PDA

View Full Version : fretten



Orpheo
8 juni 2007, 15:30
verzoekje: wie kan en/of wil mijn gitaar fretten? binnen nu en n week komt er n body en hals bij mij binnen, maar die moet gefret, gevlakt en afgesteld worden. wie oh wie?

IKHOUVANGITAREN
8 juni 2007, 16:07
waar woon je...

no 1 hops
8 juni 2007, 16:08
staat onder zijn naam
den haag

Enra
9 juni 2007, 13:04
Orpheo,

Kan je dat niet zelf doen met wat ondersteuning van bij voorbeeld gitaarbouwer Richard Heeres in Den Haag? Ik weet dat hij wel eens begeleid bij het bouwen van eigen instrumenten.

Groet,
Enra.

snits
4 juli 2007, 00:32
Ik kan hem wel voor je fretten . Wat voor nek is het?
en is het een refret of een vers fretboard?

Orpheo
4 juli 2007, 11:32
:D het is een ebben fretboard. Het moet een refret zijn.. denk ik. er moeten frets in, de fretslots zijn al gezaagd, maar er hebben al frets in gezeten...

snits
4 juli 2007, 16:48
Ik kan ze er voor je inslaan/lijmen en de zijkanten afwerken voor een kleine vergoeding dan zul je zelf de frets moeten dressen

Orpheo
4 juli 2007, 17:31
dat dressen van de frets... hoe lastig is dat? :chicken:

no 1 hops
4 juli 2007, 21:31
dat dressen van de frets... hoe lastig is dat? :chicken:dat is de rotste klus van alles.
na het vlakken zijn de frets aan de bovenkant iets plat, die moet je dus over de gehele lengte weer rond maken.
daarvoor kun je een speciale fret crown file kopen.
die is als het ware hol.
maar het blijft een geduld werkje, waarna je dus polijst met staalwol.
afplakken van de toets is een pre ruimte om je heen op je werkplek en waarschijnlijk liever niemand in de buurt ;-)

ook kan het je gebeuren dat je na een half jaar of zo de uiteinden weer uit voelt steken.
maar dat weer vlak krijgen is makkelijker

Orpheo
4 juli 2007, 22:00
dan ga ik toch tzt maar naar sander de gier. dan worden de frets erin gezet, en gecrownd.

maar in ieder geval: bedankt voor 't aanbod! :D

G.G.
5 juli 2007, 00:08
ook kan het je gebeuren dat je na een half jaar of zo de uiteinden weer uit voelt steken.
maar dat weer vlak krijgen is makkelijker

Klopt, dit wist ik ook niet, maar heb recent mijn laatst gebouwde strat opnieuw moeten afwerken. eindes van de frets staken weer een heel klein stukje uit.

Crownen doe ik met een sleutelvijltje. Niet gemakkelijk, maar met wat geduld gaat het perfect.

Alleen jammer dat er bij een goeie fretjob zo veel tijd in gaat zitten (gelukkig was het geen setneck, da's nog lastiger.

Liefhebber
5 juli 2007, 01:07
verzoekje: wie kan en/of wil mijn gitaar fretten? binnen nu en n week komt er n body en hals bij mij binnen, maar die moet gefret, gevlakt en afgesteld worden. wie oh wie?
Heh ?.... Kun je dat niet zelf? Moet je dat toch eens leren!! Ben je een beetje een verwend jochie??

G.G.
5 juli 2007, 01:15
Heh ?.... Kun je dat niet zelf? Moet je dat toch eens leren!! Ben je een beetje een verwend jochie??

Bullshit. Zijn zat mensen die het niet kunnen, willen of liever uitbesteden. Ik doe het graag zelf, maar kan me goed voorstellen dat mensen het liever laten doen.

Nadelen:

Altijd kapotte vingers met heel veel sneetjes,
Risico op beschadigingen (zeker bij een setneck/neckthrough,
Tijdrovend,
Gereedschap moet je ook maar hebben,
Je moet het leuk vinden.

Dus als je het je kan permiteren om het te laten doen, en dan zeker te weten dat het goed gebeurd..... waarom niet,

Heeft niets met verwend zijn te maken.

Ik weet van mezelf dat ik zeer net kan fretten, maar dat was de eerste keer echt niet zo.

Liefhebber, ik vind je opmerking nogal kort door de bocht.

EDIT:

Uit een ander topic:


vanwaar je vraag eigenlijk? ben je van plan een boom te kopen en te verzagen?



Ja, en dat verzagen laat ik doen!

Heh ?.... Kun je dat niet zelf? Moet je dat toch eens leren!! Ben je een beetje een verwend jochie??












Noemen ze een koekie van eigen deeg.

:)

Liefhebber
5 juli 2007, 02:05
Bullshit. Zijn zat mensen die het niet kunnen, willen of liever uitbesteden. Ik doe het graag zelf, maar kan me goed voorstellen dat mensen het liever laten doen.

Nadelen:

Altijd kapotte vingers met heel veel sneetjes,
Risico op beschadigingen (zeker bij een setneck/neckthrough,
Tijdrovend,
Gereedschap moet je ook maar hebben,
Je moet het leuk vinden.

Dus als je het je kan permiteren om het te laten doen, en dan zeker te weten dat het goed gebeurd..... waarom niet,

Heeft niets met verwend zijn te maken.

Ik weet van mezelf dat ik zeer net kan fretten, maar dat was de eerste keer echt niet zo.

Liefhebber, ik vind je opmerking nogal kort door de bocht.

EDIT:

Uit een ander topic:






Heh ?.... Kun je dat niet zelf? Moet je dat toch eens leren!! Ben je een beetje een verwend jochie??












Noemen ze een koekie van eigen deeg.

:)
Manneke, manneke wat een vergelijkingen! Deze jongen krijgt op korte termijn een body en een hals binnen en dan moet er gefret worden. Dan gaat hij aan anderen vragen om dit te doen! Kortom het manneke weet niet waar hij mee bezig is! Hij krijgt dus een body en een hals en wat gaat hij dan verder doen? Is toch een heel logische vraag? Gaat hij daar een gitaar van bouwen? Ik neem aan van wel! En wat voor een gitaar gaat hij daar van bouwen????
Ja op een hals moeten ook fretjes! Je kunt toch ook een complete gitaar kopen! Zitten meestal wel fretjes bij geleverd!
Even over jouw bullshit! Als je iets moet leren dan maak je in het begin fouten! In het geval van fretten bij jou met het gevolg sneetjes in je vingers blijkbaar, etc. Je moet het leuk vinden? Dat is nou bullshit. Als je iets wilt maken dan zijn er altijd rotklussen te doen! Het gaat om het eindresultaat!
En als je het dan zelf niet wilt doen dan ga je naar iemand die een vakman is en er zijn brood mee verdient maar dan ga je niet op dit forum jammeren en om hulp vragen met de hoop dat iemand dat wel tegen no-betaling zal doen!
En even onder ons: die Orpheo lijkt mij een heel vervelend mannetje!(niet door vertellen hoor!)

ernieman
5 juli 2007, 06:59
Kijk mensen, als we nu weer zo gaan beginnen kan dit forum net zo goed op slot. Liefst allemaal nog even eens de forum-regels doorlezen en dan kunnen we weer lekker verder met discussieren.

Ennuh, Orpheo was misschien vroeger een vervelend manneke, maar nu iig niet meer omdat hij zich aan de forum-regels houdt! (No hard feelings Orph!)

no 1 hops
5 juli 2007, 07:36
ik kan iedereen het boek van Dan Erlewine aanraden 'guitarplayer repairguide'

staat een zeer uitgebreide behandeling van fretdressing in, refret en ook evt over radius verandering van je fretboard.
je kunt namelijk op verschillende manieren refretten, gewoon erinhameren, een combinatie van hameren en persen, persen/lijmen.
daarbij ook nog de mogelijkheid de neck extra stevigheid te geven door een andere fretsoort te gebruiken.

door dit boek heb ik het ooit aangedurft te beginnen.
koop bij de electronicawinkel en setje sleutelvijlen, gewoon metaal, en die met diamantpoeder.
ga gewoon langs de kringloop en rommelmarkten en koop je goedkoop metaalvijlen, en haal jezelf een mooie wetsteen.
is prachtig om mee te vlakken.

G.G.
5 juli 2007, 10:20
Kijk mensen, als we nu weer zo gaan beginnen kan dit forum net zo goed op slot. Liefst allemaal nog even eens de forum-regels doorlezen en dan kunnen we weer lekker verder met discussieren.



Sorry, je hebt helemaal gelijk. Ik heb vannacht ook echt mijn woorden afgewogen omdat ik het toch netjes wilde zeggen (mijn reactie was veel milder dan wat er in mijn hoofd zat).

Orpheo en ik zitten niet vaak op een lijn, maar deze opmerking vond ik niet kloppen.

Voor de een is fretten simpel en leuk, voor de ander een echte rotklus die hij liever uitbesteed. Heeft weinig met luiheid, of verwend zijn te maken.

Als mijn achterband lek is, breng ik mijn fiets ook naar de fietsenmaker op de hoek, hoewel ik de band ook zelf kan vervangen.

Nu even iets constructiefs:

Als je dan toch zelf zou willen fretten:

# 1 met een radiusblok je toets vlakken (ook een kant en klare hals is nooit 100% recht). Zelf gebruik ik meestal een rechte lat en breng de radius op gevoel aan en controleer hem op zicht. Heb wel een radiusblok, maar het gaat net zo gemakkelijk op gevoel.
# 2 Diepte van de fretsleuven opmeten. Eventueel dieper maken doe ik met een juniorzaagblad dat ik op de juiste diepte heb afgetapt.
# 3 Ik neem voorgebogen fretdraad met een kleinere radius dan de toets. Met een hardhouten bok en een hamer ram ik de frets vanuit het midden in de toets.
# 4 uitendes doe ik met een grote ijzervijl (+/- 40 cm) die ik in de hand hou onder een hoek van ongeveer 45 graden.\
Op www.projectguitar.com staat hoe je een houten blok kan maken voor een vijl. Dan zit ie op 45 graden in het hout, en is je toest altijd beschermd.
# 5 vlakken doe ik met diezelfde ijzervijl, daarna met een strook glas met schuurpapier (steeds fijner)
# 6 crownen doe ik met een sleutelvijltje met een 3-hoekig profiel. Twee zijkanten van de vijl heb ik mooi rond gemaakt, van de tandjes ontdaan en gepolijst zodat ik de toets niet beschadig als ik net van de fret afglij.
# 7 dan de hoekjes. Met een klein sleutelvijltje ga ik langs de fret, bij het einde van de fret maak ik een halfronde draai om het uiteinde heen. Zo zijn de uiteindes niet alleen schuin afgevijld, maar ook nog mooi rond.

Daarna kan het polijsten nog volgen, maar dat doe ik zelf eigenlijk nooit.

Het fretten van een hals met binding is een iets ander verhaal, daar heb ik het nu even niet over. daarbij moet je de fret vantevoren prepareren aan de onderkant.

Orpheo, ik hoop dat je hier iets aan hebt, maar mijn advies, laat het gewoon lekker doen. De Gier is een goeie optie, zoals je al eerder aangaf.

Als je ooit eens een oude gare hals hebt, probeer het fretten eens voorzichtig. Misschien vind je het wel leuk, hoewel ik denk dat het solderen en klooien met schakelaars en draden meer jouw ding is.

BTW: Liefhebber, was niet persoonlijk bedoeld, alleen een reactie op een kort bericht van 1 zin, zonder onderbouwing. Vandaar de onderste twee quotes, om aan te geven dat zo'n korte reactie op een korte reactie rare gevolgen kan hebben. No offence.

En nu ga ik hier het alleen nog maar hebben over frets, fretten en fretten.

Samder
5 juli 2007, 10:59
Agree (+10)

marc_olly
5 juli 2007, 13:23
@ G.G. Het is makkelijker om commentaar te leveren dan om je ongelijk of je ongenuanceerde opmerking terug te nemen.

Respect voor je laatste post, zo kun je discussies voeren zonder te flamen !

G.G.
5 juli 2007, 13:36
# 4 uitendes doe ik met een grote ijzervijl (+/- 40 cm) die ik in de hand hou onder een hoek van ongeveer 45 graden.

Vergeet iets heel belangrijks. ZONDER handvat natuurlijk, anders lukt het nooit goed.

Nielsje
5 juli 2007, 13:44
G.G.

bedankt voor je uitleg :) Ik moet binnenkort ook vlakken (misschien herfretten) en iemand die zelf gitaren bouwt aan de TU (een student) wil mij daarbij helpen.

Zelf vindt ik het ook wat eng om te beginnen met dergelijke projecten, maar een eerste keer samen met iemand iets doen is gewoon fijn :).

Misschien is het een keer een idee om een mooi foto verslag te maken? en die dan in de Faq te stoppen?

snits
6 juli 2007, 15:33
Ik wil ze ook wel voor je dressen maar dan moet er natuurlijk wel voor betaald worden .
Maar mijn advies zou zijnn om ze zelf te dreseen en een fretvijltje te kopen dat is de beste investering die je kan doen aangezien 99% van de nieuwe gitaren eigenlijk ook een fret dress nodig hebben.
Ja ook Gibsons tenzij ze met De Plek zijn gedaan maar die heb ik nog niet gezien .
Heb deze week nog 2 spiksplinter nieuwe Gibsons moeten dressen en je broek zakt er echt van af hoe matig het fret werk is uit de fabriek.Hoe mooi je frets ook glimmen dat zegt niets over hoe level ze zijn .

Ik hoor t wel als je intresse hebt :rockon:

Orpheo
6 juli 2007, 22:21
ik heb een tele body met tele hals gekregen voor m'n verjaardag, en die hals moet gefret worden. ik doe dat liever niet zelf, omdat 't ebben is, en dus redelijk bros (wel heel hard, dat wel) en ik liever niet een goeie telehals (zonder frets) verkloot. vandaar mijn vraag.

@ GG: mijn dank voor de info! ik zal 't wel eens proberen op een zelfbouwgitaar (eerst naar mark bailey voor een cursus, dat dan weer wel), maar niet op deze hals :)

@ liefhebber: waarom ben ik dan zo'n nere kerel? je kent mijn IRL niet, en de mensen (van t forum) die mijn IRL wel kennen, daar heb ik eigenlijk heel fijn contact mee...

G.G.
6 juli 2007, 23:34
ik heb een tele body met tele hals gekregen voor m'n verjaardag, en die hals moet gefret worden. ik doe dat liever niet zelf, omdat 't ebben is, en dus redelijk bros (wel heel hard, dat wel) en ik liever niet een goeie telehals (zonder frets) verkloot. vandaar mijn vraag.

@ GG: mijn dank voor de info! ik zal 't wel eens proberen op een zelfbouwgitaar (eerst naar mark bailey voor een cursus, dat dan weer wel), maar niet op deze hals :)

@ liefhebber: waarom ben ik dan zo'n nere kerel? je kent mijn IRL niet, en de mensen (van t forum) die mijn IRL wel kennen, daar heb ik eigenlijk heel fijn contact mee...

Ebben is niet moeilijkere fretten dan welke andere soort (naar mijn mening)

Orpheo
7 juli 2007, 20:39
Ebben is niet moeilijkere fretten dan welke andere soort (naar mijn mening)

tja, het is denk ik 't idee van 'ebben fretten'. alsof 't gewoon te hard is voor een eerste keer fretten.

no 1 hops
7 juli 2007, 21:57
tja, het is denk ik 't idee van 'ebben fretten'. alsof 't gewoon te hard is voor een eerste keer fretten.dat heeft meer te maken met de fret 'tang'
de tandje die dus onderaan de fret zitten.
die hebben een bepaalde breedte, en hoe harder je houtsoort hoe kleiner die ' tang' moet zijn ten opzichte van de fretsleuf, niet dat de tandjes kleiner moeten zijndan de sleuf maar de mate waarin ze in het hout moeten komen.
ander kan je zelfs de neck een backbowe geven, oftewel hij word bol.
als je de gitaar hebt, dek de hals dan even af als de fretten er al uit zijn, dan kan er geen vocht en troep in komen.

G.G.
8 juli 2007, 00:02
dat heeft meer te maken met de fret 'tang'
de tandje die dus onderaan de fret zitten.
die hebben een bepaalde breedte, en hoe harder je houtsoort hoe kleiner die ' tang' moet zijn ten opzichte van de fretsleuf, niet dat de tandjes kleiner moeten zijndan de sleuf maar de mate waarin ze in het hout moeten komen.
ander kan je zelfs de neck een backbowe geven, oftewel hij word bol.
als je de gitaar hebt, dek de hals dan even af als de fretten er al uit zijn, dan kan er geen vocht en troep in komen.

Daarom gebruik ik ook dat juniorzaagbladje. Da's net ietsjes breeder dan een normale fretzaag. Je kan ook aan de tang gaan rommelen, maar dat raad ik echt af. Heb twee toetsen gedaan met een juniorzaagje zonder problemen.

Als je het vermoeden hebt dat de sleufjes misschien net ietsjes te krap zijn, od je hebt geen dualaction trussrod is het ook mogelijk de hals ietsjes op te spannen met de trussrod, daarna vlakken, spanning eraf en fretten. Dat voorkomt backbow, maar is wel lastig vooraf in te schatten.

Ebben met een juniorzaagje inzagen werkt perfect.