PDA

View Full Version : Voeding en Brommetje



OutsideLittleLeg
7 juni 2007, 16:56
Hallo beste gitaardudes,

Ik lees regelmatig op dit forum dus ik d8 laat ik ook maar is een gebruikersnaam aanmaken.

Het komt erop neer dat ik bezig ben met een pedaalboord wat helemaal lekker gaat. Nu heb ik 1 probleem.

Mijn pedalen zijn

Tubescreamer s808
Big Muff USA
Holy Grail
Massotti White Box

Voeding: voeding voor Grail 500ma
voeding voor de rest met (Ispot) AC Adapter 9 volt

Ben erg tevreden alleen heb ik een probleem met de combo van Tube en Muff.
Als ik ze alletwee aanzet en speel piept en bromt de versterker. Nu weet ik dat deze alletwee aanzetten zoiezo volledige distortion geeft maar dit is lekker.
Alleen hoe krijg ik die brom eruit? Of die Piep?
Heb gehoord van een noisekit maar die haalt sommmige tonen eruit moetik nie hebben. De combi van de pedalen vind ik te gek. Maar die brom als je nie speelt zo irritant.
Licht het mss aan mijn voeding?

Heeft een van jullie gitaarvirtuozen hier een antwoord op?????

thx anyway
Greetz OutsideLittleLeg

rjong999
7 juni 2007, 17:00
Een noisegate ervoor ?

Mitch
7 juni 2007, 17:18
Laat me raden, je gebruikt single coils ?

Dirk_Hendrik
7 juni 2007, 19:27
Goeie kans maar hoeft niet.

Om even RG Keen, tegenwoordig head design bij Visual sound te quoten:

"At a certain gain, any circuit will oscillate". De combi van 2 gain pedalen valt daar zeker onder.

drap
7 juni 2007, 19:41
Goeie kans maar hoeft niet.

Om even RG Keen, tegenwoordig head design bij Visual sound te quoten:

"At a certain gain, any circuit will oscillate". De combi van 2 gain pedalen valt daar zeker onder.

Exactly. Het is denk ik dan ook een kwestie de pedalen zo op elkaar af te stemmen dat de ruis/brom/whatever acceptabel is. Het piepen lijkt er heel erg op dat er gewoon teveel gain van beide pedalen wordt gebruikt.

jimihattricks
7 juni 2007, 21:51
mijn big muff bromde al in haar eentje, boosten met een SD-1 leidde bij mij ook tot piepen wanneer de snaren niet gedempt waren.. (dit was overigens 1 vd redenen waarom ik overstapte op een HWA FWO)..

maar anyway, een boss NS-2 (50 euro 2ehands) kan hier uitkomst brengen.. bij mij werktie perfect icm de GV-II en twee GE-7's die samen nogal noisy zijn...

het enige wat dit pedaal doet is het signaal, wanneer het beneden een bepaald threshold-level komt (bv als je niet aan het spelen bent), 'afkappen'.. ruis uit je gitaar zelf zal dit pedaal niet onderdrukken, dus kijk eerst of het daar niet aan ligt!

werkt perfect bij mij, en itt wat sommigen beweren, kan ik niet zeggen dat t een tonesucker is

succes!

OutsideLittleLeg
8 juni 2007, 09:54
Allereerst thx voor de respons. Had niet verwacht binnen zon korte tijd zoveel reacties te krijgen van iedereen. Dikke dank hiervoor.



quote Mitch: "Laat me raden, je gebruikt single coils ?"

als het goed is wel. Gibson met humbuckers. vrij nieuwe gitaar les paul model. Heb ook last van magnetisch veld of hoe je het mag noemen wanneer ik niet speel. Als ik bijvoorbeeld de selectieschakelaar vasthoudt geeft ie geen ruis. Wanneer niet vasthouden wel.........

Moet nog maar even uitzoeken wat een noisegate doet...


Drap quote: "Exactly. Het is denk ik dan ook een kwestie de pedalen zo op elkaar af te stemmen dat de ruis/brom/whatever acceptabel is. Het piepen lijkt er heel erg op dat er gewoon teveel gain van beide pedalen wordt gebruikt."

Dit kan idd alleen door bijv de tube minder gain te geven. krijg ik ook niet meer het geluid wat ik uit die twee pedalen kan halen. Dit vind ik zelf beetje zonde. Moet erg veel scheuren en met 1 pedaal minder gain en tegelijk aan doet dit het al een stuk minder.

De boss NS-2 is mss ook een uitkomst voor mijn brom en gepiep als ik niet speel. zal ik ook ff moete uitzoeken als dit geen tonesucker is dan is het wellicht een strakke optie........alleen wat HWA FWO inhoudt???????

mijn dank in ieder geval.

Speeddemon
8 juni 2007, 10:19
alleen wat HWA FWO inhoudt???????



http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/fuzzwork05a.jpg

rjong999
8 juni 2007, 11:29
Wat je ook kunt doen is je eens afvragen wat je nou precies zo fijn vindt aan dat ultra-scheurende geluid ? Is het de klank zelf, of de neven-effecten, zoals compressie en sustain, die je erg lekker vindt ? Ik speelde vroeger ook met veel gain, en het grote nadeel daarvan is natuurlijk dat het wel vlug een beetje een rommeltje wordt. Dus ik ben dat af gaan bouwen, en gaan vervangen door andere effecten. Wat ik nu doe:

1. Noise gate - stil is stil
2. EQ ervoor, die het midden wat oppept
2. een distortion of preamp (ik gebruik zelf graag de modeling uit de GT8, maar dat doet er eigenlijk niet veel toe - een DS1 werkt even goed)
4. Compressor er achter, die meer sustain geeft
5. Delay
6. Reverb
7. Evt. chorus, om het geluid breder en vetter te maken

Met name delay en reverb wel spaarzaam gebruiken, anders ben je even ver van huis.

Het effect ervan is dat je nog steeds een megavet geluid hebt, maar veel meer controleerbaar en veel transparanter, je houdt gewoon meer gitaargeluid over. En dat merk je ook goed als je de boel wilt mixen, zo'n geluid komt gewoon beter door in de mix.

OutsideLittleLeg
8 juni 2007, 11:32
Goed punt!

dat is het ook een beetje ik begin nu pas (speel al 10 jaar) een beetje door te krijgen wat ik met mijn geluid wil. alleen hoe is nog de vraag. Maar dit soort info helpt mij zeker op de goeie weg

Thxxxx

jimihattricks
8 juni 2007, 14:31
quote Mitch: "Laat me raden, je gebruikt single coils ?"

als het goed is wel. Gibson met humbuckers.

ben ik de enige die dit niet kan volgen...?

anyway, er zijn idd meer wegen naar rome (ofwel sustain in jouw geval vermoed ik).. zoals rjong al zei; een compressor kan goed werken (sommigen kleuren wel behoorlijk je geluid), mid-boost doet het trucje ook meestal goed, delaytje erachter wekt ook de indruk dat je signaal gestretched wordt en wat 3dimensionaler klinkt.. dus probeer s wat uit zou ik zeggen.. succes!

Mitch
8 juni 2007, 15:45
Kan 't wel volgen, de begrippen zijn waarschijnlijk niet bekend. Geeft ook niet ! HUmbuckers en single coils zijn verschillende soorten elementen. SIngle coils hebben (letterlijk vertaald) een 'enkele spoel' humbuckers hebben er twee en zien er dus ook breder uit (zoals bij je GIbson). Met single coils kun je wat eerder last hebben van brom en piep bij veel gain, vandaar mijn vraag. Maar goed, inmiddels is er al een hoop nuttigs gezegd, kijk gewoon eens hoe ver je daarmee komt !

drap
9 juni 2007, 10:51
Ik geloof in dit geval er niet zo in dat de ruis en de piep gaat verdwijnen door allerlei pedalen en eigenlijk al helemaal geen compressor. Ik heb ooit een Boss CS-3 gehad en dat gaf alleen maar meer ruis/brom/de hele mikmak in m'n signaal, juist bij het gebruik van meer gain. Gevolg was dat ik de compressor zo moest instellen dat ie eigenlijk niet meer merkbaar was. Wat misschien nog zou helpen is een cleane booster voor de distortion/fuzz pedalen en dan de gain van die distortion/fuzz pedalen flink terug schroeven om dan vervolgens het signaal wat op te peppen met een minimale boost. Zo doe ik het eigenlijk ook en krijg je ook meteen een strakker gain, zeker in combinatie met een tubescreamer, maar met behoud van het fuzz-achtig geluid. Zoiets dus: http://www.youtube.com/watch?v=n_BiZpU3WHY. EQ pedalen heb ik verder geen ervaring mee, maar kan me voorstellen dat het vreselijk je signaal kleurt, zeker als je clean speelt. Zo is het mij ook een keer uitgelegd door een zeer gewaardeerd forumlid. Dat zou je nog weer op kunnen lossen met een Boss Line Selector bijv om ineens van al je overdrive/distortion/fuzz pedalen in combinatie met een EQ pedaal aan en uit te kunnen schakelen. Een noise supressor of iets dergelijks ben ik niet kapot van, omdat het hoe je het ook wendt of keert je signaal afkapt. Tenminste, die ervaring heb ik met dergelijke pedalen en dat ging bij mij ten koste van de dynamiek, ik kreeg een te droog geluid zonder speling.

Wat misschien nog zou helpen is dit apparaatje:

http://www.banzaieffects.com/files/images_thumbnail/14539_th.gif

Ebtech Hum Eliminator HE-2

Silence AC hum forever! Do you hear a hum or buzz in your audio signal? Are long, unbalanced signals creating noise? Use this device: No buzz. No signal degradation. No filtering. No noise gates. No dangerous ground lifts. No hum!

Almost all AC hum is caused by groundloops. Rather than filtering, the Hum Eliminator prevents groundloops from forming in the first place. Just plug the Hum Eliminator into the signal lines between offending pieces of equipment and you're done. Quick and easy.

# Eliminates AC hum quick and easy.
# Breaks groundloops safely while leaving all signal grounds intact.
# Automatically translates signal voltages to match differences in ground potentials, avoiding clipping.
# Converts between balanced and unbalanced lines.
# 1/4 in. TRS 'smart' jacks (TRS) inputs and outputs.
# Completely passive design with audiophile quality components.
# Frequency response: 20Hz to 70kHz +/-0.5dB
# Distortion: less than 0.005% THD @1kHz
# Crosstalk: better than -97dB
# 2-year warranty
# EBTECH quality and reliability
# Made in the U.S.A.

Hoewel ik weer niet weet of dit om uitversterkte AC hum gaat.

OutsideLittleLeg
9 juni 2007, 15:59
leuke naam voor dat apparaatje hehe. DA HUM ELIMINATOR. zal is checke, ik moet zeggen dat al deze info mij zeker kan helpen thx daarvoor!

ik probeer nog wel wat aan te kloten, het is idd zo dat om nou nog een pedaal aan te schaffen het allemaal wel wat veel wordt.

speel garage rock moet wel lekker basic blijven:)

dank gasten

OutsideLittleLeg
14 juni 2007, 09:43
Ha luitjes heb ff nagevraagd bij Ebtech.
dit is wat ze zeiden:)

dus 50HZ is ok ole ole!

the hum eliminator will work for 50/60 hz
Jim Seguin
Sound Enhancement Products
www.sepigroup.com
(800) 284-5172 ext. 30

laters