PDA

View Full Version : Dimarzio



Chroxy
7 juni 2007, 20:40
Ik ben al tijden niet echt fan van de nekhumbucker van mn Epi Les Paul. Nu heb ik nog een Dimarzio liggen die ik erin wilde zetten.

Simpel; ik heb vaker gewisseld van elementen.. alleen ik liep toch tegen een probleempje aan. Ik ben SD elementen (gibsons en mn standaard elementen hadden dit ook) gewend; je hebt een element met gaten (schroefdraad) en hier zet je de schroef in en dan kun je de humbucker van hoogte verstellen..

Dimarzio heeft dit (bij mij) anders: er zit een schroef die door een moer onder wordt vastgehouden .. wanneer ik hem in mn gitaar zet kan ik wel draaien om de hoogte te veranderen maar dr gebeurt 0,9.. vervelend; want het element ligt VEEL te laag..

Ben ik het nu of doe ik iets enorm fout? *en is dit het juiste forum?*

koennie
7 juni 2007, 21:00
openmaken, moer vast houden, schroef indraaien tot de gewenste hoogte en weer dicht maken.
wat is t voor element?

succes!

Chroxy
7 juni 2007, 21:04
het is dat ik geen idee heb hoe die dingen precies heten.. dus uitleggen is nogal moeilijk..

je hebt dus het schroefje.. dan een moertje.. dan het gaatje van het element en dan nog een moertje waar je schroefje niet doorheen kan.. en alles afblokt..

wanneer ik nu aan het shroefje draai, verandert het element dus niet van hoogte.. ik kan wel aan die moertjes gaan draaien, maar dan zorgt het veertje niet voor een tegendruk en kan ik het element gewoon terug slaan naar de plek waar die niet hoort..

welk element het is? Geen idee.. ik heb deze een tijdje geleden voor 10 euro op marktplaats gekocht.. hij meet 8 ohm en voor zover ik kan zien is het een nek element.. ik denk een Dimarzio Paf..

Noid
7 juni 2007, 23:40
Je kunt het "bovenste" moertje ook met wat secondenlijm vastlijmen boven het gaatje van het element. Dan heb je het onderste schroefje niet meer nodig en kun je hem op iedere gewenste hoogte afstellen. Mocht er geen veertje om de schroef zitten, dan is dat aan te raden om dat wel aan te brengen (kan van een balpoint zijn: om het moertje tussen het elementafdekplaatje en het gaatje van het element aanbrengen).

Chroxy
8 juni 2007, 00:27
dat is inderdaad een goeie tip..!

Een veertje heb ik wel, das het probleem gelukkig niet.. Maar hoe lossen jullie dit normaal op? Hebben alle dimarzio's dit?

jimihattricks
8 juni 2007, 09:20
10 euro voor een DiMarzio PAF vind ik toch wel erg goedkoop.. weet je zeker dat het element niet van een ander bedrijf is..?

Orpheo
8 juni 2007, 09:31
dat is inderdaad een goeie tip..!

Een veertje heb ik wel, das het probleem gelukkig niet.. Maar hoe lossen jullie dit normaal op? Hebben alle dimarzio's dit?

ik heb een stuk of 8 dimarzio's gehad, en geen van allen had dit probleem...

Chroxy
8 juni 2007, 11:32
ik heb hem via marktplaats gekocht, de meneer die hem verkocht had geen idee wat hij aan het verkopen was. Er staat onderop Dimarzio Pickups, made in USA gegraveerd, lijkt me dus gewoon een Dimarzio (al weetik dus niet welke)..

Orpheo.. had jij dan gewoon schroefjes die erin gingen? zonder moertjes?

ReinoutV
8 juni 2007, 11:59
Dit topic schreeuwt om foto's van de betreffende, schroef, moet, gat combinatie. Daarnaast vind ik de tip om een moertje vast te lijmen wel een hele goede! Wat dat doet voor de waarde van je gitaar laten we maar ven buiten beschouwing, al zal ook dat wel meevallen.

Chroxy
12 juli 2007, 22:23
zo; megakick

Het heeft even geduurd vanwege alle drukte hiero.. inmiddels heb ik foto's gemaakt: enorm onscherp, maar ik hoop dat het idee duideiljk is..

De schroef kan dus niet in het element geschroefd worden (zoals normaal)
het lipje waar dus de schroef doorgaat is gewoon een gat.. onder het gat zit een bout waar de schroef niet doorkan en boven het gat zit een normale bout..

http://www.mouthful.nl/pic1.JPG

http://www.mouthful.nl/pic2.JPG

http://www.mouthful.nl/pic3.JPG

Megadeth_
13 juli 2007, 08:34
Kun je niet enkel de onderste moer gebruiken en hiervoor een bout nemen die wel goed is qua dikte en lengte?

Chroxy
17 juli 2007, 17:46
nee, ook dan heeft hij geen vaste bevestiging aan het element waardoor ik hem niet van hoogte kan veranderen.. iemand? ik heb echt geen flauw idee (buiten lijmen, maar ook daar heb ik geen vertrouwen in; veel kracht staat erop dan en zal waarschijnlijk breken)

Megadeth_
17 juli 2007, 19:22
nee, ook dan heeft hij geen vaste bevestiging aan het element waardoor ik hem niet van hoogte kan veranderen.. iemand? ik heb echt geen flauw idee (buiten lijmen, maar ook daar heb ik geen vertrouwen in; veel kracht staat erop dan en zal waarschijnlijk breken)

Plak één van die 2bouten gewoon aan het element vast, precies boven het gat waar de bout normaal in hoort (met een of andere Loctite-soort moet het zeker lukken).

dml
17 juli 2007, 20:46
Het element is blijkbaar "direct mount" gebruikt, dus houtschroefje door het gaatje, direct het hout in, zonder elementring. Daardoor is de schroefdraad verloren gegaan en kun je dus niets meer met het originele schroefje. De verkoper heeft dit blijkbaar opgelost door er aan weerszijden moertjes op te draaien. Nadeel is inderdaad dat de moertjes meedraaien als je aan het schroefje draait. Zelf heb ik dit ook gehad bij een 2e hands element dat ik had gekocht. Ik heb toen (bij jou het onderste) het moertje aan de baseplate van het element gesoldeerd. Plakken met bijvoorbeeld Loctite gaat nog beter. Vrij recent heb ik een ander trucje toegepast: ik heb het schroefgaatje vol laten lopen met soldeertin, daarna een klein gaatje (diameter van het boortje kleiner dan de diameter van het schroefje) door de tin geboord en toen het schroefje met enige kracht in het gaatje gedraaid. Soldeertin is vrij zacht dus er ontstaat vanzelf schroefdraad als je het schroefje in het gaatje draait.
Succes!!

Chroxy
18 juli 2007, 21:47
dankjewel DML!

In ieder geval heb ik vandaag even wat goede lijm gehaald en de schroefjes vastgeplakt.. werkte perfect en mijn element zit erin! Heerlijk! :D