PDA

View Full Version : Lampencombo 's met een 15"



onze_jef
7 juni 2007, 17:35
Hey,

ik weet dat fender een combo met 15" speaker heeft gemaakt en vroeg me af of er nog andere waren.

Moeten wel geschikt voor gitaar zijn en bij voorkeur niet te clean zijn...

BLOK182
7 juni 2007, 18:03
Mesa Boogie(o.a. oude mark's), Peavey (deltablues serie volgens mij), en er staat me iets van bij dat Musicman ook nog dergelijke speakers heeft gebruikt...

imlikeajungle
7 juni 2007, 19:16
Deltablues idd

the sure thing
7 juni 2007, 20:58
Je refereert o.a. naar de Vibrosonic Reverb (de Twin, maar dan één 15" speaker). Ik heb er een tijd één in mijn bezit gehad, en vond m beter klinken (warmer, voller, maar ook wolliger) dan de 2x12

Agent_Smith
7 juni 2007, 22:59
Je refereert o.a. naar de Vibrosonic Reverb (de Twin, maar dan één 15" speaker).

En naar de Fender 75 combo. Die heb ik dus al zo'n 20 jaar. Ik gebruik m eigenlijk nooit en dat komt vooral door die 15" speaker. Op een 2x12 celestion cab vind ik m al veel beter. Maar da's uiteraard een kwestie van smaak.

guitarnijboer
7 juni 2007, 23:02
En naar de Fender 75 combo. Die heb ik dus al zo'n 20 jaar. Ik gebruik m eigenlijk nooit en dat komt vooral door die 15" speaker. Op een 2x12 celestion cab vind ik m al veel beter. Maar da's uiteraard een kwestie van smaak.

wil je em kwijt? ik vind die versterkers en de 15" helemaal top!

the sure thing
8 juni 2007, 12:55
...dat ligt dan meer aan het Fender karakter van je 15" speaker dan aan het feit dat ie 15" is, als je hem vergelijkt met celestions? Wat voor 15" zit er in?

Jakke
8 juni 2007, 16:21
Ik denk dat de Marshall JT60 combo, ook een 15" speaker heeft.

Eko
8 juni 2007, 18:18
Ze worden ook nog gewoon gebouwd hoor, ik heb een Marble met een 15 inch Custom Eminence laten bouwen. Gewoon een keer gaan luisteren naar zo`n ding.

Agent_Smith
8 juni 2007, 19:54
...dat ligt dan meer aan het Fender karakter van je 15" speaker dan aan het feit dat ie 15" is, als je hem vergelijkt met celestions? Wat voor 15" zit er in?

Zou heel goed kunnen idd. Het is de originele Fender Special Design speaker (weet niet welk fabrikaal het is).
Maar ik vind m met elke 12" lekkerder, maar dat komt dan waarschijnlijk weer omdat dat meer mijn ding is.

the sure thing
8 juni 2007, 21:26
Dat zou kunnen. Is je vraag eigenlijk zo beantwoord?

Berger
9 juni 2007, 04:47
Ik denk dat de Marshall JT60 combo, ook een 15" speaker heeft.

Inderdaad, ze hebben ooit kort daar een uitgave van verkocht.

Klinkt wel cavakes voor de minder gepushte klanken, heb er toevallig eens bij een maat op gespeeld.
Maar is niet meteen het grelligste wat ik ooit gehoord heb.
Moeilijk te vinden nu denk ik..



Die Fenders zijn clean gedefinieerder en zitten beter in de bass-regionen.
kan je nieuw nog kopen.

Ook inderdaad oude Boogie Marks hebben er zo eentje maar zijn ook weer zeer moeilijk te vinden waarschijnlijk.

De Rivera sedona is ook verkrijgbaar met 15". Rivera klinkt strak in het laag en heeft een leuke crunch naar mijn mening dus test die eens uit zou ik zo zeggen.

Agent_Smith
9 juni 2007, 07:59
...dat ligt dan meer aan het Fender karakter van je 15" speaker dan aan het feit dat ie 15" is, als je hem vergelijkt met celestions? Wat voor 15" zit er in?

Bij deze een piccie:

http://img171.imageshack.us/img171/6064/nov05005kt5.jpg

pimmetje
9 juni 2007, 09:04
Ik heb nog een Jensen P15R liggen die ik soms ff gebruik. Is stand-alone ook niet helemaal mijn ding. Maar dat heeft volgens mij meer met de eigenschappen van de speaker dan met 15" algemeen te maken. Vooral iets TE inefficient.

In combinatie met een of twee 10" (of zelfs 8") speakertjes, vind ik 't dan wel weer prettiger. En over twee versterkers kan 't zelfs nog wel heel leuk worden. Ik heb ooit m'n Koch Twintone over 2 laag vermogen 10" alnico's clean, maar met redelijke breakup van de speakers samen met een champ vrijwel vol open over die P15R... dat was best een vette combinatie.