PDA

View Full Version : linkshandige gitarist



puvin
6 juni 2001, 19:27
Hoi,
ik speel nu een paar weken gitaar en het begint net een beetje te komen. Je weet wel het vreugdeslied en al dat begingedoe :wink:.
Maar ik speel links! Is dat eigenlijk lastig als je later elektrisch wil gaan spelen want heb het gevoel dat je bijna nergens linkse gitaren vind of ben ik nu helemaal mis.

Ik vraag me nu af of het beter is om helemaal opnieuw te beginnen wetende dat ik in mijn linkerhand veel minder gevoel heb zitten en dat ik eigenlijk liever zou willen voortdoen maar ik wil later wel elektrisch spelen.
ben 15

dakn

Eko
7 juni 2001, 00:59
Ha die Puvin,
Welkom bij de club der spelers. Schaam je niet voor je linkse spel. Veel zaken hebben ook de linkshandige versies hangen. Veelal worden deze goedkoper aangeboden omdat ze langer hangen.Dus wil het ook nog wel eens voordeliger zijn.
Laatst trouwens nog een zeer goede bluesband gezien met een toepasselijke naam. Lefthanded Freddie and the Aces. Absoluut een topact en inderdaad Freddie is zo links als maar kan( en Hollands) dus voorbeelden genoeg te vinden. Veel Succes.
Martin.

taylor
7 juni 2001, 01:39
wat maakt het nou uit toen je die gitaar voor het eerst op pakte kun je waarschijnlijk net zo goed rechts als links spelen.

dus afleeren dat links spelen.

gelukig ben je nog een beginer.

puvin
7 juni 2001, 17:51
ok,
jij vindt dus dat ik links moet afleren?
is dat wel goed idee?
ik kan het toch al beetje links...
links voelt gewoon beter aan...

nog iemand meningen
bedankt alleszins

taylor
7 juni 2001, 22:08
nou je moet vooral doen wat je zelf wilt of goed voor je aanvoelt.

maar als ik een beginer zag dan draaide ik gewoon de gitaar bij die gasten om.

als je links niks kan of nauwelijks dan kun je het met rechts ook wel(want daar kun je dan even veel mee).

een de voordeelen hoef ik niet te noemen toch??

als je al langere tijd met links speelt dan wordt verhaal wel anders.

anoniem
18 juni 2001, 21:09
Zelf linkshandig, rechts leren spelen vanaf het begin, geen enkel probleem.
Voordeel van het rechtshandige: veel meer keuze in het kiezen van een instrument, prijs derhalve ook aantrekkelijker. Kijk bijvoorbeeld eens in de advertenties van vak - en hobbiebladen.

Groet,

Jelmer

Manolito
6 juli 2001, 21:52
Hallo Puvin,
Net al Teylor zei, vooral doen wat jij het lekkerst vindt spelen. Ik speel nu al bijna twee jaar (of is het al twee jaar?) en ik ben al heel ver gekomen, terwijl ik linkshandig ben en op rechtshandige manier speel, dus het is wat je het beste vind.
Doeg
P.S. er zijn nog meer voorbeelden van linkshandige gitaristen, neem nou Jimi Hendrix!!

tjekle
3 augustus 2001, 18:57
Het voordeel van linkshandig zijn is dat je op jamsessies niet 1000 keer je gitaar hoeft uit te lenen.....

Er zijn verder genoeg linkshandige gitaren te koop, maar vaak net niet dat ene modelletje dat je zo graag wil. En je betaald vaak net wat meer dan onze rechtshandige vrinden.

succes

anoniem
4 oktober 2001, 18:27
hallo allemaal

wie kan mij helpen
aan een winkel(s) regio rotterdam of verder die een leuke selectie linkshandig semi akoestisch heeft en
watzouden jullie me dan aan raden ik heb gehoord over een apx 5 van yamaha
de prijsklasse is tussen de 1000-1500

Conundrum
6 oktober 2001, 01:23
Kurt Cobain was ook linkshandig (én populair).

Incubus
7 oktober 2001, 21:56
Maar nu de hamvraag: speelde Kurt ook op een linkse gitaar?

Dj_maiStaH
7 oktober 2001, 22:27
ja

Lefty
15 november 2001, 08:21
Er zijn natuurlijk talloze linkshandige gitaristen, kijk maar even op mijn site. En de rechtshandigen die menen dat linkshandigen het maar moeten afleren, snappen het niet echt. Om een lang verhaal kort te maken: was Jimi Jimi geweest als hij het ook had "afgeleerd"??
Lefty

anoniem
6 december 2001, 09:59
Cobain speelde inderdaad links (Unplugged in New York) en is zelf ook links?? Weet ik niet hoor, maar als je alleen bij gitaar blijft is er geen enkele reden om je hand te wisselen alleen wordt het lastiger als je wel eens in de gelegenheid zou kunnen raken om bijvoorbeeld eens een stukje te bassen.

@iro
13 december 2001, 03:46
Bas valt ook mee. ik heb gewoon m'n danelectro laten omdraaien en voilà hij is links nu... de top voor de riem natuurlijk ook niet vergeten hé... net zoals de top kam

puvin
14 december 2001, 15:31
ondertussen ben ik een gelukkige links gitarist die half jaar verder zit :wink:

anoniem
29 december 2001, 16:02
Maarre,

als je van een rechtshandige gitaar (die volledig symmetrisch is) de snaren omgekeerd opspant, heb je dan een linkshandige gitaar of klinkt hij dan voor geen meter?

puvin
30 december 2001, 08:48
een rechtshandige gitaar symmetrisch????

eeuh,
ik ben nu niet zo goed in meetkunde maar waar zou de symmetrie-as bij een strat ofzo liggen?

anoniem
30 december 2001, 15:27
Tja, meetkunde is ook niet mijn sterkste kant hoor, maar ik heb een spaanse gitaar en hij lijkt mij symmetrisch...

Hansfong
3 januari 2002, 13:58
Ik heb mijn spaanse gitaar "omsnaard". Topkam gaf geen problemen met de snaardikte dus laten zitten, brug zat los, dus makkelijk om te draaien. Geluid is hetzelfde.

Bij staalsnaar zou je vanwege de X-bracing een andere spanning kunnen krijgen op de kast, maar ik heb begrepen dat het wel meevalt en dat het geluid ook niet hoorbaar verandert (moet je wel de brug laten ombouwen natuurlijk). Ik heb zelf een linkse cutaway van Samick.

Electrische gitaren zijn makkelijk om te bouwen omdat je de intonatie goed te regelen is, dus de brug hoeft niet omgebouwd. Maar ik zie mij ook niet op een omgekeerde strat spelen vanwege die knopjes, dus ik heb een linkse strat.

anoniem
28 januari 2002, 20:09
dat is makkelijk hoor

ik heb een spaanse, gewoon de snaren omgewisseld ( alleen dat)

en da heeft geen probs gegeven

dirkw83
29 januari 2002, 14:02
Tja, ik denk dat het helemaal geen moeite hoeft te zijn om jezelf aan te leren met rechts te spelen.

Willie Wortel
22 juni 2006, 18:04
Hi puvin!

Misschien een vreemde mogelijkheid maar je kunt ook (zoals mij) ondersteboven spelen, dwz linkshandig spelen op een rechtshandige gitaar (zonder snaren om te wisselen).

Ben in eerste plaats pianist en speel maar als 2e intrument acoustische gitaar, mezelf aangeleerd wat het beste ging en geen zin in linkshandige gitaar (onpraktisch zoals genoemd) nu kan ik gewoon een gitaar van de band nemen en zo mee spelen, niemand die er iets van merkt :sssh:

Je moet dan wel zelf je accoorden uitvissen maar eens je er mee weg ben kun je 'ondersteboven' denken en gaat het vanzelf...

Kun je op eender welke gitaar spelen als er geen linkshandige voor handen is!

Willie Wortel
22 juni 2006, 18:06
btw, ondersteboven bassen gaat ook, je moet even die switch maken.
Ik zeg altijd maar: alles is mogelijk!

stratestic
22 juni 2006, 20:39
Toch ben ik het hier niet helemaal mee eens. Er is volgens mij namelijk een verschil in coordinatie tussen je beide handen. Een linkshandige heeft een betere coordinatie/ motoriek in zijn linkerhand dan in zijn rechterhand. Daarom zou het makkelijker moeten zijn om als linkshandige op een linkshandige gitaar te spelen. Probeer maar eens luchtgitaar te spelen dat gaat al lastig als je dat met je verkeerde hand doet.

stratestic
22 juni 2006, 20:40
Levert het omzetten van snaren op een western gitaar geen problemen op met je brug?

JoostBaksteen
22 juni 2006, 20:52
Toch ben ik het hier niet helemaal mee eens. Er is volgens mij namelijk een verschil in coordinatie tussen je beide handen. Een linkshandige heeft een betere coordinatie/ motoriek in zijn linkerhand dan in zijn rechterhand. Daarom zou het makkelijker moeten zijn om als linkshandige op een linkshandige gitaar te spelen. Probeer maar eens luchtgitaar te spelen dat gaat al lastig als je dat met je verkeerde hand doet.
Dat ben ik het met je eens (zelf ook linkshandig na 2 jaar rechtshandig gespeeld te hebben). Maar dat zeggen de mensen boven je ook (replies uit 2006 iig).

Het linkshandig spelen op een rechtshandige kan wel, maar is wel onpraktischer, maar het kan uiteraard wel. Albert King bv deed het ook. Zelf zou ik overigens wel gewoon de snaren omdraaien. Handiger met akkoorden enzo. Vooral met dingen als de A-vorm en een C akkoord lijkt me omgekeerd niet echt lekker spelen. Maar goed alles went wel.

Ook soleren is minder praktisch. Dingen als:



- - - -
- 7 -7
7b9 - 7b9
- - - -
- - - -
- - - -


Gaan niet meer bv. Dat werkt niet.

Je moet wel weten dat als je eenmaal omgekeerd speelt je dus niet 'normaal' kan spelen. Maar je kan wel weer op elke rechtshandige spelen.

woutB
22 juni 2006, 21:24
Hi puvin!

Misschien een vreemde mogelijkheid maar je kunt ook (zoals mij) ondersteboven spelen, dwz linkshandig spelen op een rechtshandige gitaar (zonder snaren om te wisselen).

Ben in eerste plaats pianist en speel maar als 2e intrument acoustische gitaar, mezelf aangeleerd wat het beste ging en geen zin in linkshandige gitaar (onpraktisch zoals genoemd) nu kan ik gewoon een gitaar van de band nemen en zo mee spelen, niemand die er iets van merkt :sssh:

Je moet dan wel zelf je accoorden uitvissen maar eens je er mee weg ben kun je 'ondersteboven' denken en gaat het vanzelf...

Kun je op eender welke gitaar spelen als er geen linkshandige voor handen is!

Hee Willie,

Helaas komt jou advies ietjes te laat. De topicstarter is toch maar digeridoo gaan spelen en woont in kazachstan en heeft al 15 kleinkinderen.

youngster
22 juni 2006, 21:55
whehe, dit topic is al gestart voor dat ik geboren werd en d'r nu nog es op reageren :satisfie: ach wat maakt het uit, als je maar lol hebt...