PDA

View Full Version : Instrument over de grens?



Huig
8 juni 2007, 13:34
Hoi,

Ik ga deze zomer een workshop volgen in Italie, wil een contrabas, basgitaar en een versterker meenemen met de auto. Met deze hoeveelheid instrumenten lijkt het me logisch dat aan de Zwitserse grens hier wat nader naar gekeken wordt. Aangeraden wordt altijd een kopie van het aankoopbewijs mee te nemen.

Nu is het probleem: van de basgitaar heb ik geen aankoopbewijs (was een tweedehandsje). De Nederlands douane heeft aangegeven een eigendomsdocument op te kunnen stellen, kost echter wel €150...

Iemand hier ervaring mee? Koude rillingen bij de gedachte dat ik mijn Music Man in Basel achter moet laten... btw om zwitserland heen rijden is geen optie, wil daar nog een concert gaan bekijken.

Thanks,

Rob B
8 juni 2007, 14:22
Naar je vaste muziekwinkel gaan en vragen of ze een bonnetje voor je willen maken. Als ze er moeilijk over doen, ivm hun boekhouding,dan kun je ook vragen of ze je gitaar, op papier, willen kopen en daarna weer aan jou verkopen. Dan biedt je ze daar €25 of €50 voor en dan ben je in ieder geval gedekt en hebben zij weer wat geld verdient.

Of naar een kantoorartikelen winkel gaan en een goed uitziend bonnenboekje kopen. Wil je het mooi doen dan koop je ook een stempel waar je zelf de tekst van kunt samenstellen. Dateer hem dan op pakweg 2 jaar terug of zo. Bedenk dan zelf een muziekwinkel, of neem er een die failliet is gegaan. O ja, neem dan niet bonnetje nummer 1, als ze genummerd zijn.

Je kunt ook in Word een mooie nota maken, mooie naam voor een muziekwinkel bedenken, adres en tel nr erbij, leuk logootje invoegen, btw bedrag erbij zetten en afdrukken op bv A5 papier. Wederom moet je ze wel vertellen dat de winkel inmiddels failliet is, mits ze dit vragen.

succes

Rob

Huig
8 juni 2007, 14:58
Rob, dank voor je tips! De eigen gemaakte bon had ik al in gedachten, maar goudeerlijk als dat ik ben ga ik eerst je suggestie van verkopen/kopen in een winkel proberen.

Wil nog een versterker kopen, misschien kan ik deze extra service erbij bedingen? Dank, Huig.

Rob B
8 juni 2007, 16:05
Rob, dank voor je tips! De eigen gemaakte bon had ik al in gedachten, maar goudeerlijk als dat ik ben ga ik eerst je suggestie van verkopen/kopen in een winkel proberen.

Wil nog een versterker kopen, misschien kan ik deze extra service erbij bedingen? Dank, Huig.

Zou het zeker proberen. Een echt winkelbonnetje wat gecheckt kan worden is inderdaad wel de meest veilige optie.

Rob

Huig
9 juni 2007, 18:44
Hey Rob, ik heb een bonnetje, was geen probleem in de winkel. Zelfs als ik dat oefenversterkertje niet had gekocht... maar ik heb het toch maar gedaan.

Dank!

zjanke
9 juni 2007, 20:44
Waarom wordt aangeraden een aankoopbewijs mee te nemen? Als er al gecontroleerd wordt en je kunt een uitnodiging of aanmelding van de workshop overleggen dan ga je echt niet met douaneformaliteiten te maken krijgen. Als de zwitsers daaraan beginnen krijgen ze het in de vakanties druk met allerlei luxe sportartikelen die meegenomen worden op vakantie.

Rob B
9 juni 2007, 21:50
Hey Rob, ik heb een bonnetje, was geen probleem in de winkel. Zelfs als ik dat oefenversterkertje niet had gekocht... maar ik heb het toch maar gedaan.

Dank!


Geweldig!!! Veel plezier in Italie en Zitserland!!

Rob

Huig
10 juni 2007, 11:42
Waarom wordt aangeraden een aankoopbewijs mee te nemen? Als er al gecontroleerd wordt en je kunt een uitnodiging of aanmelding van de workshop overleggen dan ga je echt niet met douaneformaliteiten te maken krijgen. Als de zwitsers daaraan beginnen krijgen ze het in de vakanties druk met allerlei luxe sportartikelen die meegenomen worden op vakantie.

Ik ga al jaren diverse grenzen over met mijn basgitaar, idd nooit een probleem geweest. Waar ik nu over in zit, is dat zo'n contrabas wel erg in het oog springt, zeker als ze ernaast nog een bas en een versterker zien liggen. Niet echt de gemiddelde toerist (moet sowieso nog zien hoe ik het allemaal in m'n auto ga proppen ;)). Ik weet van een muziekvereniging die ooit enorme problemen aan de grens heeft gehad ivm alle instrumenten die in het laadruim van de bus lagen, waarvan ze geen eigendom konden aantonen.

Maar je hebt gelijk, met de aanmelding voor de workshop kan ik al een hoop aantonen aan een beetje welwillende douane-ambtenaar, ik hou hem bij de hand.

telepathic
11 juni 2007, 12:38
Iemand hier ervaring mee?

Voor Zwitserland dien je een ouderwets carnet te gebruiken. Dit is een formulier waar alles op staat gespecificeerd wat je het land in- en uitvoert. Zo'n carnet kan je via een KvK laten opstellen en certificeren. Hoe dat bij particulieren zit weet ik niet. Zorg wel dat je dit goed regelt want de Zwitserse douane kan heel moeilijk doen (ik spreek uit ervaring). Zeker als je een artiest uit Nederland bent...

Huig
11 juni 2007, 14:18
Voor Zwitserland dien je een ouderwets carnet te gebruiken. Dit is een formulier waar alles op staat gespecificeerd wat je het land in- en uitvoert. Zo'n carnet kan je via een KvK laten opstellen en certificeren. Hoe dat bij particulieren zit weet ik niet. Zorg wel dat je dit goed regelt want de Zwitserse douane kan heel moeilijk doen (ik spreek uit ervaring). Zeker als je een artiest uit Nederland bent...

Heb even gekeken, lijkt me meer van toepassing op de beroepsmatige in- en export. Ik ga nog informeren bij de KvK hoe dit voor particulieren zit.

Thanks!

btw, waarom hebben Nederlandse artiesten zo'n slechte naam?

telepathic
11 juni 2007, 14:27
btw, waarom hebben Nederlandse artiesten zo'n slechte naam?
Drank, drugs, sex, rock en roll.

telepathic
11 juni 2007, 14:42
lijkt me meer van toepassing op de beroepsmatige in- en export.
Nee, het gaat niet over in/export. Het gaat juist over spullen die je weer meeneemt als je het land verlaat, zonder dat er sprake is van kopen/verkopen.

Nog een tip: Ga niet met een (te)oude auto. De Zwitsers hebben geen boodschap aan Europese normen vwb roetuitstoot enzo, ook al is de auto hier goedgekeurd qua uitstoot. Gevolg: na een hoop gezeur moet je de auto laten registreren en wordt, als je het land verlaat, de gereden kilometers inc toeslag verrekend. Daarvoor moet je de Zwitserse overheid van te voren machtigen anders kom je het land niet in.

Nog een tip: Pas op met stoplichten. Door rood rijden kost 250 euri per keer en het oranje licht brand maar heeeeel kort daar. :nervous:

Bloem
11 juni 2007, 14:56
Drank, drugs, sex, rock en roll.

Vooral die 2e....
Ooit eens de zwitserse grens over geweest, zodra ze een nederlands kenteken zien, word je hele auto uitgekamd, ze halen nog net niet de bekleding los. Rare jongens, die zwitserse douane....... :roll:

Huig
11 juni 2007, 16:23
Nog een tip: Ga niet met een (te)oude auto. De Zwitsers hebben geen .....
Die auto is van dit jaar gelukkig.


Nog een tip: Pas op met stoplichten. Door rood rijden kost 250 euri per keer en het oranje licht brand maar heeeeel kort daar. :nervous:
Ah, dus zo komt al dat buitenlands geld in Zwitserland terecht...

zjanke
11 juni 2007, 17:45
Nee, het gaat niet over in/export. Het gaat juist over spullen die je weer meeneemt als je het land verlaat, zonder dat er sprake is van kopen/verkopen.

Een Carnet is niet bruikbaar voor de TS, want je voert alleen maar door. Je doet niks met je instrumenten in Zwitserland. Dit valt onder Efta-regelingen en die zijn er juist om dit soort poppekast wat makkelijker te maken.

Rob B
11 juni 2007, 20:36
Als we dan toch mopperen over Zwitserland. Daar zijn GPS systemen met flitspaalsignalering (POI) verboden.

verbod zwitserland (http://www.anwb.nl/published/anwbcms/content/rechtshulp/faq-pagina/flitspaalsignalering.nl.html)

Rob

telepathic
11 juni 2007, 20:42
Een Carnet is niet bruikbaar voor de TS, want je voert alleen maar door. Je doet niks met je instrumenten in Zwitserland. Dit valt onder Efta-regelingen en die zijn er juist om dit soort poppekast wat makkelijker te maken.
Ik heb in 2005 een Europese tournee gedaan en volgens Kvk en douane Adam was dit de enige (juiste) manier om zonder al te veel problemen en kosten de spullen het land (Zwitserland) in en uit te krijgen. Ik heb dat carnet ook bij de douane moeten laten stempelen.

Pikant detail was dat ik spullen uit Nederland, Duitsland, Polen en Portugal bij me had. Dat is dus een forse berg papieren en een argwanende Zwitserse douane.

Ik ben niet bekend met Efta regelingen, de Kvk ook niet blijkbaar.

Baker
13 juni 2007, 13:52
Je kunt ook in Word een mooie nota maken, mooie naam voor een muziekwinkel bedenken, adres en tel nr erbij, leuk logootje invoegen, btw bedrag erbij zetten en afdrukken op bv A5 papier. Wederom moet je ze wel vertellen dat de winkel inmiddels failliet is, mits ze dit vragen.

succes

Rob

Het maakt mij niet zoveel uit hoor,
maar Voor een rechtbank heet dit FRAUDE.

Wausser
13 juni 2007, 14:47
ja, maar als je nix anders kunt regelen en je wilt verder geen geouwehoer, dan is dit een goed mogelijkheid

Huig
13 juni 2007, 15:30
Mee eens, als het er echt zo burocratisch aan toe gaat als ik gehoord heb, ben ik graag bereid de regels een beetje te buigen.

Ik denk dat er mensen probleemloos de grens over gaan met horloges om die drie keer zoveel waard zijn als mijn bas, waarom ik dan niet :)

Wausser
13 juni 2007, 16:06
de juiste instelling, daar houd ik van <.<

Yuri
21 juni 2007, 22:06
Ehh..
Wat aangetoond moet worden om naar Italie te gaan door Zwitserland is de zgn. T2 status..( dit zegt feitelijk dat jouw gitaren ´in het vrije verkeer van de Europese Gemeenschap ´zijn..om het maar ik douane vakjargon te houden )
Het idee dat de douane een eigendomsbewijs a 150 EUR kunnen opstellen is zo gek nog niet maar laat ze op dat document ook gelijk de T2 status vermelden.
Normaliter kun je dit inderdaad aantonen middels je aankoopnota cq faktuur maar ja, die heb je niet altijd natuurlijk.
Carnet ATA is ook mogelijk maar complex. Ik zou gewoon de douane contacten en vragen naar de mogelijkheden je equipment op basis van T2 status mee te nemen en tevens rekening houdend met alle uitzonderingsregelingen betreffende ´reizigersgoederen ´.
Cheers.
Yuri

Huig
26 juni 2007, 09:21
@ Yuri,

Dank voor je reaktie, zie hem nu pas. Nuttige info. Praktisch probleempje is echter dat ik nu 3 dagen voor vertrek ben en geen kans meer zie nog iets te regelen. Dus ga ik het er maar op gokken.

Mijn manier van "life in the fast lane". :p

Thanks!

Huig
1 juli 2007, 13:19
ff een update, de heenreis is zonder problemen verlopen, geen controle. Nou nog thuis zien te komen samen met m'n instrumenten.

Iedereen dank voor de tips!