PDA

View Full Version : Fender GDO200 en GDO300



Meneer I.
8 juni 2007, 10:18
In mijn zoektocht naar een akoestisch model voor niet teveel geld voor erbij (ik ben meer een 'elektrieker') kwam ik het volgende model van Fender tegen. Ik weet dat niet alle Fender akoestische gitaren even goed zijn, maar deze heeft toch wel goede looks en redelijke recensies op 't net. Alternartieven heb ik al gezien hier op forum zoals Crafter, Stagg etc. maar ik ben gewoon benieuwd wat anderen van deze gitaar vinden. Ik ga zodra de tijd het toelaat binnenkort eens langs bij Spanjaard.

Het gaat om de Fender GDO200 en GDO300. Deze zijn er in 3 uitvoeringen.
http://www.musicdeals.nl/musicdeals.nl/products_pictures/958906020_xl-normal.jpg
Momenteel ook erg prettig geprijsd bij Spanjaard in Alkmaar. Heeft iemand zo'n gitaar (gehad) en wat is zijn/haar ervaring hiermee? Het heeft gelamineerd hout dus dat zal de prijs wel verklaren.


Specs: Fender GDO 300 Orchestra-Style Acoustic Guitar Features:

Model Name: GDO 300
Model Number: 095-8906
Series: Global Design Series
Body Style: Orchestral Style Body
Finish: Gloss (Polyurethane)
Top: Laminated Quilt Maple
Back and Sides: Laminated Mahogany
Neck: Nato
Fingerboard: Rosewood
No. of Frets: 20
Bridge: Rosewood with Compensated Saddle
Machine Heads: Chrome, (Die-Cast)
Electronics: None
Scale Length: 25.2" (641mm)
Body Depth: None
Width at Nut: 1.69" (48mm)
Width at Heel: 2.24" (57mm)
Fingerboard Inlay: "F" inlay at the 12th Fret with Dot Side Position Markers
Binding: Ivory body and Neck Binding
Nut and Saddle: Urea
Bridge Pins: White w/Black Dots
End Pin: Chrome
Strings: Fender 60L Phosphor Bronze, p/n 0730060003, Gauges, .012 to .052
Accessories: None
Introduced: 1/2004


Overigens speel ik op een akoestische zowel finger-picking als plectrum-picking als strumming.

Harald
8 juni 2007, 11:43
Ziet er wel mooi uit, maar dat is met een gelamineerd bovenblad ook weer niet zo moeilijk.

Zou zelf voor de top toch de voorkeur aan massief geven. Zijkant en achterkant maakt minder uit. Je zult ook meestal wat meer moeten uitgeven voordat die ook massief zijn.

Maar, als de gitaar je aanspreekt (en vooral goed voelt als je hem voor het eerst oppakt) en je het geluid bevalt... Grootste nadeel is dat een gitaar met gelamineerd bovenblad nauwelijks zal verbeteren als hij ingespeeld raakt. Dus in ieder geval zelf proberen, en vergelijken met andere gitaren in dezelfde prijsklasse. Vind je een solid top voor een zelfde prijs die evengoed of beter klinkt, en goed speelt, dan zou ik daarvoor kiezen. Die kan ook nog beter gaan worden naarmate je erop speelt.

Merc Wiersma
8 juni 2007, 14:36
Wat kost deze gitaar?

Meneer I.
8 juni 2007, 15:24
@ Harald,
bedankt voor je info. Ik heb niet super veel verstand van akoestische gitaren, maar dat een massief bovenblad over het algemeen beter is wist ik wel, maar alleen al de looks van deze gitaar...maar ja looks is niet alles.

@Merc,
In nederland te koop vanaf 184 eur (aanbiedingsprijs).

Harald
8 juni 2007, 16:54
Zou in die prijsklasse ook van een solid top nog niet zo heel veel verwachten. Het verschil tussen een solid top en laminaat zal dan nog wel meevallen. Vind je het een beetje lekker spelen en klinkt het goed genoeg, why not. Gebruik je hem ook als kampvuurgitaartje of voor op de camping is zo'n laminaat waarschijnlijk zelfs wat houdbaarder.

Maar goed, het is ook maar net welke eisen je stelt. Wil je er echt een tijd mee vooruit kunnen en erin kunnen groeien, zul je waarschijnlijk toch wat meer willen uitgeven. En dan zou ik ook zeker voor een goede solid top gaan. Maar die zal visueel een stuk minder zijn. Heb zelfs bij oudere Martins exemplaren met knoesten in de top gezien, bij Coleclark ook. Maar die klinken wel.

Dat er geen pickup in zit heb je zelf ook wel gezien natuurlijk. Weet niet of je de gitaar ook nog live wilt gebruiken, maar in de goedkopere prijsklasses zou ik dan voor een gitaar met ingebouwde pickup gaan. Een goede pickup achteraf inbouwen kost meer dan dat hij er af fabriek in zit. Maar er zijn best wat goede en betaalbare opties, zoals de LR Baggs M1, die ook nog erg makkelijk in te bouwen is. Dat zou je natuurlijk altijd nog kunen doen, als dat nodig wordt.

Merc Wiersma
8 juni 2007, 17:13
De gitaar ziet er inderdaad heel mooi uit, zeker voor dat geld. Fender heeft op het gebied van akoestische gitaren niet een goede naam maar dat wil niet zeggen dat ze geen goede prijs/ kwalitiet gitaren kunnen maken. Voor die prijs kun je niet al te hoge eisen stellen. Om er gewoon bij te hebben is ie misschien goed genoeg.

Pais
8 juni 2007, 17:53
Ik vind de looks eigenlijk verschikkelijk. Je ziet gelijk dat het nep is. Ik kan van een kwartiergezaagd egaal bovenblad meer genieten :p

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom Fender zulde goedkope akoestische gitaren verkoopt, maar de goedkopere elektrische gitaren op de markt brengen onder Squier. Zouden ze zich hierdoor expres richten op de Fender-fans die een 'akoest voor erbij' willen?

Liefhebber
8 juni 2007, 23:26
Ik ben een groot liefhebber van Fender Strats en Tele's . Heb er dan ook een aantal.
Maar wat Fender op akoestisch gebied levert is echt goedkope rotzooi!!
De enige uitzondering hierop is de Ensenada serie! Het stomme is alleen dat ze eigenlijk niet te krijgen zijn!

Flipkoos
9 juni 2007, 06:57
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom Fender zulde goedkope akoestische gitaren verkoopt, maar de goedkopere elektrische gitaren op de markt brengen onder Squier.

Er zijn zelfs acoustische Squiers zag ik...hoe bagger moet dat zijn! :dance:
http://img245.imageshack.us/img245/9669/meguitarws8.jpg

Meneer I.
16 juni 2007, 23:52
Nou ik ben diverse zaken afgeweest, maar niemand voerde Fender gitaren, waren wel binnen enkele dagen te krijgen, niemand was er positief over.... Eerste wijze les: neem geen gelamineerde top!Is het gewoon niet.

Toen maar diverse gitaren tot 400 eur bespeeld. Mijn god wat een keuze!
Ik wilde eigenlijk een jumbo puur alleen al voor de looks, maar de sound is niet mijn ding, veel accent op de zware bas. Dreadnoughts zijn altijd wel ok, die van Crafter (D7) was geweldig om op te spelen, even als andere crafters die ik heb getest zoals de GA serie, ook erg goed geluid maar ook grote kast. Er zit er wel een groot verschil in het geluid van Cedar en Engelmann spruce top. Het Cedar klinkt wat matter. Crafter beviel qua klank voor mij beter dan Richwood/Walden/Cort/Ibanez gitaren tot 400eur.

Echter daar ik (akoestisch) over het algemeen een fingerpicker en flatpicker ben, en wat minder een strummer ben ik uitgekomen op het OM type ofwel Orchestra Model. Uiteraard verder niets gekocht in een van deze winkels, maar lekker op MP gaan zoeken en kwam ik bij toeval de Crafter T-035 tegen. Eerst wat meer info gezocht hierover en vandaag langsgegaan om de gitaar te bespelen. De houtspecs en reviews waren veelbelovend.
http://www.crafterguitars.com/gallery_acoustic/gallery_images/t_035_n_large.jpg

Specs
http://www.crafterguitars.com/gallery_acoustic/t_035_n.php

Reviews
http://reviews.harmony-central.com/reviews/Acoustic+Guitar/product/Crafter/T-035/10/1

Eerste indruk....WOW....deze uitvoering heeft nogal wat blingbling gehalte met de paarlemoeren toetsinleg, klankgat en binding. Geluid was zeer ok maar wat dof (2jaar oude snaren) maar vooral het midden en hoog komt bij dit model beter tot z'n recht, laag is ook prima door de wat verdiepte kast maar niet zo zwaar als bij een Dreadnought of jumbo (prima voor het geluid dat ik zocht). Zit geen pickup in, maar deze gitaaraanschaf was ook niet bedoeld voor optredens. Gitaar gekocht voor mooi zacht prijsje :cooler:
Direct de snaren vervangen door 'D addario ESP26 .011 setje en het beestje komt weer helemaal tot z'n recht! :noob:

Meneer I.
17 juni 2007, 16:38
Ik zie nu trouwens dat deze gitaar een kopie (qua uitvoering) is van de C.F. Martin OM 42. Alleen is de Martin een behoorlijk factortje duurder...ligt ver buiten budget.