PDA

View Full Version : Batterij op .....?



frenske
13 januari 2003, 13:53
Gisteren toen ik terug kwam van een nieuwjaarsborrel, maakte mijn bas rare geluiden. Het leek meer op een laag gestemde gitaar met een flinke distortion. Ik hoop dat dit komt door dat de batterij (´t is namelijk een actieve)! Wie heeft er ervaring met lege baterijen en veranderde het geluid ook heel erg?
Ik heb geen zin om naar de winkel terug te gaan om dan weer naar buiten te stappen met een batterij en een rode kop!

Phyrexian
13 januari 2003, 13:59
het zou wel eens goed een lege batterij kunnen zijn idd... probeer eens een nieuwe te steken. kan nooit kwaad.

skabouter
13 januari 2003, 14:05
als je distortion achtige geluiden hoort is inderdaad de batterij leeg ! bij actief dan, he.

ik heb piezo`s in mijn gitaar, en als de batterij daarvan op is krijg je hetzelfde (niet gewenste) effect, voor ie helemaal niets meer doet !

frenske
13 januari 2003, 14:33
Pheeew .... ik heb deze bas pas een maand. Maar nu al de batterij op dat had ik niet echt verwacht. En dat distortion gedoe, kwam er onverwacht, meestal zit bij het leeg gaan van batterijen een verloop.
In ieder geval thanx.
Trouwens als je versterker aan hebt, maar niet speelt kost dit ook stroom? Nu ik er over nadenk zou ik zeggen ja!

skabouter
13 januari 2003, 14:56
bij actief altijd de plug eruit halen als je niet speelt. dit vreet ook beetje stroom, als je hem erin laat zitten.

Semafoor
13 januari 2003, 15:01
Idd, ook zelfs als je je versterker niet aan hebt en je je bas gewoon in een hoekje laat rusten met de plug erin kost het stroom.
Had ik ook de eerste keer :smile:, batterij binnen een maand leeg, sindsdien een alkaline batterijtje erin gestopt en telkens de plug eruit gehaald en dat gaat alweer een jaartje of wat mee.
Alkaline batterijen zijn trouwens sowieso aan te raden, dan heb je ook geen last van ruis als de batterij sterft.

basswasp
13 januari 2003, 15:28
Op 2003-01-13 14:33, schreef frenske:
Pheeew .... ik heb deze bas pas een maand. Maar nu al de batterij op dat had ik niet echt verwacht. En dat distortion gedoe, kwam er onverwacht, meestal zit bij het leeg gaan van batterijen een verloop.
In ieder geval thanx.
Trouwens als je versterker aan hebt, maar niet speelt kost dit ook stroom? Nu ik er over nadenk zou ik zeggen ja!


Zowiezo is 't wel handig om je versterker uit te zetten als je niet speelt :wink:

Phyrexian
13 januari 2003, 15:55
Op 2003-01-13 14:56, schreef skabouter:
bij actief altijd de plug eruit halen als je niet speelt. dit vreet ook beetje stroom, als je hem erin laat zitten.


yup
tzelfde geldt voor footpedals (off topic)
khad een splinternieuw boss tu-2 en ik had m'n gitaarkabel er in laten steken: bijgevolg... batterij plat na 2 dagen :smile:
anyway adapters zijn makkelijker (maar wel duur)

basswasp
13 januari 2003, 16:03
'k heb een Ibanez Flanger en toen ik daar de stekker niet uithaalde in een korte pauze tijdens het oefenen, waren de TWEE 9 volts batterijen leeg :sad:

skabouter
13 januari 2003, 20:01
ja, dit geld ook voor effect pedals op batterijen !! als je niet speelt, altijd een snoer eruit halen, anders vreten ze toch stroom !

Eternal Despair
13 januari 2003, 20:13
Als mijn batterijen op zijn doet hij het helemaal niet meer... :smile:

skabouter
13 januari 2003, 20:23
duuh, maar je hoort eerst wat distortion en geruis voor ie er echt mee kapt, toch ?

basswasp
13 januari 2003, 21:08
Meestal... sommige nokken er ook gewoon mee...

Ook zit er nog verschil tussen effecten die 'true bypass' zijn en effecten die 'virtual bypass' zijn.
True bypass-effecten moet je gewoon niet aan hebben staan als je niet speelt (plug erin mag wel), maar bij virtual bypass: altijd snoer eruit...

De dunlop wah's zijn bijvoorbeeld true bypass, je kan deze zonder batterij ook gewoon tussen bas in en versterker in hebben staan zonder dat je niets hoort, alleen als je ze aan zet, hoor je niets...

bassopotmus
13 januari 2003, 21:43
ow kijk weer iets geleerd!

Ruud
13 januari 2003, 22:29
Muff is ook true bypass, holeeee

Laus
14 januari 2003, 09:31
hoe zit dat met die boss-pedaaltjes?

ik heb een OD3B..

basswasp
14 januari 2003, 12:41
Volgens mij virtual bypass... da's ook zo bij m'n Boss Dynamic Wah...

De Ibanez overdrive/distortion is zowiezo virtual bypass...

Ruud
14 januari 2003, 21:58
Nou, die van boss doen het niet zonder stroom, en laten ook geen clean geluid door,.. dus geen true bypass...
en ze vreten batterijen,.. dus een gestabiliseerde adapter is een heel wat betere optie.. live gok ik er niet op.., niet met die virtual bypass pedalen tenminste

basswasp
14 januari 2003, 23:14
Als je live een beetje de tijd krijgt om alles aan te sluiten, ga ik voor adapters. Maar soms heb je van die talentenjacht-achtige dingen waarbij je na max. 10 min weer weg mag... bovendien is 't hopen dat je ergens nog een gaatje vrij hebben in een stekkerdoos...

Emeth
15 januari 2003, 21:01
Hoelang gaat jullie batterij mee?

skabouter
15 januari 2003, 23:13
ach joh, dat verschilt zo. speelduur/dag, alkine of nie enzovoort.

maar ik heb een actieve gitaar, en ik doe nu al 4 maanden met de batterij, bij vrij intensief gebruik. 6 dagen per week 2 uur per dag, en op zaterdag 7 a 8 uur (band oefenen)

maar als ik niet speel plug ik ook onmiddelijk uit. spaarzaamheid !

Ruud
17 januari 2003, 00:12
Op 2003-01-14 23:14, schreef basswasp:
Als je live een beetje de tijd krijgt om alles aan te sluiten, ga ik voor adapters. Maar soms heb je van die talentenjacht-achtige dingen waarbij je na max. 10 min weer weg mag... bovendien is 't hopen dat je ergens nog een gaatje vrij hebben in een stekkerdoos...


Wat doe je nog steeds op die talentenjachten dan? wilt nie lukken met het talent?? :razz:


Handige tip trouwens...Neem altijd genoeg stekkerdozen mee met de band, zorg dat je met zijn allen desnoods op 2 stopcontacten kunt spelen.. alles wel geaard natuurlijk... die krengen kosten nog geen 5 euro bij de formido en scheelt je heel wat lusproblemen....

basswasp
17 januari 2003, 16:22
Op 2003-01-17 00:12, schreef Ruud:


Op 2003-01-14 23:14, schreef basswasp:
Als je live een beetje de tijd krijgt om alles aan te sluiten, ga ik voor adapters. Maar soms heb je van die talentenjacht-achtige dingen waarbij je na max. 10 min weer weg mag... bovendien is 't hopen dat je ergens nog een gaatje vrij hebben in een stekkerdoos...


Wat doe je nog steeds op die talentenjachten dan? wilt nie lukken met het talent?? :razz:


Talent moet dan wel ontdekt worden..... en dát wil nou niet zo lukken... :wink:

bassopotmus
18 januari 2003, 18:14
ik d8 dat boss pedalen altijd een true bypass hadden..?

Ruud
18 januari 2003, 20:47
Neej, als de stroom uitvalt kun je het vergeten,
maarja dan doet je versterker het ook niet meer....

Laus
20 januari 2003, 16:30
ik zal dat vant weekend ff proberen door de batterij ddr uit te halen