PDA

View Full Version : Basversterker kopen of niet?



Gitaro
7 juni 2007, 23:26
Ik speel nu bas over een Roland Cube 30 (gitaarversterkertje), en dat klinkt ongeveer zo: http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=audio&file=worst_bass_ever.mp3

Let niet op het ontzettend beroerde spel of het geklik van de snaren (die volgens mij ook al 20 jaar oud zijn), ik speel tientallen bpm boven m'n eigen kunnen en ben pas 2 dagen serieus bezig met fingerstyle enzo. Ik vind het kut klinken, met meer bas en minder hoog in de EQ valt er wel een beter geluid uit te halen, maar het is niks waarvan je denkt "yeaaah".

Maar zit er echt veel verschil in het geluid van een basversterker? Ik noem een Peavey Microbass (20w) bijvoorbeeld. Ik vraag het me af omdat het uiteindelijk toch allemaal 'clean' is. Als het toch niet veel uitmaakt hou ik m'n geld in m'n portemonnee :).

Henkie spenkie
8 juni 2007, 01:04
Ik vind zoiets toch altijd wel moeilijk te zeggen als je het geluid alleen via een opname kan horen. Ik begrijp je punt van teveel bas in ieder geval wel.

Er zit natuurlijk wel verschil in het geluid van een basversterker. Zelfs het formaat speaker maakt al enorm uit voor het geluid, hoewel dat bij een 30Watt versterkertje niet echt van toepassing is. Maar dat verschil in geluid gaat vaak ook gepaard met verschil in prijs.

Maar volgens mij kun je het beste gewoon een muziekwinkel binnen stappen en een serie van die dingen uit gaan proberen. Dan hoor je zelf wat voor verschil en hoeveel verschil er in die dingen zit en krijg je meteen een beetje een idee of het je geld waard is.

p.s. in zulke gevallen ga ik zelf het liefste naar een wat grotere zaak. Daar heb je misschien niet altijd de beste service en vaker verkopers die je dingen aan willen smeren, maar als je gewoon geluidverschil wilt horen maakt dat niet uit, en in een grotere zaak heb je gewoon veel meer verschillende versterkers die je met elkaar kan vergelijken.

Gitaro
8 juni 2007, 20:17
Yeah, daar heb je gelijk in. Binnenkort maar eens naar de supermar... euh, Feedback. Een bijkomend voordeel van een bas-amp is dat je er ook nog gitaar op kan spelen en kan zingen (toch?), kan de andere gitarist uit m'n band ook eens komen jammen :D. Distortionpedaaltje ervoor en gaan met die banaan

Henkie spenkie
8 juni 2007, 20:32
Tjah je kan er in principe ook gitaar op spelen. Een vriend van me speelt altijd gitaar op een basverserker. Zelf heb ik ook een elektrische gitaar gekocht met de gedachte dat t wel over een basversterker kan, maar ik moet zeggen dat ik het behoorlijk bagger vind klinken. Helemaal met distortion eroverheen. Maar ik heb eerlijk gezegt ook het idee dat het bij de ene versterker beter klinkt als bij een andere. Als ik over een 30 watt basversterker met 12'speaker gitaar speel klinkt dat vaak beter als over een zware 300 watt met 15' speaker heb ik het idee.. Maar je kan iig wel een beetje spelen :rockon:

Gitaro
8 juni 2007, 21:27
Nice. We spelen nu namelijk wel eens met een mixer over 1 amp, flinke distortion erover - kutter dan dat kan het niet klinken!

Huig
9 juni 2007, 19:49
Lees mijn lofzang over de Line 6 lowdown 110, in het versterkerdeel van dit forum. In dezelfde prijsrange als de roland basscube 30, wel duurder dus dan de peavey. Maar het volume wat eruit komt (ook laag) zullen mijn buren me niet snel vergeven.

Maar ik zou idd vanalles gaan uitproberen, want er is nog veel meer in die prijsklasse te krijgen.

OJJVZ
11 juni 2007, 21:01
hm... watvoor basgitaar heb je? een jazz klinkt ook erg anders dan een precision bass bijv, of weer een OLP
te veel laag? als het een p-bas is kan je iets met een brug-pickup proberen, bijvoorbeeld.

Saf
11 juni 2007, 23:33
ik heb er nooit problemen mee gehad. speel bas over een sound city 100 en een london city dea100 beide gitaar versterker maar speel ook gitaar over mijn bassman 135 en mijn musicmaster combo, voorheen ook over mijn kustom bassIII en de fender bassman 50 en dat waren alle vier basversterkers. Ook diverse goedkope beginners oefenversterkertje zowel bas als gitaar heb i kvoor beide gebruitk. Oke je zult vooral uit die beginners oefenversterktjes nooit een geweldig stumend magnieke basgeluid halen maar krijg je er een gewelding gitaargeluid uit?

Om te oefenen vind ik bijna alles wel goed genoeg klint als ik me zelf maar kan horen en kan defineren wat ik speel vind i khet prima. Heb nu overigs meestal mijn bassman 135 in de oefenruimte staa nen daar klinkt werkelijk alles goedo p. bas, gitaar, viool, banjo, mandoliene, accordion, zang you name it we've plugged it in once.

stefke_m
12 juni 2007, 15:15
ik heb er nooit problemen mee gehad. speel bas over een sound city 100 en een london city dea100 beide gitaar versterker maar speel ook gitaar over mijn bassman 135 en mijn musicmaster combo, voorheen ook over mijn kustom bassIII en de fender bassman 50 en dat waren alle vier basversterkers. Ook diverse goedkope beginners oefenversterkertje zowel bas als gitaar heb i kvoor beide gebruitk. Oke je zult vooral uit die beginners oefenversterktjes nooit een geweldig stumend magnieke basgeluid halen maar krijg je er een gewelding gitaargeluid uit?

Om te oefenen vind ik bijna alles wel goed genoeg klint als ik me zelf maar kan horen en kan defineren wat ik speel vind i khet prima. Heb nu overigs meestal mijn bassman 135 in de oefenruimte staa nen daar klinkt werkelijk alles goedo p. bas, gitaar, viool, banjo, mandoliene, accordion, zang you name it we've plugged it in once.

Mondharp? ...

Henkie spenkie
12 juni 2007, 15:32
Om te oefenen vind ik bijna alles wel goed genoeg klint als ik me zelf maar kan horen en kan defineren wat ik speel vind ik het prima.
Voor mij maakt het geluid wel best wat uit. Zo heb ik laatst sinds lange tijd nieuwe snaren waardoor het allemaal een stuk beter klinkt, en ik merk dat ik daardoor meer ga spelen, het leuker vind om te spelen, en omdat je alles strakker hoort ik ook strakker ga spelen.

Saf
12 juni 2007, 17:50
ik hoor het liefste ook mijzelf goedm aar ik bedoel er eigenlijk mee te zeggen dat ik niet je van het hoef te hebben emt oefenen. Speel nagenoeg altijd op mijn bassman 135 en die vind ik zo magnifiek geluid hebben.

Het ligt er maar net aan wat je precies wilt. ik wi lalleen aangeven dat na mijn bescheiden ervaring je gaoed bas over een gitaarversterker kunt gebruiken en andersom ook.

Oh ja mondharp nee, wel mondharmonica. (klint overigs op mijn musicmaster combo wel beter dan op de bassman. maar evengoed acceptabel

Wausser
12 juni 2007, 17:55
Tjah je kan er in principe ook gitaar op spelen. Een vriend van me speelt altijd gitaar op een basverserker.

ik doe het nu zelf ook vanwege gebrek aan een goede gitaar versterker, en op mijn Ashdown FiveFifteen klinkt het goed als ik de bass knop bijna helemaa lop 0 draai