PDA

View Full Version : Opnemen in Cubase SX



Elpedro
8 juni 2007, 09:30
Beste forumleden,

Ben net nieuw op dit forum en heb eigenlijk direct een vraag.

Mijn opstelling is als volgt:
Soundcard : Terratec DMX6Fire 96/24
Effectmodule :Toneport UX2
Gitaar : Ibanez
Synt.controller: KG25
Software : Cubase SX

Mijn bedoeling is om eerst de drum en synthesizer klanken op te nemen via de KG25 en vervolgens via de toneport UX2 mijn gitaar begeleiding/solo er bij te plakken.
Dit alles wil ik in Cubase doen.
Dat stuk m.b.t. de opname via mijn synthesizer lukt wel, echter hoe kan ik nu het best mijn Toneport connecten aan de Terratec soundcard om de gitaarpartijen erbij te plakken?
Ik weet dat de Toneport een SP Dif out heeft, maar kan ik die d.m.v. zo'n kabeltje connecten aan mijn soundcard?
Of zijn er andere/betere oplossiingen?
Het is wel de bedoeling dit alles binnen één softwarepakket te blijven doen (Cubase).

Alvast bedankt voor jullie medewerking!

Groeten
ElPedro

harrie-beton
8 juni 2007, 10:07
Welkom!

De toneport fungeert als een extra soundcard dus je kunt de toneport gewoon aanklikken in de lijst met "devices" waar ook je Terratec tussen staat. De USB kabel is dus genoeg.

Nog wel een moraliserende vinger van mij: Veel vragen kunnen worden opgelost door de bijgeleverde manuals te lezen van voor naar achter. Ze zijn vaak niet helder geschreven maar een must voor iedere gebruiker die meer wil.

Elpedro
8 juni 2007, 11:05
Welkom!

De toneport fungeert als een extra soundcard dus je kunt de toneport gewoon aanklikken in de lijst met "devices" waar ook je Terratec tussen staat. De USB kabel is dus genoeg.

Nog wel een moraliserende vinger van mij: Veel vragen kunnen worden opgelost door de bijgeleverde manuals te lezen van voor naar achter. Ze zijn vaak niet helder geschreven maar een must voor iedere gebruiker die meer wil.

Beste Harrie beton,

Bedankt voor je reactie en ik ben het deels eens met je opmerking betreffende je moraliserende vinger.
Echter het probleem van dit soort manuals (kijk maar naar Cubase, ruim 600 pagina's) is dat ze nooit een directe link leggen met andere randapparatuur.
Dit is ook wel logisch want er is natuurlijk een grootte verscheidenheid aan randapparatuur.
Het probleem daarnaast is dat je vaak met zoveel settings te maken hebt in verschillende programmatuur, dat als je bij een van de programma's niet de juiste setting heb, je hele opzet niet werkt.
Ik hoop dan juist dat dit forum (en dus bereidwillige mede muzikanten) je net dat drempeltje kunnen laten nemen.
De pest daarnaast is dat al dat 'gestoei' met aparatuur/proggrammatuur ten koste gaat van je creativiteit in het spelen van je instrument.... althans, dat is bij mij het geval.

Greetz
ElPedro

harrie-beton
8 juni 2007, 11:11
Ik bedoel ook vooral de Line6 manual, daar staat het wel in.

Nog een tip: Als je de ux gaat combineren met de terratec moet je wel een audio verbinding maken tussen de ux en de terratec omdat je anders niets hoort als je aan het opnemen bent. Als output kan er maar 1 bron tegelijk en als je de ux afluistert hoor je de terratec niet en andersom.
Veel gebruikers lossen dit op door een simpel mengtafeltje omdat je anders heel vaak aan het prikken bent met kabels.

Elpedro
8 juni 2007, 11:21
Ik bedoel ook vooral de Line6 manual, daar staat het wel in.

Nog een tip: Als je de ux gaat combineren met de terratec moet je wel een audio verbinding maken tussen de ux en de terratec omdat je anders niets hoort als je aan het opnemen bent. Als output kan er maar 1 bron tegelijk en als je de ux afluistert hoor je de terratec niet en andersom.
Veel gebruikers lossen dit op door een simpel mengtafeltje omdat je anders heel vaak aan het prikken bent met kabels.

En praat je dan over zo'n huis-tuin-keuken mengtafeltje van onder de € 100 met 4 sporen bijvoorbeeld (via analog out van de TonePort?), of heb ik dan ook rekening te houden met de mogelijkheden van SPDIF (met misschien een veel hoger prijskaartje)? :???:
En geldt die mixer dan als input voor beide apparaten of als output naar ???
Je ziet al dat ik niet zo op de hoogte ben van deze materie, mijn excuus hiervoor.

harrie-beton
8 juni 2007, 13:12
SPDIF heeft alleen zin als je een digitale versterker hebt. Heb je die?

Ik zie twee aansluitingen mogelijk:
[a] met mengtafel. De ux en de output van de terratec in de mengtafel en de main out van de mengtafel naar de master speakers / versterker.
Mengtafel van 50 euro should do the trick.

[b] zonder mengtafel. De ux line out in de input van de terratec. De main output van de terratec naar de speakers / versterker. Opname maken van de ux2 doe je dan via de usb poort, meeluisteren via de terratec.

Elpedro
8 juni 2007, 13:57
Optie b spreekt mij eigenlijk meer aan aangezien ik dan alleen een monitor hoeft te kopen, en als ik het goed begrepen heb bij optie a moet ik zowel een mengpaneel alsmede een monitor kopen...... klopt mijn stelling?

Is er nog een wezenlijk verschil tussen een actieve of passieve monitor (buiten de prijs)?
En is er nog een bepaalde noodzaak voor soorten bekabeling.
Ik heb een leuke op het oog, te weten de Behringer B 2030 P voor € 69,00, maar dat is wel een passieve monitor.

Bedankt trouwens voor je reacties.
Ik waardeer dat erg.
Mede gezien het feit dat ik net bij zo'n muziekwinkel in Den Haag vandaan kom en zo'n verkoper daar alleen bereid is informatie te geven als ik kon aantonen dat ik mijn spullen daar gekocht had.
M.a.w. het interesseerde hem niet eens of ik daar van plan was iets te gaan kopen.

bert k
8 juni 2007, 14:26
Bij een passieve monitor moet je dus nog een versterker kopen, bij aktief zit hij ingebouwd. En vergeet niet dat je twéé monitors nodig hebt, het is immers stereo.

harrie-beton
8 juni 2007, 20:38
Optie B is inderdaad makkelijker en goedkoper. Koop de juiste kabels, liever geen verloop stekkers.

Je hebt alleen speakers nodig om je muziek terug te horen. Gebruik even de zoekfunctie want over monitoren is al veel geschreven. Koop de beste die je kunt betalen want goede speakers kun je 20 jaar van genieten!

Mijn tweede advies is al genoemd in mijn eerste post. Zorg dat je weet hoe je hardware werkt, dan verdiepen in de moeilijke wereld van Cubase.
Ik citeer de grote Han S: "It's the indian not the arrow"

Succes

ben vanhoof
9 juni 2007, 17:50
Ik vind cubase veel te ingewikkeld (zoals vele anderen blijkbaar). Ik gebruik mixcraft, wat veel logischer en simpeler is opgebouwd.

rjong999
9 juni 2007, 20:53
OK, terzake dus. Het gemakkelijkst is het om je toneport via de s/p dif met je terratec te verbinden. Het voordeel daarvan is dat je in Cubase gewoon met je Terratec drivers kunt blijven werken en dus niet steeds van driver hoeft te wisselen.

Elpedro
11 juni 2007, 14:22
Ik heb in het weekend wat zitten stoeien met de adviezen en verdomd het werkt (... zonder monitoren e.d.).
Zoals het advies al werd gegeven gebruik ik in Cubase de Toneport als geluidskaart en als ik dan mijn koptelefoon in de Toneport stop kan ik zowel de midi (Korg K25) en audio (Toneport) tegelijk beluisteren en dus spoor over spoor opnemen.
Aangezien ik et swap-schijven werkt maakt het niet uit dat mijn terratec dan niet egbruikt wordt, want die gebruik ik weer bij andere toepassingen zoals videobewerking.
Van het weekend even naar Feedback geweest en zoals daar werd uitgelegd gebruik je de monitor vooral voor het eindmixen om te kunnen beoordelen of de kwaliteit goed is.
Maar je begrijpt met een kleintje van 4 die slaapt en pa die wil knallen werkt zo'n koptelefoon erg prettig.

In ieder geval een ieder bedankt voor zijn adviezen.

Han S
11 juni 2007, 15:29
Ik gebruik monitoren voornamelijk om te horen wat er opgenomen gaat worden.