meer output hebben? of klinken ze ook wat veller? neck humbucker is vaak een beetje smooth en nog warmer als de bridge.

Yamhammer_71
8 juni 2007, 23:44
Oké het enigste verschil in een neck humbucker is toch vaak zo dat ze meer output hebben? of klinken ze ook wat veller? neck humbucker is vaak een beetje smooth en nog warmer als de bridge.

Neckhumbucker heeft normaliter een lagere output en klinkt smoother en warmer dan de brughumbucker.

drap
8 juni 2007, 23:58
De neckhumbucker heeft meer output, niet minder.

Lennert
9 juni 2007, 00:07
Idd, en de "smoothheid" komt vooral doordat de trilling van de snaren boven de neckhumbucker een grotere amplitude heeft. Dat komt simpelweg doordat dat punt verder van de brug ligt (logisch lijkt me). Die grotere amplitude resulteert ook in een hogere output. Om het output verschil te compenseren wordt de brughumbucker soms zo geconstrueerd dat deze wat meer output zou hebben dan een neckhumbucker als deze op hetzelfde punt onder de snaren gemonteerd zou worden. Het gevaar is dus dat als je de brughumbucker bij de neck plaatst je teveel output krijgt waardoor het geluid wat modderig wordt.

Volgens mij zit het zo! Correct me if I'm wrong.

Yamhammer_71
9 juni 2007, 00:11
Een brughumbucker in de halspositie zou ook volume-problemen kunnen geven t.o.v het andere element. Een halshumbucker heeft meer volume.

Braindead
9 juni 2007, 00:50
Jullie spreken elkaar wel tegen hiero.... wie heeft er gelijk?

Luke-wannabe
9 juni 2007, 00:53
De neckhumbucker heeft meer output, niet minder.
Ik denk dat jij iets door elkaar haalt, drappie!

drap
9 juni 2007, 00:58
Ik denk dat jij iets door elkaar haalt, drappie!

Nee hoor. Het nekelement heeft over het algemeen meer output dan het brugelement.

Luke-wannabe
9 juni 2007, 01:20
Nou ja, Ok drap :p

DarknessAwaits
9 juni 2007, 01:35
Een brugelement is over het algemeen wat meer omwonden (=hogere output) om te matchen met een halselement. Dat halselement zit op een plaats waar de snaren sterker trillen (grotere amplitude, zoals hiervoor ook al genoemd).

Therefore:

Halselement op brugpositie => zwakker signaal
Brugelement op halspositie => (te*) sterk signaal

Of het signaal te hoog wordt ligt natuurlijk geheel aan het type element en de persoonlijke smaak.

Pepe
9 juni 2007, 02:25
yep, dat fabrieks standaard matchen is nog niet zo heel oud, op al die ouwe gitaren moet je de neck lager zetten dan de brugpup, sterker, soms meet ik een hogere impedantie bij neckpickups, men greep maar wat pickups uit de bin en dat werd er dan opgeschroefd
Toen Gibson en Fender gingen mixen gooiden ze de hoge impedantie in de neck (marauder en tele deluxe), nu is de theorie andersom

de output van een pickup is net zoals een speaker o.a. afhankelijk van wat je er instopt, beetje verwarrend als je impedantie en uitgangsvolume door elkaar gebruikt

Luke-wannabe
9 juni 2007, 10:06
Een brugelement is over het algemeen wat meer omwonden (=hogere output) om te matchen met een halselement. Dat halselement zit op een plaats waar de snaren sterker trillen (grotere amplitude, zoals hiervoor ook al genoemd).

Therefore:

Halselement op brugpositie => zwakker signaal
Brugelement op halspositie => (te*) sterk signaal

Of het signaal te hoog wordt ligt natuurlijk geheel aan het type element en de persoonlijke smaak.
Ja inderderdaad dat dacht ik ook altijd al.

Kim Wilson
9 juni 2007, 10:18
Nee hoor. Het nekelement heeft over het algemeen meer output dan het brugelement.
Nee, da's niet waar, Drap. De halspositie geeft meer volume, daar hebben de snaren de grootste uitslag, en om dat op te heffen heeft de brug-pu meer output. Bij de brug bewegen je snaren maar weinig, dus zul je voor een gelijk volume meer output op de brug moeten hebben.

drap
9 juni 2007, 10:28
Twijfelen jullie aan den drap?!?! Ik maak eigenlijk nooit fouten :stop: Oké soms dan, zoals deze...

Orpheo
9 juni 2007, 10:52
en je moet niet vergeten dat een brughumbucker een grotere stringspacing heeft dan een halspickup...

DarknessAwaits
9 juni 2007, 11:30
Alleen als het over een f-spaced (/trembucker) element gaat. Heb je een vaste brug is de stringspacing normaliter gelijk, alleen wil Gibson zelf nog wel eens onhandig doen heb ik gelezen.

Orpheo
9 juni 2007, 11:35
Alleen als het over een f-spaced (/trembucker) element gaat. Heb je een vaste brug is de stringspacing normaliter gelijk, alleen wil Gibson zelf nog wel eens onhandig doen heb ik gelezen.

f spaced heb je ook, maar de spacing tussen een gibson brug en gibsonhalspickup is echt anders. vandaar ook bv. de 2 verschillende gibson-kapjes. Ik heb 't net nog opgemeten bij mijn gibson-hummies.

Kim Wilson
9 juni 2007, 12:58
Onzin eigenlijk, als je het goed beschouwt, die verschillende spacings. Als je je snaren opduwt, lopen ze ook niet meer over de poles. :)

bass blom
9 juni 2007, 16:18
f spaced heb je ook, maar de spacing tussen een gibson brug en gibsonhalspickup is echt anders. vandaar ook bv. de 2 verschillende gibson-kapjes. Ik heb 't net nog opgemeten bij mijn gibson-hummies.

hmm, heb ik zeker weer heel vreemde hummies 50 mm hart op hart allebei origineel.

DarknessAwaits
10 juni 2007, 02:02
Gibson heeft inderdaad *soms* een maatje tussen normaal & f-spaced bij de brughumbucker. Maar zoals Mr. Wilson al opmerkt komt het allemaal niet zo vreselijk nauw.