PDA

View Full Version : Humbucker in P90 formaat



Franc
7 juni 2007, 18:44
Ik heb een prachtige Epi Goldtop met P90s, maar ik kan niet uit de voeten met de brug P90s.

De hals is heerlijk voor warme blues dingen, zowel slag als solo, maar als ik een goed rockgeluid nodig heb (waar ik op mijn humbuckergitaren altijd voor naar de brug schakel) dan schiet de P90 in de brug gewoon te kort. Te weinig output en een lager volume, terwijl de pup al een heel eind hoger staat.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een goeie humbucker in P90 formaat, of wellicht een minihumbucker zoals de Gibson Deluxes hebben/hadden, want ik ga onder geen voorwaarde hakken in de gitaar. Ik wil te allen tijde de P90 weer terug kunnen zetten.

Wat zijn mijn opties zo'n beetje?

Squier4ever
7 juni 2007, 19:45
P100 of minibuckers denk ik...

Chris Winsemius
7 juni 2007, 19:51
Ik heb een prachtige Epi Goldtop met P90s, maar ik kan niet uit de voeten met de brug P90s.

De hals is heerlijk voor warme blues dingen, zowel slag als solo, maar als ik een goed rockgeluid nodig heb (waar ik op mijn humbuckergitaren altijd voor naar de brug schakel) dan schiet de P90 in de brug gewoon te kort. Te weinig output en een lager volume, terwijl de pup al een heel eind hoger staat.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een goeie humbucker in P90 formaat, of wellicht een minihumbucker zoals de Gibson Deluxes hebben/hadden, want ik ga onder geen voorwaarde hakken in de gitaar. Ik wil te allen tijde de P90 weer terug kunnen zetten.

Wat zijn mijn opties zo'n beetje?


'n Mini-humbucker klinkt beduidend brighter dan 'n reguliere HB en heeft (bijna altijd) minder output.

Dimarzio heeft 'n HB in P90-behuizing die precies in de P90-uitsparing past.

Ik weet het type niet meer uit m'n hoofd maar ik heb er weleens 1 geïnstalleerd in 'n Les Paul GEM v/e klant; plenty power :)

Joey Handsome
7 juni 2007, 20:05
Seymour Duncan Phat Cat (http://www.seymourduncan.com/news/phat_cat.shtml) is misschien een optie voor je.

cas121
7 juni 2007, 20:05
zou iig niet voor p100's gaan. Bij de hals vind ik ze nog wel ok maar bij de brug is het een ander verhaal, niet veel soeps.

renier
7 juni 2007, 20:16
ik heb precies hetzelfde probleem, maar dan met een gibson les paul studio gem.

bij de hals: wauw, heerlijk smeuig, vol, vet en gearticuleerd. bij de brug: dun, neuzig en rommelig.

zoals ik het zie zijn er 4 opties:

gitaar weg doen en een hb variant kopen (jammer, dit is veel exclusiever en de p90 in de halspos klinkt fenomenaal)

HB gibson erbij kopen (beetje onzinnig, ik heb genoeg gitaren en dan moet ik alsnog van gitaar wisselen)

gat kappen en bijvoorbeeld een duncom custom 5 of custom custom erin jassen. (qua geluid waarschijnlijk super maar zonde voor de resell waarde)

goeie HB in P90 formaat vinden. dit is waarschijnlijk het beste... maar waar?...

renier
7 juni 2007, 20:17
Seymour Duncan Phat Cat (http://www.seymourduncan.com/news/phat_cat.shtml) is misschien een optie voor je.

is precies het tegenovergestelde: een P90 in een humbuckerbehuizing.

overigens wel een aanrader voor mensen met een 2 x HB gitaar.

renier
7 juni 2007, 20:23
hmm, zie nu net dat dimarzio een P90 housed-versie van de super distortion heeft... dat lijkt me helemaal super. de Superdis is altijd een favo pickup van me geweest. lekker strak, dikke lage mids, goeie harmonics maar net vintage genoeg om het paf karakter te houden.. snel een bestellen. weet iemand of ze ook op custom order zaken aanpassen? (wil hem eigenlijk met goudkleurige schroeffies hebben...)

Franc
8 juni 2007, 07:45
Waar bestel ik die dp209 online? Ik ga daar natuurlijk niet voor op pad ;)

Mitch
8 juni 2007, 08:45
@renier: ik ken die GEMs en het is vooral een outputprobleem, die is domweg te laag bij de prug pup.

VOor beiden: een absolute aanrader is de SD SP90-3 oftwel CUstom. Pittige output, heerlijke rock crunch gegarandeerd.

jimihattricks
8 juni 2007, 09:22
@renier: ik ken die GEMs en het is vooral een outputprobleem, die is domweg te laag bij de prug pup.

VOor beiden: een absolute aanrader is de SD SP90-3 oftwel CUstom. Pittige output, heerlijke rock crunch gegarandeerd.

ik zou ook eerder voor een wat hetere p90 gaan dan voor een humbucker.. dan blijft je tone gebalanceerd..

Franc
8 juni 2007, 09:26
Daar ben ik persoonlijk niet zo naar op zoek, naar balans.
Ik wil juist kunnen schakelen tussen oerenhard op de brug of lekker bluesy bij de hals. Ik speel nagenoeg nooit in de middenpositie.
Onderling volumeverschil regel ik af met de pots.

renier
8 juni 2007, 09:27
Waar bestel ik die dp209 online? Ik ga daar natuurlijk niet voor op pad ;)

ik heb hem net bij thomann besteld. €75,- moest ook nog een LP case hebben, dus dat kwam mooi uit.



@renier: ik ken die GEMs en het is vooral een outputprobleem, die is domweg te laag bij de prug pup.

VOor beiden: een absolute aanrader is de SD SP90-3 oftwel CUstom. Pittige output, heerlijke rock crunch gegarandeerd.

das inderdaad -deels- output. het zijn 2 exact dezelfde pups, er wordt niet gecompenseerd voor kleinere snaartrilling bij de brug. wel een slordigheidje van gibson. nu moet je de een helemaal omlaag draaien, de ander helemaal omhoog.

maar los van het output verschil vind ik een P90 in de brug positie gewoon niet zo lekker. te neuzig en rommelig bij zwaardere sounds. ik mis daar toch gewoon een dikke, strakke humbucker.


sinds ik op een BFG gespeeld heb weet ik dat HB / P-90 een ideale combi is. jammer alleen dat dat ding zo lelijk is, anders had ik er een gekocht.

Franc
8 juni 2007, 09:38
sinds ik op een BFG gespeeld heb weet ik dat HB / P-90 een ideale combi is. jammer alleen dat dat ding zo lelijk is, anders had ik er een gekocht.

Lelijk en hol, maar inderdaad: humbucker en P90 in die combinatie was al eerder een wens van mij, vandaar dat hopelijk de DiMarzio hier uitkomst biedt :)

omni
8 juni 2007, 09:43
Als je ook een beetje Rockabilly bent kan je ook eens kijken naar tv jones zij maken tegen woordig ook filtertrons in p90 behuizing.

Chris Winsemius
8 juni 2007, 11:49
Waar bestel ik die dp209 online? Ik ga daar natuurlijk niet voor op pad ;)

Hoi Franc

Ik dacht bij Vox Humana en/of ToneFactory, anders mag je me PMmen.

Fijn weekend voor later!

Franc
8 juni 2007, 13:09
MOet ik natuurlijk nog wel rekening houden dat er een andere pot in moet he?

Chris Winsemius
8 juni 2007, 13:13
MOet ik natuurlijk nog wel rekening houden dat er een andere pot in moet he?

In het algemeen hebben gitaren met P90s (net als met HBs ook) 500k pots, check dat anders even na voor de zekerheid bij jouw gitaar.

Franc
8 juni 2007, 14:50
Ah. Dacht eigenlijk dat P90s net als SCs met 250k werkten.
Bedankt. Voor het aanbod ook trouwens maar ik had al besteld bij Thomann.

Slechte afhandeling van betaling daar trouwens.
Je moet zomaar naam en credit card gegevens invullen. Submit en dat is het dan. Een schermpje met: je krijgt zsm bevestiging per mail. Niet nog een tussenscherm met totaalkosten of ander overzicht of de mogelijkheid te cancelen.

Nou ja, we wachten af :)

Chris Winsemius
8 juni 2007, 16:18
Ah. Dacht eigenlijk dat P90s net als SCs met 250k werkten.
Bedankt. Voor het aanbod ook trouwens maar ik had al besteld bij Thomann.

In het algemeen is 250k voor Fender SCs en 500k voor P90s/HBs 'n goeie basis-regel maar d'r zijn (beter klinkende) uitzonderingen in bepaalde gevallen. Gewoon even proberen wat het beste klinkt en regelt op jouw gitaar.


Slechte afhandeling van betaling daar trouwens.
Je moet zomaar naam en credit card gegevens invullen. Submit en dat is het dan. Een schermpje met: je krijgt zsm bevestiging per mail. Niet nog een tussenscherm met totaalkosten of ander overzicht of de mogelijkheid te cancelen.

Nou ja, we wachten af :)

Waarschijnlijk is er ook nog 'n radio en 'n fiets in rekening gebracht door het steunen v/d buitenlandse economie :D LOL

Franc
16 juni 2007, 07:23
ik heb hem net bij thomann besteld. €75,- moest ook nog een LP case hebben, dus dat kwam mooi uit.

Ben ik benieuwd of je de spullen al binnen hebt?

Ik hoorde een week lang niets dus stuurde eens een mailtje: waar blijft het?

Krijg ik doodleuk de melding dat ze ze verwachten van hun supplier op 22 juni en dan zsm naar mij shippen....
Op de site stond 2 tot 5 dagen verzendtijd en in hun eerdere bevestigingsmailtjes niets over dit niet-op-voorraad-zijn :sneaky:

Dat was dus waarschijnlijk de eerste en laatste keer dat ik wat bij ze heb besteld..

ACSlater
16 juni 2007, 12:36
Ben ik benieuwd of je de spullen al binnen hebt?

Ik hoorde een week lang niets dus stuurde eens een mailtje: waar blijft het?

Krijg ik doodleuk de melding dat ze ze verwachten van hun supplier op 22 juni en dan zsm naar mij shippen....
Op de site stond 2 tot 5 dagen verzendtijd en in hun eerdere bevestigingsmailtjes niets over dit niet-op-voorraad-zijn :sneaky:

Dat was dus waarschijnlijk de eerste en laatste keer dat ik wat bij ze heb besteld..

Ze hebben bijna niets op voorraad bij de grote online-sellers op de verkoophits na die ze dagelijks verzenden. Het aanhouden van voorraden=kosten.

Ben benieuwd of de nieuwe pickup je gaat bevallen. Je kunt altijd nog in je Epi gaan hakken om er een normale hb in te doen. Epi's uit Azië hebben nagenoeg geen verzamelaarswaarde en dat is een uitstekende voorwaarde voor ingrijpende modificaties. (ik weet dat je aangaf dat je geen aanpassingen wil doen maar zeg het toch maar even)
Als het mijn gitaar was dan was ik op zoek gegaan naar een Filtertron pickup. Daar kun je ook flink mee scheuren in een Les Paul lijkt me.

Franc
17 juni 2007, 08:11
Ik weet alles van voorraden en de kosten daarvan :)

Maar ook van COMMUNICEREN met je klanten.

Als iets niet op voorraad is of een afwijkende levertijd heeft, dan meld je dat aan je klant, bij voorkeur VOOR de bestelling.
En niet stommetje spelen totdat er iemand gaat mailen en dan zonder excuses zeggen: o ja, is niet op voorraad, het duurt nog even.

Ze laten je nl. wel eerst betalen.

Franc
17 juni 2007, 08:12
Ben ook benieuwd hoe die klinkt ja. Ik ga niet hakken in deze gitaar.
Ik heb een andere (Richwood) daar heb ik alles mee uitgehaald wat zo'n beetje mogelijk is, maar deze blijft verder netjes.

Franc
17 juni 2007, 10:27
Vraag me af of deze ook zouden passen?

http://store.guitarfetish.com/minihumbuckers.html

Minihumbuckers als in de Deluxes.... alleen wordt er in de tekst alleen gesproken over Firebird style case.
Is dat een hele andere maatvoering?

Franc
20 juni 2007, 10:46
Eergisteren kreeg ik opeens een SMSje (?) dat de pickup verzonden zou zijn...
Geen tracking nr oid, geen email.

Ik blijf het een rare manier van doen van dat Thomann. Geef me dan Musik Produktiv maar.

Geert Teekens
2 juli 2007, 18:51
Ik heb ook een Les Paul Studio Gem, zelfde probleem. Ik heb hier door Chris Winsemius een paar jaar geleden Dimarzio P90 Super Distortion in laten zetten.

Ik ben hier erg tevreden over. Hij scheurt lekker op de brugpositie. Het element klinkt lekker rockend en niet te fout, het behoudt warmte.

Wel merk ik dat mijn gitaar zeker anders klinkt dan HB Les Pauls. Dit kan zeker door het element komen of wellicht ook door de constructie.

Mijn gitaar klinkt helderder en strakker dan de meeste Les Pauls. De blubberigheid die je met Les Pauls associeert is niet aanwezig in mijn gitaar. Een mooie strakke volle scheur is het resultaat. Wat mij betreft een aanrader!

Groeten van Geert