PDA

View Full Version : hulp voor leken



Archibald Spencer
7 juni 2007, 21:33
Ik ben een fervent Rockliefhebber van zowel hedendaagse als oudere rockmuziek van de jaren 70-80.
Mijn droom is dan ook dat ik ook Electrische gitaar zou kunnen bespelen?
Maar hoe begin je daaraan? van notenleer heb ik ook kaas gegeten?
Is het realistisch of onmogelijk??

Wie zet mij op weg? Gitaarkeuze? Begeleiding? etc...
Ik ben gisteren es naar Key Music binnengestapt en die wilde mij een Squier Stratocaster pack aansmeren voor 195 Euro (met versterker en stemmingsapparaat inbegrepen)
Mijn gevoel is dat dit een crap aankoop zou zijn....
Wie geeft me goeie raad?

Dribbel_
7 juni 2007, 21:40
Jezelf gitaar leren spelen is heel goed te doen, noten hoef je niet eens te kunnen lezen als je gewoon gebruik maakt van tabs.
-----------E
-----------B
-----------G
-----------D
-----------A
------5----E

Dat zijn dan je 6 snaren, en die 5 geeft daan dat je in het 5e vakje moet zijn van de E snaar, simpeler kan dus bijna niet :chicken: het is alleen een kwestie van veel oefenen.

En van BeginnersPacks moet je wegblijven, zit practisch altijd een versterker bij die kutter klinkt dan deze kip :chicken: en een gitaar die ook niet veel soeps is.
Ik weet niet wat je budget is maar voor 400 totaal kan je een mooie set kopen gitaar en versterker waar je een tijdje mee vooruit kan.

Voor vooral rock dingen kan je het beste een gitaar met humbuckers gebruiken (dubbele elementen), en tsja daar is nogal veel keus uit maar dat hangt vooral van je smaak en budget af.

http://www.feedback.nl/?id=55&b=SA120BK

dit is een erg fijne gitaar vind ik, vriend van me heeft hem en je krijgt echt veel gitaar voor je geld.

Gitaristje 18
7 juni 2007, 21:44
Nou ten eerste, Je doel is zeker haalbaar en zeker niet onmogelijk.
Wat jij het beste kan doen is les nemen, dan leer je het beste gitaar spelen. Qua gitaar keuze heb je een goede beslissing gemaakt. Liever geen packs kopen, maar gewoon een nette gitaar los kopen en een losse versterker nemen en natuurlijk ook de accesoires kopen. Voor 500 euro zit je heel goed. Dan heb je iig allemaal mooie spullen waar je een langere tijd plezier van hebt, ipv na een maand je te gaan ergeren aan je spullen als je zo'n pack hebt gekocht.
Noten hoef je niet te leren om gitaar te kunnen spelen. Voor gitaar heb je tab. Tab laat zien hoe je een bepaald nummer op de gitaar speelt, zonder noten te gebruiken, maar lijntjes voor de snaren en cijfers voor de frets. Dat is echt heel gemakkelijk.
Voor de gitaarkeuze moet je maar bij de gitaarwinkel vragen. Als je dat hier vraagt krijg je 6000 gitaren genoemd die ze je aanraden;) . Uiteindelijk moet je wel zelf kiezen.

Heel veel succes met je spullen kopen en ook heel veel succes en natuurlijk plezier in de wondere wereld van elektrisch gitaar spelen. :satisfie:

Oh, hehehe, ik zie nu dat er iemand anders al heeft gepost :p

LaurentB
7 juni 2007, 22:09
Hoe hebben wij dan allemaal gitaar leren spelen, als het onmogelijk zou zijn? :D

Verdeel die 400 a 500 euro gelijkelijk over de gitaar en versterker. De gitaar bepaalt het karakter van je geluid, maar de versterker grotendeels de kwaliteit!

Als je in zo'n winkel anageeft een dergelijk bedrag uit te willen geven zullen ze je meestal ook best wat redelijke dingen in dat budget tonen, tenzij ze natuurlijk gewoon geen goede spullen zouden hebben.

Damius
7 juni 2007, 22:34
Ga in ieder geval niet weer zomaar een zaak binnen om je iets te laten aansmeren terwijl je de ervaring niet hebt. Je kent vast wel iemand die elek. gitaar speelt (en er verstand van heeft). Neem hem of haar mee en laat diegene ook oordelen, om een miskoop te voorkomen.

gnoeontheboard
7 juni 2007, 23:34
Ik vind het al goed van je dat je zo snel doorhad dat je iets aangesmeerd werd met dat beginnerssetje, en dat je niets gehaald hebt.
Ik weet niet wat je budget hebt, maar ga als je iets goeds wilt waar je nog even mee vooruit wilt uit van minstens 300 all in.

Archibald Spencer
8 juni 2007, 20:18
blijft moeilijke keuze, ik heb alvast het forum is doorgewoeld en kom nog es dikwijls deze gitaar tegen

london city comet met
de roland cube 30 versterker zou dit een goeie starterskeuze zijn?
Op termijn zou ik met deze gitaar genres zoals status quo, dire straits, metallica, u2, willen bespelen

smandert
8 juni 2007, 22:52
Een LC Comet is een Telecaster model, daar heb je gelijk een specifiek model mee te pakken. Als je rock wilt spelen kun je denk ik beter voor een Les Paul achtige gitaar gaan, bijvoorbeeld een Epiphone. Maar aan de andere kant, is het ook een beetje uitzoeken welk geluid je mooi vind. Om jouw voorbeeld te gebruiken, onderstaand zie je Mark Knopfler op een Les Paul, een telecaster en een stratocaster...om het makkelijk te maken :nervous:
http://www.uncommon-sound.com/guitar-book/mark_knopfler.jpg
http://users.skynet.be/markknopfler/rotterdam.jpg
http://www.bbc.co.uk/radio2/shows/bruce/sessions/knopfler_gallery/1.jpg

Ic3gl0vE
8 juni 2007, 23:09
De cube 30 is in ieder geval een leuke versterker. Veelzijdig en niet al te duur. zoek 'm tweedehands zou ik zeggen, dan houd je meer geld over voor een betere gitaar. Wil je ooit in een bandje gaan spelen, dan heb je toch een grotere versterker nodig, maar een redelijke gitaar blijft altijd handig, al is het maar als backup

Yapser
9 juni 2007, 00:43
Jezelf gitaar aanleren is opzich prima te doen hoor. Wat je nodig hebt...

1. Doorzettingsvermogen! Dit is nog het meest belangrijke. Als een riffje niet lukt, probeer dan wat anders te spelen ofzo, maar geef het niet op.

2. een fatsoenlijk afgestelde gitaar zodat deze lekker speelt. een redelijke versterker of modeler bij een koptelefoon is ook fijn.

3. Tablatuur. Het makkelijkste om als beginner van te spelen is in mijn ogen tablatuur, en ook later zal je dit gebruiken. Dit is een paar postjes boven mij al uitgelegd en prima haalbaar.

Slevin
9 juni 2007, 00:48
Jezelf aanleren is goed mogelijk uiteraard, zo leer je erg veel, maar les is toch wel -erg- prettig als compleet beginner. Iemand die je de basics goed en duidelijk ( en compleet ) voorlegt is heerlijk.

pupanus1
9 juni 2007, 08:36
Ik ben nu 2 jaar bezig met gitaar spelen en heb het mezelf geleerd, tot nu toe gaat het lekker. Maar toch wil ik binnenkort les om mn techniek te verbeteren etc.

Wat ik heb gedaan is een leuk akkoestisch gitaartje gekocht in eerste instantie voor niet al te veel geld. Gewoon wat gitaartjes uitproberen en die je lekker vind spelen en klinken neem je (wel staalsnarig als je naar electrisch wilt). En een stem apparaatje erbij gekocht.

Dan ben je nog geen honderden euro's kwijt aan versterker en effect pedalen. Je moet namelijk eerst erachter komen of je het wel leuk vind.

Ik ben toen naar www.akkoord.be gegaan (hopelijk zien jullie dit niet als spam, tis geen commerciele site!) en heb daar basis akkoorden geleerd. Echt een leuke website om te beginnen met gitaar spelen!

Wat je zal merken zeker in het begin is dat je vingers ontzettend veel pijn gaan doen, en als je akkoorden aanslaat dat er maar bar weinig geluid uit komt, maar niet opgeven! Je krijgt vanzelf genoeg eelt op je vingertoppen dat je na verloop van tijd nix meer voelt van die snaren en je akkoorden klinken uiteraard ook steeds beter ;)

Zoals die ene knaap ooit zong:

I got my first real six string
Bought it at the five and dime
Played it till my fingers bled
Was the summer of '69


Ik ben nu echt verslaafd aan gitaar spelen ik speel wanneer ik kan minimaal 2 uur per dag.
Ik heb nu inmiddels 2 electrische gitaren erbij gekocht en een versterker. En ben nu opzoek naar een derde gitaar voor mn collectie! En ik speel nu (aan de hand van tabs) inderdaad ook Dire Straits (money for nothing is echt lekker, en redelijk makkelijk om te spelen) Metallica, Pink Floyd, The Police, Nirvana, Foo Fighters maar ook Rammstein, Slipknot, System of a Down etc.

Ik denk ook zeker dat je de basis aan jezelf kan leren, maar op een bepaald punt (waar ik nu voor mijn gevoel zit) kan je toch beter gaan lessen.