PDA

View Full Version : preamp buizen



Ibanez RuleZ
7 juni 2007, 17:19
zoals jullie weten heb ik tegenwoordig een engl e530 en naja, de buizen daarin zijn volgens mij niet heel veel soeps. tijd voor iets anders.

wie heeft er leuke ideeen om daar in te stoppen? het probleem dat ik wil verbeteren is het krasserige bij de oversturing en het gebrek aan definitie.

ik zat zelf te denken aan JJ omdat die wat warmer zijn en redelijke definitie hebben. iemand anders?

H.

AART
7 juni 2007, 18:05
JJ gemengd met tung sol of electro harmonix, al klinken die laatste ongeveer hetzelfde, tung sol heeft iets minder ruis.

JJ is lekker vol en vet, terwijl de EH lekker aggresief zijn. Geeft je een lekker gebalanceerd geluid dat niet snel slobby of te schreeuwerig is.

Ibanez RuleZ
7 juni 2007, 19:24
ik wil juist van die agressieve sizzle af, het moet wat hoekiger en midderiger worden.

Harrald

Magic Bean
7 juni 2007, 19:26
Ik vond de JJ buizen zeker warm en vol klinken, maar ze mistte voor mij veel in het laag.
Ik heb nu een combinatie van Tung Sol en Electro Harmonix in mijn rockmaster zitten en deze set ga ik denk ik ook in mijn marshall DSL zetten.
Klinkt vol en warm, maar heeft tegelijkertijd ook veel gain en laag + goede definitie.

Overigens heb ik een voorgeselecteerde V1 Tung Sol buis, echt aan te raden! Scheelt je heel veel in ruis.

Edit: Als je meer mid wil, kan je ook kijken naar Svetlana buizen (van marshall) of idd JJ.

Berger
9 juni 2007, 04:30
JJ's of Svetlana's vind ik heel leuk klinkende preamp buizen met betere harmonische en definitie dan sovteks die wrs in jou preamp zitten. Zeker in first gain stage en de fasedraaier voor de eindtrap.
Maar niet alle buizen van deze zijn goed.

Mss bij Tubeampdoctor eens kijken, zij zetten alleen hun label op de echt goede JJ's, svetlana's, ... die zij uitsorteren à la het systeem van groovetubes, maar daar betaal je dus voor.
Moet je maar eens naar mailen welk type juist welke lamp is.
Uitleg op hun site is ook wel vrij accuraat en hun service is heel goed.

Met EH en tung-sol heb ik geen ervaring;

edit:
In recente en al de oudere Stock marshalls steken geen svetlana's maar chinese brol en sovteks.
Alleen de powertubes zijn svetlana maar niet zo super gematched heb ik al een paar keer gemerkt..
De nieuwe marshalls (JVM410 en vintage modern) gebruiken nu wel verschillende pré's. Ik denk combinatie van chinees of sovtek, svetlana en jj.
Verbeter me als ik fout ben, want ben wel eens benieuwd naar die combinatie en de klank ervan.

rjong999
9 juni 2007, 12:33
Ik heb in mijn Fish een ECC83S van JJ in de V1 positie en de rest gewoon bulk EH 12AX7´s, echt de allergoedkoopste, 8 voor 48 euro, en ik ben er heel tevreden over. Ik krijg er in het clean echt een heel sprankelend geluid mee, mooi gedefinieerde crunch en hele vette leads. Het is wel zaaks de boel goed te eq-en: de EH´s zijn fijn vet maar je moet ze niet teveel hoog geven, dan worden ze schel.
Ik heb ook andere combinaties geprobeert, o.m. JJ´s, sovteks en tung-sol, maar die kwamen in de Fish niet echt goed tot z´n recht, in het bijzonder de JJ´s vond ik modderig klinken, ik had het gevoel dat ze bij veel gain gewoon een beejte dicht sloegen. In mijn Soldano klinken de JJ´s echter prachtig (behalve het clean, maar daar is de Soldano so-wie-so niet geweldig in).

De sovteks zitten nu in mijn oude Silverface Fender Pro Reverb en doen daar prima hun werk.

Mijn conclusie (niet dat je daar dus erg veel aan hebt, denk ik): gewoon proberen hoe het klinkt. Ik heb het gevoel dat erg veel afhankelijk is van de specifieke combinatie van de amp en de buizen, en de wijze van instellen van je geluid. En daarnaast ook zeker je gitaar: sommige verstekers reageren beter op een erg hard signaal dan andere, de JJ´s zijn bijvoorbeeld in de Soldano toch nogal gevoelig voor teveel gain, die klinken met een strat gewoon beter dan met een Les Paul. Met mijn strat op de Fish wordt het weer snel te schel, daar moet ik echt rekening mee houden.

Als je een winkeltje kunt vinden waar je wat verschillende sets mag en kan proberen dan zou ik dat zeker doen.