PDA

View Full Version : Hangen, Staan, Liggen ?



Shadowzzz
8 juni 2007, 19:17
Oké, ik weet dat dit al is gevraagd, maar uit die oude topics kon ik niet echt een goed antwoord op mijn 'probleem' vinden.

Ik ga binnenkort op zomer vakantie en ga volgend weekend een gitaar kopen.
Nou is mijn vraag:
als ik ( 3 weken ) op zomervakantie ben, wat is dan het beste voor mijn gitaar?
Liggen in een gigbag ( ik ga geen hardshell-koffer kopen :stop: )
Staan op een standaard ( zonlicht valt er als het goed is niet op. En het is waarschijnlijk ook niet al te warm in de kamer ).
Of hangen, aan van die haken ( horizontaal ).
Ik heb liever, als de vakantie af is gelopen, dat ik lekker snel mijn gitaar kan pakken en eventueel al ingeplugged is. Dit kan natuurlijk niet met een hanger.
Dus dat is wel jammer, maar als het niet anders kan doe ik het wel.

En ik heb ook niet zoveel ruimte voor een liggende gigbag, dus moet ie waarschijnlijk onder het bed, als dat al past.

Kan iemand mij a.u.b. wijzen op de voor en nadelen van de verschillende opties ?
Bij voorbaat dank !

jasper159
8 juni 2007, 19:22
Muurhaak neemt niet veel ruimte in + muurdecoratie :hippie:
Staander is makkelijk: Gedaan met spelen, hups gitaar derin klaar.
En als je een gitaar met tremolo hebt, wil die nog wel eens ontstemmen in een gigbag.

Pais
8 juni 2007, 19:25
Het is toch de bedoeling dat de gitaar zichzelf 3 weken moet vermaken? Hoe kun je je dan druk maken of hij al dan niet is ingeplugt en of ie ontstemt (stel je voor je moet na drie weken alweer stemmen!) Of begrijp ik het verkeerd?

Shadowzzz
8 juni 2007, 19:32
@Pais:
Ik ben beginner ( minder dan dat zelfs, ik heb de gitaar nog niet eens :p ) dus ik kan nog niet stemmen en weet ook niet hoe duur het is ( om te laten doen of te 'leren' )
Maar ik bedoel met dat ingeplugged dat ik eigenlijk liever geen hanger heb, maar een standaard, zodat ik als ik weer aan het rossen ben dat ik hem dan niet de hele tijd van die hanger moet halen dan inpluggen enzo. Met een standaard pak je'm er gewoon uit en kan die ingeplugged blijven.

@Jasper159:
Ik ben niet van plan een gitaar met tremolo te kopen, dus dat zit wel goed.


Maar ik bedoel met voor en na delen vooral schade aan de gitaar door stof/zwaartekracht ( bij hangen, misschien ) en temperatuur.
Dus is mijn vraag; welke optie is het beste als ik m 3 weken thuis laat als je bovengenoemde nadelen in acht neemt... ofzo :p

bedankt voor de snelle reacties !!

jasper159
8 juni 2007, 19:50
Je moet je gitaar wel bijna elke dag stemmen hoor...
Je hebt alleen een stemapparaat nodig, gitaar erop aansluiten en de rest wijst zichzelf wel uit :p

En stof enzo maakt echt totaaaaaal niets uit.
Let alleen als je je gitaar thuislaat, dat ze niet in een vochtige kamer staat.
En dat is denkik het enige waar je moet op letten :p

Pais
8 juni 2007, 19:58
Koop gelijk een stemapparaatje bij je gitaar (15eu ofzo). Een gitaar moet elke keer dat je gaat spelen gestemd worden. Als je een gitaar bij een muziekwinkel koopt, kun je even vragen of ze je laten zien hoe je moet stemmen. Is zo gebeurd.

Ikzelf hou er niet van om gitaren aan de muur te prikken of op een standaard te laten staan wanneer er veel 'aktiviteit' in die kamer is. Je gitaar is kwetsbaar wanneer een rondrennend kind hem omstoot, er een hond tegenaan springt of je haalt hem omver tijdens het stofzuigen. Maar wanneer dat niet gebeurt, kan ik het me niet voorstellen dat het wat uitmaakt waar je hem laat tijdens je afwezigheid.

Duurdere akoestische gitaren worden beschermd voor temperatuurswisselingen en een extreme luchtvochtigheid door ze in een koffer te bewaren waar de luchtvochtigheid constant blijft. Maar dit zal op jou gitaar niet van toepassing zijn, zo gevoelig zijn gitaren niet en al helemaal niet de goedkopere klasse.
"Inpluggen" betekend een kabel in de gitaar steken die bij je versterker uitkomt; niet ingewikkeld!!

Shadowzzz
8 juni 2007, 20:13
whaha, ja van dat inpluggen snap ik wel, ik zeurde ook maar wat, ik bedoelde maar iets vaags; vergeet dat maar :p :hippie:

Maar oké, het is duidelijk, ik denk dat ik maar een standaard koop. Lijkt me het makkelijkst, en er komen hier niet echt ADHD kinderen, dus dat omstoten is niet van toepassing...

Nog aanraders voor stem apparaten ? of maakt dat niet veel uit ? (15 euro klinkt goed)


wederom bedankt voor de snelle reacties!

Henkie spenkie
9 juni 2007, 02:23
Ik weet niet wat voor systeem jullie gebruiken als je een gitaar niet ingepugt kan ophangen hoor..

Ik gebruik zo'n geval:

http://www.sterrenenfluiten.nl/easyshopmaker/tn_e6_22.jpg hangt, aan de muur zo'n beetje boven mn versterker, en ik laat hem altijd gewoon ingepulgt. Juist met een standaard heb ik daar meer problemen mee. De input van sommige gitaren zit net op het punt waar je standaard dan zit, waardoor hij alleen ingepulgt kan blijven als je gitaar schots en scheef in de standaard staat, wat mij nooit echt een veilig gevoel geeft. Een hangertje kan volgens mij altijd toch? :chicken:

freekick
9 juni 2007, 11:51
Je gitaar wordt waarschijnlijk geleverd in een doos.
Als je hem tijdens vakanties stofvrij wilt bewaren; terug in de doos
en vlak neerleggen.
Als je thuis bent gitaar-standaard gebruiken en die zo plaatsen dat je er
vaak voorbij komt. Mag best "in de weg" staan.
Dan speel je absoluut vaker dan wanneer je het ding hebt weggestopt

En zoals Pais zegt stemapparaat kopen. Anders ben je voortdurend
aan het klieren en niet aan het spelen.

Laser
9 juni 2007, 16:17
Ik volg Pais helemaal,
alleen: zelf stop ik ze bijna ATLIJD terug in de hardshell.
Behalve kinderen is er warm/ koud, vochtigheidswisseling, edm...
En ik merk wél verschil in de werking van de hals (actie) bij ander weer.

Voor goedkope electrische of acoustische maakt het me minder uit.

In ieder geval: laat de gitaar voor de duur van de vakantie in de doos/koffer/gigbag tot je terug bent, pak die dan uit en als je dagelijks speelt ( ja, dat gebeurt als je gitaarziek wordt!) kan je ze op een goede standaard zetten.
Waarom geen muurhanger? Muur - vooral buitenmuur - is onderhevig aan temp. wisselingen en kan reactie veroorzaken in het hout.
Goede staander ( voldoende ruimte vrij van de grond, goede grip op de gitaar, onschadelijke rubbersoort voor de lak) lijkt me beter.

Let op met aangesloten laten van acoustische met voorversterker: batterij ontlaadt terwijl ze aangesloten is, kan gaan lekken als dat te lang duurt. Ontkoppelen is dan telkens de boodschap, al was het alleen maar om de batterij een langer leven te gunnen en geld te sparen.

Henkie spenkie
10 juni 2007, 01:42
zelf stop ik ze bijna ATLIJD terug in de hardshell.
Behalve kinderen is er warm/ koud, vochtigheidswisseling, edm...
En ik merk wél verschil in de werking van de hals (actie) bij ander weer.

Voor goedkope electrische of acoustische maakt het me minder uit.

Waarom geen muurhanger? Muur - vooral buitenmuur - is onderhevig aan temp. wisselingen en kan reactie veroorzaken in het hout.
Goede staander ( voldoende ruimte vrij van de grond, goede grip op de gitaar, onschadelijke rubbersoort voor de lak) lijkt me beter.

Natuurlijk heb je altijd wisselingen in tempratuur en vochtigheid, maar dat zal je blijven houden. Maar daar kan het hout van een gitaar best tegen. Natuurlijk zet het hout wel uit e.d. maar dat zo beperkt dat dit niet snel schadelijk zal zijn voor je gitaar. Hij zal alleen een beetje ontstemmen maar: so what. Dat stemmen gaat ook steeds sneller en dat is geen enkele moeite.

Dat je in een hardshell minder tempratuur en vochtigheid wisselingen hebt vind ik zwaar onlogisch klinken. Stel ik stop hem er vandaag in, dan heb ik de temp. en de vochtigheid van deze dag erin zitten. Als ik hem er 1 of meerdere dagen later uithaal dan komt hij opeens in een omgeving met de luchtvochtigheid en de tempratuur van de dag dat ik hem er weer uithaal, kortom, net zo'n grote tempratuur en vochtigheids wisseling, alleen dan plotseling. Maargoed als je het zelf ondervonden hebt zal dat wel zo zijn.

Dat van die muur vind ik alleen een beetje poeppraten. Dat een buitenmuur iets onderhevig is aan tempratuur ala, maar een binnenmuur neemt gewoon de tempratuur aan van de ruimte, sterker nog, een steenachtige muur heeft meer tijd nodig om op te warmen / af te koelen (thermische massa) waardoor de tempratuur verschillen van de muur juist minder groot zijn. Maar buiten dat, met zo'n muur hanger hangt je gitaar altijd nog vrij van de muur dus ik vermoed dat de invloed hiervan zeer klein is. Als je gitaar vals is door tempratuurwisselingen dan moet je hem stemmen, en of dat nu iets meer of iets minder is door een muurtje maakt daarvoor niets uit.

Shadowzzz
10 juni 2007, 01:46
Oké ik houd hem tijdens de vakantie dan in de doos ( weet niet of ik die er bij krijg, ik ben van plan langs te gaan bij Feedback om m'n gitaar te kopen... )
Als ik er geen bij krijg koop ik alleen een standaard denk ik.
Want als de vakantie dan weer is afgelopen speel ik veel meer als ie in het zicht staat (op een standaard), dan als ie ergens in een gigbag ligt, denk ik.

Ik moet dus ook nog even een stem appaart er bij kopen.
Zijn er kwa stemapparaten nog aanraders, of zijn ze allemaal ongeveer het zelfde ?

Henkie spenkie
10 juni 2007, 01:47
Buiten dat je gitaar ontstemt snap ik trouwens niet echt waarom tempratuurwisselingen/vochtigheid wisselingen niet fijn zijn voor een gitaar. Ik bedoel, het hout van een gitaar komt van een boom die heeeeeel veeeel wisselingen heeft doorstaan, en daar is het ook niet minder door geworden toch? Bovendien zijn de wisselingen binnen vaak toch relatief zo klein dat ze amper invloed zouden hebben lijkt mij.
Zwaartekracht of iets dergelijks lijkt me ook niet echt invloed hebben; het gewicht van een gitaar is relatief erg laag (helemaal als je kijkt naar wat hout kan hebben) bovendien zit het gewicht in de langsrichting van de houtstructuur, dus zal de invloed hiervan verwaarloosbaar klein zijn.
Dus op welke onderdelen heeft het dan wel echt invloed? En waarom? want ik heb ook een idee dat een hoop mensen elkaar dom lopen na te praten eerlijk gezegt :sssh:

Henkie spenkie
10 juni 2007, 01:52
Ik moet dus ook nog even een stem appaart er bij kopen.
Zijn er kwa stemapparaten nog aanraders, of zijn ze allemaal ongeveer het zelfde ?
Ik heb zelf goede ervaring met deze:
http://www.tonika.nl/shop/imagesgroot/GA30.jpg
de Korg Ga30 - €18,-

persoonlijk vind ik stemapparaatjes met een wijzer makkelijker stemmen dan die gevallen die met lampjes aangeven.

SBloke
10 juni 2007, 02:11
aan van die haken ( horizontaal )


Bij mij hangen de gitaren in ruste altijd aan de haken aan de muur... vertikaal overigens...
Net als bij de gitaarwinkel overigens.. waar alles ook aan haken aan de muren hangt, soms maanden achtereen bij de dure gevallen.

In de koffer is nog altijd het beste, en ikheb ook koffers voor beide gitaren. Maar ik vind het practischer om de gitaren bij de hand te hebben. Staat mooi aan de muur en je pakt ze makkelijker.
Temperatuur is hier vrij constant, luchtvochtigheid ook.

drap
10 juni 2007, 02:13
Buiten dat je gitaar ontstemt snap ik trouwens niet echt waarom tempratuurwisselingen/vochtigheid wisselingen niet fijn zijn voor een gitaar. Ik bedoel, het hout van een gitaar komt van een boom die heeeeeel veeeel wisselingen heeft doorstaan, en daar is het ook niet minder door geworden toch? Bovendien zijn de wisselingen binnen vaak toch relatief zo klein dat ze amper invloed zouden hebben lijkt mij.
Zwaartekracht of iets dergelijks lijkt me ook niet echt invloed hebben; het gewicht van een gitaar is relatief erg laag (helemaal als je kijkt naar wat hout kan hebben) bovendien zit het gewicht in de langsrichting van de houtstructuur, dus zal de invloed hiervan verwaarloosbaar klein zijn.
Dus op welke onderdelen heeft het dan wel echt invloed? En waarom? want ik heb ook een idee dat een hoop mensen elkaar dom lopen na te praten eerlijk gezegt :sssh:

En toch is het zo Kees. Hout werkt als een tierelier, vooral bij warmer weer. Met name die SG van mij heeft er nogal last van dat ie sneller ontstemd raakt met warmere temperaturen. Echt een wetenschappelijke onderbouwing kan ik je er ook niet voor geven, maar het zal zoiets zijn dat hout uitzet bij warmere temperaturen, net zoals vele andere materialen.

Nanni
10 juni 2007, 04:56
En toch is het zo Kees. Hout werkt als een tierelier, vooral bij warmer weer. Met name die SG van mij heeft er nogal last van dat ie sneller ontstemd raakt met warmere temperaturen. Echt een wetenschappelijke onderbouwing kan ik je er ook niet voor geven, maar het zal zoiets zijn dat hout uitzet bij warmere temperaturen, net zoals vele andere materialen.

naja, echt een wetenschappelijke onderbouwing is dit miss niet, maar je moet je voorstellen dat het hout voor een gitaar op maat wordt uitgezaagd (en dus kaarsrecht is waar nodig en waar mogelijk). daarna kan alleen de werking van het hout de structuur van je gitaar nog "veranderen". doordat het hout niet overal dezelfde dichtheid heeft (door verschil in hardheid), zal tijdens deze werking het hout scheef gaan trekken, wat kan resulteren in een kromme hals (alle gitaren hebben dat, alleen de een wat minder dan de andere). sommige houtsoorten hebben daar minder last van en bij de topseries is de werking miniem (een van de redenen waarom die zo duur zijn).

kwaliteit in stemapparaten kun je vaak achterop lezen; vaak staat er wel op of het bijvoorbeeld een a- of b-klasse betreft (waarbij a-klasse uiteraard het best is). maar voor een beginner maakt het waarschijnlijk niet zo heel veel uit. het handigst is trouwens wel dat je een chromatische tuner neemt, voor als je miss over een tijdje nrs met alternatieve (= anders dan normaal) stemmingen wilt spelen. chromatisch houdt hierbij in dat het apparaat elke toon die je aanslaat kan weergeven. sommige apparaten geven namelijk alleen maar de tonen van de normale stemming aan (EADGBe).

ik hoop dat je hier wat aan hebt en anders moet je op t forum maar ff doorvragen of ff een mailtje sturen.

Pais
10 juni 2007, 10:15
Filosofie over snelle temperatuursverandering - kan het niet zo zijn dat bij snelle temp verandering de buitenkant van de hout+lak laag bijvoorbeeld snel uitzet bij ploselinge warmte, terwijl de binnenkant van de houtlaag nog redelijk koel is?
Net als een worstje die op te hoog vuur staat, en van binnen nog rauw is maar van buiten aangebrand?

Als dat gebeurd, krijg je spanning binnen 1 houtlaag en ik kan me voorstellen dat dat schade kan opleveren.

Ik denk ook dat er vaak te week gedacht wordt over gitaren. Ze kunnen een hoop hebben hoor. Maar wanneer je gitaar meer waard is dan je autotje wat voor de deur staat, kan ik me voorstellen dat je er erg voorzichtig mee bent.


Ik hou mn gitaar ook gewoon in een koffer. Die koffer heb ik sowieso liggen en ik heb maar een klein studentenhok, dus is ruimtebesparend wanneer die gitaar erin zit.

Ed deijkers
10 juni 2007, 11:57
Bij grote temperatuur wisselingen zijn het meestal de snaren die een gitaar laten ontstemmen.
Gitaren worden constructief zo gebouwd dat het hout in de lengterichting van de nerf de krachten opneemt. Behalve bepaalde ceder soorten, zet hout in de lengterichting nagenoeg niet uit onder invloed van temperatuur schommelingen. Echter de uitzetting, cq krimp van een stale en zeker nylon snaren is vele malen groter. Dit is het probleem van het ontstemd raken.

Groet

Ed

Henkie spenkie
10 juni 2007, 12:32
Bij grote temperatuur wisselingen zijn het meestal de snaren die een gitaar laten ontstemmen.
Gitaren worden constructief zo gebouwd dat het hout in de lengterichting van de nerf de krachten opneemt. Behalve bepaalde ceder soorten, zet hout in de lengterichting nagenoeg niet uit onder invloed van temperatuur schommelingen. Echter de uitzetting, cq krimp van een stale en zeker nylon snaren is vele malen groter. Dit is het probleem van het ontstemd raken.

Groet

Ed
Klopt als een bus, het uitzettingscoëfficient van staal is ongeveer 1,5x zo groot als dat van hout en dat van nylon ongeveer 15x zo groot. Doordat ze niet gelijk uitzetten ontstemt je gitaar. De uitzetting van het hout is trouwens maar minimaal. Bij een tempratuur verschil van bijv. 's avonds 16graden en op de middag 25graden zet de hals van je gitaar ongeveer (bijt me niet vast op getallen maar gaat om de orde van grootheid) 0,0035mm uit. (stelt dus niets voor).

Het kromtrekken van hout heeft voornamelijk te maken met het drogen van hout. Hout trekt krom doordat hij niet gelijkmatig droogt, waardoor spanningen ontstaan. Het hout van een gitaar is vooraf al gedroogt en vervolgens gelakt, wat hem weer beschermt tegen vocht, dus mijns inziens moeten er wel behoorlijk gekke dingen gebeuren wil de verandering van de luchtvochtigheid invloed hebben op het kromtrekken van je gitaar.

Pais
10 juni 2007, 12:42
Ook het hout heeft wel zeker veel effect op het ontstemmen van een gitaar, merk ik. Mn startersgitaartje is een stuk triplex met rottige mechanieken maar als ik die stem, is de kans groot dat hij over een week nog prima klinkt. Mn andere gitaar met cedere hals en massieve body en goede mechanieken is veel gevoeliger voor onstemmingen. Ze zijn beide nylon besnaard.

Henkie spenkie
10 juni 2007, 12:47
Tjah, uiteindelijk gaat het natuurlijk om het verschil in uitzetten. Als het hout net zo veel zou uitzetten als de snaren raakte je gitaar niet/nauwelijks ontstemt omdat in dat geval de spanning van de snaar gelijk zou blijven. Dat is dus echter niet het geval.

Het ene hout zet bovendien minder uit als het andere. Daardoor is het verschil in uitzetting bij het ene hout minder groot als bij het andere waardoor hij minder ontstemt.

Laser
10 juni 2007, 19:39
Natuurlijk heb je altijd wisselingen in tempratuur en vochtigheid, maar dat zal je blijven houden. Maar daar kan het hout van een gitaar best tegen. Natuurlijk zet het hout wel uit e.d. maar dat zo beperkt dat dit niet snel schadelijk zal zijn voor je gitaar. Hij zal alleen een beetje ontstemmen maar: so what. Dat stemmen gaat ook steeds sneller en dat is geen enkele moeite.

Dat je in een hardshell minder tempratuur en vochtigheid wisselingen hebt vind ik zwaar onlogisch klinken. Stel ik stop hem er vandaag in, dan heb ik de temp. en de vochtigheid van deze dag erin zitten. Als ik hem er 1 of meerdere dagen later uithaal dan komt hij opeens in een omgeving met de luchtvochtigheid en de tempratuur van de dag dat ik hem er weer uithaal, kortom, net zo'n grote tempratuur en vochtigheids wisseling, alleen dan plotseling. Maargoed als je het zelf ondervonden hebt zal dat wel zo zijn.

Dat van die muur vind ik alleen een beetje poeppraten. Dat een buitenmuur iets onderhevig is aan tempratuur ala, maar een binnenmuur neemt gewoon de tempratuur aan van de ruimte, sterker nog, een steenachtige muur heeft meer tijd nodig om op te warmen / af te koelen (thermische massa) waardoor de tempratuur verschillen van de muur juist minder groot zijn. Maar buiten dat, met zo'n muur hanger hangt je gitaar altijd nog vrij van de muur dus ik vermoed dat de invloed hiervan zeer klein is. Als je gitaar vals is door tempratuurwisselingen dan moet je hem stemmen, en of dat nu iets meer of iets minder is door een muurtje maakt daarvoor niets uit.


Ik zeg alleen wat ik doe,
voor de rest doe je wat je wil!

Als je veertien dagen op verlof gaat weet je immers niet wat het weer volgende week zal worden en is enige voorzichtigheid geboden; laatste veertien dagen dansten temp hier van 17 tot 27°; vochtigheid van 45 naar 69%.
Geleidelijke overgangen zijn niet schadelijk, wel plotse overgangen. Hangt van de schommelingen af in de kamer waar de gitaar opgeborgen zit.

Wat er dan kan gebeuren? Hoe voor je gitaar zorgen? Maakt het allemaal wat uit?
http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/GenMaint/Heat/Heat/heat1.html
http://www.guitartips.addr.com/guitar_care_preservation_tips.html
http://www.pawless.com/care.html
http://www.musiccenters.com/care2.html
http://www.sheehans.com/help/gtrcm.asp?page=cgtr
http://www.myguitarworkshop.com/Beginner/Guitar-Care.htm

en dan sla ik de sites over van de gitaarproducenten zelf.

Meet de temperatuur en luchtvochtigdheid eens op een zuidermuur, en dan op een noordermuur. Noteer de schommelingen. Je staat versteld hoe de schommelingen uiteen liggen, afhankelijk van de isolatie van de buitenmuur. Je voelt het zelfs zonder meting. En als je het niet voelt beveel ik dringend een doktersbezoek aan :-).

Hardshell maakt de wisselingen geleidelijker, minder schokkend, dus minder schade.
Waarom zijn spelers als Nakagawa, Stotzem, Bensusan, Emmanuel zo lang op voorhand met materiaal ter plaatse bij optreden? Niet voor de fun. Hun materiaal klimatiseert om stabiel te blijven tijdens het optreden; hun materiaal staat op tijd en lange tijd op podium op temperatuur te komen.
Bij aankomst: afhankelijk van buiten- en binnen klimaat 1 tot 2 uur in HSC in de zaal aanpassen; dan HSC sloten los, , 30 min aanpassen. Dan pas HSC open om de gitaar te laten wennen aan het klimaat in de zaal.

Vandaar het nut van een GOEDE HSC: niet alleen slag- en schokbestendig, ook
goed geďsoleerd, eventueel met ingebouwde vochtigheidsregeling.

Maar dat geldt natuurlijk alleen voor wie goed voor zijn/haar gitaar wil zorgen, en wat ze je waard is.

Spelen maar!

Henkie spenkie
10 juni 2007, 20:31
Jah, das allemaal leuk en aardig, maar die sites gaan over extreme situaties, als bijvoorbeeld je gitaar in een auto in de zon laten staan. Das heel iets anders, daar heb ik het ook niet over. Het gaat over een gewone situatie in een gewoon huis. Als je je gitaar dan niet bij de verwarming zet en je zorgt ervoor dat je hem niet in de branden de zon laat staan, dan gebeurt er echt niets mee hoor. en dan maakt het al helemaal niet uit of je hem nu in een standaard zet of niet. bovendien, die tempratuurschommeling van 10 graden valt nog wel mee en gaat relatief geleidelijk. En als je dan naar een gewone binnenmuur kijkt, zal deze minder snel van tempratuur veranderen als de tempratuur van de lucht. (in geval van een steenachtige muur tenminste)

Ik wil best geloven dat zo'n hardcase beter is als zoveel mensen er bij zweren hoor, maar ik snap er niets van want als die tempratuur en luchtvochtigheid in een hardcase meer gelijk blijft, en ik haal hem er uit, dan krijgt de gitaar toch een grotere tempratuurschok?

Laser
10 juni 2007, 20:49
Jah, das allemaal leuk en aardig, maar die sites gaan over extreme situaties, als bijvoorbeeld je gitaar in een auto in de zon laten staan. Das heel iets anders, daar heb ik het ook niet over. Het gaat over een gewone situatie in een gewoon huis. Als je je gitaar dan niet bij de verwarming zet en je zorgt ervoor dat je hem niet in de branden de zon laat staan, dan gebeurt er echt niets mee hoor. en dan maakt het al helemaal niet uit of je hem nu in een standaard zet of niet. bovendien, die tempratuurschommeling van 10 graden valt nog wel mee en gaat relatief geleidelijk. En als je dan naar een gewone binnenmuur kijkt, zal deze minder snel van tempratuur veranderen als de tempratuur van de lucht. (in geval van een steenachtige muur tenminste)

Ik wil best geloven dat zo'n hardcase beter is als zoveel mensen er bij zweren hoor, maar ik snap er niets van want als die tempratuur en luchtvochtigheid in een hardcase meer gelijk blijft, en ik haal hem er uit, dan krijgt de gitaar toch een grotere tempratuurschok?

Ok, de vraag ging intitieel ook over gitaar kopen - veertien dagen in een (niet klimatologisch omschreven) kamer laten (zolderkamer? studio?...) en bij thuiskomst speelklaar en tip-top kunnen oppakken en spelen...
Dus één en ander was niet zo duidelijk in de probleemstelling. Misschien daarom mijn omstandige uitleg over mogelijke gevaren voor een gitaar.
En: een acoustische, met dunner hout gebouwd dan de electrische, is meer gevoelig voor schommelingen.

Ik begrijp je vraag over HSC, maar weerom: het gaat er telkens om gelijdelijk over te gaan van klimaat naar klimaat: ook daar gaat acoustische gitaar meer last van hebben dan electrische. Daarom mijn punt over hoe spelers hun optreden voorbereiden. Geleidelijk openen een aanpassen aan de nieuwe klimaatsomstandighden blijft de boodschap. De case is de 'bumper' die de groete schokken opvangt en de gitaar tijd geeft om stilaan aan te passen aan nieuwe omgeving.
in de winter is dat belagnrijker dan in de zomer, bijvoorbeeld.

Maar spelen blijft de boodschap! :-)

Shadowzzz
10 juni 2007, 22:43
"De Roland Cube 30X heeft naast de Power Sqeeuzer, COSM modeling, een tuner en akoestische modeling uit de Boss AC 3 ook nog de Dyna Amp feature voor een levendige sound." -Feedback Website

De Roland Cube 30X is waarschijnlijk de amp die ik ga gebruiken, maar nou valt me op, dat er bij staat dat ie een ingebouwde tuner heeft.
Is dat het zelfde als een stemapparaat voor je gitaar, of ben ik nou zo dom ( zal wel het laatste zijn :chicken: )

Laser
11 juni 2007, 00:12
"De Roland Cube 30X heeft naast de Power Sqeeuzer, COSM modeling, een tuner en akoestische modeling uit de Boss AC 3 ook nog de Dyna Amp feature voor een levendige sound." -Feedback Website

De Roland Cube 30X is waarschijnlijk de amp die ik ga gebruiken, maar nou valt me op, dat er bij staat dat ie een ingebouwde tuner heeft.
Is dat het zelfde als een stemapparaat voor je gitaar, of ben ik nou zo dom ( zal wel het laatste zijn :chicken: )

Is hetzelfde,
gebruiken dus, spaar je een stemapparaat mee uit :-)

Pais
11 juni 2007, 00:30
Maar spelen blijft de boodschap! :-)

Helemaal mee eens! Soms wordt ik zat van het eeuwige gezwam over van alles en nogwat verwant aan gitaren (vooral van mezelf!).
Koop gewoon de gitaar die je aanspreek en leer spelen (zonder je zorgen te maken over temperatuursschommelingen en luchtvochtigheid). Muziek, daar gaat het om! :)

Pais
11 juni 2007, 00:34
Hun materiaal klimatiseert om stabiel te blijven tijdens het optreden; hun materiaal staat op tijd en lange tijd op podium op temperatuur te komen.

Grappig, mn leraar zit de eerste 10 minuten constant tussendoor te stemmen nadat hij zn gitaar uit dr koffer heeft gehaald. Aldus hem blijft ze de eerste 10 minuten erg dwalen en krijgt hij dr niet goed zuiver. Ik hoor het niet (slecht gehoor, heul onprettig :confused: ) maar aldus mn leraar moet zn gitaar duidelijk zich even aanpassen aan de verandering. En dat terwijl zn koffer gewoon in huis staat, dus de gitaar begaat geen extreme veranderingen.

Henkie spenkie
11 juni 2007, 00:40
Helemaal mee eens! Soms wordt ik zat van het eeuwige gezwam over van alles en nogwat verwant aan gitaren (vooral van mezelf!).
Koop gewoon de gitaar die je aanspreek en leer spelen (zonder je zorgen te maken over temperatuursschommelingen en luchtvochtigheid). Muziek, daar gaat het om! :)
En dat zeg je in gitaar diversen? :seriousf:

maar ik ben het er wel mee eens :rockon: